Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Fietsendrager ondersteunen op dissel  (gelezen 1875 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joergarms

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 46
  • Merk Vouwwagen: Trigano Camptrail
Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Gepost op: april 24, 2023, 11:55:00 am »

Ik loop tegen het volgende aan.
Ik heb een kogelknop op de dissel gemonteerd en wil onze Hapro Atlas2 Premium gebruiken. Deze drager is van zichzelf al vrij zwaar en er komen nog 2 enduro mountainbikes op te staan.
Ik vind dat er vrij veel "flex" in het geheel ontstaat, waarschijnlijk doordat die kogelkop al wat hoog is van zichzelf.  Daarom zou ik de drager het liefst ondersteunen.
Iemand zoiets ook bij de hand gehad en daar een oplossing voor gemaakt? 

(Kogeldruk is niet belangrijk in dit verhaal, fietsen gaan niet in de auto ivm modder, op het dak is geen optie ivm hoogte)
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2023, 11:58:28 am »

Maak het geheel niet te star, anders breekt er misschien iets. Je zou met 1 of 2 spanbanden (cargo straps) via het chassis van de VW de beweging kunnen dempen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

de.peter

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2023
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2023, 11:59:50 am »

Wij hebben exact hetzelfde probleem gehad. De fietsen wiebelden zo hard naar voor bij het remmen dat ik het niet aandurfde zo nog de weg op te komen.
Ik heb dan een ijzeren lat geplooid, gaatjes in geboord en deze vooraan bevestigd. Hier een foto:

Zijn er in de paasvakantie mee naar Frankrijk gereden en terug, met twee elektrische fietsen erop (zonder batterij). Geen probleem mee gehad.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2023, 12:02:26 pm door de.peter »
Gelogd

Joan Z.

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 44
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #3 Gepost op: april 24, 2023, 04:47:40 pm »

Aanvankelijk was omze kogel op de dissel instabiel. We hebben een Uebler drager voor 3 fietsen. Daar staat een sportfiets en deelbare tandem op.
Bij Aart Kok hebben ze onze kogel anders vast gezet. Nu staat alles als een huis. De beugels warmee de kogel op de dissel geplaatst is hebben ze vervangen voor een zeerr degelijke constructie.
Ik ben niet technisch genoeg om het te beschrijven. Als ik er aan denk zal ik komend weekend even een foto maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-T220 met Tapatalk

Gelogd

Joergarms

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 46
  • Merk Vouwwagen: Trigano Camptrail
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2023, 08:31:40 pm »

Bedankt voor de reacties. Ik ga eens kijken of ik ook een extra beugel kan plaatsen.
Spanbanden gaan helaas niet werken, dan trek ik de drager nog meer op spanning, met n nog hogere belasting als gevolg.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2023, 12:57:33 am »

Ik heb die dissel kogels nooit goed begrepen. Ik blijf het een waanzinnige belasting vinden door een paar heftige hefbomen. Als je ziet hoe lang de profielen van een autotrekhaak zijn die in de kokerbalken schuiven en je vergelijkt dat met de breedte van het stripje waar zo'n kogelkop op gelast zit, dan snap ik niet dat dit ooit stabiel kan zijn. En dat is het dus vaak ook niet. Een trekhaak heeft een basis van zo'n 30 cm lang en kan daarmee doorgaans zo'n 75 kg verticaal dragen. De strip waar de disselkogel op is gelast is van maar een paar cm breed en dan zit de kogel nog veel hoger ook. Tijdens remmen zijn de krachtmomenten enorm. Waarom de kogeldruk geen probleem is, snap ik niet helemaal. Er komt zo'n 50kg bij, nagenoeg rechtstreeks op de kogel? Die marge is er nog tov de huidige kogeldruk en de toegestane belasting van de trekhaak?
Stabilisatie zal alleen kunnen door extra steunpunten te maken.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2023, 01:02:59 am door sanderv »
Gelogd

aartnely

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: HoltKamper Cocoon Aero limited edition
  • uit de kar geklapt
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2023, 09:39:58 pm »

we hebben al verschillende jaren een kogel op de dissel met daarop onze fietsdrager Spinder-Falcon
niet meer beweging als rechtstreeks op de trekhaak
zetten er 2 e-bike op, halen de accu`s er altijd af want dat scheelt gewicht
en we koppelen de fietsen aan elkaar met 2 riempjes , gaat prima
Gelogd

Joergarms

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 46
  • Merk Vouwwagen: Trigano Camptrail
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2023, 06:28:04 am »

Ik heb net als @de.peter een extra steuntje geplaatst, staat als een huis.

De opmerking dat de trekhaak van een auto langere montageplaten heeft, dat is natuurlijk logisch. Daarmee moet je in, in ons geval, 2 ton mee kunnen trekken.
Kogeldruk in dit verhaal is niet het onderwerp, die is goed! 
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #8 Gepost op: april 29, 2023, 03:17:59 pm »

Die langere montageplaten hebben niets met het maximale trekgewicht te maken. Dat is een belasting in horizontale richting, daarvoor zou de trekhaak zelfs plat tegen de achterkant gemonteerd kunnen worden. De langere montageplaten zijn juist vanwege de verticale belasting. Ter hoogte van de trekhaak heb je een draaipunt. De belasting op de trekhaak zorgt voor een draaimoment naar beneden. De verst naar voren gepositioneerde montagepunten op de montageplaten zorgen voor een draaimoment de andere kant op. Door die platen langer te maken, krijg je een groter hefboomeffect. Juist bij de kogelkoppen op de dissel is die hefboom extreem kort. Dat heb ik nooit begrepen. Het zal best goed gaan in normale omstandigheden, maar ik ben meer geïnteresseerd in de elandproef...
Voor wat betreft die kogeldruk: ik heb best veel gewerkt met en aanhangers. Ik maak zelden mee dat er zo maar 50 kg bandbreedte zit tussen limieten van goede kogeldrukken. Wat veel mensen dan doen is extra gewicht naar achteren schuiven in de aanhanger. Dat levert dan weliswaar een goede kogeldruk op, maar wel van een levensgevaarlijke combinatie.
Gelogd

Joergarms

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 46
  • Merk Vouwwagen: Trigano Camptrail
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2023, 08:50:52 pm »

Wat betreft de stevigheid maak ik me echt totaal geen zorgen.  Het is een goedgekeurd systeem, en voelt ook erg degelijk aan.
Ik heb jaren met n Caravan gereden, ben beroepsmatig veel met lading(zekering) bezig en ben van origine automonteur. Dus ik durf met zekerheid te zeggen dat ik wel weet wat ik doe.
Mocht het je gerust stellen, de kogeldruk is, met drager en mountainbikes erop, 61,5 kilo.
Aanhanger mag tot 75 kilo, koppeling zelfs tot 120 kilo. Als is dat laatste uiteraard niet van toepassing nu.
Onze auto mag uit mn hoofd 80 kilo kogeldruk hebben.
Met de nog bijkomende lading in de aanhanger, zullen we dus mooi richting de 70 a 75 kilo gaan,  perfect dus. Er gaat verhoudingsgewijs veel lading in onze auto, puur uit praktisch oogpunt.
Gelogd

Kertzman

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Fietsendrager ondersteunen op dissel
« Reactie #10 Gepost op: mei 23, 2023, 06:42:11 am »

Hallo wij hebben hetzelfde probleem. Heb je het inmiddels kunnen oplossen?
Zo ja, wat was de oplossing?


quote author=Joergarms link=topic=27796.msg352427#msg352427 date=1682330100]
Ik loop tegen het volgende aan.
Ik heb een kogelknop op de dissel gemonteerd en wil onze Hapro Atlas2 Premium gebruiken. Deze drager is van zichzelf al vrij zwaar en er komen nog 2 enduro mountainbikes op te staan.
Ik vind dat er vrij veel "flex" in het geheel ontstaat, waarschijnlijk doordat die kogelkop al wat hoog is van zichzelf.  Daarom zou ik de drager het liefst ondersteunen.
Iemand zoiets ook bij de hand gehad en daar een oplossing voor gemaakt? 

(Kogeldruk is niet belangrijk in dit verhaal, fietsen gaan niet in de auto ivm modder, op het dak is geen optie ivm hoogte)
[/quote]
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal