Ik zie de meerwaarde van zo veel pk's eigenlijk totaal niet.
Verbruikt meer, meer wegenbelasting, hoger verzekering, hogere aankoopprijs en weinig nut.
Met m'n 140pk mag ik 1800 kilo trekken . De boot is dus geen probleem en de vouwwagen gaat over de Pyreneeën heen zonder enig probleem. Veel meer pk's zal ik dus nooit kopen, tenzij er geen ander aanbod is in het soort auto dat ik wil, tegen dat mijn huidige versleten is. De meerkost is me het kleine beetje eventueel plezier van de extra kracht echt niet waard. Als ik het gevoel had ooit tekort te komen in de bergen of zo, zou ik meer pk's zeker overwegen. Ik hou niet van 'gedoe'/compromissen, en wil overal zonder moeite of handmatig schakelen geraken. Maar dat is dus met de 140pk ook al makkelijk het geval.
Hier in België zijn er overal trajectcontroles. Sneller dan 70 kan/mag je nergens, behalve op de autosnelweg, daar mag je 120, maar dat gaat met 140 pk ook, met 60 pk ook trouwens
Elk z'n voorkeur natuurlijk. Ik lease niet en betaal m'n auto's gewoon zelf als particulier, dat zal waarschijnlijk ook wel wat schelen, maar moest ik een auto van het werk kunnen kiezen en moeten kiezen tussen kleiner met meer pk of groter met minder pk, zou ik altijd voor groter kiezen, op voorwaarde natuurlijk dat de 'mindere' pk's zouden voldoen aan mijn eisen. De primaire eis is wel zorgeloos rondtoeren door de bergen met 4 mensen erin, wat surfplanken op het dak en de vouwwagen erachter. Zodra dat makkelijk kan in een auto die er geen moeite mee heeft, verwelkom ik liever extra ruimte (surfplank extra mee of zo
) dan extra vermogen.
Ik rij regelmatig mee met de X5 van een goede vriend. Een hybride met ongeveer 450pk. Heel leuk, maar ik zou er, ondanks dat ik een autoliefhebber ben, m'n geld niet aan geven.
Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk