Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil  (gelezen 4902 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tante

  • Gast
Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Gepost op: mei 22, 2016, 07:34:32 pm »

Op zoek naar een "nieuwe" vouwwagen kom ik veel mooie oudere Holtkampers tegen.
Op aanraden van enkelen van jullie zijn we momenteel aan het kijken naar de Spacer.

Ik twijfel over twee zaken.
Is het verstandig om nog te beginnen aan een vouwwagen met tentdoek van bijna 20 jaar oud? (Uit de jaren '90)?

En, is een vast grondzeil (klittenband of rits) daadwerkelijk veel minder kil/vochtig/toegankelijk voor insekten?
Ik lees op dit forum de voordelen, maar een zeilmaker vertelde me vorige week dat een los grondzeil naar zijn idee beter is, omdat hij zo vaak ritsen van grondzeilen moet vervangen (worden kapot getrapt). Ook hoorde ik al mensen klagen dat ze een vast grondzeil nooit mooi strak krijgen. Vaak trekt het toch ergens, zeker als het terrein niet helemaal vlak is.

Wij willen naar gebieden waar het ook wel eens regent (Nederland, Engeland, Scandinavie) en we willen liefst wel aangenaam kunnen zitten in een voortent.

Ooit hadden wij een vouwwagen met een heel slecht los grondzeil. Oh jeetje, ik zie me nog staan, na een stortbui. Tot aan mijn enkels in de modder! Dat was via de onderkant allemaal naar binnen gekomen.

Mijn angst voor slecht tentdoek komt voort uit een slechte ervaring.
Wij hebben een tijdje in 'gewone' tenten gekampeerd. Via Marktplaats hadden we een prachtige Wechseltent gekocht. Niet eens zo oud. Horren aan alle kanten. Lekker veel ruimte.
Enthousiast gingen we naar Duitsland. Prachtige camping. Mooie omgeving. Alles was helemaal top. Tot het begon te regenen! Al gauw regende het in de tent net zo hard als daarbuiten. Rampzalig! We hebben uiteindelijk de boel ingepakt en zijn naar huis gegaan. Vakantie letterlijk in het water gevallen.

Achteraf denken we dat de verkopers hun tent mooi wilden poetsen voor verkoop en iets te enthousiast (met zeep) in de weer zijn gegaan.

Hoe kan ik zien of testen of het doek van een oudere Holtkamper nog goed is?
En hoe lang kan het nog mee als het al uit 1997 of zo komt?
Gelogd

LL

  • Gast
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #1 Gepost op: mei 22, 2016, 07:56:05 pm »

Tentdoek heb ik geen ervaring, wij hebben wel bewust gekozen voor een aanritsbaar grondzeil.

Om die modder te voorkomen waar je overschrijft.

Het ligt soms niet helemaal strak, maarja dat mag bij kamperen en zou een los wel helemaal goed hebben gelegen en bij de deur kunnen wij het grondzeil helemaal plat leggen dus breek je niet je nek over een randje.
Gelogd

Juttertje

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 380
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #2 Gepost op: mei 22, 2016, 08:09:05 pm »

Je kan ook altijd een grondzeil met opstaande rand nemen :).
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.259
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2016, 08:11:53 pm »

20 jaar oud tentdoek durf ik nog wel aan als hij zonder schimmel is.
Wij vinden de kuip met ritsen ideaal.
Makkelijker warm te krijgen in de wagen geen vieze voeten meer.
En Bonny hoeft de strijd niet meer aan wel en niet iets in de voortent doen.
Want het kuipzeil zit aan de tent vast.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Tante

  • Gast
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2016, 08:28:19 pm »

Ja, zo'n kuipzeil met opstaande randen. Misschien geen gek idee. Kruipt daar niet veel kou/vocht langs de randjes? Of valt dat wel mee?

Ik realiseer me dat veel van mijn vragen vast al elders op het forum zijn gesteld. Daarvoor veel excuus! Met de 'zoekfunctie' vind ik niet alle informatie die ik zoek, vandaar dat ik toch maar heel brutaal de vragen (nog een keer) stel.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #5 Gepost op: mei 22, 2016, 08:31:58 pm »

Of het doek nog goed is hangt vooral af van het soort doek, de zwaarte en hoelang hij is gebruikt in weken uitgedrukt. Indicaties hiervoor kun je op de Ten Cate website vinden. Je ziet het en voelt het ook wel als je hem bekijkt. Dun & vaal  doek is versleten. Is het nog stevig en niet veel verkleurd, dan kan het nog jaren mee.
Testen kan met een tuinslang.

Voor het grondzeil heeft de zeilmaker wel gelijk. Maar het voordeel is ook duidelijk: hij zit er altijd in én staat bijna altijd goed omhoog. Maar het voorbeeld op de foto staat ook altijd goed omhoog. Dus wat vindt jezelf handig en noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2016, 08:37:05 pm door Drikusniet »
Gelogd

Purk

  • Gast
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #6 Gepost op: mei 23, 2016, 01:23:50 pm »

Vaal is niet altijd teken van niet meer goed... Wij hebben de afgelopen jaren met een oude, flink vale Holtkamper gekampeerd en echt wel de nodige stortbuien gehad, maar absoluut nog waterdicht. Onze Holtkamper is ruim 20 jaar oud. Het kán dus nog wel, ik zou er alleen vanuit gaan dat het geen 10 jaar meer mee kan, dus dat moet je meewegen in de aanschaf.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2016, 02:58:19 pm »

Over het kuipzeil zou ik niet twijfelen en voor een vast/inritsbaar kuipzeil kiezen. Dat sluit altijd netjes aan. Het is natuurlijk waar dat de rits kapot kan. Maar zolang je er goed mee omgaat en hem schoon houdt zal er weinig mee gebeuren.

Het tent doek moet je inderdaad ervaren. Je kan niet zonder meer op het uiterlijk afgaan.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2016, 04:46:10 pm door Jerome »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #8 Gepost op: mei 23, 2016, 03:25:59 pm »

Mee eens, een vast kuipzeil is een no-brainer en wat mij betreft een absolute must. Scheelt een hoop tocht en voorkomt uitdampen van de (natte) aarde in de tent en dus een hoop vocht. En het risico op schade door kapotlopen - sommige mensen krijgen alles kapot, bij anderen blijft het gewoon heel. Bij Holtkamper (de nieuwe modellen iig) ligt de inloop netjes plat - struikelen kan nog steeds maar het is onwaarschijnlijk.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #9 Gepost op: mei 23, 2016, 05:24:32 pm »

Wij hebben geen vast kuip zeil. Maar wij kamperen in de winter en hebben nooit koud regen vocht etc in de tent. Hoe simpel. Wortel doek die iets langer is dan de tent. Die oprollen tot een worst en dan tegen het doek aan geen probleem. Doek van 20 jaar oud hoeft geen probleem te zijn. Licht er aan hoe lang en onder welke omstandigheden er mee is omgegaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #10 Gepost op: mei 23, 2016, 06:47:48 pm »

Wij hadden tentdoek van 18 jaar oud.
Het zag er goed heel uit, we hebben het voor de 1e vakantie geïmpregneerd.
Maar toch nevelde het bij harde regen buien.

Wij hadden in die zelfde klapper een kuipzeil met opstaande rand.
Is ons goed bevallen. Had ik hem maar niet mee verkocht

In onze huidige klapper hadden we een air barrier. Goed bevallen maar was helaas zo lek.
Een inritsbaar kuipzeil lijkt me wel ideaal
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2016, 06:51:32 pm door olaf73 »
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

zancal

  • Gast
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2016, 10:28:22 pm »

Het tentdoek is geen probleem. alleen is de uit daging; waar zet ik geen spanning op. Of eigenlijk waar zet ik wel spanning op. De schades aan het tent doen komen voornamelijk door in grijpen van de mens, met als gevolg een onderbroek die nat is en ergens rond je enkels zit. als ik het een en ander bekijk, dan heeft ieder merk vouwwagen zijn sterke kanten en zijn zwakke kanten, waar de reparaties zitten e.d.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #12 Gepost op: mei 27, 2016, 10:02:46 am »

... met als gevolg een onderbroek die nat is en ergens rond je enkels zit.

Het opzetten van mijn vouwwagen zal nooit meer zonder bepaalde beeldvorming plaats kunnen vinden...

 :#
Gelogd

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Leeftijd tentdoek en wel of geen 'vast' grondzeil
« Reactie #13 Gepost op: mei 27, 2016, 12:21:21 pm »

Eeeeeeeeen bankt ik denk in plaatjes ben visueel ingesteld mmmpf
Gelogd

Tante

  • Gast
leeftijd tentdoek etc.
« Reactie #14 Gepost op: juni 03, 2016, 12:21:54 pm »

Ik had hier een update geplaatst maar die vervolgens verplaatst naar algemene vragen. Leek logischer...
Mijn excuses als ik het niet goed heb gedaan... :O
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2016, 12:40:50 pm door Tante »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal