Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Rolstoel op de dissel  (gelezen 1481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 118
  • Merk: kampeermiddel : Combi camp venezia
Rolstoel op de dissel
« Gepost op: november 17, 2019, 10:22:32 am »

Als ik nu ga kamperen, heb ik de rolstoel in de kofferbak van mijn Ford focus station. Dat is een grote bak, maar die is dan meteen vol. Nu speel ik al langer met het idee om een drager voor de rolstoel op de dissel te laten maken.
De dissel is een enkele balk, dus geen v (oude Venezia).

Kunnen jullie eens mee denken? Ik kan de rolstoel plat vouwen (ongeveer 50cm breed). De wielen kunnen er af, maar doe ik liever niet. Met wielen er op zetten, kan ik niet alleen, dus misschien een oprijllank. De dissel zal een v constructie moeten krijgen, om een plaat te dragen. Je wilt de rolstoel ook niet te veel over een randje moeten tillen, want het is een zwaar ding. Maar je wilt de rolstoel ook niet bij de eerste hobbel verliezen....

Wat wil ik? Een kist constructie? Een bakje met bevestiging? Kan ik een bestaande kist gebruiken of is het handiger iets zelf te laten maken? En wat kost het? En wil ik het van de dissel kunnen laten losmaken zodat ik het kan hergebruiken?
Wie heeft goede ideeën?

Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2019, 10:28:48 am »

Hoi ten eerste wat knap dat je met een rolstoel gaat kamperen. Ik heb het een jaar uit bood gedaan en ik vond het redelijk zwaar. Ik weet niet wat voor rolstoel je hebt maar wij hadden een normale zeg maar. Wat ik gedaan had op onze roadmaster is op de deksel gelegd. Maar ja ik heb hem er wel opgesteld omdat het tijdelijk was.
Je ziet wel eens zo'n constructie van een fiets die op de auto wordt gedraaid met een soort lift constructie. Is dat geen optie voor u ? Misschien goedkoper dan een hele constructie te maken voor op. Je zit ook met je kogel gewicht

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.404
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2019, 01:14:25 pm »


Knap dat je met de rolstoel op camping trekt! Toont aan hoe diep de campeermicrobe zit.


Er zijn diverse fietsdragers met een goot waar ik denk dat als de rolstoel samengevouwen is elke goot wielen kan bevatten. Het is zeker waard dat eens na te meten. Daarvoor bestaan ook oprijgoten die mogelijk kunnen voor een oplossing zorgen. Met de armen die de fietsen aan het frame kan vast maken moet het denk ik ook mogelijk zijn om de armen van de rolstoel met vast te zetten.


Ik geef aan het is een vermoeden, maar ik denk dat het zeker een optie is die de moeite waard is om een keer in een winkel te gaan testen voor je het werkelijk koopt.


Ik bedoel iets in deze trant:
https://www.rameder.be/oprijgoot-voor-fietsendrager-thule-easyfold-xt-137808.html


In ieder geval succes!
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 852
  • Merk: kampeermiddel : CC-Flexi Comfort
Rolstoel op de dissel
« Reactie #3 Gepost op: november 17, 2019, 04:13:11 pm »

Een dissel fietsendrager zou denk ik het makkelijkste zijn maar omdat je geen V-dissel hebt zijn deze niet zomaar te monteren.
Wat je zou kunnen overwegen is een losse trekhaak kogel op de dissel te plaatsen. Daar kan dan een standaard trekhaak drager op gemonteerd worden. Thule heeft een ‘allesdrager’ in het assortiment waar je een kist oid op kunt zetten, misschien is die ook heel geschikt voor de vouwwagen. Op onze aanhanger (toen we nog met de tent gingen) had ik ook zo’n kogel gemonteerd, dit werkt verassend goed. Bijkomend voordeel is dat je ter plaatse de drager op je trekhaak kunt zetten en zo ook de rolstoel kunt meenemen. Of op een ander moment natuurlijk dat je veel in de auto hebt en niet met de vouwwagen op pad bent, een weekendje weg ofzo.

De kogel van onze aanhanger (online gekocht bij Trailerplus) en de Thule allesdrager:
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.032
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #4 Gepost op: november 17, 2019, 06:29:37 pm »

Deze vraag zou ik neerleggen bij een constructiebedrijf. Hier is volgens mij niet zo een pasklare oplossing voor te koop, maar hier is ongetwijfeld een constructie voor te lassen. De enkele dissel is een nadeeltje, maar lijkt me zeker niet onoplosbaar. De voorgestelde opzetkogel kan ook forse krachten aan, die constructie lijkt me een prima uitgangspunt.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #5 Gepost op: november 17, 2019, 09:54:51 pm »

Het hebben van 1 balk ipv een v-dissel geeft je juist meer vrijheid om een betere constructie te maken. Uiteindelijk zijn het twee goten voor de wielen, of 2 grote + 2 kleine. De afsteuning kan naar/van de voorste dwarsbalk. Over de stoel zou ik een hoes doen, makkelijker en goedkoper.
Als je de afsteuning flexibel maakt, is het geheel te kantelen, waardoor een extra oprijgoot niet meer nodig is, want die moet ook weer ergens heen.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 852
  • Merk: kampeermiddel : CC-Flexi Comfort
Rolstoel op de dissel
« Reactie #6 Gepost op: november 18, 2019, 09:02:06 am »

Even een andere gedachte...
Omdat de rolstoel in de kofferbak teveel ruimte inneemt moet deze op een andere plek, de dissel. Toch?
We kunnen het probleem ook omdraaien door op ‘die andere plek’ meer ruimte te creëeren voor je bagage en de rolstoel in de auto te laten. Ik denk dan aan een (grote) disselbak als opbergruimte voor je spullen. Dit is misschien ook wel veel makkelijker met inpakken/uitladen, iig geen gedoe met oprij gootjes, hoezen en vastsjorren. Waarschijnlijk heb je in de auto al extra voorzieningen om de rolstoel makkelijk vast te kunnen zetten, dat kun je dan ook blijven gebruiken.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.404
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #7 Gepost op: november 18, 2019, 09:16:20 am »

Even een andere gedachte...
Omdat de rolstoel in de kofferbak teveel ruimte inneemt moet deze op een andere plek, de dissel. Toch?
We kunnen het probleem ook omdraaien door op ‘die andere plek’ meer ruimte te creëeren voor je bagage en de rolstoel in de auto te laten. Ik denk dan aan een (grote) disselbak als opbergruimte voor je spullen. Dit is misschien ook wel veel makkelijker met inpakken/uitladen, iig geen gedoe met oprij gootjes, hoezen en vastsjorren. Waarschijnlijk heb je in de auto al extra voorzieningen om de rolstoel makkelijk vast te kunnen zetten, dat kun je dan ook blijven gebruiken.
Daar had ik ook even aan gedacht maar geeft dat niet teveel gewicht voor de kogeldruk? Ik moet vaak wat uit de dissel naar de koffer verhuizen om niet te hoge kogeldruk te hebben.
Gelogd

EdwinC

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk: kampeermiddel : Buite Lewe
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #8 Gepost op: november 18, 2019, 09:41:31 am »

Wat toevallig dat ik dit hier zie staan.
Met een vader in de rolstoel en de nodige kampeer ervaring is dit iets waar wij in het verleden ook tegenaan zijn gelopen.

We hebben dit toen opgelost door een speciale steun te laten maken voor op een Hawk spinder fietsendrager.

Het voordeel van deze drager was toen (midden jaren 90 spreken we nu over) dat hier een centrale koker in zat waar normaal de fietsendrager in gemonteerd zit.
Door deze drager te verwijderen konden we het nieuwe hulpstuk plaatsen waar de rolstoel op gemonteerd kon worden. De rolstoel hebben we altijd compleet opgebouwd gelaten (opvouwen was ook niet mogelijk). Tegen regen etc. werd er een grote vuilniszak over de rolstoel getrokken zodat hij fijn droog bleef.

De steun zag er als volgt uit:
2 gootjes waar de wielen in komen te staan en vervolgens een klein beugeltje voor de voetensteun. Met 3 tyraps werd de rolstoel vast gezet.
De steun is gemaakt door een collega van mijn vader in de werkplaats daar op het werk.

Ik zal eens kijken of ik nog ergens een foto kan vinden van de oplossing toen.
Gelogd
Buite Lewe 2 Tenttrailer

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.032
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #9 Gepost op: november 18, 2019, 11:13:04 am »

Misschien ook wel een leuke opdracht voor een technisch MBO...
Gelogd

EdwinC

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk: kampeermiddel : Buite Lewe
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #10 Gepost op: november 18, 2019, 01:35:38 pm »

Ik heb nog even een schets gemaakt vanuit mijn herinneringen zoals de steun er toen uitzag.

Gelogd
Buite Lewe 2 Tenttrailer

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 118
  • Merk: kampeermiddel : Combi camp venezia
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #11 Gepost op: november 18, 2019, 08:14:21 pm »

Bagage in de disselbak is misschien idd de simpelste oplossing. Ik neem nu wel een electrische fiets mee, dus weet niet wat het met de kogeldruk doet. Maar van de andere kant gebruik ik hoofdzakelijk omdat ik geen zin heb om uit te leggen waarom ik wel een vouwwagen opbouw, maar toch een rolstoel nodig heb. Misschien eens tijd om daar toch maar overheen te stappen....
Easybase ziet er veelbelovend als basis uit. Ik zou dan ook zonder vouwwagen gebruik ervan kunnen maken.
Vriend zag nog beren op de weg: de schroeven trillen nu al lid op de camping paadjes (met lock-tight voor de experts). En ik heb e-motion wielen, en met regen achter een auto is toch wel iets anders dan regen met 6kmh. Verder heb je de verzekering... Wat als er iets gebeurd....
Allemaal dingen die me toch doen twijfelen.
Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Mercury 2011
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #12 Gepost op: november 19, 2019, 09:01:30 am »

Mirri, ik snap dat het vervelend is om uit te "moeten" leggen waarom je wel je vouwwagen opzet, en toch ook een rolstoel nodig hebt. Toch hoop ik dat je het wel blijft doen, zonder er te veel van te balen, omdat het mensen wel iets leert.
Veel mensen denken zwart/wit over onderwerpen waar ze niks vanaf weten, maar als ze dan iemand zien die soms wel en soms niet een rolstoel nodig heeft, dan leren ze er weer wat bij en gaan ze minder zwart/wit kijken.
Het is zonde als jij heel complex gaat doen over vervoer vanwege de vooroordelen van anderen.
Zou denk ik toch kiezen voor een disselbak of dakkoffer.

Heb je er trouwens op de camping ervaring mee?
Volgens mij vinden veel kampeerders het alleen maar vet stoer als je kampeert met rolstoel!
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.032
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #13 Gepost op: november 19, 2019, 09:37:08 am »

Maar van de andere kant gebruik ik hoofdzakelijk omdat ik geen zin heb om uit te leggen waarom ik wel een vouwwagen opbouw, maar toch een rolstoel nodig heb. Misschien eens tijd om daar toch maar overheen te stappen....


Huh? Waarom zou je daar in vredesnaam verantwoording over moeten afleggen??
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.404
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Rolstoel op de dissel
« Reactie #14 Gepost op: november 19, 2019, 09:44:58 am »

Mirri, ik snap dat het vervelend is om uit te "moeten" leggen waarom je wel je vouwwagen opzet, en toch ook een rolstoel nodig hebt. Toch hoop ik dat je het wel blijft doen, zonder er te veel van te balen, omdat het mensen wel iets leert.
Veel mensen denken zwart/wit over onderwerpen waar ze niks vanaf weten, maar als ze dan iemand zien die soms wel en soms niet een rolstoel nodig heeft, dan leren ze er weer wat bij en gaan ze minder zwart/wit kijken.
Het is zonde als jij heel complex gaat doen over vervoer vanwege de vooroordelen van anderen.
Zou denk ik toch kiezen voor een disselbak of dakkoffer.

Heb je er trouwens op de camping ervaring mee?
Volgens mij vinden veel kampeerders het alleen maar vet stoer als je kampeert met rolstoel!


Volledig mee eens.
Ben zelf diabeet en moet het dus ook vaak uitleggen. Toch kies ik er resoluut voor om het telkens uit te leggen en er heel open over te zijn! Mijn ervaring is dat het me veel meer helpt dan hindert. Je kan zonder het te doen zeker niet je zelf even goed behandelen en je gezondheid bewaken dan dat je het niet zou doen. Mogelijk totaal verschillend dan in jouw situatie, maar toch. Mensen zijn meer begripvol als ze weten waarom dan als ze dit niet weten en daarom gaat het vaak beter in dat geval.


In ieder geval hoop ik voor jou dat je daarin een goede balans vind waar je enerzijds je goed bij voelt en anderzijds je ook sterk geholpen bij bent! En zeker ook wat open staan voor de nodige portie humor bij dergelijke situaties! Zonder dat zou ik mezelf ook een stuk slechter voelen! Hoewel dat dit ook erg verschillend kan zijn van persoon tot persoon.

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal