Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Spacer afspannen  (gelezen 3795 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KlapFrog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer Expedition 1999
Spacer afspannen
« Gepost op: augustus 17, 2012, 09:09:26 pm »

Sinds kort zijn wij de trotse eigenaars van een Spacer :>
We hebben hem een keer opgezet om te kijken of alles compleet was.
En we hebben een proefweekend gekampeerd. Dit is super goed bevallen.

Hij is lekker vlot op te zetten en daar zijn op dit forum genoeg enthausiaste verhalen over te vinden.
Waar ik nog wel mee aan het puzzelen was , was hoe ik de voor- en zijwanden goed kan afspannen.
(Ik kon er op het forum ook niks over vinden)
Onze Spacer heeft slikranden die naar buiten vallen (zie foto) en geen inritsbaar grondzeil.
Ik heb geprobeerd om de wanden af te spannen door de spanhaken in de lusjes te haken en deze dan naar buiten af te spannen. De gedachte was dan dat de haringen onder de slikranden vallen. Ik was nog niet heel happy over het resultaat. :N

Weet iemand een betere of slimmere manier om dit te doen? Of was ik zo gek nog niet bezig?

Dan heb ik nog een vraagje. Welk lusje gebruiken jullie om de zijwanden af te spannen als de Spacer voor bv een nacht wordt opgezet? (Dus met twee haringen)

Alvast bedankt voor jullie reacties

Mvg, KlapFrog
Gelogd
Life is what happens while you are busy making other plans. (John Lennon)

EdwinMerks

  • Gast
Re: Spacer afspannen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2012, 10:46:22 pm »

Je moet juist de punt afspannen. Ik bedoel dan dus de grote witte driehoek. Onderaan de punt zitten (bij ons althans) 3 elastieken lussen. Gewoon de middelste afspannen. Als het harder waait kun je de andere 2 ook vastzetten. Vervolgens kun je als je langer staat alle lussen van de luifel vastzetten. Belangrijk is dus dat je eerst de punt vastzet.  Op jouw foto zitten ze bjj het kleine flapje tussen de twee grotere slikranden in. Op de foto lijkt het alsof je de wanden afgespannen hebt en de punt juist niet. Dan hangt ie slap.

Kijk anders ook even bij de opzetinstructie van de Flyer. De is te vinden op dit forum bij Holtkamper instructies.




« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2012, 10:56:48 pm door EdwinMerks »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Spacer afspannen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2012, 03:32:28 pm »

Idd punt afspannnen, dan pas de rest afspannen. Als je de voorwand wil inritsen in de loop van je vakantie (als je slecht weer verwacht) dan zet je die er wel eerst in voor je afspant. Je kan hem er achteraf terug uitritsen maar uit ervaring met de FLyer weet ik dat eens het geheel is afgespannen zonder voorwand je weer terug kan opnieuw beginnen als je de wand wil inritsen.
Ik zie ook dat je slikranden erg hoog staan, bij ons liggen ze toch iets meer op de grond.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Spacer afspannen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2012, 01:14:07 pm »

Misschien kun je het ook proberen op de manier die ik bij de Flyer doe ...
Ik zet de luifelstokken namelijk eerst redelijk laag, dan trek ik de punt naar de goede plek en daarna span ik de boel op door de luifelstokken op hoogte te brengen.

Toen ik met spannen begon met hoger geplaatste luifel kreeg ik de punt nooit naar de goede plek vanwege de grotere trekkracht.

Misschien helpt het.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

EdwinMerks

  • Gast
Re: Spacer afspannen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2012, 10:39:50 pm »

Misschien kun je het ook proberen op de manier die ik bij de Flyer doe ...
Ik zet de luifelstokken namelijk eerst redelijk laag, dan trek ik de punt naar de goede plek en daarna span ik de boel op door de luifelstokken op hoogte te brengen.

Toen ik met spannen begon met hoger geplaatste luifel kreeg ik de punt nooit naar de goede plek vanwege de grotere trekkracht.

Misschien helpt het.

Klopt. Zo doe ik het ook: staanders iets lager, hoeken spannen en staanders naar gewenste hoogte brengen (met voorwand), afspannen en daarna (als het weer goed is) de voorwand er weer uit.
Gelogd

KlapFrog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer Expedition 1999
Re: Spacer afspannen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2012, 08:54:13 am »

Dank jullie wel voor de reacties.  WW Ik kan er wel wat mee. :J

Welke elastieken gebruiken jullie om de voor- en zijwanden mee af te spannen?
Ik heb bij onze Spacer verschillende soorten, grijze tent rubbers, spanhaken en gewone tentstieken met zo'n metalen verbindingsbusje (soort haarstieken, maar dan dikker)
En hoe bevestigen jullie die dan aan de lusjes van de wanden?
Gelogd
Life is what happens while you are busy making other plans. (John Lennon)

Mieke

  • Gast
Re: Spacer afspannen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2012, 09:05:21 am »

Wij hebben grijze dikke. Je steekt ze door het lusje en haalt dan een zijde door de andere zijde, als je snapt wat ik bedoel.

De dikke haarrekkers gebruiken we alleen om het deksel bij het toeklappen te beveiligen.

Als je doet wat EdwinMerks en PaneVino zeggen gaat het zeker lukken wel niet vergeten om bij het aanspannen alle ritsen van de vouwwagen toe te doen anders span je wel goed af maar ga je andere problemen krijgen.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2012, 09:08:14 am door Mieke »
Gelogd

KlapFrog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer Expedition 1999
Re: Spacer afspannen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2012, 11:21:32 am »

@Mieke Ik begrijp wat je bedoelt. I:

Dat van die ritsen weet ik. Dat is bij alle soorten tenten zo.
Maar in de hitte van de strijd vergeet het soms nog wel eens.  ::)

Met de tips & tricks van EdwinMerks en PaneVino is me de volgorde van het afspannen aardig duidelijk.
Ik heb inmiddels ook de opzetinstructie van de flyer bekeken, was ook leerzaam I:
Gelogd
Life is what happens while you are busy making other plans. (John Lennon)
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal