Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen achter elektrische auto  (gelezen 26326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine Heino

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Vouwwagen achter elektrische auto
« Gepost op: april 08, 2022, 08:49:09 am »

Hallo,

Wij zijn tot op heden altijd met de caravan (1500kg) op vakantie geweest maar met een elektrische auto lijkt dat geen optie. Daarom zijn wij ons nu aan het oriënteren op een vouwwagen.

Graag wil ik vragen of er leden zijn die ervaring hebben met een vouwwagen achter een elektrische auto. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat dat doet met het aantal kilometers dat je kan rijden. Maar wellicht zijn er nog veel meer tips waar wij op moeten letten  :)

BVD
Heino
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2022, 09:03:29 am »

Er is hier een Topic over zoiets met Tesla. ff zoeken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2022, 10:20:36 am »

In dit hoekje van het forum is wel wat te vinden over trekauto's

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?board=408.0
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2022, 03:40:48 pm »

Welke auto heb je op het oog?
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2022, 05:01:11 pm »

Allereerst is het belangrijk om te kijken wat de auto kan en mag trekken, wat wil nog wel eens vies tegen vallen bij een EV.
Daarnaast zal het je allicht flink bereik kosten, het is toch een stuk meer gewicht mee te nemen. De aerodynamica is wel een stuk beter dan bij een caravan, dus zo erg zal het ook niet zijn maar het scheelt wel een stuk.

Bedenk je daarnaast ook hoe je gaat reizen. Opladen kan prima onderweg, maar niet alle laadpalen onderweg zijn geschikt om met een aanhanger op te laden. Daarnaast is het op campings vaak überhaupt niet te doen, afhankelijk van welk type camping je zoekt.
De campings waar ik graag kom heb je geen auto bij de tent en ook geen laadpaal, en als er één is staat daar vaak de hele dag dezelfde auto bij.

Kortom, het kan allemaal prima maar het vergt wel even nadenken en uitzoeken vooraf. Als het bij je stijl past gewoon proberen, het kan een stuk beter dan bij en caravan volgens mij.
Gelogd

Kleine Heino

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2022, 05:34:15 pm »

Welke auto heb je op het oog?

Een Volvo XC40 of en Polestar.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2022, 06:15:20 pm »

In dit hoekje van het forum is wel wat te vinden over trekauto's

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?board=408.0

Ik zet dit topic even in dat hoekje neer :J
Gelogd

michr

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #7 Gepost op: april 08, 2022, 10:02:19 pm »

Een Volvo XC40 of en Polestar.

Ik rij een Polestar 2 met een Holtkamper Kyte. Geen lichte vouwwagen dus. Vorig jaar naar omgeving Lyon gereden, ging meer dan prima. Zo'n 250 km rijbereik met de vouwwagen er achter en dan reed ik gewoon door, dus 110-120, soms 130 als de range voldoende was tot het volgende laadpunt. Dit jaar gaan we via Parijs en de Cote d'Azur naar Toscane, geeft wel aan dat ik er vertrouwen in heb  :J

Zowel onderweg als op de camping ging het allemaal prima. Eén keer moeten wachten om op te laden op de heenweg, terugweg op dezelfde plek weer moeten wachten. Maar dat ging om 10 minuten. Tijdens het laden is het gewoon relaxed pauzeren en beetje koffieleuten met de (overwegend Nederlandse) andere laadpaalgebruikers. In Frankrijk gratis laden bij de Lidl en 's nachts met een laag amperage op de camping laden. Dan zit er weer 10 of 15% extra in en kun je dus zo weer 50km rijden. Ik heb het niet als vervelend of extra regelen ervaren. Sterker nog: de Polestar (en XC40 dus ook) zijn heerlijke reisauto's, met meer dan voldoende power. Voorheen met een V70R met 300pk en de Kyte gereden, maar de Polestar vind ik een veel fijnere reisauto.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2022, 10:14:17 pm door michr »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2022, 07:41:42 am »

Heb je 2 verschillende Polestar's? Of verschillende velgen onder de auto? Winter en zomerbanden?
« Laatst bewerkt op: april 09, 2022, 07:45:09 am door Yella »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Kleine Heino

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2022, 08:54:33 am »

Ik rij een Polestar 2 met een Holtkamper Kyte. Geen lichte vouwwagen dus. Vorig jaar naar omgeving Lyon gereden, ging meer dan prima. Zo'n 250 km rijbereik met de vouwwagen er achter en dan reed ik gewoon door, dus 110-120, soms 130 als de range voldoende was tot het volgende laadpunt. Dit jaar gaan we via Parijs en de Cote d'Azur naar Toscane, geeft wel aan dat ik er vertrouwen in heb  :J

Zowel onderweg als op de camping ging het allemaal prima. Eén keer moeten wachten om op te laden op de heenweg, terugweg op dezelfde plek weer moeten wachten. Maar dat ging om 10 minuten. Tijdens het laden is het gewoon relaxed pauzeren en beetje koffieleuten met de (overwegend Nederlandse) andere laadpaalgebruikers. In Frankrijk gratis laden bij de Lidl en 's nachts met een laag amperage op de camping laden. Dan zit er weer 10 of 15% extra in en kun je dus zo weer 50km rijden. Ik heb het niet als vervelend of extra regelen ervaren. Sterker nog: de Polestar (en XC40 dus ook) zijn heerlijke reisauto's, met meer dan voldoende power. Voorheen met een V70R met 300pk en de Kyte gereden, maar de Polestar vind ik een veel fijnere reisauto.

Hartelijk dank voor uw reactie. Mag ik u vragen welke Polestar u heeft, er zijn 3 typen:
Standaard range Single motor 69kWh
Long range Single motor
Long range Dual motor

Ik zie dat de vouwwagen afgekoppeld is bij het laden, is dat bij elk laadstation noodzakelijk?

Heino
Gelogd

michr

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #10 Gepost op: april 09, 2022, 12:32:18 pm »

Heb je 2 verschillende Polestar's? Of verschillende velgen onder de auto? Winter en zomerbanden?

Haha, scherp hoor. En nee, geen 2 verschillende Polestars. Winter- en zomerbanden idd. Aan de laadpaal zijn de echte Polestar zomervelgen, de andere is volgens mij gemaakt toen we de Kyte net opgehaald hadden, ergens in maart.

Hartelijk dank voor uw reactie. Mag ik u vragen welke Polestar u heeft, er zijn 3 typen:
Standaard range Single motor 69kWh
Long range Single motor
Long range Dual motor

Ik zie dat de vouwwagen afgekoppeld is bij het laden, is dat bij elk laadstation noodzakelijk?

Heino


Ik heb een van de eerste Polestars, de Launch Edition, die heet nu volgens mij long range dual motor.

En afkoppelen ligt aan de laadpaal. Meestal wel afkoppelen, één keer gehad dat ie er achter kon blijven. Maar je ziet steeds meer laadpalen waar dat kan.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #11 Gepost op: april 09, 2022, 02:58:46 pm »

Haha, scherp hoor. En nee, geen 2 verschillende Polestars. Winter- en zomerbanden idd. Aan de laadpaal zijn de echte Polestar zomervelgen, de andere is volgens mij gemaakt toen we de Kyte net opgehaald hadden, ergens in maart.
Daarom vinden collega's mij soms vervelend omdat ik dat soort dingen zie. Werkgever vond het nooit vervelend maar een pluspunt voor mij als kwaliteitscontroleur.  :#
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Kleine Heino

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #12 Gepost op: april 10, 2022, 10:38:42 am »

Haha, scherp hoor. En nee, geen 2 verschillende Polestars. Winter- en zomerbanden idd. Aan de laadpaal zijn de echte Polestar zomervelgen, de andere is volgens mij gemaakt toen we de Kyte net opgehaald hadden, ergens in maart.

Ik heb een van de eerste Polestars, de Launch Edition, die heet nu volgens mij long range dual motor.

En afkoppelen ligt aan de laadpaal. Meestal wel afkoppelen, één keer gehad dat ie er achter kon blijven. Maar je ziet steeds meer laadpalen waar dat kan.

Ah oke, dus wel een longe range, daar wil ik ook voor gaan  :)
Gelogd

erikkampeert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero MMT
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #13 Gepost op: juni 06, 2022, 08:30:03 am »

Wij zijn met de meivakantie voor de eerste keer met een Skoda Enyaq en HK Aero op pad geweest. Hadden ook fietsen op de dissel staan. Heen gemiddeld 23,6 kWh/100 en terug 21,7/100. Dat viel mij mee.

Ben nog wel beducht voor de wachttijden op de reisdagen in de zomervakantie. Ik ga proberen weekend/wisseldagen proberen te vermijden.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #14 Gepost op: juni 06, 2022, 08:46:07 am »

Ben ook wel benieuwd hoe dit buiten de 'gebaande paden' gaat. De ervaringen die ik tot nu toe steeds tegen kom cq hoor van collega's of vrienden zijn louter naar (zuid) Frankrijk of Toscane. Lukt het ook al richting bv oost Europa, UK of richting Griekenland of is dat nog te vroeg?
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal