Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll  (gelezen 10683 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #75 Gepost op: februari 04, 2024, 10:15:44 pm »

Die zal wel komen, wat ik ook snap.
Alleen denk ik dat het half of kwart tarief zal worden ofzo.

Ben benieuwd wanneer er fiets belasting gaat komen voor al die electriche fietsen:)
dat zou je verwachten maar nee, zoals het nu staat zal de MRB 100% zijn in 2026. Voor 2025 is er nog korting. En voor zware ev's is dat gewoon 1300of meer per jaar.
Gelogd

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #76 Gepost op: februari 04, 2024, 10:27:25 pm »

Weet je dat wel zeker?
Als ik nu een Golf samen stel ben ik heel wat meer kwijt dat een model y en die is echt wel ruimer.
Moet je niet de kaalste versie golf nemen natuurlijk :)

ten eerste zal ik never nooit niet een platgeslagen pausemobiel nemen (oftewel een tesla)....
een model Y = nog geen 60.000
volkswagen station met wat opties: (de Rline business bijna duurste) nog geen 50.000.
Maar neem je de Kia ceed station dan ben je nog geen 40.000 kwijt. (de gt-line geconfigureerd)

en dan de MRB voor benzine vanaf 2026 veel minder zal zijn dan bij het y model (het ymodel zal ongeveer 4 keer zoveel gaan kosten dan de VW vanaf 2026). Daar kunnen de kosten van elec vs benzine rijden nog niet tegen op.


ik vind het jammer, want ik zou heel graag in bv een enyaq willen rijden. maar daar betaal je ook 50K+ voor.

Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #77 Gepost op: februari 04, 2024, 10:32:42 pm »

ten eerste zal ik never nooit niet een platgeslagen pausemobiel nemen (oftewel een tesla)....
een model Y = nog geen 60.000
volkswagen station met wat opties: (de Rline business bijna duurste) nog geen 50.000.
Maar neem je de Kia ceed station dan ben je nog geen 40.000 kwijt. (de gt-line geconfigureerd)

en dan de MRB voor benzine vanaf 2026 veel minder zal zijn dan bij het y model (het ymodel zal ongeveer 4 keer zoveel gaan kosten dan de VW vanaf 2026). Daar kunnen de kosten van elec vs benzine rijden nog niet tegen op.


ik vind het jammer, want ik zou heel graag in bv een enyaq willen rijden. maar daar betaal je ook 50K+ voor.
Tesla y rwd kost 44k daar gaat nog 3k subsidie vanaf dus 41k.

Enyaq coupe zelf ook naar gekeken zoals ik m wilde 69k
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #78 Gepost op: februari 04, 2024, 10:33:00 pm »

Wie rijdt er hier nog meer een Hyundai Ioniq 6?
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #79 Gepost op: februari 04, 2024, 10:35:25 pm »

Dus die betalen forse bijtelling en willen graag dat ze dan wel een VW kunnen trekken.

Tja wat is fors?
Ik hoor regelmatig zakelijke lease rijders klagen maar die hebben geen flauw idee hoe goedkoop ze auto rijden tov de privé rijder
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #80 Gepost op: februari 04, 2024, 10:36:41 pm »

Tja wat is fors?
Ik hoor regelmatig zakelijke lease rijders klagen maar die hebben geen flauw idee hoe goedkoop ze auto rijden tov de privé rijder
Eens.
Als ik via werk een auto mocht leasen wist ik t wel.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #81 Gepost op: februari 04, 2024, 10:38:06 pm »

Eens.
Als ik via werk een auto mocht leasen wist ik t wel.

Toen ik die vraag kreeg heb ik er wel geteld minder dan 1 seconde over nagedacht  :# :J
Gelogd

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #82 Gepost op: februari 04, 2024, 10:50:35 pm »

Ja ik ook, ik zou niet leasen. Geef me dan maar meer bruto salaris.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #83 Gepost op: februari 04, 2024, 11:05:10 pm »

Met het rekenen of lease/bijtelling t.o.v. eigen auto goedkoper is gaan jullie er dan van uit dat het onderhoud door de dealer gebeurt? En word er dan alleen met nieuwe auto’s vergeleken?
Vooral de laatste vraag is reëel, want zou je zelf zo’n zelfde nieuwe auto (kunnen) kopen?
Als je niet een nieuwe auto zou aanschaffen gaat elke vergelijking, volgens mij, al mank.
En daarnaast kan je een hoop besparen door te kijken naar een goed alternatief voor het onderhoud bij de dealer. In het verleden deed ik heel veel zelf en tegenwoordig doe ik nog steeds van alles zelf, maar ik weet dat niet iedereen dat kan of wilt. Bij de garage waar ik kom vinden ze het geen probleem als ik zelf de onderdelen lever. Zij begrijpen ook dat onderdelen van een sloopauto een goed alternatief kunnen zijn. Ook koop ik zelf gebruikte banden. Deze hebben vaak 1 of 2 mm minder profiel dan nieuwe banden en dat scheelt echt serieus geld.
Naar mijn mening moet je met het rekenen ervan uitgaan wat je zou kunnen kopen op het moment dat je een lease auto krijgt aangeboden.
Maar dit is alleen maar mijn mening.
Ik weet ook dat er nog andere voordelen zijn bij een leaseauto maar die vallen m.i. ook onder de vraag zou je het anders ook zelf kopen?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #84 Gepost op: februari 04, 2024, 11:59:43 pm »

Of dat leasen goedkoop is als werknemer hangt ook af van hoeveel je prive rijd. Buiten de vakanties waar verbruik zelf moet betaald worden, is dat bij mij niet zoveel. Doe het meeste met de fiets. En dan begint 300 euro per maand belasting betalen voor het prive gebruik van de wagen die niet van jezelf is wel erg hoog belast te worden (en het had niet veel geschollen of dat was een goede 900 per maand geworden). In bij inlevering heb je meestal nog wel een boel extra kosten ook.


Uiteraard heeft het voordelen, maar ook nadelen en het is aan ieder om die altijd tegen elkander af te wegen. Velen zien over het algemeen enkel de voordelen de ander en de nadelen van zichzelf.


Een elektrische auto is meestal interessant omdat er dan anders wordt gekeken. Er wordt gekeken naar de total cost of ownership en die ligt bij die wagens vaal lager dan van de andere wagens. Prive ziet men meer naar wat is de kost dat ik nu op tafel moet leggen en kijkt men minder naar de kost daarna. Wat ook begrijpbaar is en ik zeker niet veroordeel. Je moet het geld liggen hebben om iets dat in de toekomst goedkoper is te kunnen betalen hé.  Het is zeker niet zo dat je meer budget krijgt om een meer degelijke elektrische wagen te kopen dan een benzine of dieselwagen.
Een andere reden waarom het als leasing interessant kan zijn is de pak lagere belasting op elektrische bedrijfswagens (in België op dit moment) zodat zelf als je een deel zelf op legt, je toch goedkoper kan uitkomen dan een benzine of diesel te nemen waarop je bijzonder veel belasting moet betalen. Maar ook daar kan je dan weer bedrogen uitkomen, want de kans is groot dat die belastingsregels weer eens aangepast worden binnen het jaar na de start van je leasing waardoor je toch meer gaat moeten betalen dan je voorzien had.


Voor veel mensen is het zeker goedkoper rijden via leasing. Maar hangt sterk af van het aantal prive km. Als dat maar erg beperkt is, kan de belasting hoger zijn dan het voordeel waarop je belast wordt.
Nooit een zwart wit verhaal, meestal is het altijd erg grijs.

Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #85 Gepost op: februari 05, 2024, 10:35:43 am »

In Nederland is het eigenlijk best simpel momenteel (met de afbouw van gunstige bijtellingsregelingen, ik heb het niet over bijtellingsvrije Tesla's en andere voordeeltjes als 14% bijtelling). Als je veel prive rijd (en dan moet je aardig aantokkelen prive) is het een zakelijke lease-auto gunstig, rijdt je veel zakelijk dan is een prive auto gunstig, er vanuit gaande dat je een nette km vergoeding krijgt. De meeste autos rijden op 10cent brandstof de kilometer en onderhoud is min of meer vast (ik rijd bijvoorbeeld een volvo v60 en heb tot nu toe alleen de reguliere beurten met slijtage onderdelen gehad, banden/remblokkenschijven en recent een accu) Verder maakt het niet zoveel of ik 10 of 25k kilometer rijd voor onderhoudskosten want de jaarlijkse beurt krijgt hij toch wel. Wegenbelasting is onafhankelijk van km en verzekering min of meer ook (ik geloof dat er wel iets tussen zit bij verschillende kilometrages maar dat is verwaarloosbaar). Tuurlijk zit er ook nog wel wat afschrijving extra op, maar als je 2e hands rijdt maakt een verschil van 15k per jaar niet zoveel meer uit.

Conclusie als je meer zakelijk kunt declareren, moet je wel die 10c brandstof aftikken, maar kun je de rest van de 'opbrengsten' wegstrepen op vaste kosten, waarbij geldt dat meer kilometers betekend meer wegstrepen. Als je dan ook nog in je achterhoofd houd dat je bijtelling a 300euro in je zak houd, weet ik nog niet wat goedkoper is. Maar mijn ervaring tot nu toe: 3 jaar eigen auto is echt goedkoper dan 3 jaar lease, en ik rijd niet weinig prive (ongeveer 10k prive en 10k zakelijk, waar eerder bij mijn lease-auto dat makkelijk 20k zakelijk was omdat de baas zei je hebt een auto van mij dus je komt maar op project). Dus ik bespaar ook nog een hoop tijd  :J
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #86 Gepost op: februari 05, 2024, 03:05:04 pm »

In Vlaanderen is er dit jaar een premie van 5000 euro bij aankoop van een EV onder de 40.0000 euro inclusief BTW. Dat heeft ervoor gezorgd dat heel wat prijzen van wagens sterk zijn gedaald of een versie werd uitgebracht met een lagere prijs die onder de 40.000 euro valt. Zo heb je hier nu ook een Tesla Y en Skoda Enyaq van minder dan 40.0000 euro (juist minder, dus om op premie aanspraak te hebben, mag je geen optie meer bij nemen).
De lijst:
https://www.vroom.be/nl/advies/alle-evs-vlaamse-premie-2024-26199/


Geeft wel aan dat we mogen verwachten dat de prijzen van EV's de komende jaren gaan normaliseren.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #87 Gepost op: februari 05, 2024, 07:01:47 pm »

Ik verwacht dat die premie in België op is, nog voor de dag dat hij aangevraagd kan worden. Wie nu koopt is al te laat.  Wordt in 'de Tijd' ook zo ingeschat. Er zijn maar voor max 4000 mensen subsidie, en iedereen die vanaf sept kocht, kan ze nog aanvragen.

Wij hebben de afgelopen 2 maanden ook rondgekeken voor een ev. Niet als vakantieauto. Ik ga niet de hele vakantie op zoek naar laadpalen als het niet moet.  Bovendien is een ev van de grootte die we nu in benzine hebben, voor ons onbetaalbaar + de ev's mogen allemaal te weinig trekken . Onze boot trekken (1600kg) is een verloren zaak, met een ev..moest je er dan toch een vinden, kost die €90000 en heb je, met 1600 kilo erachter, een ander rijbewijs nodig. Als vakantieauto voor ons dus niet mogelijk/geschikt.

We zouden hem, omdat we nog een terugdraaiende teller, en zonnepanelen hebben, kopen voor alle ritten behalve vakantie. Om onze huidige auto 'te sparen' dus, in de plaats van onze huidige 2e auto, waar we met z'n 4 dus niet goed in passen. Dus: vrouw naar het werk, dagelijks naar de zwemclub familiebezoekjes en zo. Omdat ik echter 1,91 ben, vallen alle ev's ter grootte van de 208 en corsa al af. Dan kom je al bij een Megane (eigenlijk ook te klein vanachter, dan zou ik wachten op de scenic etec) of id3 of Cupra uit. Meteen 40000 euro. Vind ik toch heel veel. Dan zou ik op m'n micraatje met slechts 60k km op de teller, heeeeel  veel moeten bijleggen. Dan is het goedkoper om die te houden en m'n stroom, die over is, met pijn in het hart, gratis aan de staat te geven.

Ik denk nog steeds dat de evolutie nog in de kinderschoenen gaat. Er komen hoe langer hoe meer auto's met meer range, de prijzen dalen... Als je het zelf moet betalen (leasen is iets anders natuurlijk) denk ik dat het slimmer is om nog 5 jaar te wachten. Ik denk dat de technologie dan veel verder gaat staan, en hoop dat het aanbod dan veel groter is en de prijzen dus lager.  Want voor een gemiddelde  particulier blijft het, hoe je het ook draait of keert érg duur. Zeker met alle beperkingen die erbij horen (en ja, die wennen). Ik blijf voorlopig dus nog wat benzine rijden, maar sluit niet uit dat, als de prijzen nog eens flink dalen, onze Micra eruit gaat voor een id3 of zo. Die kan dan thuis altijd geladen worden. Voor lange stukken en trekgeweld, is er de benzine.
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2024, 07:04:24 pm door metalpe »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #88 Gepost op: februari 05, 2024, 08:30:15 pm »

Denk dat je toch eens naar de lijst moet kijken. Veel EV's zijn serieus in prijs gedaald door die maattregel en daar profiteer je ook van als je de premie niet meer kan hebben.
Een Tesla Model Y, Skoda Eniaq en ID 4 zijn nu ook niet de kleinste auto's en moet je zeker met je lengte in kunnen passen. Is wel niet de grote batterij versies dus voor trekken van zware dingen over langere afstanden nog niet geschikt, maar ze mogen wel wat trekken.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll
« Reactie #89 Gepost op: februari 05, 2024, 08:31:31 pm »

De polestar 2 is ook flink verlaagd ends met subsidie aan te schaffen
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal