Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekauto  (gelezen 2275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fetsevis

  • Gast
Trekauto
« Gepost op: september 12, 2016, 02:46:30 pm »

Beste mensen,

Graag jullie advies over het volgende: Wij hebben nu een Nissan Almera Tino 1800 uit 2005, met daarachter in de vakanties een Family S. Helaas is de auto aan vervanging toe. Ik zou eigenlijk graag wat kleiner gaan rijden, maar dan zit je tegenwoordig al snel met een auto met een 1000 of 1100 motor. Ik merk dat onze huidige auto bergje op al best wel hard moet werken om onze Family S omhoog te krijgen. Ik vraag me dus af of dit wel werkt. Hebben jullie advies/ervaringen?
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Trekauto
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2016, 02:56:49 pm »

Ik rijd zelf in een Ford Grand C-Max, valt niet echt onder de kleine auto's maar heeft wel slechts een
1 liter 3 cilinder motor

Hiermee geen enkel probleem gehad om met de vouwwagen welke tussen de 700 en 750 kilo weegt Luxemburg in te rijden tegen de hellingen op
dus die 1 liter motor hoeft het probleem niet te zijn, gaat meer om hoeveel vermogen deze levert

Mijn auto heeft 125 PK, terwijl die van mijn vrouw die ook een 1 liter 3 cilinder motor heeft slechts 65 pk levert (Volkswagen UP)
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Trekauto
« Reactie #2 Gepost op: september 12, 2016, 03:29:11 pm »

Op www.caravantrekker.nl kun je alle combinaties van trekauto en aanhanger invoeren en krijg je advies.
Gelogd

Mascha

  • Gast
Re: Trekauto
« Reactie #3 Gepost op: september 12, 2016, 03:37:58 pm »

Op www.caravantrekker.nl kun je alle combinaties van trekauto en aanhanger invoeren en krijg je advies.

dit is echt een top rip. alle auto's die op ons lijstje stonden hebben wij gecheckt op deze site
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekauto
« Reactie #4 Gepost op: september 12, 2016, 03:47:16 pm »

Beste mensen,

Graag jullie advies over het volgende: Wij hebben nu een Nissan Almera Tino 1800 uit 2005, met daarachter in de vakanties een Family S. Helaas is de auto aan vervanging toe. Ik zou eigenlijk graag wat kleiner gaan rijden, maar dan zit je tegenwoordig al snel met een auto met een 1000 of 1100 motor. Ik merk dat onze huidige auto bergje op al best wel hard moet werken om onze Family S omhoog te krijgen. Ik vraag me dus af of dit wel werkt. Hebben jullie advies/ervaringen?

Cilinderinhoud is sinds de massale invoering van de turbo geen maat meer. Een atmosferische 1800 cc motor kan minder lucht binnenkrijgen (en dus brandstof verbranden) dan een geblazen 1000 cc motor. De gegeven website is een goede richtlijn, kijken naar het opgegeven vermogen en de aangegeven maximale aanhangerlast ook. Daar komt bij dat de geblazen motoren vaak hun trekkracht al bij een laag toerental ter beschikking hebben en de huidige eco-torretjes kunnen nog heel aardige trekkers zijn. Zeker een vouwwagen die toch bijna altijd onder de 750 kg geremd zit, zal zelden een probleem zijn.
Gelogd

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 148
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Re: Trekauto
« Reactie #5 Gepost op: september 12, 2016, 03:49:23 pm »

Je kan op caravantrekker.nl je auto invoeren en een kleine caravan van hetzelfde gewicht.
Dan krijg je een goed overzicht van de combinatie.
Gelogd
Space

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Trekauto
« Reactie #6 Gepost op: september 12, 2016, 04:21:12 pm »

Wij rijden een Hyundai i20 met een Roadmaster family s. Gaat super goed. 1.2 motor en geen probleem op de bergen. Maar je moet dan geen 130 willen op de berg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

fetsevis

  • Gast
Re: Trekauto
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2016, 04:26:35 pm »

Dag allemaal,

Super bedankt voor alle reacties! Volgens mij heb ik hier al voldoende aan!
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Trekauto
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2016, 05:16:16 pm »

Ik rijd zelf in een Ford Grand C-Max, valt niet echt onder de kleine auto's maar heeft wel slechts een
1 liter 3 cilinder motor

Hiermee geen enkel probleem gehad om met de vouwwagen welke tussen de 700 en 750 kilo weegt Luxemburg in te rijden tegen de hellingen op
dus die 1 liter motor hoeft het probleem niet te zijn, gaat meer om hoeveel vermogen deze levert

Mijn auto heeft 125 PK, terwijl die van mijn vrouw die ook een 1 liter 3 cilinder motor heeft slechts 65 pk levert (Volkswagen UP)
Het aantal pk's alleen is niet het belangrijkste, het is meer een combi van pk's, eigen gewicht en (heel belangrijk) het koppel van de auto.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekauto
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2016, 05:29:44 pm »

Het aantal pk's alleen is niet het belangrijkste, het is meer een combi van pk's, eigen gewicht en (heel belangrijk) het koppel van de auto.

Pk's zeggen op zich wel alles. De pk is de maat voor vermogen, oftwel hoeveel benzine er per seconde in arbeid wordt omgezet. Een motor van 150 pk zet twee maal zo veel brandstof per seconde om dan een motor van 75 pk. Koppel is op zich helemaal niet relevant, omdat dat altijd de trekkracht van de motor betreft, niet de trekkracht aan de wielen. En daar zit een versnellingsbak tussen. Ter vergelijking, mijn fiets heeft een hoger koppel dan mijn auto (Batavus: 180 Nm, Octavia 2 liter: 170 Nm)! Wat wél wat zegt is het koppelverloop. Diesels hebben doorgaans al bij lage toerentallen veel trekkracht ter beschikking (en dus vermogen, koppel x toerental = vermogen). Dat rijdt lekker, omdat de motor niet eerst ver in de toeren gejaagd moet worden voor de koppeling los gelaten wordt. Er zijn auto's die extreem veel vermogen leveren, maar een koppelkromme hebben met één smalle piek. Dat betekent dat er maar een heel beperkt toerenbereik is waarin het vermogen beschikbaar is. Dat rijdt niet lekker. Niet thuis- niet thuis - niet thuis - bam, stoelleuning in de rug - niet thuis en schakelen... Turbobenzinemotoren en diesels hebben een redelijk vlakke koppelkromme. Ze geven ook bij lage toerentallen voldoende vermogen om iets te kunnen betekenen en houden dat over een vrij toerenbereik vol. Dat maakt ook dat de gekozen versnelling iets minder belangrijk wordt, wat schakellui rijden mogelijk maakt. Wat dan weer als prettig wordt ervaren. Om een lang verhaal kort te maken: De Tino vervangen door (bv) een 1.2 TCE of 1.0 ecoboost kan je nog aangenaam verrassen.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Trekauto
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2016, 06:14:39 pm »

 heel kort:
Mijn bedoeling was dus ook, max koppel bij laag toerental, dat is prettig rijden.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Sparky

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2015
Re: Trekauto
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2016, 06:28:38 pm »

Sanderv. Probeer maar eens je vw te trekken met je Batavus. Gaat je niet lukken.
Het aantal pk staat in relatie  met het koppel, ligt eraan hoe de motor is gebouwd.
Het aantal pk 's en koppel die altijd worden opgeven, betreft het vermogen wat de motor leverd en niet het vermogen op de wielen. Je hebt altijd rendement verlies.
Bij een benzinemotor en dieselmotor, word de koppel curve langzaam opgebouwd. Het maximum koppel kan verschillen per toerental. Bij een benzinemotor zonder turbo ligt het maximale koppel bij een hoger toerental dan een met turbo.

Een elektrische motor leverd meteen het maximale koppel bij elk toerental en is niet te vergelijken met een verbrandingsmotor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Trekauto
« Reactie #12 Gepost op: september 12, 2016, 06:45:41 pm »

Blijft over de vraag hoe die geblazen kleine motoren het uithouden op de langere termijn. Hoorde van een autodemontagebedrijf dat deze motoren niet aan te slepen zijn....ze gaan allemaal kapot bij meer dan 100.000km
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Trekauto
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2016, 07:12:13 pm »

Dat is inderdaad de vraag. Bij mijn ouders is de 1.2 tsi bij 130.000km in de soep gelopen. Dit was overigens veroorzaakt door een opgerekte distributieketting. Als de garage de klachten die er al waren serieus had genomen dan was de ketting al eerder vervangen.
De aan deze tsi gekoppelde DSG bak had al eerder bij ongeveer 80.000km de geest gegeven.

Deze kleine motoren rijden veel meer met een hoge belasting waardoor tijdig onderhoud enorm belangrijk is. Te laat olie verversen of slechte kwaliteit olie gebruiken kan echt zorgen voor een serieuze verkorting van de levensduur van deze motoren.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekauto
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2016, 08:14:50 pm »

Sanderv. Probeer maar eens je vw te trekken met je Batavus. Gaat je niet lukken.


Precies mijn punt. En toch heeft mijn Batavus een hoger koppel. Helaas kan ik dat alleen leveren bij 90 tpm, waar mijn Octavia dat bij 3000 tpm doet. Die trekt de vouwwagen dus wel! Maar ja, de fiets heeft dan ook een versnellingsbak, waar de auto het doet met een vertragingsbak. Het koppel aan de wielen is bij de auto dus vele malen hoger, maar dát wordt nooit opgegeven. Daarom zegt het begrip koppel helemaal niets. De koppelkromme wel, maar uiteindelijk is het de versnellingsbak die het echte karakter bepaalt. En zo kan een automotor ineens een bootmotor worden (Peugeot 1.5 diesel) of een truckmotor een sportwagenmotor (Dodge Viper, porsche 924)

Kleine geblazen motoren kunnen uitstekend zijn. Helaas heeft het hele TSI en THP/VTi verhaal van VW en Peugeot/Citroën voor een heel slechte naam gezorgd. De combi TSI-DSG is/was helemaal vragen om problemen. De TCE's en ecoboost motoren van Renault resp. Ford lijken het wel goed te doen. Goede olie is voor dergelijke motoren sowieso van belang, omdat de turbo en door gesmeerd en gekoeld wordt, wat een extra aanslag op de olie betekent. Helaas gebruiken steeds meer fabrikanten longlife olie. In dat opzicht was er niet zoveel mis met jaarlijks of iedere 15k even wat fris sap in het carter.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2016, 08:16:47 pm door sanderv »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal