Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: De vouwwagen strak zetten  (gelezen 11048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patrickvanloo

  • Gast
De vouwwagen strak zetten
« Gepost op: juni 28, 2012, 02:05:13 pm »

Beste klappers,

Na een paar keer onze vouwwagen te hebben uitgeklapt ben ik er nog niet over uit wat de beste manier is om de tent strak te zetten. Mijn laatste idee is om eerst het geheel losjes op te zetten en dan vanuit de voorkant het dak strak te spannen. Daarna het geheel op hoogte te plaatsen zodat je met de elastieken de zijwanden kunt spannen. Of heeft iemand anders andere/betere tips?
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2012, 04:15:22 pm »

Eerst alles op hoogte stellen, zodra je gaat afspannen gaat je dit echt niet meer fatsoenlijk lukken.

Tip: voordat je gaat afspannen zorg dat alle deuren dichtgeritst zijn. Zo niet, dan krijg je ze afspannen echt niet meer dichtgeritst en kun je alle haringen er weer uithalen en opnieuw beginnen.
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2012, 07:05:11 pm »

Eerst de wagenbak opzetten en afspannen, dan je voortent opzetten vervolgens ga je de liggers in de nok en bovenaan de zijwanden op spannen, zodat je dak strak komt te staan, dan ga je de staanders goed zetten, zodat je voldoende ruimte hebt om de zijwanden te spannen.
En ja de tip om eerst de ritsen te sluiten, die vergeet je nooit meer als je het 1x overkomen is WW

Veel succes
Gelogd

RM family

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2012, 07:55:10 pm »

Wij zetten eerst de wagen op, even een paar haringen in de hoeken zetten (niet afspannen) dan de voortent en luifel.
Vervolgens alles op de juiste hoogte zetten, let op dat je de horizontale stokken parallel houdt aan de grond.
Tot slot de heleboel rondom afspannen.
En ook wij zijn een keer vergeten om de deur te sluiten...... :J
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.684
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2012, 09:00:31 pm »

Wij hebben een ingeritst grondzeil en klappen eerst, dan het grondzeil erin, grondzeil strak en daarna een paar haringen elders erin.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

patrickvanloo

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2012, 09:41:37 pm »

@CEO: zette jullie de stokken op het kuipzeil of erbuiten?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.684
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2012, 10:07:58 pm »

Er op. Er buiten lijkt me lastig. Wel op een voetje.

Oh ja, het grondzeil ligt onder het zeil op de wagen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk: kampeermiddel : Dethleffs 510TK 2003
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2012, 10:04:53 am »

Wordt het niet duidelijk uit het demo filmpje?
Trigano Galleon - 2011 Trigano Trailer Tent
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2012, 02:54:08 pm »

Mooi voorbeeld zo in dit filmpje, maar bij 4:22, zie je dat de vw staat, maar het dak is niet goed afgespannen :N, dit hangt nog door, waardoor er waterzakken kunnen onstaan, dit kan komen dat ze de vw niet volledig hebben afgespannen met haringen, want dat is niet te zien,

verder wel een mooi systeem met die gebogen stokken
Gelogd

Jako

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #9 Gepost op: juli 06, 2012, 12:06:40 am »

Nou, ik haak er ook maar even op in want ik heb een vraag die hier min of meer aan gerelateerd is.

Ik ben vorig jaar voor de eerste keer met onze jamet louisiana weg geweest en het netjes opzetten viel mij erg tegen. Waar ik als eerste mee worstelde is om de bak een beetje recht neer te zetten. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre je deze waterpas moet zetten. Als je dat doet op een wat schuine ondergrond ben ik er inmiddels achter dat de 'flappen' (in mijn geval) aan de achterzijde goed kunnen zitten maar aan de voorzijde los kunnen komen van de grond. Zo is dat niet bedoeld lijkt me...

Zetten de ervaren klappers hun bak altijd netjes waterpas??

Omdat we halverwege de vakantie moesten verplaatsen dacht ik het anders te doen maar nu kwam ik in de problemen met het feit dat het bijna onmogelijk bleek de stokken van de voortent en de luifel in 1 lijn te krijgen (de eerste keer hield ik daar m'n waterpasje tegenaan maar dat ging de tweede keer natuurlijk niet op omdat de bak niet waterpas stond). Gevolg was dat je een duidelijke knik zag bij de overgang wagen->voortent->luifel.

Wat doe ik verkeerd?
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #10 Gepost op: juli 06, 2012, 12:16:40 am »

wanneer de ondergrond waterpas is, is het afspannen en plaatsen niet zo moeilijk: gewoon de bak goed waterpas. Vorig jaar stonden we in Normandie op een zeer scheve plaats (ik denk dat de helling zeker 10 graden was) en dan is het zeer moeilijk om de wagen goed neer te zetten. De wagenbak geheel waterpas zetten resulteert dan zeker in moeizaam afspannen omdat aan de ene kant de tent te kort is en aan de andere kant te lang (en dus niet strak te spannen). Ik ben daar toen erg lang mee bezig geweest  :I :I :(
Gelogd

Jako

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #11 Gepost op: juli 06, 2012, 01:09:01 pm »

Dan ben ik toch heel benieuwd hoe je dat uiteindelijk voor elkaar hebt gekregen. Is het een optie om de wagen niet geheel waterpas te zetten?
Wat ik ook ervoer vorig jaar is dat je bij het uitdraaien van de poten heel wat kracht moet zetten om de wagen omhoog te krijgen in zo'n geval.
Gelogd

patrickvanloo

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #12 Gepost op: juli 06, 2012, 02:07:57 pm »

Uhm? Kracht zetten op de steunen? Ik weet niet hoe of wat je doet maar ik zet de wagen eerst met behulp van het neuswiel waterpas en dan draai ik de steunen uit tot op de grond. Dan hoef je geen kracht te zetten hoor. Ook als je hem niet waterpas zet richt je hem eerst uit dmv het neuswiel. Toch?
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.390
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #13 Gepost op: juli 06, 2012, 04:26:34 pm »

Dan ben ik toch heel benieuwd hoe je dat uiteindelijk voor elkaar hebt gekregen. Is het een optie om de wagen niet geheel waterpas te zetten?
Wat ik ook ervoer vorig jaar is dat je bij het uitdraaien van de poten heel wat kracht moet zetten om de wagen omhoog te krijgen in zo'n geval.

Kracht zetten is ook niet heel erg verstandig. De kans dat je dan de poten onder de wagen wegbreekt is gewoon aanwezig!
Gelogd
Adventure Awaits

villeke

  • Gast
Re: De vouwwagen strak zetten
« Reactie #14 Gepost op: juli 06, 2012, 06:54:34 pm »

Dan ben ik toch heel benieuwd hoe je dat uiteindelijk voor elkaar hebt gekregen. Is het een optie om de wagen niet geheel waterpas te zetten?
Wat ik ook ervoer vorig jaar is dat je bij het uitdraaien van de poten heel wat kracht moet zetten om de wagen omhoog te krijgen in zo'n geval.

waterpas zetten van de wagenbak ging nog wel: wat blokken onder 1 van de wielen en de uitvalpoten eveneens aan 1 kant extra ondersteunen, echter de poten onder de slaapplank heb ik wel 20 cm moeten ingraven :N :N! Gevolg: aan die kant was de tent niet goed af te spannen en dat resulteerde soms in lekkage door de rits tussen wagentent en voortent want de dekflap over de rits "week" dan iets open wat water toeliet.....  :( Nooit meer een niet horizontale kampeerplek I:
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal