Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vragen over Spacer  (gelezen 5327 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tante

  • Gast
Vragen over Spacer
« Gepost op: mei 23, 2016, 10:10:46 pm »

Naar aanleiding van enkele tips van forumleden zijn wij ons aan het orienteren op een tweedehands Spacer. Lijkt voor ons een handige en leuke keuze!
(Wat is dit toch een leuk forum! :) )

Vandaar wat vragen aan ervaren Spacer-klappers:

Het gedeelte vlak voor het bed, dus het deel van de hardtop, zeg maar. Is die ruimte handig/nuttig?
Mij lijkt het hebben van een binnenruimte op zo'n hardtop prettig met slecht weer, maar is die ruimte niet veel te klein om met twee personen een beetje prettig te zitten als het wat kil wordt in de voortent?

(Ter vergelijking: De "lounge" van de combi camp is geloof ik wat ruimer, daar zie ik het misschien wel als mogelijkheid)

Veel tweedehands Spacers hebben geen echt binnententje rond het bed. Dat komt wat vreemd op mij over. Ook hebben niet alle spacers een hordeur tussen de slaapcabine/hardtopruimte en de voortent.
Hoe doen jullie dat tijdens warme nachten, als je mugvrij extra wil ventileren?

En, sommige tweedehands Spacers hebben er helaas geen Holtkamper keuken meer bij.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het apart kopen van zo'n keuken (tweedehands)? Ik zie ze weinig....

Of, beter misschien....zijn er mensen die zelf een keuken hebben gebouwd in een bak, en daarmee op een relatief goedkope manier toch luxe kunnen kokkerellen? Ik zag net al een paar indrukwekkende foto's voorbij komen van een zelfgebouwde keuken op een Cocoon. Wauw. Ik kan niet inschatten hoe moeilijk het is om dat echt goed zelf te doen. (Voor ons) maar het ziet er prachtig uit!

En sommige oudere Holtkampers hebben een membraan. Anderen hebben een los pvc zeil dat ze over de tent heenzetten om hun tent te beschermen en als een luchtbarriere, een beetje zoals zo'n membraan. Zijn die wel eens tweedehands te koop? Heeft dat zin om zo'n scherm te gebruiken?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

« Laatst bewerkt op: mei 23, 2016, 10:14:32 pm door Tante »
Gelogd

Drummer-64

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • There is no place like 127.0.0.1
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2016, 01:00:37 am »

Wij gebruiken de deksel (hardtop) als kleedruimte, daar staan onze kledingtassen. Bij anderen slapen daar de (kleine) kinderen, vooral voor een enkele overnachting gaat dat prima. Wij hebben sinds kort een nieuwe tent op onze Spacer, met dubbele deur en hordeur tussen wagentent en luifel/voortent. Die zijn er dus wel. Vanaf '04/'05 hebben de meeste Spacers wel een binnen-/slaaptent. Deze heeft én katoen- én gaasdeuren dus ventileren tijdens de nacht is geen probleem. Wanneer het kil wordt in de voortent doen we de kachel aan en blijven daar lekker zitten :J
Er komen best veel Spacers voorbij op MP met slaaptent en met keuken. Soms ook losse keukens. Gewoon een tijdje in de gaten houden. Er zijn hier een aantal topics (zoekfunctie) over eigenbouw keukens, ook hele sjieke.
Het membrane dak is leuk wanneer het erop zit maar ook weer meer stof om in de bak te proppen. Wij hebben het niet dus geen idee of het echt iets toevoegd. Een 'overdak' of HTT zoals HK dat noemt is iets heel anders. Dat is bedoeld om de witte katoenen tent te beschermen wanneer je bijvoorbeeld onder bomen staat. Dat hebben wij wel en dat werkt uitstekend. Geeft ook nog wat extra isolatie en je kunt er meer schaduw mee creëeren. Zie je ook regelmatig als optie bij tweedehands Spacers. Hoogstwaarschijnlijk ook nog via HK te koop, daar zijn trouwens ook twee vesrchillende van te koop (geweest?) Mét en zonder keukenuitbouw & zij-/achterwand.
Gelogd

Mopo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2016, 07:58:13 am »

In een eerder bericht gaf ik onlangs aan een tweedehands Spacer gekocht te hebben, echter zonder keuken. De zgn. Greenbox wordt door Holtkamper niet meer geleverd. Na een zoekvraag op Marktplaats te hebben gezet, hadden we er 1 binnen enkele weken. Deze mensen hadden ook nog een overdak te koop maar dat hadden we al.
We hebben nu horgaas tussen de voortent en de ruimte op de klep maar eerder bleken de beide ramen met horren voldoende frisse lucht te geven. Een extra binnentent in de slaapruimte is erg prettig.
In de ruimte voor de afwasbak hangen wij een passend bestekbakje. Daaronder plaatsen we een plankje waarop borden en snijplank kunnen staan.
Op de bovenste legplank houd ik verschillende platte dozen ( koffie, thee, suiker, flesje olijfolie) op de plek met klitteband. Deze kunnen dan ook tijdens de reis gewoon blijven staan.
Gelogd

HansS

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2016, 06:21:02 am »

Wij hebben dit jaar een Spacer XL gekocht. Hierbij heb je een kleine erker die uitklapt boven de dissel, maar het grote voordeel (voor ons) is dat je het bed boven de deksel kunt rollen. Onder het bed heb je dan nog 2 slaapplaatsen of een hoop bergruimte. In de bak heb je dan 2 banken net zoals bij een flyer. Voor kort kamperen zet je alleen de luifel op, kun je altijd in de bak op de bankjes gaan zitten. Sta je langer dan rits je de voorwand erin en heb je een ruime voortent.
Gelogd

Tante

  • Gast
Re: Vragen over Space
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2016, 08:52:09 am »

Ja, de Spacer XL is een prachtige wagen, maar wij zoeken iets waarin we de bagage in de bak knder het bed kunnen laten staan..
De gewone spacer is wellicht een optie, hoewel ik de ruimte op de hardtop wat beperkt vind (als zitje tijdens slecht weer) en veel tweedehands Spacers die ik kan betalen hebben geen binnententje rond het bed.
Misschien kan ik dat wel zelf maken.....
Gelogd

Drummer-64

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • There is no place like 127.0.0.1
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2016, 12:38:13 pm »

Er staat een mooie 2005/'06 op MP, met overdak (HTT) zonder keuken. Maar! er staat ook een white box keuken op MP. (1+1=?)
Ook staan er twee(!) 2007 Spacers op MP. De vraagprijs ligt iets hoger maar dat is wat het is - een vraagprijs. Gewoon afspraak maken om te kijken en wanneer het wat voor je is ter plekke onderhandelen. Voor veel mensen is cash zien en reden om een deal te maken.
Er staat oook nog een 2003 op MP, die zou ook best nog (heel) goed kunnen zijn. Keuze genoeg lijkt mij.
Gelogd

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 148
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2016, 01:17:45 pm »

Ter overweging: De cocoon kan ook iets zijn voor jullie. Jullie gaan met zijn tweeën als ik het goed heb begrepen.
Dan heb je een wat grotere leefruimte en de luifel en de bagageruimte onder het bed.
Geen hardtop, maar die heeft zowel voor- als en nadelen.
Gelogd
Space

Drummer-64

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • There is no place like 127.0.0.1
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2016, 01:49:07 pm »

Eehh, een Cocoon een grotere leefruimte dan een Spacer :? :N
Gelogd

Tante

  • Gast
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2016, 02:36:53 pm »

Volgens mij hebben veel oudere (en dus betaalbare) Cocoons geen echte voortent. Dat lijkt me niet handig.

We gaan nu nog niet met zijn tweeën. Er gaan nog drie oudere kinderen mee, in een eigen tent. Maar bij slecht weer komen die vast bij ons in de voortent zitten. Uiteindelijk, over een paar jaar, verwachten we dat zij niet meer meegaan. Dus we kopen ook een beetje op de toekomst.

Heeft iemand hier wel eens achteraf een nieuw binnententje voor een oudere Spacer bij Holtkamper besteld? Past dat?
Gelogd

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 148
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2016, 03:04:50 pm »

Met twee personen zonder voorwand en zonder extra luifel van de spacer.
Dus voortent cocoon tov hardtop ruimte spacer bedoelde ik.  :J
Tante vraagt of je met 2 personen prettig kan zitten in de hardtop ruimte.
Dat wordt daar krap, kan (ook in de oudere) cocoon wel.
Maar met de 3 oudere kids van tante erbij snap ik dat een grotere vouwwagen aantrekkelijk is.
Met 5 wordt de voortent van de cocoon wellicht te klein.


Gelogd
Space

Tante

  • Gast
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2016, 04:58:45 pm »

Ja, je hebt denk ik gelijk, @Johan123.
Voortent cocoon tov hardtopruimte Spacer scheelt veel, vermoed ik.
Maar ja, dan moet de Cocoon wel af te sluiten zijn.

We zoeken eigenlijk een medium-maat.
Niet zo groot als de flyer. Wel groot genoeg voor het gezin bij regen.
Maar ook weer klein genoeg om leuk te zijn bij het trekken of als we straks nog maar met zijn tweeën over zijn.  :)
Gelogd

moniekvogt

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2016, 11:22:38 am »

wij hebben een spacer gehad met 2 volwassen en 4 kinderen.
Met doortrekken sliepen 2 kinderen op de hardtop en 2 in een bijzettentje.
Bij lang verblijf bouwde we de gehele spacer op. de luifel wordt dan omgebouwd tot voortent. Dus zijwanden en grondzeil aan ritten. en zette een extra luivel aan de voorkant en bij de keuken op. We hebben de extra binnen ruimte nagenoeg niet gebruikt. zaten onder een kleine luifel.
We hebben daarna toch voor een cocoon xl gekozen.
met doortrekken slapen ook de 4 kinderen in de cocoon. geen gedoe met bijzet tentjes. bij langer verblijf zetten we de bijzettentjes wel op. We hebben voldoende ruimte onder de luivel. ik vind het ook prettig dat de keuken onder de luifel staat en niet aan de zijkant. miste bij de spacer een zijscherm bij het koken.
Cocoon heeft meer binnen ruimte bij het direct uitklappen.
Spacer heeft bij direct uitklappen alleen de hardtop ruimte. Die is te krap om daar met 2 persoon te zitten. ruimte is 2 bij 1.40 m. Pas als de spacer in zijn geheel wordt opgebouwd heb je een riante binnen ruimte. Dit betekent grondzeil en zijwanden aan de luifel ritsen. kost meer tijd dan bij de cocoon want dat zit er al aan. Bij de spacer is dit niet mogelijk.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2016, 12:21:48 pm »

Jullie dilemma is precies de reden waarom wij naar andere merken wagens hebben gekeken, waarbij je flexibel zonder - met luifel - met voortent - met beide kunt aanpassen naar wat je dan nodig hebt. Ik zou zeggen, kijk ook eens bij Cabanon, Aart Kok en Raclet.
Gelogd

Mopo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2016, 04:58:27 pm »

Hebben we het nu over verschillende Spacers? Onze voortent zit standaard aan de vouwwagen en is geheel afsluitbaar. We kamperen vrijwel altijd in de bergen en daar kan het 's avonds behoorlijk afkoelen. Dan is het prettig om het grondzeil erin te ritsen zodat het wat warmer wordt.
kan me wel voorstellen dat je met kleine kinderen in de Cocoon wel voldoende binnenruimte hebt maar 6 " volwaardige" stoelen ging ons niet lukken.
Gelogd

Tante

  • Gast
Re: Vragen over Spacer
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2016, 05:41:53 pm »

Mopo, de Spacer(s) waar wij naar kijken zijn tweedehands, dus wat ouder.
Daarin zit een bed van volgens mij 2.00 bij 1.40 met daaronder bagageruimte (lengteslapers. dat heeft voordelen als je er 's nachts nog wel eens uit moet, had ik bedacht. Het nadeel is dat de bagage bij je voeteneind moeilijker te bereiken is)

Daaraan vast natuurlijk het binnengedeelte met de hard-top. (Net zo groot als het bed? Ik vraag me een beetje af waar die ruimte nou handig voor zou zijn. Alleen om je om te kleden?)

En dan de voortent. Een van de Spacers die wij ons kunnen veroorloven heeft geen ingeritst kuipzeil,maar wel een kuipzeil op maat gemaakt (wordt her en der aan de stokken vastgemaakt met lusjes of met klittenband geloof ik)
Het is wel een zeil met een opstaande rand, dus, maar zonder rits.

Ik begreep dat die oudere modellen geen binnententje hebben, maar ik heb Holtkamper gebeld en die gaan in het magazijn zoeken of ze er nog een hebben die zou passen.

Als de Cocoon (XL) een voortent heeft die dicht kan, dan zou het een optie zijn. Maar in regen is een echte dichte voortent natuurlijk wel lekker.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal