Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Kyte xl en combinatie met auto  (gelezen 3210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broot

  • Gast
Kyte xl en combinatie met auto
« Gepost op: maart 27, 2018, 03:06:35 pm »

We zijn op zoek naar een andere auto en nu zijn we gecharmeerd van een Citroen Cactus. Alleen de vraag is nu: is dit een beetje een auto om een houtkamper Kyte xl de berg op trekken in Frankrijk? Ik ga dan even uit van een maximale belading en in de auto zitten 2 volwassenen en 2 kids. In de auto hebben we nooit gek veel liggen.

Zijn er mensen met deze combi?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2018, 03:09:32 pm »

Hangt van de motor af die er in zit. Maar onze C4 met 92 pk HDI deed het goed met onze Cocoon. Die is wel 100 kg lichter dan de Kyte.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2018, 03:55:46 pm »

Maximale trekgewicht is leidend. Alles lichter dan 750 kg mag voor hedendaagse auto geen belemmering  zijn. Je zal soms wat meer moeten schakelen. Toeren houden is iets wat je de bergen toch moet doen, al het geluid wat geproduceerd wordt ten spijt.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2018, 06:14:03 pm »

..... de 82pk benzineversie is wat aan de erg lichte kant, lijkt mij met volle belading niet echt een optie ........
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #4 Gepost op: maart 27, 2018, 07:18:27 pm »

Wat is men toch voorzichtig. Ik heb even opgezocht hoeveel pk's een VW Golf uit de jaren 70 had. 50 of 70. En daar werden vast aanhangers mee rondgetrokken. Natuurlijk kan de ene auto het beter dan de andere, maar onze Megane (diesel) trekt een aanhanger probleemloos door Frankrijk (in de zin van, we merken niet eens dat er wat achter hangt). Dan zal een Cactus dat ook vast kunnen.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #5 Gepost op: maart 27, 2018, 07:26:20 pm »

Persoonlijk vind ik dat de cactus geen goed vouwwagen trekker is. Ik vind dat je te veel moet schakelen om er een beetje de gang er in te houden. Dit is persoonlijk ik zou een goede proef rit maken met 4 personen en kijken hoe je hem dan vind.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #6 Gepost op: maart 27, 2018, 08:45:25 pm »

Wat is men toch voorzichtig. Ik heb even opgezocht hoeveel pk's een VW Golf uit de jaren 70 had. 50 of 70. En daar werden vast aanhangers mee rondgetrokken. Natuurlijk kan de ene auto het beter dan de andere, maar onze Megane (diesel) trekt een aanhanger probleemloos door Frankrijk (in de zin van, we merken niet eens dat er wat achter hangt). Dan zal een Cactus dat ook vast kunnen.


Tja, een diesel is niet zo'n c.q. geen probleem vanwege het hoge koppel bij lage toerentallen. Hier staat een DS3 met die 82PK motor voor de deur en dat is een turboloze benzinemotor. Die motor voldoet hier in de dagelijkse praktijk prima, maar heeft niet veel reserve; Laat staan met 4 personen, volle belading met vouwwagen en bergop .......


Als je de gegevens op caravantrekker.nl invult zou het een prima combinatie moeten zijn;


De Citroen C4 Cactus - 1.2 Pure Tech [ETG5] (60 kW / 82 pk, bouwjaar: september 2014 - heden) vormt met een Bagagewagen (achter normale personen auto)van beladen 650 kg, een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen rondreizen in binnen- en buitenland en (weliswaar met enige beperkingen) in de bergen

Opmerking: Beperkt treingewicht
Sterke punten: Auto heeft overwicht op de vouwwagen
  • Hogere snelheden veilig mogelijk
  • Goede belading minder belangrijk
  • Kracht op snelwegen
  • Gebruik hoogste versnelling
  • Vervoer van fietsen op de vouwwagen is (veilig) mogelijk
  • Zwakke punten: Let op oververhitte remmen bij afdalen
  • Samenvatting: Oordeel zelf of de prestaties aan jouw verwachtingen voldoen. Het uitgebreide trekadviesrapport geeft een nog beter genuanceerd beeld.Goede combinatie De Citroen C4 Cactus - 1.2 Pure Tech [ETG5] met een Bagagewagen (achter normale personen auto) van beladen 650 kg is een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen (rond)reizen in binnen- en buitenland en (met enige beperkingen) in de bergen.

    Uitstekende motorische prestatiesDe motorische prestaties zijn over het algemeen goed. Op snelwegen kan (zelfs met maar weinig gas), heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2700 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.Bergen geen probleemOp de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (3050 toeren) en volgas met 100 km/u. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 120 km/u (6000 toeren).
    Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 12%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 22%.
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2018, 08:53:27 pm door C5CCV »
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #7 Gepost op: maart 27, 2018, 09:11:59 pm »

Ach ja. Ik rij in een Mazda CX5, 2 liter, zonder turbo, 165pk (ofzo). Met de Kyte erachter moet ik bij sommige bergop wegen ook terug van de zesde naar de vijfde, heel afentoe naar vier. Maar verder, geen enkel probleem.
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #8 Gepost op: maart 27, 2018, 09:26:21 pm »

Wij hebben een Seat Ateca
1 liter 3 cilinder motor met 115 pk
Max koppel 200 Nm @ 2000 tpm

Zonder problemen de brennerpas over


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #9 Gepost op: maart 27, 2018, 09:34:55 pm »

Die motor uit de Seat is een ander verhaal dan die 82PK; De cactus is er ook met een 110PK benzine met Turbo (1.2L 3 cilinder), dat is sowieso een prima motor met voldoende reserve.


.......... maar ik weet niet over welke motor het de TS het hier heeft
« Laatst bewerkt op: maart 27, 2018, 10:01:28 pm door C5CCV »
Gelogd

Fotist

  • Gast
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #10 Gepost op: maart 27, 2018, 10:20:28 pm »

Die motor uit de Seat is een ander verhaal dan die 82PK; De cactus is er ook met een 110PK benzine met Turbo (1.2L 3 cilinder), dat is sowieso een prima motor met voldoende reserve.


.......... maar ik weet niet over welke motor het de TS het hier heeft
Ik denk dat je PK(vermogen) niet moet verwarren met trekkracht/koppel (Nm). Hoe meer toeren, hoe meer vermogen: kleine motoren kunnen veel vermogen hebben, puur omdat ze veel toeren draaien. Of je dat zelf prettig vindt, is een vraag die je alleen zelf kan beantwoorden. In de bergen met je gezin en een kar rijdt het rustigst met een motor met veel koppel bij lage toeren. Doorgaans is dat een (turbo) diesel. Ik denk ook dat daarom in Frankrijk ook zoveel diesels in de bergen rijden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #11 Gepost op: maart 27, 2018, 10:43:20 pm »

Toevallig afgelopen weekend in een cactus meegereden. Leuke auto, maar voor mijn 1.93 te klein.
Rijden zelf Opel en dan is een Franse auto een dweil.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #12 Gepost op: maart 27, 2018, 10:57:44 pm »


Veel goedbedoelde adviezen, maar.... gaan we wel uit van de juiste gegevens?
Als ik zoek op Citroen Cactus heb ik 3 mogelijkheden, een met 60 kw motor, een met 80 kw, en een diesel met weer heel andere specificaties.  Er wordt aangegeven dat de vouwwagen vol beladen is, dus is het gewicht dan 650 kg, of meer naar 750 kg?


Neem ik een  Cactus 60 kw met een vouwwagen van 750 kg krijg ik een heel andere uitkomst.


Kortom, er is er maar een die de juiste berekening kan maken op de site caravantrekker.nl, en dat is de vragensteller.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #13 Gepost op: maart 28, 2018, 07:47:37 am »

Veel goedbedoelde adviezen, maar.... gaan we wel uit van de juiste gegevens?
Als ik zoek op Citroen Cactus heb ik 3 mogelijkheden, een met 60 kw motor, een met 80 kw, en een diesel met weer heel andere specificaties.  Er wordt aangegeven dat de vouwwagen vol beladen is, dus is het gewicht dan 650 kg, of meer naar 750 kg?


Neem ik een  Cactus 60 kw met een vouwwagen van 750 kg krijg ik een heel andere uitkomst.


Kortom, er is er maar een die de juiste berekening kan maken op de site caravantrekker.nl, en dat is de vragensteller.
Ik denk dat de 750 kg eerder wordt bereikt dan de 650. Leeggewicht van een Kyte is al boven de 500 kg. Tel daarbij het nodige aan spullen wat mee moet.
wij deden het voorheen met een Roomster met een ongeblazen motor met 85 pk. Flink in de toeren om het spul in ongelijk terrein op gang te houden. En ik vond het niet echt fijn dat grote trucks me voorbij gingen bergop. En als je hebt moeten afremmen voor een langzame truck, kwamen we  niet meer op gang.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Gait

  • Gast
Re: Kyte xl en combinatie met auto
« Reactie #14 Gepost op: maart 28, 2018, 10:34:25 am »

Ik heb zo m’n twijfels bij caravantrekker.nl. Mijn ongeblazen Daihatsu Sirion 1.3 mag 1.000kg trekken. Heeft 91Pk en 120Nm bij 3.200rpm. Ik merk dat hij met de Alpha (leeg 450kg) en beladen 650kg met 2 personen helemaal niets over heeft. En zeker met lange hellingen omhoog voel ik me er niet prettig bij. En volgens caravantrekker.nl is het een prima combi.
Mijn volgende auto moet dan ook minimaal 150Nm hebben bij 3.000rpm en 120Pk.
De cactus heb ik ook bekeken. Vind het een leuke auto maar met 750kg trekgewicht en de benzinemotoren te licht voor een gezin en vouwwagen. Misschien lukt het met de diesel maar dat vind ik uit milieuoogpunt een slechte keuze. Ik rij al 40 jaar op LPG. Met een aanhanger of vouwwagen wel op benzine.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal