Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Holtkamper => Topic gestart door: Wammus op juli 27, 2018, 10:20:56 am

Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Wammus op juli 27, 2018, 10:20:56 am
We hebben onze kyte volgend jaar 5 jaar en denken erover na om een grote onderhoudsbeurt door holtkamper te laten geven. Technisch gezien laat ik het onderstel wel altijd nakijken door mijn garage. Iemand ervaring met een grote onderhoudsbeurt bij holtkamper. Is dat de moeite waard of kun je hem beter zelf nalopen wat je eigenlijk altijd al doet bij het opzetten en dan ook klein onderhoud uitvoert.

Oftewel is een grote onderhoudsbeurt dus incl. nalopen frame, tent etc.etc. Zinvol.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Diep op juli 27, 2018, 10:51:21 am
Ik heb na 2 jaar een onderhoudsbeurt laten geven. Zit er aan te denken om dat volgend jaar ook weer te doen.
Zag dat de gasslangen voor 2019 vervangen moeten worden.
Is het niet zo dat de banden na 6 jaar ook vervangen moeten worden. Als jou gasslang pas voor 2020 vervangen moet worden zou ik nog een jaar wachten. Al hoewel de banden natuurlijk ook in de garage vervangen kunnen worden.

Hou er rekening mee dat als je je vouwwagen gaat brengen naar Holtkamper deze helemaal leeg moet zijn. Tevens duurd het een paar maanden voordat je aan de beurt bent nadat je een afspraak gemaakt hebt.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Richard op juli 27, 2018, 02:04:18 pm
Bijzonder product een holtkamper..  "Tevens duurt het een paar maanden voordat je aan de beurt". Blijkbaar kunnen ze je een product leveren dat zo goed is, dat mensen bereid zijn lang te wachten op dienstverlening, en ook nog eens een prijs te betalen die bekend staat als hoogste in de markt. Mijn opmerking is geen kritiek, maar een compliment voor het merk.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: CEO op juli 27, 2018, 02:43:15 pm
Je moet je afvragen wat er met een beurt wordt uitgevoerd, of wat de gevolgen zijn.

In ons geval levert een beurt bij de leverancier extra fabrieksgarantie op.

Los van het technische deel, wat bij iedere aanhangerboer zou moeten kunnen, wordt het gas gedeelte vaak gecontroleerd. Maar dat zou op zich ook bij een caravandealer of een stalling-met-onderhoud moeten kunnen.

Welke meerwaarde levert Holtkamper en tegen welke meerprijs?
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: xray op juli 27, 2018, 03:15:27 pm
Je moet je afvragen wat er met een beurt wordt uitgevoerd, of wat de gevolgen zijn.

In ons geval levert een beurt bij de leverancier extra fabrieksgarantie op.

Los van het technische deel, wat bij iedere aanhangerboer zou moeten kunnen, wordt het gas gedeelte vaak gecontroleerd. Maar dat zou op zich ook bij een caravandealer of een stalling-met-onderhoud moeten kunnen.

Welke meerwaarde levert Holtkamper en tegen welke meerprijs?
Bij onze dealer is dat ook dus laat hem komende winter een keer daar onderhouden, kunnen ze meteen wat kleine dingetjes maken en nakijken. Weet zo de kosten niet maar gok op 150 euro ofzo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Alex op juli 27, 2018, 04:13:05 pm
Mochten er updates zijn aan de wagen dan worden die vaak ook gelijk uitgevoerd.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Tago Herman op juli 27, 2018, 05:09:23 pm
Let ook op de voorwaarden van de verzekering. Er zijn maatschappijen die 2 jaarlijks een BOVAG onderhoudsbeurt eisen, en ook wordt er vaak een eis gesteld dat de banden max.6 jaar oud mogen zijn.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Theu op juli 27, 2018, 06:00:29 pm
Die voorwaarde kunnen bij elke (Bovag) aanhanger of caravan werkplaats aan worden voldaan.
Maar de vraag was waarom het bij HK zoveel duurder is en wat je daarvoor terug mag verwachten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: sanderv op juli 27, 2018, 11:25:07 pm
Wat is er spannend aan het vervangen van een gasslang?  Er zitten niet heel veel interessante onderdelen aan een vouwwagen wat dat betreft.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Wolbert op juli 27, 2018, 11:46:02 pm
Ik heb geen ervaring met nieuwe vouwwagens, of wat dan ook.

Maar wel als monteur van auto’s en vrachtwagens.

Wanneer ik gewoon met mijn boeren verstand kijk.

Dan zou ik zeggen, het belangrijkste is het onderstel controleren. En de rubbers, schokdempers. En evt de remmen.
(Al zouden die echt niet binnen 6jaar versleten mogen zijn bij een vouwwagen)

Een gasslang, dat is een kwestie van 2 koppelingen. En een andere slang er op.
Kost je een paar euro, en 2 minuten werk.

Verder het onderstel controleren op scheuren, vervormingen, en roestvorming.
Dat kan iedereen met 1 half werkend oog.

Banden, die mogen voor een tempo 100 keuring niet ouder dan 6 jaar zijn.
Dit is makkelijk te zien aan de band. (Het gaat om de leeftijd van de band, niet hoe lang ze er onder zitten)
Heb je niet met die tempo 100 te maken,
Dan kun je gewoon kijken na het profiel, slijtage, en bijv droogtescheuren ed.

Een band kan ook echt wel langer veilig mee dan 6 jaar.

Ik zie soms prijzen langs komen, ook voor auto’s van 5min controle op een brug.

Waarvoor je ook zelf 10min op straat voor op je rug kunt liggen, en wat je met 2 linker handen nog goed kunt doen.
Het is natuurlijk altijd voor jezelf, maar als het geen meerwaarde heeft voor je garantie,
Dan zou ik het rij gedeelte gewoon zelf in de gaten houden, en wanneer je aan jezelf twijfeld of je dit ziet, dan na de dichtste aanhanger garage gaan, en daar voor een paar euro ffe laten kijken.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Theu op juli 27, 2018, 11:53:30 pm
Nou precies dat.
Ben het er helemaal mee eens. Doe ik ook al jaren. 1x laten doen zelden met een slechter gevoel een garage uitgelopen. Gelukkig geen verzekering die anders eist.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: sanderv op juli 28, 2018, 07:35:09 am
@wolbert: inderdaad,  precies dat bedoelde ik met mijn vraag. Ik onderhoud al mijn materiaal volledig zelf, fietsen, auto's en de twee aanhangers. Die laatste zijn verreweg het simpelste. Het geremde asje van de vouwwagen krijgt in een seizoen hetzelfde te doen als de achteras van m'n auto in twee weken voor de kiezen krijgt. Dat onderhoud is echt niet spannend, en dan zijn onze geremde aanhangers 20 en 25 jaar oud. Ik heb de meetwaarde van dergelijke onderhoudsbeurten nooit zo begrepen. Mijn broer was pas geleden voor zijn caravan bij een aanhangerdealer. Die had de juiste oploopdemper zo op voorraad en leverde meteen een tooltje mee om het onderdeel snel te plaatsen. Mijn broer vroeg of hij met de caravan na afloop langs moest komen om de remmen op de remmenbank af te stellen. Was niet nodig, kreeg de afstelinstructie mee, de remmenbank werd zelden of nooit gebruikt.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: DouweFlyer op juli 29, 2018, 05:09:10 pm
En dan maak je een afspraak in Emmen met de vraag of het zo snel mogelijk kan in verband met droog stallen (en de stalkosten) kunnen ze niet precies zeggen hoe lang het gaat duren. Al met al enkele weken buiten gestaan in Emmen. Zonde. Misschien toch iets met de planning?
Heb m gewoon bij een garage of caravanhandel in onderhoud. ‘s Ochtends brengen, ‘s middags ophalen en daarna weer lekker droog stallen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: martijn82 op juli 30, 2018, 10:06:12 pm
Ik breng hem elke 2 jaar naar Roadmaster voor onderhoud. Wordt hij tip top na gekeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: sanderv op juli 30, 2018, 11:18:41 pm
Maar wat wordt er precies nagekeken?  De laatste keer dat ik mijn auto naar de dealer bracht voor een d riem en waterpomp dacht ik ook dat het netjes was gebeurd. Tot ik het de keer erop gewoon zelf deed en tot mijn verbazing een 14 jaar oude waterpomp uit het blok schroefde. Met exact hetzelfde fabricagejaar als het productiejaar van de auto. Die pomp was dus al twee riemwissels bij twee verschillende dealers blijven zitten, ondanks dat hij bij iedere wissel moet worden vervangen. Aan een vouwwagen hoeft amper iets te worden vervangen, grootste risicopunt zijn de banden (snel genoeg zelf te controleren) en de oploopdemper met schuifdeuren van de koppeling. Twee zaken die iedere aanhangerspecialist als dagelijkse kost doet. Laatste punt is de gasslang met de drukregelaar, daar staat een datum op en is twee maal een schroefverbinding. Daar is niet zo veel rocket science aan. Dus ik ben heel nieuwsgierig: wat doen ze dan precies bij zo'n beurt?
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: martijn82 op juli 31, 2018, 07:39:36 am
Maar wat wordt er precies nagekeken?  De laatste keer dat ik mijn auto naar de dealer bracht voor een d riem en waterpomp dacht ik ook dat het netjes was gebeurd. Tot ik het de keer erop gewoon zelf deed en tot mijn verbazing een 14 jaar oude waterpomp uit het blok schroefde. Met exact hetzelfde fabricagejaar als het productiejaar van de auto. Die pomp was dus al twee riemwissels bij twee verschillende dealers blijven zitten, ondanks dat hij bij iedere wissel moet worden vervangen. Aan een vouwwagen hoeft amper iets te worden vervangen, grootste risicopunt zijn de banden (snel genoeg zelf te controleren) en de oploopdemper met schuifdeuren van de koppeling. Twee zaken die iedere aanhangerspecialist als dagelijkse kost doet. Laatste punt is de gasslang met de drukregelaar, daar staat een datum op en is twee maal een schroefverbinding. Daar is niet zo veel rocket science aan. Dus ik ben heel nieuwsgierig: wat doen ze dan precies bij zo'n beurt?
Bij roadmaster kijken ze de klikkers van de wagenbak na. Lagers remmen neuswiel etc. En dan nog alle pootjes of ze gedraaid of vervangen moeten worden. En dan alles sloten en klemmen of ze nog goed zijn en strakker moeten

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: muis op augustus 01, 2018, 12:35:45 am
Maar wat wordt er precies nagekeken?  De laatste keer dat ik mijn auto naar de dealer bracht voor een d riem en waterpomp dacht ik ook dat het netjes was gebeurd. Tot ik het de keer erop gewoon zelf deed en tot mijn verbazing een 14 jaar oude waterpomp uit het blok schroefde. Met exact hetzelfde fabricagejaar als het productiejaar van de auto. Die pomp was dus al twee riemwissels bij twee verschillende dealers blijven zitten, ondanks dat hij bij iedere wissel moet worden vervangen. Aan een vouwwagen hoeft amper iets te worden vervangen, grootste risicopunt zijn de banden (snel genoeg zelf te controleren) en de oploopdemper met schuifdeuren van de koppeling. Twee zaken die iedere aanhangerspecialist als dagelijkse kost doet. Laatste punt is de gasslang met de drukregelaar, daar staat een datum op en is twee maal een schroefverbinding. Daar is niet zo veel rocket science aan. Dus ik ben heel nieuwsgierig: wat doen ze dan precies bij zo'n beurt?
heb je dit bij hk ook gevraagd? Ik ben ook wel benieuwd
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Ron73 op augustus 12, 2018, 11:07:24 pm
Ik heb een servicebeurt laten geven toen ik mn holtkamper 2e hands kocht (voor de zekerheid) maar ben geschrokken van de prijs... Uit mn hoofd rond de 350 moeten aftikken...
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Daan Rene op augustus 13, 2018, 10:18:04 am
Ik heb een servicebeurt laten geven toen ik mn holtkamper 2e hands kocht (voor de zekerheid) maar ben geschrokken van de prijs... Uit mn hoofd rond de 350 moeten aftikken...
Dat hebben wij toen ook gedaan en het was bij ons ook 350 euro. Daarna nooit meer gedaan. Onze ccc gaat nu voor onderhoud naar een bedrijf wat aangangers verhuurd en onderhoud

Verstuurd vanaf mijn LG-M250 met Tapatalk

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: stieven.struyf op augustus 13, 2018, 10:40:35 am
Ik mag hopen dat in 350euro ook de vervanging van slijtage onderdelen zit. Lijkt me anders wel heel veel voor enkel een nazicht/afstellen.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Daan Rene op augustus 13, 2018, 10:48:48 am
Ik mag hopen dat in 350euro ook de vervanging van slijtage onderdelen zit. Lijkt me anders wel heel veel voor enkel een nazicht/afstellen.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Euh nee ze hebben niks vervangen. Alles nagekeken en gesmeerd

Verstuurd vanaf mijn LG-M250 met Tapatalk

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: DrLivingstone op augustus 13, 2018, 12:27:14 pm
In ons geval levert een beurt bij de leverancier extra fabrieksgarantie op.

Prachtig.. zo betaal je dus je eigen garantie.
AK hanteert deze constructie ook. Voor elk jaar een onderhoudsbeurt bij een door hun gekozen bedrijf, krijg je 10 jaar garantie.
Garantie wordt zo duur betaald..
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Frankie op augustus 13, 2018, 03:21:29 pm
Nakijken in de vorm van een BOVAG beurt werkt een beetje vergelijkbaar met APK.

Gechecked worden:

Oplooprem/Koppeling
Stabilisatorkoppeling (indien aanwezig)
Oploopremschokdemper
Breekkabel, breekring en geleiding
Stofhoes en schuifstuk
Chassisbouten en -moeren
Chassisraam en dissel
Reservewiel en -houder
Neuswiel
Uitdraaisteunen
Algehele conditie banden
Wielbouten/-moeren
Velgen
As(sen), schokdempers en asrubbers
Remvoering en remtrommels
Terugrij-automaat
Wiellagers/ -naven en keerring
Remkabels en ophanging
Afstelling remmen en handrem
Bevestiging opbouw/vloer/chassis
Bevestiging leidingen onder de vloer
Remmentest.

Gehele verlichting rondom
Banden leeftijd en spanning

Afpersen gasleiding
Leeftijd gasslang en drukregelaar
Controle gasfles(sen) indien aanwezig
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: CEO op augustus 13, 2018, 05:01:15 pm
Prachtig.. zo betaal je dus je eigen garantie.
AK hanteert deze constructie ook. Voor elk jaar een onderhoudsbeurt bij een door hun gekozen bedrijf, krijg je 10 jaar garantie.
Garantie wordt zo duur betaald..

Meneer Aart staat niet bekend om zijn weggeef en- of servicebeleid.

Op het moment dat wij 100% zeker zijn dat die garantie niet meer nodig, laten we het onze stalling doen. Goedkoper èn scheelt zomaar 3 uur reistijd.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: sanderv op augustus 13, 2018, 06:50:18 pm
Nakijken in de vorm van een BOVAG beurt werkt een beetje vergelijkbaar met APK.

Gechecked worden:

Oplooprem/Koppeling
Stabilisatorkoppeling (indien aanwezig)
Oploopremschokdemper
Breekkabel, breekring en geleiding
Stofhoes en schuifstuk
Chassisbouten en -moeren
Chassisraam en dissel
Reservewiel en -houder
Neuswiel
Uitdraaisteunen
Algehele conditie banden
Wielbouten/-moeren
Velgen
As(sen), schokdempers en asrubbers
Remvoering en remtrommels
Terugrij-automaat
Wiellagers/ -naven en keerring
Remkabels en ophanging
Afstelling remmen en handrem
Bevestiging opbouw/vloer/chassis
Bevestiging leidingen onder de vloer
Remmentest.

Gehele verlichting rondom
Banden leeftijd en spanning

Afpersen gasleiding
Leeftijd gasslang en drukregelaar
Controle gasfles(sen) indien aanwezig

Dus aan de tent wordt niet eens wat gedaan? Als je uitgaat van een uurloon van 70 tot 100 euro, verwachten ze dus met dit standaard rijtje 3,5 tot 5 uur bezig te zijn? Voor een voertuig dat misschien 3000 km per jaar rijdt? Onvoorstelbaar. En ik geloof echt niet dat zo'n vouwwagentje ook echt op een remmenbank gezet wordt. Dat wordt met 'echte' aanhangers al niet eens gedaan, terwijl bv een tandemasser uit de bouw echt véél en véél zwaarder gebruikt en belast wordt. 10 jaar garantie, dus zo kun je voor 3,5 mille aan het lijntje gehouden worden?
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Jerome op augustus 13, 2018, 09:58:34 pm
Citaat van: sanderv En ik geloof echt niet dat zo'n vouwwagentje ook echt op een remmenbank gezet wordt.
[/quote
Geloven doe je in de kerk.
Maar ik weet het zeker dat ze bij de Wit in Schijndel de vouwwagen op de remmenbank zetten.
Ze zullen het misschien niet overal doen, maar een serieus onderhoudsbedrijf zal het zeker doen.
Het vergelijk met een bouwaanhanger gaat ook niet op met een vouwwagen. Een bouwvakker rijdt met zijn aanhanger niet door de Alpen waarbij de oplooprem warm kan lopen. Of uren op de snelweg.
Ook al is de techniek redelijk eenvoudig, het is zeker niet vrij van onderhoud. En als je wat handig bent, zal je de aanhanger zelf kunnen onderhouden en ook zonder remmenbank afstellen. Zo spannend is het allemaal niet, maar je moet wel weten wat je doet.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: sanderv op augustus 13, 2018, 10:42:18 pm
De rem afstellen is gewoon een kwestie van de rem vastzetten en een x aantal slagen terugdraaien. Een vouwwagen heeft z'n remmen amper nodig en warmlopen is nauwelijks aan de orde. Ik heb de remtrommels van m'n vouwwagen en auto in de zwarte hammerite zitten. Op de remtrommels van de auto is het na een jaar wel kapot, op de vouwwagen gebeurt er niets mee. Vorig jaar de trommelremmen van m'n auto voor het eerst vervangen. Hadden het 505000 km volgehouden. Niet dat ze toen versleten waren overigens, een wielremcilinder had gelekt. Kan bij een aanhanger al niet gebeuren. Ik noem de bouwaanhanger specifiek omdat die remmen en onderstellen veel zwaarder worden belast. Dag in dag uit.

Begrijp me niet verkeerd: van mij mag iedereen alle beurten laten doen. Ik heb alleen genoeg aan auto's, aanhangers en ander rollend materiaal gesleuteld om niet meer zo heel veel vertrouwen te hebben in wat er precies wordt gedaan voor het geld. Ik dacht vroeger ook dat bv bij een grote beurt voor een auto hoorde dat de remmen worden schoongemaakt. In werkelijkheid gaan de wielen er niet eens af. Inspectie is louter optisch, de rest is meerwerk. En dan vind ik dergelijk werk vaak al heel snel heel goed betaald. Ook hier, zo'n HK zo'n ze echt geen 5 uur mee bezig.

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: shoppie op augustus 14, 2018, 11:55:27 am
Ook wij hebben eenmalig het onderhoud bij holtkamper uitlaten voeren. Dit in combinatie met het laten installeren van schokdempers.  (hij is wel uitgeklapt geweest, maar denk alleen visueel gecontroleerd, was namelijk niets aan de hand. (ze konden trouwens niet zo netjes weer invouwen :P )Volgend jaar maar eens bij een BOVAG / caravan bedrijf in de buurt langs. Juist omdat ze niet zoveel gebruikt worden vind in regelmatig onderhoud wel belangrijk. Regelmatig is natuurlijk ook 1 x per 10 jaar... :O maar wij doen denk ik 1 x per 3 jaar of zo.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: DrLivingstone op augustus 14, 2018, 02:02:07 pm
Ik heb bij AK in roden ook geen rollerbank / remmenbank gezien om de remmen van de VW's te testen. Ben dan ook hela nieuwsgierig wat zij allemaal voor die forse 140 euro doen
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Frankie op augustus 14, 2018, 02:18:04 pm
Dus aan de tent wordt niet eens wat gedaan? Als je uitgaat van een uurloon van 70 tot 100 euro, verwachten ze dus met dit standaard rijtje 3,5 tot 5 uur bezig te zijn? Voor een voertuig dat misschien 3000 km per jaar rijdt? Onvoorstelbaar. En ik geloof echt niet dat zo'n vouwwagentje ook echt op een remmenbank gezet wordt. Dat wordt met 'echte' aanhangers al niet eens gedaan, terwijl bv een tandemasser uit de bouw echt véél en véél zwaarder gebruikt en belast wordt. 10 jaar garantie, dus zo kun je voor 3,5 mille aan het lijntje gehouden worden?

Je kan geloven wat je wilt, maar als de Bovag zichzelf serieus neemt hoort die remmenbank er gewoon bij. En Bovag gaat niet over tenten

Ik ga niet roepen waar of wie (mijn beurt is geen Holtkamper beurt maar zoals ik zei een Bovag keuring en onderhoudsbeurt) maar die controle van mijn vouwwagen kostte kaal 127,50 ex BTW en vergde voor het eerst echt onderhoud (na 7 jaar). Dat betrof de oploopdemper, twee banden vervangen wegens verouderd, wiellagerkeerring, ventiel, Alko lagerkit en nog een paar zaken. De reparaties vergden alles bij elkaar 2 uur en 15 minuten bij een uurtarief van 57,85 ex BTW

Nee, er is dus niks aan de tent gedaan want Bovag en geen Holtkamper. Maar ik zie daar eerlijk gezegd ook het nut niet van in. Die tent check ik zelf wel.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: sanderv op augustus 14, 2018, 04:23:09 pm
Je kan geloven wat je wilt, maar als de Bovag zichzelf serieus neemt hoort die remmenbank er gewoon bij. En Bovag gaat niet over tenten

Ik ga niet roepen waar of wie (mijn beurt is geen Holtkamper beurt maar zoals ik zei een Bovag keuring en onderhoudsbeurt) maar die controle van mijn vouwwagen kostte kaal 127,50 ex BTW en vergde voor het eerst echt onderhoud (na 7 jaar). Dat betrof de oploopdemper, twee banden vervangen wegens verouderd, wiellagerkeerring, ventiel, Alko lagerkit en nog een paar zaken. De reparaties vergden alles bij elkaar 2 uur en 15 minuten bij een uurtarief van 57,85 ex BTW

Nee, er is dus niks aan de tent gedaan want Bovag en geen Holtkamper. Maar ik zie daar eerlijk gezegd ook het nut niet van in. Die tent check ik zelf wel.

Mijn excuus, ik las dit gekoppeld aan de HK beurt.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Wolbert op augustus 14, 2018, 08:28:31 pm
Nakijken in de vorm van een BOVAG beurt werkt een beetje vergelijkbaar met APK.

Gechecked worden:

Oplooprem/Koppeling
Stabilisatorkoppeling (indien aanwezig)
Oploopremschokdemper
Breekkabel, breekring en geleiding
Stofhoes en schuifstuk
Chassisbouten en -moeren
Chassisraam en dissel
Reservewiel en -houder
Neuswiel
Uitdraaisteunen
Algehele conditie banden
Wielbouten/-moeren
Velgen
As(sen), schokdempers en asrubbers
Remvoering en remtrommels
Terugrij-automaat
Wiellagers/ -naven en keerring
Remkabels en ophanging
Afstelling remmen en handrem
Bevestiging opbouw/vloer/chassis
Bevestiging leidingen onder de vloer
Remmentest.

Gehele verlichting rondom
Banden leeftijd en spanning

Afpersen gasleiding
Leeftijd gasslang en drukregelaar
Controle gasfles(sen) indien aanwezig

Dit is een mooi rijtje,
En zeker de moeite waard om door te lopen.

Alleen als ik eerlijk ben. (Heb ook als automonteur gewerkt)

En als ik reëel kijk, in de garage, Zou dat lijstje, een 15 min kosten.
Op de oprid voor, 20minuten.
En als je dan evt een remmentest zou willen doen zelf. Dan kun je bij een neutraal apk station desnoods even aankloppen. En voor een kratje bier, of evt voor gewoon tarief van een €15.- kan hij ook echt wel op een rembank.

En wil je het af maken, dan gelijk een nieuwe gasslang voor €8.- er op.

Heb je in een 30min toch een €150.- tot €300 bespaart

Ik vind het persoonlijk een beetje appart als ik zie wat voor tarieven er voor gerekend worden.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: DrLivingstone op augustus 14, 2018, 08:53:54 pm
Daar sluit ik me volledig bij aan.
Onze garage hanteert een laag uurtarief van minder dan 50 euro.
Toch wordt voor een VW beurt ook bijna 150 euro gerekend.
Dat zou betekenen dat ze meer dan 3 uur werk hebben voor een onderhoudsbeurtje aan een VW.

Overigens kwam ik bij een caravanbedrijf, dit onderhoudslijstje tegen. Maar ook dit is geen 3 uur werk.
(http://www.recreama.nl/wp-content/uploads/2015/03/bovag-beurt.jpg)
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Daan Rene op augustus 14, 2018, 09:27:56 pm
Hier waren we voor een beurt( bovag) 80 euro kwijt. Het is dat er nieuwe bandjes om moesten dus waren we iets meer kwijt.

Verstuurd vanaf mijn LG-M250 met Tapatalk

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Frankie op augustus 14, 2018, 11:52:52 pm
Ik vind het persoonlijk een beetje appart als ik zie wat voor tarieven er voor gerekend worden.
Ik niet. Want ik vind het hele normale tarieven.

Wie meent dat men bij die hogere tarieven een beetje op zijn elfendertigst binnen loopt moet dat vooral maar eens bewijzen door morgen een onderhoudsbedrijf voor caravans aanhangers en vouwwagens beginnen en dan over een jaar of twee laten zien hoe schatrijk hij ervan geworden is en of hij al een Maserati onder zijn kont heeft.
Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Theu op augustus 15, 2018, 08:17:42 am
Deze opmerking vind ik redelijk kort door de bocht Frankie.
Natuurljk heeft een bedrijf overhead kosten die de klant moet betalen. Maar dan staat het nog niet in verhouding om 3 uur te rekenen wat makkelijk in 1 uur kan. En dan rekenen we het binnen en weer buiten zetten en de bijbehorende papierwinkel ook mee. Nemen we wat extra tijd voor een kleine reparatie en de tijd die we ook mogen betalen voor de facturatie. Kom ik op hooguit 1,5 uur i.p.v. de eerder genoemde 3!
En als je zo graag Maserati wilt rijden zit je dan echt in de verkeerde business. Want die ziet diezelfde klant dan ook voor de deur staan. En dan is mijn gedachte; mag ik die voor hem betalen?
Als voorbeeld daarop; ik was recentelijk met nieuwe autobanden bezig bij een klein bedrijfje bij mij in de buurt. Toen ik daar weer binnenliep om de bestelling definitief te maken was de baas aan het zwemmen met zijn dochtertje terwijl zijn 2 of 3 werknemers stonden te smelten in de werkplaats. Ik heb tegen die gasten gezegd dat ik in hun plaats de deur zou dicht trekken en ook ging zwemmen. De deal is uiteindelijk niet door gegaan. Maar mede hierdoor zal ik daar niet meer komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Jerome op augustus 15, 2018, 09:03:55 am
Ik geloof ook niet dat de eerder genoemde 350 euro alleen een onderhoudsbeurt is geweest.

Een onderhoudsbeurt voor een vouwwagen zal eerder de helft kosten. Zo’n 175 euro.
175 euro voor 1,5 a 2 uur werk met klein materiaal en btw, klinkt voor mij aannemelijk.

De kosten worden natuurlijk ook bepaald door de staat van het onderhoud. Als er jaren lang geen onderhoud gepleegd wordt, kom je natuurlijk een keer wat extra te betalen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Ron73 op augustus 15, 2018, 10:15:12 am
Als reactie op bovenstaande berichtjes. Wat zat er allemaal bij in:

- De checklist die hierboven beschreven is.
- Hier en daar wat lusjes vervangen
- Gasslang vervangen.

Al met al een dure business
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: RDDR op augustus 15, 2018, 01:58:46 pm
En..... een jaar verlenging van je garantie. Ook die betaal je uiteraard zelf.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Frankie op augustus 15, 2018, 03:01:03 pm
Deze opmerking vind ik redelijk kort door de bocht Frankie.
Natuurljk heeft een bedrijf overhead kosten die de klant moet betalen. Maar dan staat het nog niet in verhouding om 3 uur te rekenen wat makkelijk in 1 uur kan.

Het is niet kort door de bocht. Het is eenvoudig rekenwerk. Niet in de laatste plaats omdat ik kennelijk de enige ben die hier de moeite genomen heeft om de prijs Ex. BTW te noemen, want van die prijs van 150 Euro voor die Bovag beurt gaat 21% rechtstreeks naar de overheid in de vorm van BTW. En daar moet dan dat uurloon uit.

Het voorbeeld wat ik noemde van mijn beurt was een bedrijf dat een uurtarief van €70,- incl. BTW hanteert, wat dus uitkomt op €57,85/u ex. BTW
Dat vind ik een heel normaal werkplaatstarief voor een bedrijf met 1 werknemer dat over vijf jaar graag ook nog bestaat. Een Bovag beurt van 127 Euro is dan net iets meer dan 2 uur werk ALL-IN, dus inclusief aannemen telefoon, afspraak maken, binnenrijden wagen, handje geven aan de klant, praatje maken, rekening opmaken, stickertje erop, klant bellen dat-ie klaar staat. Praatje bij afhalen, aanhaken aan de auto.
En dan kom je bij een bedrijf dat zijn werk serieus neemt al aardig bij die 2 uur.

Waarom ik €57,85 Ex. BTW een normaal tarief vind?

Nog los van het feit dat er in een jaar maar 1600 werkbare uren zitten, wat bij een factureerbaar percentage van 80% (en dat is behoorlijk hoog voor een eenmansbedrijf) resulteert in een OMZET van € 74.000,- Moet van die omzet af: De huur van zijn pand, de afschrijving gereedschap, zijn pensioenreservering, zijn brand-, inbraak-, bedrijfsaansprakelijkheids-, en beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen, zijn telefoonkosten, zijn accountant, zijn gas, licht en water, zijn marketing en alles wat ik vergeten ben. Denk aan het BOVAG-lidmaatschap, wat ook geen kattenpis is. Dan houdt hij een bedrag over waar jij geen volledige werkweek voor wilt maken met klanten die altijd zeuren over de prijs.

En als je zo graag Maserati wilt rijden zit je dan echt in de verkeerde business. Want die ziet diezelfde klant dan ook voor de deur staan. En dan is mijn gedachte; mag ik die voor hem betalen?

Maar het punt is nu juist dat als ik de verwijten over uren versus prijs hier beluister, dit volgens sommigen helemaal niet de verkeerde business is, omdat men doet alsof deze onderhoudsbedrijven een beetje makkelijk geld verdienen. Omdat ze jaarliks kennelijk honderden en honderden uren in rekening brengen die ze niet maken.

Als voorbeeld daarop; ik was recentelijk met nieuwe autobanden bezig bij een klein bedrijfje bij mij in de buurt. Toen ik daar weer binnenliep om de bestelling definitief te maken was de baas aan het zwemmen met zijn dochtertje terwijl zijn 2 of 3 werknemers stonden te smelten in de werkplaats. Ik heb tegen die gasten gezegd dat ik in hun plaats de deur zou dicht trekken en ook ging zwemmen. De deal is uiteindelijk niet door gegaan. Maar mede hierdoor zal ik daar niet meer komen. 

Dat is je goed recht, maar in het kader van de Bovag beurt is het een keiharde drogreden. Want het heeft weinig of niks te maken met duur of goedkoop. Hooguit met jouw kennelijke aversie tegen de vrijheid die deze ondernemer voor zichzelf neemt.
Dat mag, maar dat heeft niks met prijs te maken maar met indeling van zijn eigen werktijd. Niemand ziet hem namelijk als hij op zondagmiddag zijn BTW zit te doen terwijl zijn werknemers aan het strand zitten. Als je vindt dat die werknemers die vrijheid ook moeten hebben, had je ze moeten adviseren om zelf ook een onderhoudsbedrijf te beginnen. Dan kunnen ze ook door de week met hun dochtertje zwemmen.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Ron73 op augustus 15, 2018, 04:16:26 pm
En..... een jaar verlenging van je garantie. Ook die betaal je uiteraard zelf.

ok, thnx wist ik niet. Dat is dan iig nog mooi meegenomen.

Wat ik wel eerlijk erbij moet zeggen: de week erop ging de ontsteker van een van de gaspitten kapot. Ik kon tussendoor even langskomen bij HK Bunnik (ging paar dagen later op vakantie) en werd gelijk vriendelijk en kostenloos geholpen. Dat mag ook wel even gezegd.
Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Theu op augustus 15, 2018, 05:22:09 pm
Het is niet kort door de bocht. Het is eenvoudig rekenwerk. Niet in de laatste plaats omdat ik kennelijk de enige ben die hier de moeite genomen heeft om de prijs Ex. BTW te noemen, want van die prijs van 150 Euro voor die Bovag beurt gaat 21% rechtstreeks naar de overheid in de vorm van BTW. En daar moet dan dat uurloon uit.

Het voorbeeld wat ik noemde van mijn beurt was een bedrijf dat een uurtarief van €70,- incl. BTW hanteert, wat dus uitkomt op €57,85/u ex. BTW
Dat vind ik een heel normaal werkplaatstarief voor een bedrijf met 1 werknemer dat over vijf jaar graag ook nog bestaat. Een Bovag beurt van 127 Euro is dan net iets meer dan 2 uur werk ALL-IN, dus inclusief aannemen telefoon, afspraak maken, binnenrijden wagen, handje geven aan de klant, praatje maken, rekening opmaken, stickertje erop, klant bellen dat-ie klaar staat. Praatje bij afhalen, aanhaken aan de auto.
En dan kom je bij een bedrijf dat zijn werk serieus neemt al aardig bij die 2 uur.

Waarom ik €57,85 Ex. BTW een normaal tarief vind?

Nog los van het feit dat er in een jaar maar 1600 werkbare uren zitten, wat bij een factureerbaar percentage van 80% (en dat is behoorlijk hoog voor een eenmansbedrijf) resulteert in een OMZET van € 74.000,- Moet van die omzet af: De huur van zijn pand, de afschrijving gereedschap, zijn pensioenreservering, zijn brand-, inbraak-, bedrijfsaansprakelijkheids-, en beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen, zijn telefoonkosten, zijn accountant, zijn gas, licht en water, zijn marketing en alles wat ik vergeten ben. Denk aan het BOVAG-lidmaatschap, wat ook geen kattenpis is. Dan houdt hij een bedrag over waar jij geen volledige werkweek voor wilt maken met klanten die altijd zeuren over de prijs.

Wat ik zei overhead kosten. Waar bij veel bedrijven het streven is om 70% van de uren te kunnen declareren.
En in mijn beleving startte de (of dit deel van) discussie met een beurt waarvoor de eerder aangehaalde 3 uur  voor werd gerekend. Ook ik kan niet controleren of die werkelijk zijn vanaf mijn campingstoel. En waarvoor naar onze mening teveel uren worden gerekend naar wat je ervoor krijgt. Of dat dan 1,5 of 2 uur is dat gun ik ze.
Verder heb je in principe gelijk mbt de btw. Echter de consument ziet wat hij betaald, niet wat er daarna mee gebeurt. Fiscus, overhead of ....

[/quote] Maar het punt is nu juist dat als ik de verwijten over uren versus prijs hier beluister, dit volgens sommigen helemaal niet de verkeerde business is, omdat men doet alsof deze onderhoudsbedrijven een beetje makkelijk geld verdienen. Omdat ze jaarliks kennelijk honderden en honderden uren in rekening brengen die ze niet maken. [/quote]

Ook de uren die niet gedeclareerd kunnen worden moeten vanzelfsprekend uit dit zelfde uurtarief betaald worden. Wederom overhead kosten.

[/quote] Dat is je goed recht, maar in het kader van de Bovag beurt is het een keiharde drogreden. Want het heeft weinig of niks te maken met duur of goedkoop. Hooguit met jouw kennelijke aversie tegen de vrijheid die deze ondernemer voor zichzelf neemt.
Dat mag, maar dat heeft niks met prijs te maken maar met indeling van zijn eigen werktijd. Niemand ziet hem namelijk als hij op zondagmiddag zijn BTW zit te doen terwijl zijn werknemers aan het strand zitten. Als je vindt dat die werknemers die vrijheid ook moeten hebben, had je ze moeten adviseren om zelf ook een onderhoudsbedrijf te beginnen. Dan kunnen ze ook door de week met hun dochtertje zwemmen. [/quote]

Begrijp je mening. Wat ik mis in zo’n situatie is de solidariteit die maakt dat je werknemers dat stapje extra voor je willen doen. Wat klanten weer terug zien waardoor je de klanten weer terug ziet. Mijn gevoel in deze is wat lastiger op schrift te zetten. Wat ik er echter mee probeer te zeggen is dat je klanten een idee krijgen hoe een bedrijf gerund wordt. Mijn vorige werkgever zei doodleuk beter duur als niet te koop en daarmee praatte hij het goed. Het klopt en hij heeft er een beste boterham van. Maar het geeft mij geen fijn gevoel. En je koopt ook met gevoel. Tenminste ik wel.

Mooi hè? Dat verschil in inzichten? ;-)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Caroline S op augustus 17, 2018, 03:00:14 pm
Voor (nog meer) vegelijkingsmateiaal, dit is de korte omschrijving van wat mijn stalling (bovag) doet voor welke prijs: https://www.vonks.nl/onderhoud/bovag-onderhoudsbeurt/

(Twintig euro korting als je in de winter opdracht geeft)

Vraag voor iemand met technisch inzicht, de remmentest inclusief verslag staat er bij de vouwwagenbeurt niet bij. En bij die andere twee wel. Is dat logisch?
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Caroline S op augustus 17, 2018, 03:38:20 pm
De vorige eigenaren van onze CC hebben in juli 2015 een keuring/beurt laten doen bij AK. Zij betaalden 147,50 voor 'controlebeurt Combi-Camp'.
(En nog 110 voor een tempo-100 keuring + 3x 9,07 voor gasslang + 0,95 voor lamp + 54,45 voor montage gasslangen en lamp.)

Wij hebben in april 2018 een keuring/beurt laten doen bij onze stalling. Wij betaalden 130 voor een vouwagenbeurt (met winterkorting, anders dus 150.)
(En nog twee keer 66,12 (excl. BTW) voor 2 wiellagers, daar belden ze toen even over.)

De keuringsformulieren zijn dezelfde.

Als iemand in détail wil weten wat ervoor gedaan wordt, zie bijgaand keuringsrapport.

Nu lees ik hier (niet van de topicstarter) dat een beurt bij HK 350 kost. Dat lijkt me dan inderdaad veel geld als dat klopt.... Het lijkt me dat je ook recht op garantie zou moeten kunnen behouden als je je onderhoud door een willekeurig Bovag-bedrijf laat doen. Beetje gedongen winkelnering zo.



SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal