Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Imperiaal aanpassen  (gelezen 7561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.787
  • Merk: kampeermiddel : Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Imperiaal aanpassen
« Gepost op: mei 27, 2010, 07:16:58 pm »

Het is alweer even geleden maar de foto's zijn nog altijd niet hier geplaatst.

Vorig jaar hebben wij een imperiaal voor een Jamet (universeel ?) gekocht, welke wij hebben aangepast voor gebruik op onze Trigano Odyssee. Het kwam voorbij voor een leuke prijs en de nieuwere geschikte imperiaals voor Trigano zijn erg prijzig.

We hadden in eerste instantie verwacht dat het zonder meer op onze Trigano zou passen maar dat was dus niet het geval.

Het volgende gedaan:
In de hoekeinden van de wagen bleek een vierkante 22mm buis te passen. In de buis van de wagen bleek al een voorgeboord gat te zitten.



In het voorgeboorde gat heb ik een bout geplaatst welke ik heb vastgezet met een ringetje en een moer.



Vervolgens heb ik de hartafstand bepaald van de zijbuis van het imperiaal zodat ik kon berekenen waar de boorgaten moesten komen in de 22m (aluminium) buis. Toen een gat geboord in de aluminium buis, en toen een 10 cm lange bout erdoor heen gedaan, deze vastgezet met ringetjes en moertjes.

Hierna een afstandbout erop gezet en vervolgens het imperiaal erop gepast. Om het geheel vast te zetten heb ik nog ringetjes en moertjes gebruikt welke op de bout blijven zitten waardoor het imperiaal er nu elke keer precies tussen valt.



Op- of aanmerkingen altijd welkom!

Groet Nout

PS: het heeft even geduurd, maarre zo goed Wilma?
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Hans-K

  • Gast
Re:Imperiaal aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2010, 07:25:51 pm »

Zo te zien een mooie en slimme oplossing.
Maar ik heb een vraag  Waarom niet de afstandbout direct in de al bestaande vierkanten buis van de wagen zelf gemomteerd. Dit is neem ik aan ijzer en lijkt mij sterker dan de alu vierkanten buis.

Verder niets dan lof over deze slimme oplossing.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Imperiaal aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2010, 08:57:34 pm »

Mogelijk nog een tip, maar misschien heb je het al wel gedaan, maar zie ik het niet goed.
Overal borgmoeren en/of borgringen plaatsen om de speling te minimaliseren.

Verder, netjes opgelost hoor.  :W
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.787
  • Merk: kampeermiddel : Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:Imperiaal aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2010, 09:55:39 pm »

De aluminiumbuis is nodig om de dwarsbout te plaatsen omdat het bestaande gat in de buis van de vouwwagen niet genoeg mogelijkheden bied om de uitgaande bout erin te zetten.

Ik heb er de nodige extra borgmoeren- en ringen ingezet om minimale speling te voorkomen.

PS: er staat nu weer een Jamet imperiaal op marktplaats, en zoals jullie zien is dit prima passend te maken, zeker voor 'n Trigano!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.658
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Imperiaal aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: mei 28, 2010, 09:46:12 am »

Klopt het dat je imperiaal steunt op 4 tapeindjes (of boutjes)... Ik weet niet wat je wilt gaan vervoeren. Of heb je hem al gebruikt. De verbinding komt op mij wat fragiel over.

Wel mooi gedaan, maar ik maak me wat zorgen over de stevigheid.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

muis

  • Gast
Re:Imperiaal aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: mei 28, 2010, 05:05:01 pm »

Citaat
PS: het heeft even geduurd, maarre zo goed Wilma?
Ik ben trots op je ;) :J

Ziet er goed uit en biedt mogelijkheden voor andere leden :J
Gelogd

spanbandje

  • Gast
Re:Imperiaal aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2010, 10:22:40 pm »

oplossingziet er leuk uit, maar de boutverbinding is normaal M12 en deze verbinding zit direct tegen de buis, nu heb je een lange bout geschat M8 een stukje uit het het frame geplaatst, een vouwwagen trilt en schud erg, dus veel vertikale krachten, ik weet niet wat de belasting van het imperiaal wordt?? maar het  buigmoment bij het nemen van bijv een verkeersdrempel is hoog omdat de bout een soort arm is, wat gebeurt er als je met je voet met +/- 80 Kilo vertikaal op het losse boutje drukt?? buigt deze dan ?? zo ja dan is de constructie te licht. als de constuctie beweegt tijdens het rijden kan door trillen de bout afbreken, en dan kan je de vouwwagen beschadigen of erger de lading verliezen en dat willen we niet toch.

ik zou er een pijpje tegen aan bouten met 2 boutjes als verbreder en daar een verbinding zoals de orginele opmaken.

succes Marcel,
Gelogd

martin2708

  • Gast
Re:Imperiaal aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: juni 19, 2010, 10:53:20 pm »

ik heb laatst het zelfde gedaan voor een vouwwagen cabanon mercury

heb daar 4 koker 20x20 van 25 cm gemaakt

daar 1 keer een gat van 9 mm in geboord deze niet helemaal door geboord
om de koker te bevestigen in de vouwwagen

en 1 gat 11 mm helemaal doorgeboord en daar een bout m10 in gedaan
hier komt dan de imperiaal op vast te zitten

verder moest ik de imperiaal 37 cm smaller maken

dat was dus 3 keer de kokers afzagen en de bevestigingsgaten weer opnieuw er in boren

alleen zit bij mij de imperiaal gelijk vast tegen de koker aan
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal