Hoe lang doen jullie over het opzetten?

Gestart door Joergarms, juni 09, 2024, 05:46:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

sammyvannorel

Op zijn langst heb ik er 2 weken over gedaan, op zijn kortst een weekend: oftewel ik ben gewoon altijd lekker bezig met de vouwwagen en als die klaar is (soms met 4 haringen soms met 46) dan ga ik lekker verder met de hangmat met mobiele boom (losse stok die middels 6 scheerlijnen op zijn plek wordt gehouden).

Zoals eerder al wel eens genoemd, ik houd ook van klooien, ik heb er op vakantie namelijk eindelijk tijd voor.

Afbreken daarentegen gaat wel wat sneller, meestal in 2 uurtjes wel helemaal weg en vind e slagboom van de camping met het zooitje achter en in mijn auto.
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

JanJD

Bij ons is het minimaliseren van sjouwwerk de reden om van tent naar vouwwagen over te stappen. We trekken op de bonnefooi rond en hadden met ons gezin van 5 bij elke verplaatsing tot zo'n 300kg kampeermateriaal in en uit de auto te verplaatsen. Wij hebben een 3Dog Camping Traildog vouwwagen die door het kleine aantal uit te voeren handelingen voor opzetten in een minuut klaar voor gebruik is, zie https://www.youtube.com/watch?v=056Be89AbCo

Alle spullen zijn met de volgorde van handelen bij de opbouw en afbraak in gedachten in de vouwwagen ingepakt. Alles is op het moment dat het nodig is goed bereikbaar. Niets hoeft 2x beet gepakt te worden. Dus niet eerst spullen uit de weg leggen en later die spullen weer oppakken om later weer op te ruimen of te gebruiken.

Onze opbouw stappen:
1: Waterpas plaatsen van vouwwagen en dekzeil eraf. Fietsenrek op dissel kan indien nodig met fietsen erop gekanteld worden.
2: Tenttapijt op ruimte onder (toekomstige) luifel neerleggen en gelijk de tafel en stoelen, klaar voor gebruik, hierop opstellen.
3: Beschermzeil voor onder vastkuip vouwwagen neerleggen en hierop vouwwagen uitklappen. Met 7 haringen wordt de boel windvast gezet. In de vastkuip wordt een kleed gelegd.
4: Luifel met zijwand plaatsen en stevig met 5 tot 7 scheerlijnen fixeren. Keuken eruit rollen.
5: Zonnepaneel opstellen of de 230V kabel uitrollen. Gasbus open en indien gewenst koelbox op gas aan zetten. Lampjes plaatsen en een kapstok aanbrengen. USB laadpunten zijn al direct klaar gebruik al aanwezig.
6: Kleding tassen en indien aanwezig etenswaren in kratten vanuit auto naar vastkuip tentruimte verplaatsen. Daar staan ze gelijk klaar voor gebruik.

Het bed is al opgemaakt. De spullen voor nodig voorafgaand aan het openklappen van vouwwagen in stappen 1 t/m 3 liggen bovenop de tent en onder het dekzeil van de vouwwagen. Spullen die wij bij uitklappen binnen de wagentent nodig hebben (2 stokken en tapijt) liggen op het bed binnenin de wagen.
Haringen en stokken voor de luifel zijn, net zoals de keuken, altijd direct beschikbaar via de achterklep van de wagen.

Typisch kost elke stap minder dan 5 minuten, binnen 30 minuten kunnen wij aan het koude bier  :).

Gelijktijdig zetten de kinderen hun eigen bijzettentje op, als ze er niet gelijk zin in hebben doen ze dat op hun eigen tijd later.
Afbouw gaat in omgekeerde volgorde maar blijkt meestal wat meer tijd dan de opbouw te kosten.

Voor 1 nacht is dit het. Als wij langer staan dan komt er meestal wat meer werk. Dit heeft te maken met onze activiteiten op locatie. Denk aan fietsen die er voor gebruik af gaan, vuurschaal of Cadac Safarichef wordt opgesteld enz.. In de praktijk hebben onze kinderen hun (downhill MTB) fietsen al van de dissel gehaald voordat de vouwwagen opgesteld staat.

Wij hebben trouwens een eigenbouw keuken met wagenbak inrichting en ook zon-energie installatie, zie voor details de bouwbeschrijvingen: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.0 en https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25278.0 :)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Sara Tanzer

Wij hebben een Combi Camp Country.

Als we op doorreis zijn kunnen we de voortent zonder zijkanten als luifel opzetten en klappen we alleen de wagen open en slaapt onze dochter op de vlonder. Dan zijn we in 10-15 min opgezet.

Gaan we echt ergens staan dan zijn we ongeveer een uurtje a anderhalf bezig inclusief alle inboedel neerzetten.

Gr Sara

sevenup

Onze Aart Kok Livingstone staat in een uur compleet ingericht. Dat is dan de wagen met luifel, zijwanden en voorwanden. Meestal zet ik dan later op de dag (of de volgende dag) de Vario luifel er voor. Dit kost iets van 20 minuten.

Joergarms

Leuk om zo ieder zijn ritueel te zien.
Voor degenen die denken dat ik het vervelend vind en loop te klokken, dat is gelukkig niet het geval.
Ben met name nieuwsgierig naar ieder zijn werkwijze.

Vind het aankomen, plek even goed observeren met een drankje ook een leuke keuze.
Daar nemen wij eigenlijk nooit echt de tijd voor,  maar dat komt ook omdat we dan al 11 a 12 uur gereden hebben. Dan wil ik graag even doorpakken, om uiteraard daarna een frisse radler weg te tikken. Nu alweer zin in.

FriedelP

Veel hangt inderdaad af van wat je allemaal wil opbouwen. Wil je sneller, moet je vooral kijken naar wat je daar kan snoeien of anders doen.

Als wij ergens één nacht blijven, zetten we geen voortent op en wordt er nauwelijks iets uitgepakt en opgebouwd. Dan zijn we op een half uur klaar inclusief haringen en zo meer.

Als we lange tijd ergens blijven, wordt de voortent wel gezet, wordt de wagen uitgeladen, kastjes opgebouwd en dan zijn we toch ook meer dan twee uur bezig om het rond te krijgen.

We hebben schroefharingen, maar gebruik ze eigenlijk niet zoveel. Op een tussenkamping lukt het al wel eens ze vlot in de grond te krijgen, maar ook niet altijd. In de bergen lukt het meestal niet om ze in de grond te krijgen. Moet ik altijd snel opgeven. Als ik ze thuis of elders in Vlaanderen op slaag, zijn ze een zegen.

Arent

Wij hebben met onze Campwerk Family een nieuw diepterecord gehaald.
Dit is normaal snel op te zetten maar wij zijn rond 15u begonnen met opzetten en rond 21u klaar.

Nou was hij ook compleet nieuw en voor ons de eerste keer op te zetten en hebben we hem ook compleet met voortent en extra luifel neergezet.
Veel tijdverlies om alles uit het plastic te halen buizen nog in elkaar moeten schroeven en alle extra accessoires zoals een muskietennet en scheidingswanden moeten plaatsen.
Ook kwam ik toch nog lengte te kort bij onze verhoogde wagen wat het allemaal niet makkelijker maakte en moesten aan alle scheerlijnen nog oogjes gemaakt worden.
We hebben hem wel 10 - 15 keer moeten laten zakken.

Dit weekend de do-over nu met trapje en alles al uitgepakt.

Joergarms

Citaat van: Arent op juni 10, 2024, 08:04:57 AM
Dit is normaal snel op te zetten maar wij zijn rond 15u begonnen met opzetten en rond 21u klaar.

Nou was hij ook compleet nieuw en voor ons de eerste keer op te zetten en hebben we hem ook compleet met voortent en extra luifel neergezet.
Veel tijdverlies om alles uit het plastic te halen buizen nog in elkaar moeten schroeven en alle extra accessoires zoals een muskietennet en scheidingswanden moeten plaatsen.
Ook kwam ik toch nog lengte te kort bij onze verhoogde wagen wat het allemaal niet makkelijker maakte en moesten aan alle scheerlijnen nog oogjes gemaakt worden.

Zo dan, dat is denk ik wel n record ja.
Hebben jullie de offroad uitvoering? Omdat ie hoger staat

Arent

Nee gewoon de verhoogde versie besteld.

Marjolein_B

Afgelopen zomer hebben we het gefilmd:

Opzetten Kavango in 49 minuten: https://youtu.be/FDUgAi3V08k?si=sk2UylimEsFTjNQP (inclusief luifel eraan, vlaggetjes ophangen en lampjes uit de knoop halen)
En afbreken Kavango in 1 uur en 7 minuten: https://youtu.be/k5l7nhVIF-Y?si=FECqMEUpDa6xty08 (inclusief luifel eraf, koffie drinken, praatje met de buurman en onhandige vuilnisbak opvouwen)

Wat we doen:
- Vouwagen neerzetten, zeil eraf, stoelen, tafels, wasrek, kleed eraf
- bak open en de stapellades eruit en alle andere dingen die we nodig hebben (zoals kussens, als we op doorreis zijn ligt het beddengoed op de bedden, als het begin van de vakantie is dan ligt het in de bak)
- Bak weer dicht, vouwagen uitklappen (voortent en voorwand klapt mee uit)
- (evt kuipzeil erin ritsen)
- Haringen erin
- Ondertussen voortent inrichten (kleed erin, stapellades op de plek)
- stroom aansluiten, koelkast uit de auto en aansluiten
- kussen op de bedden  (en beddengoed als het er niet al op ligt); tassen uit de auto in de voortent
- lampjes aan de stangen van de voortent hangen, aansluiten op powerbank
- Luifel eraan
- lampjes uit de knoop halen
- lampjes en vlaggetjes aan de luifel hangen

JanJD

Super leuk zo'n timelaps! En dit laat goed de echte tijd zien.
En ik vind die Kavango opgezet een mooie wagen en staat op het filmpje ook op een mooie plek!
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

Citaat van: Arent op juni 10, 2024, 08:04:57 AM

Je lijkt inderdaad een record te hebben :? Ik ben toch een beter nieuwsgierig waarom het zoveel tijd hebt gekost. Ik hoop en verwacht dat dit bij de 2e try-out / do-over toch aanzienlijk sneller gaat.

Met dit concept tenttrailer staat de basis normaliter heel snel in tegenstelling tot de traditioneel uitgevoerde en hierdoor ook bewerkelijke voortent met veel losse stokken. De basis zou prima geschikt kunnen zijn om te trekken. Zat bij jullie dan ook de meeste tijd in het opbouwen van de voortent?

Je hebt het over lengte tekort. Is bij Campwerk de tent niet aangepast, of specifiek, voor de wagenhoogte? Campwerk heeft standaard aan de vastkuip een heel hoge opstaande rand en een evenhoge drempel bij de deuren. Is die bij jullie met de extra hoge wagen nog hoger?

Campwerk heeft een zeer hoge tent, de nok is 2,9m. Ik neem aan dat Campwerk voor het opzetten wel nagedacht hebben hoe dit met deze hoogte handig te doen. Waarom moest je de tent zoveel keer laten zakken?
Waarvoor heb je het trapje nodig?

Arent

De trailer zelf stond vrij snel.

Lengte te kort gaat over mij. Ik ben 2m lang maar kon alsnog niet overal bij komen. Vandaar nu ook een huishoudtrapje aangeschaft ipv het meegeleverde laddertje.

De tent moest zo vaak zakken omdat ik de buizen van de voortent anders niet bevestigd kreeg aan de trailer. Zelfde verhaal voor de extra luifel.

Marjolein_B

Citaat van: JanJD op juni 10, 2024, 12:26:54 PM
Super leuk zo'n timelaps! En dit laat goed de echte tijd zien.
En ik vind die Kavango opgezet een mooie wagen en staat op het filmpje ook op een mooie plek!
Ja wij vonden het zelf ook wel geslaagd  :# eens kijken of we het nog een keer kunnen doen komende vakantie.

Het waren inderdaad hele mooie campings, vooral die ene waar we 's avonds zijn gaan opzetten. Heb nog een review voor Kampeermeneer geschreven daarover (Camping La Foret du Morvan)

boswachter

Wij doen er doorgaans 2 uur over, ik doe de boodschappen, en vrouwlief met mijn schoonzus de wagen. Was wel de laatste keer afgelopen jaar, mijn schoonzus haalt de zomer niet....
Is vooral wel een kwestie van iedereen in de wakker stand, niet als je vraagt hou deze stok even vast dat de kids vragen welke stok zeg maar.... Vandaar dat ik meestal boodschappen doe, scheelt mij stress aan het begin van de vakantie.... afbreken kunnen we sneller, maar dat is altijd weersafhankelijk (heb je in de modder gestaan of niet, wil de tent drogen, etc....) maar haast om thuis te komen heb ik zelden.
Komende zomer even geen vouwwagen, en de vraag komt of we ooit nog weg gaan nu de kids te oud worden. cry