Hoe lang doen jullie over het opzetten?

Gestart door Joergarms, juni 09, 2024, 05:46:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Joergarms

Hoe lang doen jullie over het opzetten?
Toen we onze tenttrailer kochten, werd deze vanuit de 
brochure aangeprezen als een tenttrailer om vaak en snel van plaats te veranderen.
Dat valt een klein beetje tegen, het is geen drama, maar het vergt toch wel wat tijd.
Met name de voorttent kost flink wat tijd. Als we echt alles compleet doen, zijn we volgens mij anderhalf uur verder. Dan heb ik het over het moment van afkoppelen en waterpas stellen, tot de laatste haring in de grond slaan.
Mede daarom hebben we onlangs een luifel aangeschaft en blijft de voortent thuis. De wagentent gaat vrij snel, de luifel zal ook weinig voorstellen.
Samengevat;
Van afkoppelen tot laatste haring, wat is jullie opzettijd? Graag type vw en luifel/ voortent vermelden.
Bij ons is het;
Trigano Camptrail, incl voortent met inritsbaar kuipzeil: 1u 30min.
Verwachte tijd zonder voortent, maar met luifel, 45 minuten.
(Ik sla wel elke haring/ scheerlijn vast die beschikbaar is, dus hij staat dan wel als een huis)

Ik ben benieuwd naar jullie tijden.

FrankAndrea

Tja, ook hier is het weer heel persoonlijk hoe belangrijk men die opzettijd vindt. Ik lees hier heel vaak over opzettijd en soms lijkt het wel een wedstrijd.
Ons motto is: kamperen moet moeite kosten.  :> korte toelichting: vanaf het moment dat wij de wagen uit de stalling halen begint ons kampeerbloed  sneller te stromen. Het geklooi met al die spullen,  bukken om je haringen erin te slaan, kruipend over elkaar om uit bed te komen...het hoort er - voor óns -allemaal bij en maakt óns heel blij. :J
En dan...wat maken die paar minuten uit op de tijd die je daar bent? Ik moet wel zeggen dat wij langer op een plek blijven.
Ik kan je dan ook geen tijd noemen die we nodig hebben om onze Alpenkreuzer Waterfront op te zetten.
Wij zijn met z'n tweeën en hebben verder met niemand rekening te houden. Ik snap dat als je kinderen bij je hebt dat heel anders kan zijn. Die hebben ook aandacht nodig.
Dus... zo ervaren wij de opzettijd.

CEO

Vaak 3 uur of meer.

Maar dat is niet continu vol aan de slag:

Eerst komen we aan en dan kijken we waar en hoe we de kar willen hebben. Omdat we daar meestal wat te drinken bij nemen, kan dat zomaar 20-30 minuten duren.
Daarna de kar op zijn plek, min of meer recht zetten en uitklappen. Dat duurt een kleine 10 minuten. Dan staat de wagentent en kunnen we slapen. Dan de stroom erin, zodat verlichting en koelkast werken. Stoeltjes erbij.
Als er weinig wind staat, ga ik meestal het tentdak plaatsen, wederom een minuut of 10 werk. En later op de dag komen de zij- en voorwanden naar behoefte. Oh ja, tussendoor nog het tenttapijt erin. Al met al zijn we ongeveer een uur bezig, maar de doorlooptijd is veel langer.

Wat FrankAndrea zegt: geen haast, het is vakantie. Ook voor ons geldt dat het kamperen zelf ook leuk is.

Als het zou moeten (met naderend slecht weer bijvoorbeeld) kunnen we alles met een half uurtje doorwerken regelen. Maar dat proberen we te voorkomen, het is immers vakantie.

If you choose not to decide, you still have made a choice!

JelleKaptein

Wij hadden een Jamet Panorama. Ik denk dat wij van aankomen tm inrichten even ruim een uur bezig waren. Mijn vouw hielp bij de zware dingen, de rest deed ik zelf. Luifel deed ik altijd de volgende dag.

We hebben nu een Smitveld gekocht. Ik verwacht dat die wat sneller gaat. Alleen moeten we nu luchtbedden voor de kinderen oppompen.

Persoonlijk vind ik het wel leuk om zo snel mogelijk klaar te zijn. Ik weet ook niet waarom ik dat heb. Ik vind het goed opbouwen van een vouwwagen ook erg leuk om te doen. Ik ga meestal pas rustig wat drinken als de vouwwagen helemaal staat.

Hannah

Opzettijd is een mix van type wagen en type kampeerder. Wil je snel dan koop je een wagen waarmee dat kan, en sleep je niet teveel spullen mee. Wil je zeeen van ruimte en van alle gemakken voorzien zijn dan ben je langer bezig, ook een prima keus.
Wij zijn een keer zonder dat we het wisten geklokt op een overnachtingscamping, door iemand die tegenover onze plek op een stoeltje voor zijn camper zat. Dat was 7 minuten. Maar: mooi weer, vlakke plek, geen grondzeil, geen luifel, en we zijn nog maar met z'n tweeen. Dus alleen pootjes uitdraaien, uitklappen, paar haringen en meer niet.
Als we ergens komen waar we wat langer willen staan dan beginnen we met een stoeltje en wat drinken, en eens rustig kijken waar we de kar op de plek willen hebben. Waar is een vlakkere sweet spot, hoe zit het met zon en schaduw, waar komt de deur etc. Als we dat hebben besloten gaat de kar op die plek, nog wat levellen met plankjes, en klappen. Grondzeil, haringen, tentschort, luifel. Beetje inrichten maar niet veel, we kamperen vooral uit kratten. Dat alles zal een klein uurtje in beslag nemen. We hebben geen haast.
Ik ben benieuwd hoe dat de komende vakantie zal gaan, want we hebben onze concorde ingeruild voor een camplet north. Het deksel van de concorde werd met het stijgen van de leeftijd toch steeds meer een dingetje, en nu hebben we gasveren. :>
Maar we hebben nu voor het model zonder keuken gekozen, we vonden dat voor ons de forse meerprijs echt niet waard. We gebruikten toch al nooit de kraan van de keuken, de functie was alleen vaste opbergplek van de keukenspullen. Daar hebben we nu een andere oplossing voor bedacht. Ik heb er zin in om dat weer te gaan ervaren!

fam smits 2

Ja deze vraag blijft altijd rond gaan. leuk onderwerp
Wij hebben met tent, caravan ,vouwwagen en klap caravan gekampeerd
Onderweg camping staan we met vouwwagen in zeg 15 minuten drie slaapplaatsen en keuken om te koken
dat staat vouwwagen met vast dak dus soort luifel
Maar als we op onze plek staan voor 2,5 week duurt alles langer zeker bij temp van 40 en in de zon
maar in ruimen van alles duurt net zo lang als de de vouwwagen op zetten
hoe meer je mee neemt hoe langer duurt is ons idee
en met op ruimen het zelfde
maar denk er vooral aan het is vakantie dus relax

LarsNL

Voor onderweg max 20 minuten (dat is dan klappen grondzeil van de basistent en wat haringen)
Voor lang een uur tot anderhalf uur dan nemen we de tijd....

Nogal afhankelijk van wat we opzetten.
Luifel, slaaptent, zijwanden, voorwand, grondzeil zijn optioneel.

Haasten heeft toch geen zin. Vaak doen we het ook in etappes als we lang hebben gereisd. Alleen de slaaptent van de kinderen er aan. Volgende dag de voorkant. Zeker als het lekker weer is is de luifel wel genoeg. Blijkt dat er een windje waait savonds dan de zijwanden en dan vaak de voorkant om als zonneluifel te gebruiken. Of tegen die muggen de hor. Dit was ook de reden dat we deze wagen hebben gekozen, de mogelijkheden om met verschillend weer en locaties anders te kamperen

Alex

Tja daar is de vraag der vragen. ;)

Ook ik houd er wel van om niet te lang bezig te zijn maar het blijft natuurlijk vakantie.
Ik ben meer van het gemakkelijk.
Dat vind ik veel belangrijker.
Dus niet teveel bukken of zware dingen slepen en boven mijn macht werken.

Alles is zo ingedeeld dat we niet teveel met spullen meerdere keren in handen hoeven te hebben.
Dus de eerst de wagen op zijn plek en dat wil ook nog wel eens tijd kosten.
Hoe en waar staan de bomen enz enz enz  ;)
Ingewijden zullen nu roepen denk aan het modder Alex.
Het waterpas zetten moet ook met zorg gedaan worden want een vrouw die niet goed geslapen heeft kan nog wel eens voor een slechte vakantie ervaring zorgen. ;)
Denk ongeveer 15 minuten

Dan gaat het dekzeil eraf en word het gaatjes en antie worteldoek gelijk op zijn plek gelegd en de tafel en stoelen worden uitgeklapt en weg gezet op een plek waar ze niet in de weg staan.

De tent word goed gelegd en vast gezet om te kunnen klappen.
Dan op het knopje drukken en de tent begeleiden dat de stokken niet met donder en geweld op de grond knallen.
Alles recht en strak sjorren en de stokken op spanning zetten.

Dan komt het punt waar besloten word hoelang het in totaal gaat duren.
Staan we voor een nachtje met goed weer bijna geen haringen en geen kastjes en apparatuur zoals koffiezetapparaat en oven.
Dan zal een halfuur goed haalbaar zijn.
Gaan we voor het volle ornaat dan komt er 15 minuten bij denk ik.
Maar dan moet de plek natuurlijk niet te scheef zijn enz.

Maar waar we de vouwwagen op uitgezocht hebben is dus niet alleen voor de snelheid maar voor het gemak.
Dat vinden we het belangrijkste.

Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jer81

Ik neem de tijd niet op, ik hou wel van gewoon doorwerken om het opgezet te hebben, maar vind het geen vervelend werk. Het is voor mij onderdeel van de vakantie.

Het gaat mij ook meer om het gemak van het opzetten dan de tijd die het kost.

Ik heb een Trigano Itinea GL, de basis opzetten van moment van afkoppelen kan denk ik binnen 10 minuten en zonder haringen. De basis is ook altijd waarmee geadverteerd wordt door al die wagens. Het werk gaat zitten in de rest. Voor mij is dat, worteldoek, inritsbaar kuipzeil, dakvoortent (die al aan de wagenbak geritst zit), zijwanden, voorwand, luifel, en aangezien we nog een kleine hebben die niet in een eigen tentje slaapt ook de gastencabine. AL met al best wat dingen en dat kost best wat tijd. In totaal kan het zomaar anderhalf uur zijn niet in de laatste plaats omdat ik het mooi strak wil hebben staan (zodat ik ook tijdens een plotselinge storm niet nog aan het hannesen ben) en dus vrijwel alle haringpunten gebruik. 

Ik erger me, vooral op Facebook, mateloos aan mensen die schijnbaar aandelen hebben in het merk vouwwagen wat ze hebben en dan met onrealistische tijden aan komen zetten als iemand advies vraagt over wat aan te schaffen.

Elke vouwwagen is gewoon even werken (elke caravan overigens ook zo heb ik ervaren). Wil je dat niet, dan kan je beter een luxe ingerichte tent huren. 

Jer81

Citaat van: CEO op juni 09, 2024, 08:27:47 AM
Vaak 3 uur of meer.

Maar dat is niet continu vol aan de slag:

Eerst komen we aan en dan kijken we waar en hoe we de kar willen hebben. Omdat we daar meestal wat te drinken bij nemen, kan dat zomaar 20-30 minuten duren.

Vorig jaar ook gezien, mensen die hun caravan neerzette, tafeltje en stoelen eruit en eerst even lekker een uurtje in de relaxstand genieten van de zon met een lekker koel drankje. Dat zou ik ook moeten doen, mooi leermoment.

Alex

Met de caravan ligt het er aan hoe ik me voel.
Omdat die vaak in het weekend gebruikt word dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik uit een nachtdienst kom.
Dan is het waterpas zetten stoel en tafel naar buiten zetten en klaar.

Een caravan is een hele andere beleving hebben we wel gemerkt.
Zonder handelingen kunnen slapen en binnen 15 minuten klaar kunnen zijn.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jer81

Citaat van: Alex op juni 09, 2024, 10:37:40 AM
Met de caravan ligt het er aan hoe ik me voel.
Omdat die vaak in het weekend gebruikt word dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik uit een nachtdienst kom.
Dan is het waterpas zetten stoel en tafel naar buiten zetten en klaar.

Een caravan is een hele andere beleving hebben we wel gemerkt.
Zonder handelingen kunnen slapen en binnen 15 minuten klaar kunnen zijn.
Ik wou mijn caravan altijd wel met voortent. Dan kost het al beduidend meer werk.
Maar thuis was ik er veel drukker mee dan met de vouwwagen. Een witte caravan van buiten schoonhouden koste mij behoorlijk wat tijd, vooral omdat het zo'n onhandig groot ding is. Op de camping zie je ook veel mensen dagelijks even met een doekje langs de buitenkant gaan. Wij vonden het binnen schoon maken en houden ook niet zo'n pretje.

Alex

Dat zeg ik hele andere beleving.
Maar laten we ontopic blijven ;)

En dan steek ik ook hand in eigen boezem.
Sorry.

Martine H

Mijn ervaring is dat het niet altijd om het merk klapper gaat, maar vooral hoe je alles inricht. Op een camping gestaan (wij huurden toen nog) met 2 identieke combicamps die dezelfde dag vertrokken. De ene binnen een uurtje weg (incl kort ontbijt en even afwassen) de andere was om 12.00 uur nog niet weg en was ondertussen meer dan 3 uur bezig.

Wij kamperen eenvoudig. De luifel (die ook omgebouwd kan worden als voortent) klapt mee. We hebben geen grond/kuipzeil, we kamperen op het gras.  We hebben een vaste keuken en geen kastjes etc, alleen 2 van die hangers met vakjes en 2 kapstokjes. Geen vuilnisbak, maar een haak waar een vuilniszakje aan kan worden opgehangen. Onderweg staan we echt heel snel als we een mooie vlakke plek hebben: ontkoppelen en op zijn plek rijden, uitklappen, luifel half opzetten zodat we de stokken niet hoeven te pakken, stoelen en tafel uit de vouwwagen en de elektra aansluiten en we zijn klaar Bed is al opgemaakt. Geen haringen nodig in deze stand (bij normaal weer). Als we langer op een plek staan, doen we er langer over. Dan kijken we toch langer of alles goed staat, zetten we het frame in elkaar voor de luifel/voortent, gaan er een aantal haringen de grond in en hang ik al mijn opbergzakken op. Bovendien wordt dan het keukentje een beetje leuk ingericht (plus waterkoker en melkopschuimer op zijn plek). Mijn ervaring is dat weer opbreken net iets langer duurt, want dan moet alles weer netjes op zijn plek. Maar wil je snel van plek veranderen, vooral niet teveel mee nemen en niet teveel "opbouwen" buiten de vouwwagen zelf om. En geen grond/kuipzeil heeft ook zijn nadelen, want afgelopen zomer hadden we in Nederland een klein stroompje door de voortent lopen. Gelukkig is alles vrij snel weer droog met een beetje wind, maar wij zijn wel mooi weer kampeerders en vertrekken dit jaar dan maar weer naar Frankrijk.

poldertoerist

Citaat van: Joergarms op juni 09, 2024, 05:46:55 AM

Met name de voorttent kost flink wat tijd. Als we echt alles compleet doen, zijn we volgens mij anderhalf uur verder. Dan heb ik het over het moment van afkoppelen en waterpas stellen, tot de laatste haring in de grond slaan.
Mede daarom hebben we onlangs een luifel aangeschaft en blijft de voortent thuis. De wagentent gaat vrij snel, de luifel zal ook weinig voorstellen.
Samengevat;

Van afkoppelen tot laatste haring, wat is jullie opzettijd? Graag type vw en luifel/ voortent vermelden.
Bij ons is het;

Ik ben benieuwd naar jullie tijden.

ik kan je geen tijd geven helaas. of helaas... de daadwerkelijke tijd boeit mij niet zo.

Het is juist die voortent (constructie) dat voor ons o. a. de camptrail, de itenea, en cc Valley afvielen.  omdat dat gewoon werk is voor ruimte die ik niet nodig heb.

voor mij moet het gewoon logisch zijn. en vervolgens neem ik alle tijd om het zo snaarstrak mogelijk neer te zetten.

met de Trigano Galleon, wat toch wel een behoorlijke wagen was konden we toen er een keer flinke regen aankwam het hele circus in 45min opzetten.. een dag later kwam daar zeker nog dezelfde tijd en meer bij omdat het niet naar mijn zin stond en we in de haast ook niet alles hadden uitgepakt.

de TEUN TTT4 was gewoon eenvoudig neerzetten, spullen van de wagen, grondzeil (inc. . onderzeil) tenttapijt neerleggen, openklappen tent overhalen, zeil inritsen. afspannen.. inrichten. en dan later als ik er zin in had meestal na een goede bak koffie of lekker koud drankje de luifel opbouwen en dan nogmaals goed afspannen.  Van afkoppelen tot comfortabele vakantiewoning... twee uur? zou zomaar kunnen. maar dan hingen ook de lampjes langs de buizen en was de watertank gevuld en er geen losliggende  stroomkabel meer te zien

Nu de Malawi 2.0.  heel bewust zo geconfigureerd dat we maar weinig hoeven te doen.  spullen van de wagen, grondzeil + Tenttapijt neer, tent overhalen, vastritsen, luifel zit al aan de wagen dan afspannen incl. de luifel. en tegenwoordig mininaal inrichten. klaar.

Maar ja.. ik vind het ook gewoon heel leuk, net als wat FrankAndrea zegt

zo ook met ons kampeerbusje. tuurlijk neerzetten en handrem aantrekken en klaar... dat kan.  maarrrrr tot grote verbazing (ook wel eens uitgesproken daar andere op de camping) gaan wij dan lekker klooien met ons zelfgemaakte luifeltje of bouwen we een tentje op aan de voorkant of achterkant..

Moraal van dit verhaal.. relax and have fun camping !
Adventure Awaits