Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoudsbeurt  (gelezen 6577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #15 Gepost op: juli 31, 2018, 07:39:36 am »

Maar wat wordt er precies nagekeken?  De laatste keer dat ik mijn auto naar de dealer bracht voor een d riem en waterpomp dacht ik ook dat het netjes was gebeurd. Tot ik het de keer erop gewoon zelf deed en tot mijn verbazing een 14 jaar oude waterpomp uit het blok schroefde. Met exact hetzelfde fabricagejaar als het productiejaar van de auto. Die pomp was dus al twee riemwissels bij twee verschillende dealers blijven zitten, ondanks dat hij bij iedere wissel moet worden vervangen. Aan een vouwwagen hoeft amper iets te worden vervangen, grootste risicopunt zijn de banden (snel genoeg zelf te controleren) en de oploopdemper met schuifdeuren van de koppeling. Twee zaken die iedere aanhangerspecialist als dagelijkse kost doet. Laatste punt is de gasslang met de drukregelaar, daar staat een datum op en is twee maal een schroefverbinding. Daar is niet zo veel rocket science aan. Dus ik ben heel nieuwsgierig: wat doen ze dan precies bij zo'n beurt?
Bij roadmaster kijken ze de klikkers van de wagenbak na. Lagers remmen neuswiel etc. En dan nog alle pootjes of ze gedraaid of vervangen moeten worden. En dan alles sloten en klemmen of ze nog goed zijn en strakker moeten

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #16 Gepost op: augustus 01, 2018, 12:35:45 am »

Maar wat wordt er precies nagekeken?  De laatste keer dat ik mijn auto naar de dealer bracht voor een d riem en waterpomp dacht ik ook dat het netjes was gebeurd. Tot ik het de keer erop gewoon zelf deed en tot mijn verbazing een 14 jaar oude waterpomp uit het blok schroefde. Met exact hetzelfde fabricagejaar als het productiejaar van de auto. Die pomp was dus al twee riemwissels bij twee verschillende dealers blijven zitten, ondanks dat hij bij iedere wissel moet worden vervangen. Aan een vouwwagen hoeft amper iets te worden vervangen, grootste risicopunt zijn de banden (snel genoeg zelf te controleren) en de oploopdemper met schuifdeuren van de koppeling. Twee zaken die iedere aanhangerspecialist als dagelijkse kost doet. Laatste punt is de gasslang met de drukregelaar, daar staat een datum op en is twee maal een schroefverbinding. Daar is niet zo veel rocket science aan. Dus ik ben heel nieuwsgierig: wat doen ze dan precies bij zo'n beurt?
heb je dit bij hk ook gevraagd? Ik ben ook wel benieuwd
Gelogd

Ron73

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #17 Gepost op: augustus 12, 2018, 11:07:24 pm »

Ik heb een servicebeurt laten geven toen ik mn holtkamper 2e hands kocht (voor de zekerheid) maar ben geschrokken van de prijs... Uit mn hoofd rond de 350 moeten aftikken...
Gelogd

Daan Rene

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 538
  • Een droom is uitgekomen!!
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #18 Gepost op: augustus 13, 2018, 10:18:04 am »

Ik heb een servicebeurt laten geven toen ik mn holtkamper 2e hands kocht (voor de zekerheid) maar ben geschrokken van de prijs... Uit mn hoofd rond de 350 moeten aftikken...
Dat hebben wij toen ook gedaan en het was bij ons ook 350 euro. Daarna nooit meer gedaan. Onze ccc gaat nu voor onderhoud naar een bedrijf wat aangangers verhuurd en onderhoud

Verstuurd vanaf mijn LG-M250 met Tapatalk

Gelogd

stieven.struyf

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: none yet
    • /
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #19 Gepost op: augustus 13, 2018, 10:40:35 am »

Ik mag hopen dat in 350euro ook de vervanging van slijtage onderdelen zit. Lijkt me anders wel heel veel voor enkel een nazicht/afstellen.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Gelogd

Daan Rene

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 538
  • Een droom is uitgekomen!!
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #20 Gepost op: augustus 13, 2018, 10:48:48 am »

Ik mag hopen dat in 350euro ook de vervanging van slijtage onderdelen zit. Lijkt me anders wel heel veel voor enkel een nazicht/afstellen.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Euh nee ze hebben niks vervangen. Alles nagekeken en gesmeerd

Verstuurd vanaf mijn LG-M250 met Tapatalk

Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #21 Gepost op: augustus 13, 2018, 12:27:14 pm »

In ons geval levert een beurt bij de leverancier extra fabrieksgarantie op.

Prachtig.. zo betaal je dus je eigen garantie.
AK hanteert deze constructie ook. Voor elk jaar een onderhoudsbeurt bij een door hun gekozen bedrijf, krijg je 10 jaar garantie.
Garantie wordt zo duur betaald..
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #22 Gepost op: augustus 13, 2018, 03:21:29 pm »

Nakijken in de vorm van een BOVAG beurt werkt een beetje vergelijkbaar met APK.

Gechecked worden:

Oplooprem/Koppeling
Stabilisatorkoppeling (indien aanwezig)
Oploopremschokdemper
Breekkabel, breekring en geleiding
Stofhoes en schuifstuk
Chassisbouten en -moeren
Chassisraam en dissel
Reservewiel en -houder
Neuswiel
Uitdraaisteunen
Algehele conditie banden
Wielbouten/-moeren
Velgen
As(sen), schokdempers en asrubbers
Remvoering en remtrommels
Terugrij-automaat
Wiellagers/ -naven en keerring
Remkabels en ophanging
Afstelling remmen en handrem
Bevestiging opbouw/vloer/chassis
Bevestiging leidingen onder de vloer
Remmentest.

Gehele verlichting rondom
Banden leeftijd en spanning

Afpersen gasleiding
Leeftijd gasslang en drukregelaar
Controle gasfles(sen) indien aanwezig
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #23 Gepost op: augustus 13, 2018, 05:01:15 pm »

Prachtig.. zo betaal je dus je eigen garantie.
AK hanteert deze constructie ook. Voor elk jaar een onderhoudsbeurt bij een door hun gekozen bedrijf, krijg je 10 jaar garantie.
Garantie wordt zo duur betaald..

Meneer Aart staat niet bekend om zijn weggeef en- of servicebeleid.

Op het moment dat wij 100% zeker zijn dat die garantie niet meer nodig, laten we het onze stalling doen. Goedkoper èn scheelt zomaar 3 uur reistijd.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #24 Gepost op: augustus 13, 2018, 06:50:18 pm »

Nakijken in de vorm van een BOVAG beurt werkt een beetje vergelijkbaar met APK.

Gechecked worden:

Oplooprem/Koppeling
Stabilisatorkoppeling (indien aanwezig)
Oploopremschokdemper
Breekkabel, breekring en geleiding
Stofhoes en schuifstuk
Chassisbouten en -moeren
Chassisraam en dissel
Reservewiel en -houder
Neuswiel
Uitdraaisteunen
Algehele conditie banden
Wielbouten/-moeren
Velgen
As(sen), schokdempers en asrubbers
Remvoering en remtrommels
Terugrij-automaat
Wiellagers/ -naven en keerring
Remkabels en ophanging
Afstelling remmen en handrem
Bevestiging opbouw/vloer/chassis
Bevestiging leidingen onder de vloer
Remmentest.

Gehele verlichting rondom
Banden leeftijd en spanning

Afpersen gasleiding
Leeftijd gasslang en drukregelaar
Controle gasfles(sen) indien aanwezig

Dus aan de tent wordt niet eens wat gedaan? Als je uitgaat van een uurloon van 70 tot 100 euro, verwachten ze dus met dit standaard rijtje 3,5 tot 5 uur bezig te zijn? Voor een voertuig dat misschien 3000 km per jaar rijdt? Onvoorstelbaar. En ik geloof echt niet dat zo'n vouwwagentje ook echt op een remmenbank gezet wordt. Dat wordt met 'echte' aanhangers al niet eens gedaan, terwijl bv een tandemasser uit de bouw echt véél en véél zwaarder gebruikt en belast wordt. 10 jaar garantie, dus zo kun je voor 3,5 mille aan het lijntje gehouden worden?
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #25 Gepost op: augustus 13, 2018, 09:58:34 pm »

Citaat van: sanderv En ik geloof echt niet dat zo'n vouwwagentje ook echt op een remmenbank gezet wordt.
[/quote
Geloven doe je in de kerk.
Maar ik weet het zeker dat ze bij de Wit in Schijndel de vouwwagen op de remmenbank zetten.
Ze zullen het misschien niet overal doen, maar een serieus onderhoudsbedrijf zal het zeker doen.
Het vergelijk met een bouwaanhanger gaat ook niet op met een vouwwagen. Een bouwvakker rijdt met zijn aanhanger niet door de Alpen waarbij de oplooprem warm kan lopen. Of uren op de snelweg.
Ook al is de techniek redelijk eenvoudig, het is zeker niet vrij van onderhoud. En als je wat handig bent, zal je de aanhanger zelf kunnen onderhouden en ook zonder remmenbank afstellen. Zo spannend is het allemaal niet, maar je moet wel weten wat je doet.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #26 Gepost op: augustus 13, 2018, 10:42:18 pm »

De rem afstellen is gewoon een kwestie van de rem vastzetten en een x aantal slagen terugdraaien. Een vouwwagen heeft z'n remmen amper nodig en warmlopen is nauwelijks aan de orde. Ik heb de remtrommels van m'n vouwwagen en auto in de zwarte hammerite zitten. Op de remtrommels van de auto is het na een jaar wel kapot, op de vouwwagen gebeurt er niets mee. Vorig jaar de trommelremmen van m'n auto voor het eerst vervangen. Hadden het 505000 km volgehouden. Niet dat ze toen versleten waren overigens, een wielremcilinder had gelekt. Kan bij een aanhanger al niet gebeuren. Ik noem de bouwaanhanger specifiek omdat die remmen en onderstellen veel zwaarder worden belast. Dag in dag uit.

Begrijp me niet verkeerd: van mij mag iedereen alle beurten laten doen. Ik heb alleen genoeg aan auto's, aanhangers en ander rollend materiaal gesleuteld om niet meer zo heel veel vertrouwen te hebben in wat er precies wordt gedaan voor het geld. Ik dacht vroeger ook dat bv bij een grote beurt voor een auto hoorde dat de remmen worden schoongemaakt. In werkelijkheid gaan de wielen er niet eens af. Inspectie is louter optisch, de rest is meerwerk. En dan vind ik dergelijk werk vaak al heel snel heel goed betaald. Ook hier, zo'n HK zo'n ze echt geen 5 uur mee bezig.

Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #27 Gepost op: augustus 14, 2018, 11:55:27 am »

Ook wij hebben eenmalig het onderhoud bij holtkamper uitlaten voeren. Dit in combinatie met het laten installeren van schokdempers.  (hij is wel uitgeklapt geweest, maar denk alleen visueel gecontroleerd, was namelijk niets aan de hand. (ze konden trouwens niet zo netjes weer invouwen :P )Volgend jaar maar eens bij een BOVAG / caravan bedrijf in de buurt langs. Juist omdat ze niet zoveel gebruikt worden vind in regelmatig onderhoud wel belangrijk. Regelmatig is natuurlijk ook 1 x per 10 jaar... :O maar wij doen denk ik 1 x per 3 jaar of zo.
Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #28 Gepost op: augustus 14, 2018, 02:02:07 pm »

Ik heb bij AK in roden ook geen rollerbank / remmenbank gezien om de remmen van de VW's te testen. Ben dan ook hela nieuwsgierig wat zij allemaal voor die forse 140 euro doen
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #29 Gepost op: augustus 14, 2018, 02:18:04 pm »

Dus aan de tent wordt niet eens wat gedaan? Als je uitgaat van een uurloon van 70 tot 100 euro, verwachten ze dus met dit standaard rijtje 3,5 tot 5 uur bezig te zijn? Voor een voertuig dat misschien 3000 km per jaar rijdt? Onvoorstelbaar. En ik geloof echt niet dat zo'n vouwwagentje ook echt op een remmenbank gezet wordt. Dat wordt met 'echte' aanhangers al niet eens gedaan, terwijl bv een tandemasser uit de bouw echt véél en véél zwaarder gebruikt en belast wordt. 10 jaar garantie, dus zo kun je voor 3,5 mille aan het lijntje gehouden worden?

Je kan geloven wat je wilt, maar als de Bovag zichzelf serieus neemt hoort die remmenbank er gewoon bij. En Bovag gaat niet over tenten

Ik ga niet roepen waar of wie (mijn beurt is geen Holtkamper beurt maar zoals ik zei een Bovag keuring en onderhoudsbeurt) maar die controle van mijn vouwwagen kostte kaal 127,50 ex BTW en vergde voor het eerst echt onderhoud (na 7 jaar). Dat betrof de oploopdemper, twee banden vervangen wegens verouderd, wiellagerkeerring, ventiel, Alko lagerkit en nog een paar zaken. De reparaties vergden alles bij elkaar 2 uur en 15 minuten bij een uurtarief van 57,85 ex BTW

Nee, er is dus niks aan de tent gedaan want Bovag en geen Holtkamper. Maar ik zie daar eerlijk gezegd ook het nut niet van in. Die tent check ik zelf wel.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal