Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd  (gelezen 2998 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinusdevos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2024, 08:52:35 pm »

Hmmm... die belastingregelaanpassing was mij niet bekend, uberhaubt nog niet bekend bij mij dat er een voordeel was voor PHEV.

Ok, wat gaan dan een verstandige keuze zijn? Voor een prive trekauto zonder veel zorgen te hoeven maken over laadpalen en wel deels elektrisch?
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2024, 09:11:33 pm »

Voor full elektrisch dit jaar nog 0.
Volgend jaar nog een vraagteken.
Maar verwacht geen 100% tov brandstof
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2024, 09:42:01 pm »

Voor full elektrisch dit jaar nog 0.
Volgend jaar nog een vraagteken.
Maar verwacht geen 100% tov brandstof

in 2025 krijg je 75% korting op de motorrijtuigenbelasting
in 2026 vervalt (ook) die korting op de motorrijtuigenbelasting

en een 2000 kilo wegende auto kost dna ongeveer 390 per 3 maand.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2024, 09:55:22 pm »

in 2025 krijg je 75% korting op de motorrijtuigenbelasting
in 2026 vervalt (ook) die korting op de motorrijtuigenbelasting

en een 2000 kilo wegende auto kost dna ongeveer 390 per 3 maand.
Dat gaat echt niet zo zijn.
Koopt niemand meer elektrische auto’s.
Dus er komt korting op ev’s, dat kan gewoon niet anders.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

smoutewm

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2024, 10:13:59 pm »

Sinds maart 2023 een Ford Kuga PHEV (denk redelijk vergelijkbaar met de Lynk & Co 01) en daarmee met vouwwagen (Holtkamper Kyte) naar Bretagne geweest. Volle accu begonnen, auto rijdt standaard dan wel degelijk geheel elektrisch. Maar eigenlijk direct overgeschakeld op benzine. Tijdens de rit gedraagt de Kuga zich als een hybride en laadt en gebruikt de opgewekte stroom tijdens de rit. Heen en terugrit gemiddeld verbruik is een ruime 1 op 14. Met een tankinhoud van 42 liter is het bereik dan ongeveer 600 km met nog wat km in de accu. Verbruik tijdens de vakantie (zonder vouwwagen maar wel alles op benzine) bijna 1 op 20. Auto heeft 225 pk gecombineerd vermogen (benzine en elektrisch), mag 1500 kg trekken en heeft geen enkele moeite met de Kyte. Vergeleken met mijn vorige auto, een Ford Mondeo Ecoboost 1.6 met 160 pk is het verbruik behoorlijk minder. De Mondeo haalde op de heen- en terugreis 1 op 11 en gedurende de vakantie iets van 1 op 13. Op de terugreis accu leeggereden en gemiddeld verbruik over de gehele vakantie  (2000 km heen en terug, 1000 km ter plaatse) is bijna 1 op 16.
Eén van de redenen om een PHEV aan te schaffen was voor mij de mogelijkheid om op benzine terug te vallen bij lange ritten. Hoewel het mogelijk is om volledig elektrisch op vakantie te gaan is het voor mijn gevoel teveel gedoe om elke 300 km of vaker minimaal een half uur aan de lader te staan. De rit is voor mij een deel van de vakantie maar ik schiet wel graag op. En benzine tanken kost uiteindelijk maximaal 15 minuten en dat hoef ik tijdens de heen en terugreis maar 1 keer te doen. Daarnaast is de automaat (een CVT in dit geval) erg comfortabel.
Aanpassing van belasting tarief was mij bekend, zal nog wel even slikken zijn vanaf komend jaar. Maar ik kan thuis laden en in de zomer is dat van de zonnepanelen en dus gratis. Voor wie het interesseert, elektrisch bereik is opgegeven 56 km (nieuwe versie komt verder). Zelf heb ik in de zomer 64 km gehaald, grotendeels op snelweg dus meer verbruik. In de winter mag je af en toe blij zijn met 40-45 km. Woon werk verkeer kan ik geheel elektrisch doen met een retour afstand van 36 km.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2024, 10:16:59 pm door smoutewm »
Gelogd
La pluie en Bretagne.....? Une légende!

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: februari 13, 2024, 10:24:30 pm »

Dat gaat echt niet zo zijn.
Koopt niemand meer elektrische auto’s.
Dus er komt korting op ev’s, dat kan gewoon niet anders.

ik verwacht dat dus helemaal niet. en dat komt omdat MRB echt veel geld in het laatje brengt. en hoe meer elec auto's hoe minder de inkomsten. Dus dat gaat er wel komen. in 2022 bijna 6miljard aan inkomsten van MRB namelijk.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: februari 13, 2024, 10:42:55 pm »

Ik heb er naar gekeken toen ik mijn nieuwe auto moest bestellen. Lease wagen wel. Ook omdat met de opties die ik toen had, paar jaar geleden, rijbereik elektrisch te beperkt vond. Ik zou ook thuis met het bepekrte elektrische bereik gerust een 90% elektrisch kunnen rijden en verder wel nog backup hebben. Echter een PHEV was een heel stuk duurder in aankoop (2 motoren) maar ook de total cost of ownership lag een stuk duurder wegens duurder onderhoud. Ik moest daarom behoorlijk wat extra zelf opleggen voor iets at maar een paar jaren zelf moogt gebruiken en dan terug moest afgeven. Daarom vond ik dat in lease geen interessante optie. Was veel meer duurder dan het voordeel dat ik zou hebben op lagere belasting voordeel alle aard. Daarom is hij het niet geworden.
Het bereik is nu wel aan het stijgen en zal daarom interessanter worden. Tegen de volgende verwacht ik dat 700 km, met vouwwagen 500 km niet meer zo uitzonderlijk zal zijn. Dan wordt het zeker interessant. Uiteraard moet de laadinfrastructuur ook nog mee gaan, zeker ook in de bergen. Laatste jaar zag ik in ieder geval veel meer laadpalen, ook in kleinere dorpen, maar of ze voldoende snel laden en goed werkten heb ik nog geen ervaring mee. Kan me voorstellen dat dit nog wat tegen valt, maar verwacht ook daar jaar na jaar grote vooruitgang....

Gelogd

Rinusdevos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: februari 13, 2024, 11:09:20 pm »

Dat gaat echt niet zo zijn.
Koopt niemand meer elektrische auto’s.
Dus er komt korting op ev’s, dat kan gewoon niet anders.

Lijkt me inderdaad logisch dat er net zoals tussen benzine en diesel een verschil zit en een verschil komt tussen elektrisch en fosiel. Maar goed vooralsnog geen garanties en geen zicht op duidelijkheid.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.573
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: februari 14, 2024, 01:14:09 am »

We rijden nog op benzine, hebben dan ook geen geld voor electrisch rijden. Maar om de ca.300 km een pauze van een half uur te nemen i.v.m. opladen lijkt me geen probleem, doen we nu ook al...
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: februari 14, 2024, 08:00:33 am »

Dat gaat echt niet zo zijn.
Koopt niemand meer elektrische auto’s.
Dus er komt korting op ev’s, dat kan gewoon niet anders.
Geloof je dat echt?
Rond 2010 had je geen houderschapsbelasting voor schone auto's zoals de Skoda Greenline diesel. 3 of 4 jaar later was dat weer terug gedraaid. Zaten er veel mensen met een diesel die ze normaliter nooit hadden gekocht . En bijbehorende hoge belasting. Eerst zien, dan geloven.
Ik had gelukkig de Spark op LPG, dat was/is zelfs met belasting geen straf.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: februari 14, 2024, 08:23:49 am »

Geloof je dat echt?
Rond 2010 had je geen houderschapsbelasting voor schone auto's zoals de Skoda Greenline diesel. 3 of 4 jaar later was dat weer terug gedraaid. Zaten er veel mensen met een diesel die ze normaliter nooit hadden gekocht . En bijbehorende hoge belasting. Eerst zien, dan geloven.
Ik had gelukkig de Spark op LPG, dat was/is zelfs met belasting geen straf.
Je zegt het al DIESEL:)
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: februari 14, 2024, 08:58:00 am »

Zal er vooral van afhangen in hoeverre doelstellingen zijn bereikt. Hoe verder men van die doelstellingen af zit, hoe meer ondersteuning dat er zal zijn op de één of andere wijze. Bereikt men zijn doelstellingen van aantal beoogde EV's zal de ondersteuning wegvallen.


In Vlaanderen, en daar heeft men geen neiging om erg ambitieuze doelen te stellen, is men daar nog ver van af:
https://www.hln.be/boortmeerbeek/350-000-elektrische-wagens-tegen-2025-in-vlaanderen-ontdek-hier-hoeveel-in-boortmeerbeek~ab9c7da6/
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: februari 14, 2024, 12:13:38 pm »

Je zegt het al DIESEL:)
Ja, maar op papier vielen ze binnen de norm. werd de indruk gewekt dat het schoon was en kon. Maar de LPG Spark moest na 3/4 jaar ook belasting worden betaald, dus  niet alleen voor de diesel. ik bedoel alleen er mee aan te geven dat de regelgeving van de overheid niet te vertrouwen is. Je kunt er  niet op bouwen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: februari 14, 2024, 01:20:31 pm »

maar op basis van voordeeltjes of belastingen of wat dan ook moet je m.i. nooit een auto kopen. Zoals Yella zei, er verandert vaak weer wat na een aantal jaar. Dat is de grille van de politiek. Elke 4 jaar zitten er andere poppetjes die weer wat anders vinden of denken en ergens in de begroting weer wat nieuws moeten verzinnen.

Of je nou elektrisch, benzine of diesel rijdt. In principe schelen ze niet heel veel in totale kosten. 
Benzine rijdt je als je onder de 25.000 km zit en diesel erboven (ongeveer)

als je https://osw.nl/blog/wat-is-nu-goedkoper-elektrisch-of-op-benzine-rijden mag geloven dan zitten de bedragen nou eenmaal zeer dichtbij elkaar. In de tabel zit nog een laag/geen bedrag voor MRB in. Dus als dat volgt (wat wel zo lijkt omdat het al in de wetgeving verweven zit en dat niet zo makkelijk er uitgehaald kan worden. Daarnaast zit het in het financiele plaatje van de begroting al berekend) dan zal elektrisch rijden alleen maar duurder worden.

de benzine prijs die men hier heeft gehanteerd (2,12) is hoog als je e10 tankt en on de mark als je e5 tankt (ik heb namelijk voor mijzelf een lijst van de afgelopen 2 jaar bijgehouden en ik tank voor 2.11 gemiddeld E5)


m.a.w. auto rijden is duur wat je ook rijdt. M.i. kijk naar wat je kan kopen/wilt kopen en waar je je prettig bij voelt. Dat zal in ieder geval tot 2035 nog zo blijven (daarna willen ze de verkoop van benzine auto's verbieden)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: februari 14, 2024, 02:59:36 pm »


de benzine prijs die men hier heeft gehanteerd (2,12) is hoog als je e10 tankt en on de mark als je e5 tankt (ik heb namelijk voor mijzelf een lijst van de afgelopen 2 jaar bijgehouden en ik tank voor 2.11 gemiddeld E5)

Wij tanken E10, want het prijsverschil met E5 is fors. ca. 22 cent per liter. Onze auto's kunnen E10 hebben. Maar de garage gooit wel ieder jaar een reinigingsmiddel door de benzine vanwege de vervuiling van het systeem. Het verschil vind ik enorm. Ik kom vaak in Hongarije en daar is het prijsverschil tussen beide 8 cent per liter. Dus weer allemaal extra toeslagen om je van de E5 af te krijgen. En dat is erg duur voor mensen met oude auto's die niet op E10 kunnen/mogen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal