Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Bodemvrijheid  (gelezen 2060 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Bodemvrijheid
« Gepost op: november 12, 2013, 06:48:27 pm »

Ik wil onder onze Alpen Kreuzer Select een buis maken voor de tentstokken, want die krassen de hele tijd op het zeil binnen, zelfs ondanks dat ze in een foedraal zitten.
Maar omdat de Alpen Kreuzer een beetje lastige as heeft (onafhankelijke ophanging) kan ik die buis niet zo maar ophangen, maar moeten er blokjes tussen de vouwwagen en de buis. Ik weet alleen niet wat de bodemvrijheid dan gaat zijn.
Nu vraag ik me dus af: wat is de minimale bodemvrijheid (afstand tussen onderkant buis en de weg) die ik aan zou moeten houden?? Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Bodemvrijheid
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2013, 03:01:50 pm »

Lastige vraag, want ik (en anderen) weten niet waar je die buis wilt gaan hangen, en hoe groot die is. In principe moet je de maximale invering bepalen op die plek waar jij de buis wilt gaan hangen. Is dit dicht bij de as, dan is het vooral de maixmale invering van jouw wielen. Is het dichter naar de dissel, dan zul je ook rekening moeten houden met de invering van je auto. Ik zou zeggen: hou genoeg ruimte vrij, en hang het bij voorkeur dichtbij & achter de wielen, hier heb je volgens mij de meeste ruimte, en de minste last van de invering.
Gelogd

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Bodemvrijheid
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2013, 04:12:05 pm »

Ik denk dat je voor de invering rekening moet houden met ongeveer 10 cm, veel meer doen vouwwagens niet, vanwege het lage gewicht.

Belangrijker is volgens mij dat je moet opletten met de hoek van de vouwwagen. Wanneer de auto een helling of drempel op gaat, gaat de trekhaak mee omhoog en draait de vouwwagen om de as. Bij een hoek van 10 graden en een overhang achter de as van 1 meter, gaat het achterste deel al zo'n 17 cm naar beneden.

Ik zou een schets maken van je vouwwagen en de beoogde buis en dan kijken hoeveel ruimte je overhoudt bij verschillende hoeken en invering.

Hoe lang zijn de tentstokken? Is een buis overdwars een optie? Dan kun je dicht bij de as blijven en dan kom je niet snel in de knoei met je hoek.
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal