Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: camping zonnepanelen  (gelezen 3399 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DoHi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer Duet
camping zonnepanelen
« Gepost op: maart 24, 2023, 03:08:54 pm »

Nu de prijzen van elektriciteit zo in de lift zitten, zullen campings hun prijzen ook wel verhogen.
Wij overwegen de aanschaf van een opvouwbaar zonnepaneel om onze vouwwagen van stroom te kunnen voorzien.
Veel stroom hebben we niet nodig. Alleen voor de koelbox, opladen telefoons en tablet.
En als je daarvoor dan 6 euro per nacht moet betalen.....
Zijn er mensen die hun ervaringen hiermee willen delen op dit forum? Wij zouden daarmee heel blij zijn.
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2023, 03:49:35 pm »

Zoek eens op 'off grid' in dit form
Gelogd

DoHi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer Duet
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2023, 04:19:05 pm »

Ga ik doen. Dankjewel.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #3 Gepost op: maart 25, 2023, 12:44:00 am »

Ja, wij hebben zelf een heel fijn systeem gebouwd met een mini compressor koelbox, 30 Ah lifepo4 accu, Victron laadregelaar en omvormer en opvouwbaar 100W zonnepaneel. De accu en omvormers zijn ingebouwd in een boorkoffer.
Gelogd

DoHi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer Duet
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2023, 06:14:45 am »

Dank voor de info.
Inmiddels veel gelezen over de verschillende mogelijkheden en complete systemen. Ik kom er wel uit.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2023, 10:18:19 am »

Alleen voor de koelbox, opladen telefoons en tablet.

In het genoemde lijstje is de koelbox met stip de grootste verbruiker. Met een energie efficiënte 12V! compressor koelbox kan het. Let op: het opvangen van de energiebehoefte op (meerdere?) bewolkte dagen heeft significante invloed op de dimensionering van de installatie onderdelen.

Zelf kamperen wij sinds 2018 met een off-the-grid zonne-installatie voor onze elektrische energie. Details en mijn toenmalige afwegingen heb ik gedeeld in: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25278.msg324156#msg324156

Nu de prijzen van elektriciteit zo in de lift zitten, zullen campings hun prijzen ook wel verhogen.
... daarvoor dan 6 euro per nacht moet betalen.....

De openingspost suggereert een puur economisch motief om te investeren in een off-the-grid zonnestroominstallatie. Mijn installatie had ik binnen 2 kampeerseizoenen terugverdient, dat gaat je niet lukken als je koelbox met zonne-energie gaat voeden. Ook functioneel moet je afwegen tot welke afmetingen zonnepanelen je als praktisch hanteerbaar ziet. Zie de beschrijving van mijn toenmalige afwegingen rond de keuze van de koelbox.

De laatste jaren zijn veel betaalbare uitvoeringen van 12V compressor koelboxen op de markt gekomen en ook de zonnepanelen en bijbehorende componenten zijn betaalbaarder geworden. Off-grid met een compressor koelbox is nu beter haalbaar maar de terugverdientijd zal tegen vallen.
Ook observeer ik een trend dat steeds meer campings de elektriciteit inclusief doen, dit draagt niet bij aan het gewenste economisch voordeel  :)
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2023, 10:45:36 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #6 Gepost op: maart 25, 2023, 09:04:38 pm »

Het scheelt ons inderdaad ook zo'n 5 euro per nacht, maar het grootste voordeel van off grid vind ik toch wel dat er veel meer keuze is in campings en je als bonnefooi kampeerder toch vaker wel plaats hebt.
Wij zijn van off grid zonder koeling met de auto als buffer overgestapt op volledig offgrid zonder auto met koeling. Wij gebruiken deze:
https://westech-pv.com/Alpicool-Kompressor-Kuehlbox-C-Serie-15-20l-12-24V
Die gaat prima samen met een 30 Ah accuutje en een 100w zonnepaneel. Kan ook twee dagen zonder zon overbruggen.
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #7 Gepost op: april 15, 2023, 09:42:51 pm »

Wij hebben van Bluetelli accusysteempje gekocht, zijn nu in de aanbieding. In combi met een 200W, opvouwbaar, zonnepaneeltje. Prima te doen met een compressor koelkast. Telefoon en tab ook op te laden.

Bij de vorige wagen hadden we ook panelen en accu. Alle mooie plekken komen dan ineens beschikbaar.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6a met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #8 Gepost op: april 16, 2023, 04:53:29 pm »

Maarre wat bespaar je nu helemaal? Enne je sleept een heel systeem aan accu en zonnepaneel(en) mee. Kost ook het nodige. wij deden het gewoon met koeling op gas. verder telefoon en laptop laden via de auto. en de kans pakken als het kan ergens op laden. lampje op gas, werkte ook goed. Maar ieder zijn ding.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

muis

  • Gast
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #9 Gepost op: april 16, 2023, 07:10:30 pm »

Als ik kampeer op een ncc terrein heb ik een eigen stroommeter, ik betaal dan 0.60 per kwh, ik verbruik gemiddeld 2 kwh per dag. Op de meeste campings betaal je tussen de 3.50 en 6.50 per dag.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #10 Gepost op: april 16, 2023, 07:47:54 pm »

Ons standalone systeem was inclusief koelkast ongeveer 600 euro. Met de huidige tarieven is de terugverdientijd dus ongeveer 120 dagen. Dat komt in ons geval neer op ongeveer 3 tot 4 jaar, inclusief de koelkast dus. En aangezien steeds meer mensen met inductieplaten, airco's en elektrische auto's komen vermoed ik dat dat nog hard gaat teruglopen de komende jaren. Maar belangrijker vind ik het feit dat we niet gebonden zijn aan campings of campingplaatsen met stroom.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #11 Gepost op: april 17, 2023, 07:49:54 am »

Wij gebruikten nooit electriciteit op campings. Dat vonden we te duur. Het enige wat extra mee moest was een 5 kg gasfles omdat 3 weken koelen net aan is met 1x 5 kg gas. En een omvormer van 12 naar 230 volt voor de laptop.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #12 Gepost op: april 17, 2023, 01:06:19 pm »

Wij ook niet. Maar tegenwoordig is er genoeg te laden en het koelkastje voorkomt veel verspilling. Dus toch deze keuze gemaakt😅
Gelogd

Joan Z.

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 44
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #13 Gepost op: april 18, 2023, 07:42:05 pm »

In Nederland kiezen we wel vooe electra omdat het nog wel eens koud en nat kan zijn. Dan wil ik een kacheltje aan. Maar zuidelijker hebben we de koelkast op gas.
Voor de ereaders en telefoons hebben we een opvouwbaar zonnepaneel van Xtorn. (4 A4tjes qua grootte). Dat werkt perfect. We hangen daar overdag een kleine accu aan die 's nachts weer iets kan opladen.
Zelfs met de prijzen van 4 jaar heleden zouden we hem er in 3 jaar uit hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-T220 met Tapatalk

Gelogd

leonvh

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family Offroad (11/2020)
Re: camping zonnepanelen
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2023, 09:58:05 am »

Wij hebben geïnvesteerd in een 'solar generator' met opvouwbaar zonnepaneel. Niet zozeer om de kosten van elektriciteit uit te sparen, maar wel om de mogelijkheid te hebben op plekken te gaan staan waar we normaal nooit zouden staan omdat we toch altijd wel stroom nodig hebben. Alles is 'mobiel' dus ook breder inzetbaar (recent nog bij stroomuitval in huis).
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal