Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Aero 2020 vragen  (gelezen 2750 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #15 Gepost op: juli 28, 2020, 05:40:59 pm »

.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2020, 09:34:11 pm door sanderv »
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #16 Gepost op: juli 28, 2020, 08:25:43 pm »

Dus als een wettelijk eis onzinnig is hoeven we er ons niet aan te houden.....
Met de andere eis (bij aanhangers > 759kg) van een maximaal dissel gewicht van 10% van het maximaal aanhanger gewicht ga je er ook 20% over heen.
Benieuwd welke eisen dan voor jou gelden.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #17 Gepost op: juli 28, 2020, 08:48:43 pm »

.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2020, 09:34:26 pm door sanderv »
Gelogd

Ferdi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #18 Gepost op: juli 28, 2020, 08:52:29 pm »

Hallo,

Ondanks alle nuttige word dit een hele andere discussie dan mijn vraag.
Zouden we het hiertoe kunnen beperken?

Bij voorbaat dank

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #19 Gepost op: juli 28, 2020, 09:00:04 pm »

Dat is helemaal correct Ferdi.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #20 Gepost op: juli 28, 2020, 09:00:19 pm »

.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2020, 09:34:42 pm door sanderv »
Gelogd

Ferdi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #21 Gepost op: juli 28, 2020, 09:06:32 pm »

Klopt alleen deels, ik wilde graag weten hoe mensen het voor elkaar krijgen om bij twee volwassen fietsen (gemiddeld rond de 20 kg) nog een verantwoorde kogel druk te krijgen. Dus hoe ze dat doen met bagage schuiven want bij mij lukt het echt niet. Daarbij ga ik al over de wettelijke grens heen, dus daar heb ik het niet over. Het wat juist om wat tips and tricks te krijgen van mensen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #22 Gepost op: juli 28, 2020, 09:10:40 pm »

Dat snap ik en daar reageer ik dus op. Ook jij hebt de as heel ver naar achteren zitten. Wil je aan de Nederlandse eis voldoen, zul je de wagen dus ongeveer leeg moeten houden. Wil je fietsen voorop zetten, blijven er twee mogelijkheden over: of je accepteert een kogeldruk van een kilo of 80 a 90, of je moet letterlijk grindtegels helemaal achterin gooien. Veel meer keuze heb je volgens niet, tenzij je de constructie van de aanhanger gaat aanpassen. En die grindtegels zijn dan een heel slecht idee, die 80, 90 kg kogeldruk is technisch geen probleem. Maar wettelijk wel.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.216
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #23 Gepost op: juli 28, 2020, 09:22:12 pm »

Liever een te hoge kogeldruk dan compenseren met gewicht achterin wat mij betreft. Onze camplet komt geregeld aan de 85 tot 90 kg kogeldruk, de auto mag 75 hebben. Gewicht ver achter de achteras zorgt voor een levensgevaarlijk slinger als er ooit plotseling uitgeweken moet worden. Denk een verticale fictieve as door het zwaartepunt van de kar. Hoe verder gewicht van deze as af ligt, hoe heftiger het hefboomeffect tijdens slingeren. De achteras van de auto moet  het tegenmoment de andere kant uit leveren. Voor de meeste auto's een onmogelijke opgave, zelfs voor een relatief lichte vouwwagen. Of misschien juist voor een vouwwagen, aangezien die dingen zelden voorzien zijn van een antislinger koppeling. Ligt het gewicht op de as, is de arm tussen gewicht en virtuele verticale as 0 en is er geen hefboomwerking. Liever dat met een te hoge kogeldruk. Zeker met hulpveren en werkende schokdempers kan een auto verticaal wél veel compenseren en opvangen.


Kijk naar de foto, de motoren zitten ongeveer daar waar het spatbord ophoud.  Lengte richting dissel en lengte richting keuken is niet gelijk. Dit is het MTT frame van HK.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Ferdi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #24 Gepost op: juli 28, 2020, 09:31:06 pm »

Klopt en bij de 2020 versie zit de motor helemaal vooraan. Je kan ook zien dat eigenlijk alle bagage voor de as zit of er net boven. Dat maakt het volgens mij ook onmogelijk om echt gewicht naar achter te schuiven. En gezien er heel veel holtkampers met fietsen rijden moet er toch een simpel truukje zijn.(of iedereen vind het wel prima, dat kan ook natuurlijk).

Bedankt voor het delen van de foto

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #25 Gepost op: juli 28, 2020, 09:33:39 pm »

Nou, excuses, ik zal het wel verkeerd begrijpen dan. Succes met de oplossing!
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #26 Gepost op: juli 28, 2020, 10:51:13 pm »

Bij de aero heb je net achter de wielen nog ruimte ik heb daar de zwaarste spullen geladen zo oog mogelijk dus tot tegen het bed.
En dan verder naar voren de lichtste spullen.
De keuken wel wat etenswaar erin en de ko elkaar gevuld.
Voorop 2 fietsen mountinbike en damesfiets gewicht van beide weet ik helaas niet.
Toen was de kogeldruk goed iig.
Ik moet er meer mijn best voor doen dan bij de kyte.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2020, 10:07:42 am door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.216
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #27 Gepost op: juli 29, 2020, 09:45:16 am »

Bij de aero ggrrb je net achter de wielen nog ruimte ik heb daar de zwaarste spullen geladen zo oog mogelijk dus tot tegen het bed.
En dan verder naar voren de lichtste spullen.
De keuken wel wat etenswaar erin en de ko elkaar gevuld.
Voorop 2 fietsen mountinbike en damesfiets gewicht van beide weet ik helaas niet.
Toen was de kogeldruk goed iig.
Ik moet er meer mijn best voor doen dan bij de kyte.

Drie fietsen reken ergens tussen de 40 en 50 kg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

marieannevermolen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #28 Gepost op: juli 29, 2020, 11:24:27 am »

Wij hebben bijna 10 jaar lang een Kyte gehad en zijn vorig jaar overgestapt op de Aero 2019. De Kyte was super fijn, maar de Aero bevalt nog veel beter. Ook wij liepen echter tegen wat puntjes aan. De wagenschort valt echt niet mooi oa door materiaal keuze (maar men schijnt aan een vervanger te werken), ventilator had nog geen ijzergaas tegen ongedierte, het grondzeil toonde al meteen slijtage daar waar het frame rust op het zeil en inderdaad: de luifelmast. Nooit problemen mee gehad bij de Kyte, maar de Aero zit toch net iets anders in elkaar. Ook wij kregen deze absoluut niet op de goede hoogte. De wagen is na de zomer teruggegaan naar Emmen en al onze genoemde punten zijn of worden opgelost. Volgens Holtkamper hadden wij een verkeerde luifelmast gekregen en deze is vervangen door een andere. Op de eerste camping kwam de punt al veel hoger dan vorig jaar. Binnenkort gaan we weer op pad en dan kijken we of met een gaatje verder het nog mooier komt te staan.
Maar ondanks de 'problemen': wat een geweldige wagen!

Gelogd

Ferdi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce
Re: Aero 2020 vragen
« Reactie #29 Gepost op: juli 29, 2020, 01:17:43 pm »

Bedankt voor dit verhaal. Ik denk dan ook een verkeerde mast te hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal