Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996  (gelezen 9324 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jemmie

  • Gast
7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Gepost op: augustus 14, 2012, 08:46:27 pm »

Hallo allemaal,

Wij zijn sinds dit voorjaar de trotse bezitter van een Flyer uit 1996. Onze Flyer is uitgerust met een 7-polige stekker welke nu aan vervanging toe is.
Ik heb eerst de oude stekker verwijderd maar heb hierbij (blijkbaar) niet goed gekeken hoe deze aangesloten zat.
De nieuwe stekker heb ik aangesloten volgens de bekende standaard schema's die op het internet zijn te vinden.
En nu, zonder in al te veel detail te treden, werken de lichten niet meer naar behoren.

Mijn vragen aan jullie:

-Wie weet of de 7-polige stekker van een HK Flyer iets afwijkend aangesloten moet worden?
-Zo ja, hoe dan?
-Zo nee, kan iemand de moeite nemen even de stekker open te maken om dit te bekijken?

Ik zou het zeer waarderen als iemand mij uit de brand kan helpen.

Met vriendelijke groet,


Jeroen
Gelogd

Patrickvanw

  • Gast
7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2012, 08:52:08 pm »

Geen verstand van elektra, wel weet ik dat de achterlichten van onze flyer niet helemaal goed zijn, contacten werken niet lekker, bij de flyer is duidelijk bezuinigd op de verlichting! Misschien is dat wel het geval??

Succes er zijn hier vast mensen die het precies weten
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2012, 09:41:25 pm »

Als je niet teveel in detail treed, kunnen we slechts gissen naar wat er fout gegaan is...  ;)
Ik heb vorig jaar de stekker van m'n Flyer vervangen omdat hij stuk was, maar hij is 'normaal' aangesloten,
dus je kunt gewoon de normale schema's voor 7-polig aanhouden.
Enige waar ik nu achter kwam is dat ze waarschijnlijk ooit m'n disselaansluiting voor de koelkast los hebben gehaald en vervangen voor het mistachterlicht (zit op pen 2).
Dus nu moet ik nog eens een keer een 13-polige stekker+kabel aanleggen om de aansluiting op de dissel weer onder stroom te krijgen, maar dat is een beetje  :off
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2012, 09:48:26 pm »

Zonder al te veel in details te treden: aarding?
Gelogd

Jemmie

  • Gast
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2012, 08:59:11 pm »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan wel in detail treden:

Wanneer de koplampen van mijn auto uitstaan, werken mijn remlichten en richting aanwijzers op de Flyer helemaal naar behoren.
Wanneer de koplampen aanstaan gaan mijn remlichten op de Flyer branden i.p.v. de zwakkere lampjes. Als ik dan vervolgens rem gaan mijn knipper lichten allebei branden.

Ik ben het een beetje kwijt.

Groeten,

Jeroen
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2012, 10:09:13 pm »

Als er zoveel vreemde dingen gebeuren dan is het meestal een aarde die niet goed aangesloten zit.
De aarde in de lamp units is vaak een stukje metaal waar alle lampen op aangesloten zitten door middel van een draadje.
Tevens kun je een aardingsprobleem ook testen door je kniperlichten aan te zetten. Alle lampen gaan uit of zachter branden.
Het kan ook aan de stekker van de auto liggen.

Als je beschikking heb over een multimeter dan kun je de draaden ook van voor tot achter doormeten en gelijk de aarde controlen.

Succes!
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2012, 10:59:56 pm »

Als ik dan vervolgens rem gaan mijn knipper lichten allebei branden.
Typisch aarding  :)
Gelogd

Jemmie

  • Gast
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2012, 11:04:08 pm »

Typisch aarding!?  ;)
Thanx, ik ga me focussen op de aarding en waarschijnlijk een multimeter aanschaffen!
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #8 Gepost op: augustus 17, 2012, 03:33:43 pm »

Ik zeg gewoon verkeerd aangesloten. De nummering is vanuit de achterkant van de stekker gezien. Als je aarding niet goed is, gaan je remlichten branden en je richtingaanwijzers erbij of zo, niet dat er compleet andere lampen gaan branden.

Zo moeilijk is het toch niet: http://www.caravans.net/assets/images/stekkers_7polig.gif

Succes !!

Groeten,
Mischa
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #9 Gepost op: augustus 17, 2012, 03:39:04 pm »

Mankeer de stekker en de aansluiting met een markerstif zodat je steeds de stekker op de juiste wijze aansluit.
Dit voorkomt ook problemen met aansluitingen.
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #10 Gepost op: augustus 17, 2012, 04:40:54 pm »

Ik zeg gewoon verkeerd aangesloten. De nummering is vanuit de achterkant van de stekker gezien. Als je aarding niet goed is, gaan je remlichten branden en je richtingaanwijzers erbij of zo, niet dat er compleet andere lampen gaan branden.
Precies, had ik ook, als ik remde gingen ook nog de richtingaanwijzers aan. Het vervelende was dat het een los contact was. Dus meten, 'alles goed'. Rijden, toch weet fout...  :(
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #11 Gepost op: augustus 17, 2012, 07:26:30 pm »

Misschien zit het probleem niet eens in de vouwwagen, maar in de auto.
Gelogd

NormanDriel

  • Gast
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2012, 11:19:22 pm »

Jemmie ( Jeroen) ik heb ooit hetzelfde gehad met een aanhanger, alles gecheckt en doorgemeten maar alles leek ok,
wat bleek de oorzaak een verkeert lampje!!!!!!   je het lampjes met 1 of twee gloeidraden, als je er een verkeerd lampje inzet kan de aansturing op hol slaan met het door jouw beschreven gedrag tot gevolg.
Ik kwam er ook pas na een half jaar achter toen ik in het donker ging rijden en de verlichting van de auto aangezet had.
Heb je mogelijk ook een lampje vervangen of werkte het voor de vervanging van de stekker naar behoren?
check dus eerst even de lampjes voordat je aan het klussen slaat.

gr Norman
Gelogd

Jemmie

  • Gast
Re: 7-polige stekker aansluiting op Holtkamper Flyer bouwjaar 1996
« Reactie #13 Gepost op: augustus 18, 2012, 12:35:56 pm »

Bedankt voor jullie reacties nogmaals.
Het schema op het internet is inderdaad geen 'rocket science'. Ik weet dan ook 99.9% zeker dat het niet aan de aansluiting ligt, dit moet kloppen.
Het rare is dat toen ik de oude stekker uit elkaar haalde dat er een los draadje aan de zwarte draad (Links achter) zat. Dit zag er zo vreemd uit dat ik bij het demonteren niet heb opgelet waar deze vanaf de zwarte draad heen liep, deze heb ik er gelijk af gerukt.

In de basis werkt nu alles. Alleen wanneer ik nu stads verlichting aan heb staan, rem en richting aangeef tegelijkertijd, gebeuren er nog vreemde dingen. Alle functies apart werken nu.
Nog even verder pielen met dit mooie weer en ik kom wel tot een oplossing denk ik.

 



Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal