Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?  (gelezen 39292 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #30 Gepost op: januari 26, 2013, 08:08:05 pm »

maar soms heb je er last van, bv met grote luchtvochtigheid en slechte apparatuur.............
(gaat "zomaar" de spanning eraf...)
Dat met die grote luchtvochtigheid snap ik niet. Het is me zelfs in een volgestoomde badkamer nog nooit overkomen. Gebeurt dat wel, dan mag je er toch echt vanuit gaan dat er sprake is van een zeer ongewenste situatie, namelijk van potentieel gevaarlijke lekstromen. Net als bij de genoemde slechte apparatuur.
Daar is die aardlekschakelaar nou juist voor. Met andere woorden: gaat een aardlekschakelaar 'zomaar' af, dan is er beslist  isolatieverbetering in de installatie nodig! I:
Gelogd

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #31 Gepost op: januari 26, 2013, 11:23:19 pm »

>99 van de honderd doen het zonder.......
Volgens mij niet nodig.
Afgekopen week net een zwarte contactdoos gekocht bij de Max, 4,50 euro, zie geen verschil met de crusader (mijne zwart geel, crusader wit blauw)
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #32 Gepost op: januari 26, 2013, 11:30:13 pm »

Ik kwam deze tegen:
http://www.kampeerdump.nl/unit-3wcd-zek-aardlek-20-meter.html

lijkt mij niet duur. Iemand ervaring mee??
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #33 Gepost op: januari 26, 2013, 11:43:34 pm »

>99 van de honderd doen het zonder.......
Volgens mij niet nodig.
Dat argument geldt ook voor de autogordel. Heel veel mensen gebruiken 'm niet. En gelijk hebben ze. Want zolang je geen ongeluk krijgt is-ie helemaal nergens voor nodig. :P
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.682
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #34 Gepost op: januari 27, 2013, 10:53:40 am »

Voor de niet techneuten onder ons probeer ik de verschillen van de beveiligingen op een rijtje te zetten, aan jullie het oordeel of dat gelukt is: I:

IP is een aanduding voor hoe goed een elektrisch contact bestand is tegen indringing van vaste (het eerste getal) of vloeibare (het tweede getal)  zaken. IP00 is dan dus geen bescherming. Des te hoger de getallen, des te kleiner het object is wat wordt tegengehouden. (zie http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code voor verdere uitleg als je benieuwd bent)

Lijkt mij dat ik de beveiliging van de IP 40 eigenlijk naar de klote zou doen als ik voor optie 2 kies? --> nee dus, want je kunt nog steeds niet met iets vasts kleiner dan 1 mm bij de electrisch voerende delen komen. Water was sowieso al niet aangegeven.

een scheidingstransformator is het veiligste, maar is alleen nodig als je met 'open stroom' werkt, oftewel als je werkt met apparatuur, die onder stroom staat, terwijl je het (per ongeluk) kunt aanraken. Dit geldt alleen voor in een lab, reperatie-werkplaats e.d.

Een aardlek is er voor je eigen veiligheid. Het schakelt de stroom direkt uit als er een lekstroom is. Dit is niet gevaarlijk zolang jijzelf niet degene bent waardoor deze lekstroom loopt, iets wat gebeurt als je stroomvoerende delen aanraakt. Je voelt alleen een schok, en dan schakelt de aardlekschakelaar de stroom uit. Of dit nog werkt, moet je minstens 1x per jaar testen dmv de testknop.

Een stop is er om ervoor te zorgen dat bij kortsluiting er geen oververhitting plaatsvindt, en dus geen brand onstaat. Voor ons op de camping wordt het gebruikt om te voorkomen dat teveel stroom wordt verbruikt, want als iedereen 10A verbruikt, dan is dat opgeteld al snel een heleboel, en zijn de aanvoerkabels daar vaak niet op berekend.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #35 Gepost op: januari 27, 2013, 11:47:21 am »

Ik denk hoe dan ook dat het geen overbodige luxe is, zeker als je met enige regelmaat op wat "oudere' campings komt qua stroomvoorziening. In ons land is dat meestal wel (redelijk) OK, maar in bijvoorbeeld Frankrijk heb je soms nog campings waar je je met recht afvraagt waarom er niet meer ongelukken gebeuren met stroom. Ik vertrouw dan niet op de aanwezigheid van goede voorzieningen vanuit de camping en neem ze liever zelf. Ik heb zo'n volgens mij in dit topic al genoemd Crusador-setje van aardlek-automaat en zekering ingebouwd in de klapkar. Kost een paar tientjes en een uurtje of twee werk maar dan heb ik voor mijn gevoel de boel aardig veilig.

Overigens: nog nooit last gehad van 'valse' uitschakelingen door te veel vocht in de lucht o.i.d. terwijl ik best veel in voor- en najaar kampeer. Die angst lijkt mij dan ook volkomen onterecht?

Dus als je niet alleen op 100%-tip-top-in-orde campings komt: doen! Beter mee verlegen ...
Gelogd

villeke

  • Gast
Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #36 Gepost op: januari 27, 2013, 12:08:38 pm »

Wat mij dan enigszins verbaast is dat de variant met aardlekschakelaar slecht verkrijgbaar is. De wit en vrijbuiter heeft deze bv niet. Blijkbaar is de prijs voor velen toch een issue want ik neem aan dat de verkopen dan hoger zijn en dus beter verkrijgbaar.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #37 Gepost op: januari 27, 2013, 12:34:15 pm »

Wat mij dan enigszins verbaast is dat de variant met aardlekschakelaar slecht verkrijgbaar is. De wit en vrijbuiter heeft deze bv niet. Blijkbaar is de prijs voor velen toch een issue want ik neem aan dat de verkopen dan hoger zijn en dus beter verkrijgbaar.

Je bedoelt de verdeeldoos met alles ingebouwd? Klopt, die zie ik ook niet zo vaak liggen. Ik heb onderstaande setje gebruikt om zelf de boel aan te sluiten, heb daarvoor ook een invoerdoos aan de zijkant van de wagen gemaakt. CC heeft daar al een standaard montagegat voor, bedoelt voor de stroomunit. Die kost alleen iets van 250 euro en dat werd me te dol.

http://www.dewitschijndel.nl/installatiekast-230-volt-met-aardlek-en-zekeringautomaat
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #38 Gepost op: januari 27, 2013, 12:58:26 pm »

aha, ja die had ik gezien op de site van de de Wit. nou ben ik niet technisch aangelegd, dus vandaar dat ik mij oriƫnteerde op de "all in one". Maar is zeker een alternatief. Ik neem aan dat deze dan tussen de CEE WCD zit en een "standaard" blauwe stekkerdoos??
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #39 Gepost op: januari 27, 2013, 01:02:35 pm »

aha, ja die had ik gezien op de site van de de Wit. nou ben ik niet technisch aangelegd, dus vandaar dat ik mij oriƫnteerde op de "all in one". Maar is zeker een alternatief. Ik neem aan dat deze dan tussen de CEE WCD zit en een "standaard" blauwe stekkerdoos??

Bijvoorbeeld. Maar als je niet technisch bent aangelegd is het misschien handig hierbij wat hulp in te roepen of toch te gaan voor de "all in one". Op zich is het aansluiten niet moeilijk maar je moet wel de juiste soort kabel gebruiken en wat aandacht aan de bevestiging besteden (de boel krijgt wat meer het karakter van een 'vaste' installatie): je wilt niet dat door het vele gehobbel tijdens het rijden de kabels bij aankomst los blijken te zijn getrild...

En elektra is niet direct het domein van het 'even proberen hoe het werkt' ;-) Dus ga voor zeker!
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #40 Gepost op: januari 27, 2013, 01:05:23 pm »

helemaal mee eens. gelukkig komen er in mijn familie wel techneuten voor die daarvoor of aanleg hebben of een opleiding voor hebben gevolgd. Uiteraard ga ik niet zelf hobbyen  ::) ::)
ik ken mijn beperkingen :#
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #41 Gepost op: januari 27, 2013, 04:42:59 pm »

ik ken mijn beperkingen :#

duim-omhoog-smiley

 ;)
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #42 Gepost op: maart 02, 2013, 06:08:36 pm »

ik ben toch maar voor de all-in-1 TVW unit zekeringauto+aardlek gegaan en vandaag deze op de kop getikt bij Vervat voor een meer dan schappelijke prijs. Mooi is dat er 4 stekkers in kunnen, maar toch ontkomen wij niet aan een extra verlengsnoer / stekkerdoos. Nu vroeg ik mij af wat goed is om te doen. Blijft de electra installatie veilig wanneer ik op deze beveiligde stekkerdoos een standaard stekkerdoos aansluit of moet een extra aan te sluiten stekkerdoos nog aan minimale eisen voldoen??

Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #43 Gepost op: maart 03, 2013, 08:56:12 pm »

De installatie blijft veilig als je er een extra stekkerdoos op aansluit.
Mooiste zou zijn als het ook een IP-44 beveiligde (spatwaterdichte) stekkerdoos is.
Dit is natuurlijk ook afhankelijk waar je de extra stekkerdoos hangt of legt

Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #44 Gepost op: maart 03, 2013, 08:59:47 pm »

nou heb ik nog een IP44 stekkerdoos en die ga ik als verlengde stekkerdoos gebruiken. die betreffende stekkerdoos komt in de wagenbak te liggen dus een droge en veilige plek.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal