Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Auto heeft net te weinig toegestane trekgewicht  (gelezen 2377 keer)

klapkar-mik

• Klapperraar
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone River Lodge
Auto heeft net te weinig toegestane trekgewicht
« Gepost op: november 27, 2024, 12:29:47 pm »

Klapkar belastbaar tot 750kg (leeg gewicht volgens fabrikant 495)wil ik trekken met el. auto met max 500k trekgewicht. Is het onverantwoord of mag het alleen vanwege de wet niet?

metalpe

• Klap prof
  • Merk: kampeermiddel : CCC
Re: Auto heeft net te weinig toegestane trekgewicht
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2024, 12:48:27 pm »

Sowieso niet legaal. Als je dan een ongeluk veroorzaakt trekt iedereen z'n handen van je af. Daar lacht de verzekering en de wet niet mee...
Ik zou het niet riskeren.

Alex

• Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • Geslacht: Man
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2024, 01:08:37 pm »

Weet niet waarom ze die 500 aanhouden.
Bijvoorbeeld ,er zijn hybride modellen waar de motor het niet leuk van vinden om te zwaar beladen te worden.

De auto zelf zal het vast wel aankunnen.
Maar ik zou de risico zelf niet nemen.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Lager

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2024, 01:55:07 pm »

Technisch zal het allemaal wel kunnen. Al heeft mijn iX1 wel aangepaste koeling bij trekhaak fabriek af (trekgewicht 1.200 Kg), miss heeft jouw EV geen actieve koeling icm trekhaak waardoor het trekgewicht is gemaximeerd tot 500 Kg.
Je gaat 50% over Max trekgewicht heen. Leeggewicht is niet relevant.
Los van wat de verzekering doet in geval van schade is het ook super onhandig als je gewoon een keer een reguliere controle treft in Nld of het buitenland. Je zult dan je kar moeten laten staan en daar alternatief vervoer voor moeten zoeken.

Thomas1984

• Klap fanaat
  • *
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up 2016
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2024, 03:12:46 pm »

Helaas ontbreekt de informatie over de trekkende auto. Zo is het bij sommige modellen mogelijk geweest dat door een software update het trekgewicht omhoog ging. Dit is o.a. bij de Ford Mustang EV gebeurt.
Aanvullend; bij sommige modellen kan een herkeuring gedaan worden, zie onderstaand artikel.

https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijden/welke-elektrische-auto-kan-een-aanhanger-trekken/#:~:text=Als%20je%20een%20klein%20streepje,een%20hoger%20trekgewicht%20mogelijk%20maakt.

Maar als het aanpassen van het trekgewicht niet mogelijk is, sluit ik mij aan bij de andere reacties.

Tago Herman

• Klap prof
  • Merk: kampeermiddel : vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
« Reactie #5 Gepost op: november 28, 2024, 09:51:13 am »

Even terug naar de vraag van ts. Ja, dat mag. De auto mag 500 kg trekken, dus je kan van alles achter de auto hangen, ongeacht het laadvermogen daarvan, als je maar niet boven die 500 kg uitkomt. Maar, in de praktijk geven fabrikanten niet altijd de juiste gewichten op, er wordt b.v. geen rekening gehouden met een voortent of een luifel, dus is de vw inderdaad 495 kg? Zet hem maar eens op de weegbrug, dan weet je het zeker. En dan nog het probleem van de bagage. Er kan niets meer in de vw, dus alles in de auto. Is dat mogelijk gezien het maximale laadvermogen van de auto, en het maximale gewicht van het samenstel?. En dan nog, leg het maar eens uit aan die politie agent in het buitenland, waarvan je de taal niet spreekt. Kortom,  het kan, maar lijkt mij niet wijs.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Albert83

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Savanne 2010
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2024, 10:42:05 am »

Leeggewicht van 495 kg zou ik inderdaad even checken bij een weegbrug. Bij ons klopte dit in ieder geval niet.
Wat een auto in de praktijk wel of niet kan trekken is eigenlijk niet van belang. Als je de wettelijke limiet overschrijdt dan heb je bij een ongeluk (verzekeringstechnisch) een mogelijk probleem en ook bij een evt. controle zal je de boel moeten overladen (in de praktijk: uitladen of laten staan). In ieder geval in Duitsland.

Wat nog een beetje kan helpen: Het gewicht wat op de trekhaakkogel rust wordt bij het gewicht van het trekkende voertuig opgeteld. In ieder geval in Duitsland en volgens mij ook in Nederland. Let op: je mag de kogeldruk van de auto / vouwwagen niet overschrijden. In ons geval: hybride auto mag 345 kg trekken met een kogeldruk van 55 kg. We kunnen dus de vouwwagen tot maximaal 400 kg volladen als er van deze 400 kg, 55 kg op de kogel rust. Nagewogen door bij een weegbrug de auto aangekoppeld te wegen, waarbij de wielen van de vouwwagen op de weegbrug staan. Het gewicht op de kogel tel je dan wel weer op bij de auto.
Om gewicht te besparen ligt bij ons het reservewiel van de vouwwagen achterin de auto.

In Frankrijk was het gewicht voor onze auto geen enkel probleem, het brandstofverbruik nam alleen logischerwijs behoorlijk toe.

KlapJoeri

• Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2024, 05:01:08 pm »

Even terug naar de vraag van ts. Ja, dat mag. De auto mag 500 kg trekken, dus je kan van alles achter de auto hangen, ongeacht het laadvermogen daarvan, als je maar niet boven die 500 kg uitkomt. Maar, in de praktijk geven fabrikanten niet altijd de juiste gewichten op, er wordt b.v. geen rekening gehouden met een voortent of een luifel, dus is de vw inderdaad 495 kg? Zet hem maar eens op de weegbrug, dan weet je het zeker. En dan nog het probleem van de bagage. Er kan niets meer in de vw, dus alles in de auto. Is dat mogelijk gezien het maximale laadvermogen van de auto, en het maximale gewicht van het samenstel?. En dan nog, leg het maar eens uit aan die politie agent in het buitenland, waarvan je de taal niet spreekt. Kortom,  het kan, maar lijkt mij niet wijs.

Ik heb altijd geleerd dat gekeken wordt naar het maximale toelaatbare beladen gewicht van de aanhanger,  niet naar het daadwerkelijke gewicht.
Ofwel, dan mag het dus niet.

EDIT - Ik heb het altijd fout geleerd zie ik als ik dit op internet nazoek  ::)
« Laatst bewerkt op: november 28, 2024, 05:09:15 pm door KlapJoeri »
The cold never bothered me anyway.....

Koenta_kinte

• Klap nerd
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi deluxe (2014)
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2024, 05:26:05 pm »

Maar of het nou mag of niet, ik vraag me af hoe fijn het rijdt. Kijk als het om een paar kilometer gaat dan kan je nog denken dat dat minder boeit, maar er de Ardennen mee door lijkt me dan een minder goed idee.

sanderv

• Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
« Reactie #9 Gepost op: november 28, 2024, 10:38:05 pm »

Ja, dat mag gewoon. Mits de technisch maximaal toegestane te trekken massa van de auto echt niet overschreden wordt. En zelfs als de auto zelf een totaal toegestane eigen massa heeft van 3,5 ton, mag het nog steeds. Zelfs met louter een B rijbewijs.
@Klapjoeri: je verwarring is begrijpelijk. Voor het rijbewijs wordt in eerste instantie gekeken naar de maximaal toegestane massa beladen. Of deze beladen is of niet, doet niet ter zake. Dit wordt opgeteld bij de maximaal toegestane massa van de auto, wederom ongeacht de staat van de belading. Komt dit boven de 3,5 ton uit, heb je BE nodig. Weegt de aanhanger minder dan 750 kg of blijft het totaal onder de 3,5 ton, volstaat B. Daarna komt de weegbrug te voorschijn en gaan ze naar de echte massa kijken. Bij tandemassers is dat nog wel eens een issue, die dingen laten zich moeilijk wegen langs de kant van de weg. Komt altijd te veel uit, maar dat terzijde. En dan wordt dus de daadwerkelijke massa van de aanhanger vergeleken met wat de auto mag trekken. In geval van TS zou dat dus <500 kg moeten zijn onder de wielen. De kogeldruk wordt bij de auto opgeteld, dus TS zou de klapkar tot zo'n 550 kg moeten kunnen beladen.

metalpe

• Klap prof
« Reactie #10 Gepost op: december 06, 2024, 11:38:58 pm »

Dit is nieuw voor mij. En heel verwarrend en onlogisch.
Dus een auto die 500 kilo mag trekken, mag wel een aanhanger met MTM 750 trekken als hij niet zwaarder dan 500 echte kilo's weegt?

Dit is nieuw voor mij. Dacht echt altijd dat ze naar mtm keken. Mijn auto mag 1800 trekken, m'n boottrailer heeft een MTM van 1600 maar hij (boot + trailer) weegt maar 12-1300. Ik dacht altijd dat m'n volgende auto dus 1600 'moet' mogen trekken. Er zijn veel auto's die dat niet mogen (en zij die dat wel mogen zijn vaak niet betaalbaar ).

Maar volgens jouw info, en het lijkt inderdaad dat je gelijk hebt (ik spreek ook over België), zou een auto die 1400 of 1500 mag trekken, de boot ook mogen trekken. Daar zijn er heel wat meer van te vinden, want dat was een struikelblok.

Goed nieuws dus. Zowel voor de Topicstarter (wel goed wegen!!!!) als voor mij:)

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: december 06, 2024, 11:41:04 pm door metalpe »

Theu

• Klap gek
« Reactie #11 Gepost op: december 07, 2024, 12:44:56 am »

In het verleden was het wel zo dat naar de MMT werd gekeken.

sanderv

• Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
« Reactie #12 Gepost op: december 07, 2024, 07:12:26 pm »

Klopt, dit is in 2013 veranderd. Tot dan toe gold de regeling dat dat de aanhanger ook op papier niet zwaarder mocht zijn.  Ik had een auto van 998 kg en een aanhanger die leeg 240 en vol 1000 kg mocht wegen. Dat mocht destijds dus net niet eigenlijk. 
In 2013 zijn de regels Europees gelijk getrokken. Met B mag je sindsdien meer, met BE juist minder. Met een E rijbewijs van na 2013 mag je bv niet meer in een BE combinatie rijden, omdat de mtm van de aanhanger sindsdien begrensd is op 3,5 ton

RobB

• Klap fanaat
  • *
  • Merk: kampeermiddel : Jametic Blue Style-CP en Eriba Troll 540
« Reactie #13 Gepost op: december 08, 2024, 11:00:32 am »

Ik dacht ook altijd dat de maximale massa zoals op de aanhanger vermeld staat als maatstaf geld. Even zoeken op RDW en daar vindt je artikel 5.12.7 lid 2:

"De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs vermelde toegestane maximummassa.
Wijze van keuren :
Bij twijfel wordt het voertuig gewogen. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport."

Zelf hou ik als richtlijn aan dat de maximale massa van de aanhanger altijd lager moet zijn dan het rijklaar gewicht van de auto.
Waarom kiezen tussen een vouwwagen of een caravan?

metalpe

• Klap prof
« Reactie #14 Gepost op: december 08, 2024, 01:04:36 pm »

De wetgeving die ik postte ging over België.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Pagina's: 1 2 »   Omhoog

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal