Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper disseltafel  (gelezen 47460 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #90 Gepost op: mei 21, 2014, 10:44:02 pm »

Van staal, weegt 2,6 kg.
Heb ook zoiets van aluminium gezien. dat zal nog lichter zijn neem ik aan.
Overigens is het deel waar de buis in komt wat zwaarder uitgevoerd. Er moest schroefdraad in worden getapt en het is zo wel mooi sterk en star.

Dank voor je antwoord. Dan ga ik voor diegene die op de afbeelding staat. Leuk hoor zulke projecten   :)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #91 Gepost op: mei 21, 2014, 10:52:02 pm »

Overigens is het deel waar de buis in komt wat zwaarder uitgevoerd. Er moest schroefdraad in worden getapt
Da's jammer. Die schroefdraad kun je er tenslotte ook in krijgen door een gat in een (dunnere) pijp te boren en er aan de buitenkant een moer op te lassen. Dat is een stuk lichter, zonder dat je aan sterkte tekort komt voor de toepassing.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #92 Gepost op: mei 21, 2014, 11:02:55 pm »


Da's jammer. Die schroefdraad kun je er tenslotte ook in krijgen door een gat in een (dunnere) pijp te boren en er aan de buitenkant een moer op te lassen. Dat is een stuk lichter, zonder dat je aan sterkte tekort komt voor de toepassing.
Of een popmoer of vloeiboren en roltappen, heel sterke schroefdraad!
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #93 Gepost op: mei 21, 2014, 11:20:00 pm »

Of een popmoer of vloeiboren en roltappen, heel sterke schroefdraad!
Zeker, maar bij vloeiboren/roltappen heb je materiaal in de buis zitten, waardoor in dit geval de poot niet meer in de mof van het koppelstuk past. Met een moer op de buitenkant is dat niet het geval.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #94 Gepost op: mei 21, 2014, 11:30:52 pm »


Zeker, maar bij vloeiboren/roltappen heb je materiaal in de buis zitten, waardoor in dit geval de poot niet meer in de mof van het koppelstuk past. Met een moer op de buitenkant is dat niet het geval.
Correct, indien de binnenkant van de buis glad moet blijven, voldoen beide methoden niet. Dan is lassen de enige optie.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #95 Gepost op: mei 22, 2014, 05:53:12 am »

Da's jammer. Die schroefdraad kun je er tenslotte ook in krijgen door een gat in een (dunnere) pijp te boren en er aan de buitenkant een moer op te lassen. Dat is een stuk lichter, zonder dat je aan sterkte tekort komt voor de toepassing.
Had gekund, maar de constructeur heeft hiervoor gekozen, die heeft er verstand van. Ze bouwen hier zelf hun machines als het niet te koop is. Iets dikker materiaal zal in gewicht niet veel uitmaken op dat korte stukje pijp, 5 mm nu, of 3 mm in een dunner geval. De pijp waar het geheel op staat is wel weer van vrij licht materiaal. Het is nu mooi stevig. Overigens is het gewicht van 2,6 kg incl. de pijp van 50 cm. De 2 neuswielklemmen wegen ook ca. 750 gram per stuk.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2014, 06:03:00 am door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #96 Gepost op: mei 22, 2014, 05:57:22 am »

Of een popmoer of vloeiboren en roltappen, heel sterke schroefdraad!
??
wat is dat, nooit eerder gehoord?
Maar om kort te zijn, bij dit mechanisatie/aannemingsbedrijf is men zeer bedreven in het zelf maken van handige constructies. Bouwen zelf hele machines.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2014, 05:59:40 am door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #97 Gepost op: mei 22, 2014, 08:58:19 am »

Had gekund, maar de constructeur heeft hiervoor gekozen, die heeft er verstand van. Ze bouwen hier zelf hun machines als het niet te koop is.
Het zit hem denk ik niet zozeer in verstand of geen verstand. Bij het maken van unica bij een constructiebedrijf zonder exacte specificaties spelen andere overwegingen een rol. Eerder de vraag 'welke pijp hebben we op voorraad en hoeven we dus niet te bestellen' en 'het is goed zolang het overgedimensioneerd is'. En dan kom je al snel bij een dikke pijp uit.

Gaat het om productie zoals bij Holtkamper, dan kan er materiaal ingekocht worden en kan alles qua sterkte zoveel mogelijk afgestemd worden op het doel. Holtkamper kon/kon om die reden voor een (overigens zeer fraai) opgelaste moer kiezen.

Het zal qua gewicht inderdaad niet veel uitmaken. Ik had bij de overweging de foto van gateman op het netvlies, waarbij de mof een stuk langer is.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2014, 11:27:39 am door Frankie »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.254
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #98 Gepost op: mei 22, 2014, 12:12:42 pm »

Tja ik vind hem gewoon mooi gemaakt
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #99 Gepost op: mei 22, 2014, 12:56:43 pm »

Tja ik vind hem gewoon mooi gemaakt
Zeker. Maar bij dit soort dingen geldt (wat mij betreft in elk geval) dat niet altijd alleen de eindbestemming maar zeker ook de reis er naar toe het doel is.  :)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #100 Gepost op: mei 22, 2014, 05:02:49 pm »

Het zit hem denk ik niet zozeer in verstand of geen verstand. Bij het maken van unica bij een constructiebedrijf zonder exacte specificaties spelen andere overwegingen een rol. Eerder de vraag 'welke pijp hebben we op voorraad en hoeven we dus niet te bestellen' en 'het is goed zolang het overgedimensioneerd is'. En dan kom je al snel bij een dikke pijp uit.

Gaat het om productie zoals bij Holtkamper, dan kan er materiaal ingekocht worden en kan alles qua sterkte zoveel mogelijk afgestemd worden op het doel. Holtkamper kon/kon om die reden voor een (overigens zeer fraai) opgelaste moer kiezen.

Het zal qua gewicht inderdaad niet veel uitmaken. Ik had bij de overweging de foto van gateman op het netvlies, waarbij de mof een stuk langer is.
De 6 cm lange pijp van het koppelstuk is in dit geval op maat gedraaid om te passen op de opstaande buis. Die had ik namelijk als maatvoering aangegeven omdat de neuswielklemmen standaardmaten zijn en ik daar verder mee wilde. En we kunnen uiteraard uren door discussieren over het al dan niet een moer er op lassen. Maar uiteindelijk is het resultaat hetzelfde. daarnaast had ik ook kunnen kiezen voor een mooie kunststof draaiknop als HK, maar ik heb voor de simpele vleugelbout (?) variant gekozen. :#
En ik ben heel blij met het resultaat. En nog een Fortuinlijk iemand. :#
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #101 Gepost op: mei 25, 2014, 05:49:14 pm »

Het uiteindelijke resultaat. Alleen de slotbouten vind ik nog niet een mooie oplossing. Die hebben een bolle kop en steken dus boven het blad uit. Moet dus nog even zoeken naar een variant met vlakke koppen. Als die er al zijn. Heb ook nog iets geprobeerd op een probeerstukje met verzonken gaten, maar vind ik ook niet fraai en komt heel precies. En van de oude Feluka tent nog een mooie opberghoes (laten) maken.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2014, 05:51:00 pm door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #102 Gepost op: mei 25, 2014, 09:31:53 pm »

Ziet er super strak uit Jelle!
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.254
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #103 Gepost op: mei 25, 2014, 09:33:59 pm »

Had ik ook maar zo'n tafeltje.
Ziet er goed uit.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

mars

  • Gast
Re: Holtkamper disseltafel
« Reactie #104 Gepost op: mei 25, 2014, 09:36:48 pm »

Mooi gemaakt Jelle.
Gewoon aan beginnen. ;)
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal