Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Eerste gebruikerservaringen Kyte  (gelezen 12971 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Gepost op: augustus 23, 2012, 10:00:28 pm »

Hierbij een relaas over de eerste ervaringen met onze Kyte, deels in herhaling maar dit leek me beter om een compleet verhaal te krijgen in dit topic. Uiteraard weer een veel langer verhaal dan in eerste instantie bedoeld was?maar zal vast wat vergeten zijn.. volgt mogelijk nog  ::)

Na een besmetting tijdens het voorjaarsweekend 2012  >:( hebben zijn we ons gaan oriënterend voor een andere vouwwagen  KK. Na diverse types te hebben bekeken en weggestreept bleef uiteindelijk de Kyte over als de wagen die alles had wat we zoeken.

Een deel van de wensenlijst:
-   Inladen zonder uitvouwen.
-   Veel bagageruimte.
-   Bagage moet makkelijker (niet hoeven verplaatsen)
-   Sneller opzetten en niet noodzakelijk delen al de dag voor vertrek te verwijderen.
-   Ruimere luifel; wil niet telkens hoeven te bukken.
-   Leefruimte moet groot genoeg blijven en met kuipgrondzeil voor slechter weer. Tafel met 4 stoelen moet binnen kunnen staan.
-   Watervoorziening moet mogelijk zijn in de keuken.

De Cabanon werd op marktplaats gezet met het idee ?wordt hij niet verkocht dan gaat hij gewoon nog een jaar mee?. Hij werd buiten verwachting snel verkocht en een tweede rit naar Holtkamper kon beginnen om hem te bestellen. Er was wat spoed bij omdat we over niet al te lange tijd zouden vertrekken.
De Kyte is aangepast besteld.  We wilden om diverse redenen geen koelkast in de keuken. Daardoor hebben we de keuken aan de? koelkast kant? dicht besteld. Dus zonder gaten voor spoelbak, koelkast kraan etc.  Hiervoor moest een speciaal blad worden gemaakt.

Tussen bestellen en leveren heb ik veel benodigdheden ingeslagen en voorbereid zodat een snelle installatie mogelijk is. Veel snoeren van bijvoorbeeld lampjes heb ik vervangen en verlengd. Ook is de hele watervoorziening voorbereid inclusief de snijplank in de spoelbak.  Avonden prutsen in de garage. Het soldeerpistool maakte overuren? heerlijk.

Onze Kyte hebben we vlak voor de vakantie opgehaald. Ik had nog 1 weekend om de nodige aanpassingen te doen?.


plaatje bij aflevering..


Daar staat ie dan in de garage?balend van het Nederlandse weer en wachten op een droge strook op de buienradar?.

Zaterdag deels (onderbroken door .. jawel .. regen) en zondag de rest.. heb ik het volgende gedaan:
-   Gaten boren voor inbouwstopcontacten en montage;
-   Gat zagen voor spoelbak;
-   Gat boren voor kraan (aan onderzijde het blad nog een stuk moeten verdunnen omdat het blad te dik was.. voor de schroefdraadlengte van de kraan);
-   Gat boren voor PVC doorvoer voor dompelpomp en elektra in keuken en montage;
-   Kraan monteren, inclusief pompje en trafo, alles op lengte maken en aansluiten;
-   Spoelbak monteren en aansluiten op afvoer;
-   Kabels op lengte maken en netjes wegewerken.

Foto?s van de aangepaste keuken staan in dit topic:
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,9051.15.html

Ook hebben we nog een tentschort gemaakt uit besteld zeer zwaar tentdoek, hierbij gebruik gemaakt van de originele houtje-touwtje-bandjes? :

Werkt prima en mooi gelukt! Voor twee tientjes stof kun je er bijna 3 maken. (blauwe zeil t.b.v. kluswerkzaamheden)



Toen alles klaar was kon via het Pack en go systeem eindelijk de wagen worden ingeladen.. inmiddels al ongeduldig voor het vertrek!

De ervaringen dan..

Dit jaar zijn we er 3,5 week mee op pad geweest waarbij we 4 campings hebben aangedaan. We hebben er in totaal bijna 3000 km mee gereden.

Pack en Go
Werkt super. De ritsen vind ik na een paar keer oefenen bijna blind. Ideaal systeem om lekker in te kunnen laden. Ook de keuken kan ik goed beladen via pack en go. We gebruiken plastic bakken van de Ikea en deze passen zowel via pack en go als opgezet onder het frame door.
Het zwaarste punt, maar dat geldt ook voor het opzetten, betreft het verwijderen en terugplaatsen van het dekzeil. Dit gaat op de laatste hoek nogal zwaar door de strakke pasvorm van het dekzeil.

Het rijden
Een eerste bezwaar van de Kyte was de grote kar. Het is serieus een flinke lap kar! Zeker als je van de smalle Cabanon af komt.  Achter de auto valt het echter mee, ik zie hem nauwelijks in de buitenspiegels (twee groene puntjes van het dekzeil). Verder kan ik net als bij de vorige wagen, net genoeg overheen kijken om het verkeer achter me te zien in de achteruitkijkspiegel.
De Kyte gedraagt zich perfect achter de auto. De disseldruk op 45 á 50 kilo en je voelt hem niet. (geen drukken en deinen wat ik met de Cabanon nog wel eens had) Ook over oneffenheden in het wegdek gaat het perfect. De schokbrekers doen meer dan wat ik vooraf dacht.
Verbruikt ligt ongeveer hetzelfde als bij de Cabanon. In NL met 100 km/h was er 1:16 á 1:17 mee te rijden.

Opzetten en afbreken
Na een uitgebreide instructie eigenlijk geen probleem. De eerste keer thuis stond hij, inclusief kindertent in een kleine 20 minuten inclusief kindertent. Op de camping, inclusief afkoppelen, pas zetten, zeiltjes leggen en tenttapijt luifel, inrichten keuken, leggen tenttapijt in binnenruimte etc. ben je in een uur geheel kampeerklaar. Dan is het luchtbed in de kindertent ook opgeblazen en opgemaakt. Kaal opzetten lukt al wel in het beloofde kwartier (inclusief de bogen en kindertent).

Met toepassing van de instructie en hanteren van de juiste volgorde vinden wij de Kyte vrij makkelijk op te zetten.
Zet je hem goed neer dan ben je wel vrij veel haringen kwijt! Ongeveer net zo veel als bij de Cabanon. Komt ook door de 4 haringen per hoekpunt luifel maar toch..

Inklappen kan in 20 minuten denk ik. Wel het grondzeil van te voren goed uitvegen omdat je anders je binnentent smerig krijgt.
Door de softtop extender kan je evt. een belachelijke hoeveelheid spullen kwijt hieronder. Dit zullen we in de praktijk niet gebruiken. Met slim invouwen (heb veel tips gehad tijdens de instructie) krijgen we de Kyte flink plat en vlak onder het zeil zodat je er goed overheen kunt kijken in de achteruitkijkspiegel.

Ideaal is de ingebouwde tas in de softtop. Hier gaan de losse stokken in en de beide tenttapijten. Als deze laatste nu een beetje vies zijn is dit geen enkel probleem. Super eenvoudige voorziening maar geweldig handig! Bij aankomst leggen we eerst het tenttapijt voor de wagen. De punten van de luifel liggen dan niet in het vuil.  Ook leggen we hier alvast de stokken op die uit de tas in de softtop komen. Bij afbreken hetzelfde in omgekeerde volgorde.

Gebruik
Eigenlijk perfect. Heel veel ruimte onder zowel de luifel als in de tent. Toch is de Kyte redelijk compact naar ons idee. Hij past toch echt wel op vrij veel plekken. Zeker in vergelijk met de soms echt te lange Cabanon. Slim is dat de kindertent de ruimte van de dissel benut. Dit kost je dus geen extra ruimte. Als je de kar op zijn plek rolt weet je: Hij komt nog 3 m opzij en de luifel komt ruim 2,5 meter naar voren..

De roof extensions zijn echt ideaal. De ramen kun je lekker open laten staan en alles blijft keurig beschut.
Door de vele ventilatiemogelijkheden en het lichte dak blijft het zelfs zonder het airco dak open te zetten opmerkelijk koel in de Kyte. Dit scheelt enorm met onze vorige wagen. Zelfs bij 35 graden en vol in de zon was er binnen goed te wezen. Heerlijk. Het Airco dak hebben we nog niet getest.

We leggen tijdens het kamperen veel spullen al klaar in de keuken en dan werkt deze ideaal. De pannen e.d. pakken we voor het koken even onder de kookplaat vandaan. Etenswaren staan links onder de klep. Bekers, pannen etc. ligt allemaal op de legplanken.
De zelf ge?nstalleerde watervoorziening werkt als bedacht. Doordat de tanks buiten staan is verversen eenvoudig.
Andere handigheid is de bagageruimte onder het bed. Nooit meer rommel in de tent. Ideaal tijdens het kamperen. Ingepakt hebben we hier genoeg ruimte voor ook de stoelen en tafel. Als deze eruit zijn heb je tijdens het kamperen wat schuifruimte. Dit werkt heerlijk. Even het bed omhoog en daar zijn je spullen. Super.

Kritische noot
Een aantal kritische punten mogen ook genoemd worden:
- Softtop zou ik iets ruimer nemen.
- Stok kinderuitbouw links iets verder omhoog laten uitkomen, Deze leunt erg op de tent in de daarvoor bestemde hoes. (Reeds overleg gehad met HK maar dit schijnt zo te moeten i.v.m. de draagconstructie)
- Het witte dak is erg besmettelijk. Je kan er opgezet ook moeilijk bij om schoon te vegen. Hier zal ik mee moeten dealen.. lol. Tijdens veel stof de eerste week en korte regen zit het dak onder de kleine vlekjes van samengeklonterd en ingedroogd stof. Dit zal er naar verloop van tijd weer uit moeten trekken door regen en zon.
Bij afbreken hebben we overigens gezien dat je dan wel overal vrij goed bij kunt en deel voor deel de tent even kunt afborstelen.
- Wees voorzichtig met het groene zeil en softtop. Hierop heb je vrij snel krasjes door te ruig gebruik. Ook oppassen met scherpe voorwerpen in de bagaruimte! Een kleine beschadiging kan geen kwaad, maar we houden de wagen liefst wel net.

Al met al?
Een hele fijne vouwwagen die ons zowel kwa gebruiksgemak als looks al enorm goed bevalt.  WW
 
Gelogd

ILOnA_013

  • Gast
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2012, 10:11:11 pm »

Mooi verslag!!

Goed om te lezen dat jullie er veel schik mee hebben, op naar de volgende vakantie :#
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.337
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2012, 10:16:12 pm »

Leuk verslag.

Ziet er uit dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Misschien een domme vraag, maar dat PAck en Go snap ik niet zo goed. Zou je eens uit kunnen leggen wat dat nou precies is en wat die ritsen er mee te maken hebben?
Gelogd
Adventure Awaits

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2012, 10:18:25 pm »

Goed verslag. Zeker mee eens. Het is een fijne en mooie wagen :).
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.243
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2012, 10:25:22 pm »

hmmmm misschien gaan wij die overstap ook nog eens maken... :)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Eric65

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog Offroad BlackEdition 2017
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2012, 10:34:22 pm »


Bedankt voor je uitgebreide verslag.

Leuk om te lezen. Wij zijn op zoek naar een klapkar en de Kyte staat ook op de lijst. We nemen je verhaal mee in onze overwegingen.
Ik heb 'm in de zomervakantie al uitgebreid  bekeken op de camping waar we stonden.
Je optie van de spoelbak vind ik interessant. Een stukje groter dan het standaard HK bakje.
Voor de koelbox heb ik een andere plaats in gedachte (naast de keuken, op de grond). Je keuken is precies zoals ik 'm zou willen hebben.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2012, 12:54:14 am »

Leuk  compleet verslag. Het is altijd een plezier om te lezen dat mensen tevreden zijn over/met hun aankoop.  :)
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #7 Gepost op: augustus 24, 2012, 08:18:16 am »

Mooi verslag GJT. :J

Even vraagje jij had een disselbox erop toch?
(edit: ja zag die op de foto dus ::))

Ik had dit jaar fietsen op de dissel en kon de wagen toch moeilijk naar de rond 50kg kogeldruk krijgen.
Dit was eerder meer namelijk, wat kwam doordat je achterin de keuken meer de (lichtere) keukenspullen had liggen.
Ben zelf dus nog aan het spelen met de laad ruimte indeling.

Onder het zeil kan je idd een giga hoeveelheid spullen kwijt.
Nadeel daarvan is dat je met een overnachting er alles vanaf moet halen.
Wij hadden daar alleen de boogstokken grondzeil en 2 stoelen onder liggen.
De rest ging allemaal in de bagage ruimte, door het gebruik te maken van standaard kratten past daarop nog gewoon de overige stoelen en tafel en meer bagage.

Luifel en roof extenties zijn bij ons ook super bevallen wij hebben ook het airco systeem gebruikt en ja dat merk je echt wel!! super gewoon.

schoonvegen lastig ik gebruikte het hk trapje en dan de luifel stok waar ik een veger op getaped had en daardoor kon ik toch redelijk stof vrij vegen en bij het inklappen kan je makkelijk overal weer bij.

Wij hadden ook een garderobe stang bij besteld wat ook zeer handig was (vrouw met jurkjes die ze op willen hangen).
Deze hing ik aan de uiteinde waar het hulpframe in komt (zie link KLIK).

De softtop had wel op elke hoek een cm bij gemogen maar de ritsen bij de keuken zitten ook enorm strak.
Met 40c de softtop erover doen brak het zweet toch weer behoorlijk uit.

met de volgende voorjaars weekend maar een kyte veldje doen denk ik  :#

edit:
op onze camping was de kyte een grote nekken draaier vooral met zijn membrane open zag het er echt appart uit.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2012, 10:41:07 am door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

jeroen-aletta

  • Gast
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #8 Gepost op: augustus 24, 2012, 09:42:26 am »

Mooi en uitgebreid verslag!

Veel van de positieve en negatieve punten herkennen we wel. Ook de motivatie om voor de Kyte te gaan klinkt angstvallig hetzelfde als de onze. Één belangrijk verschil wel: dit is onze eerste kar. We hebben lang getwijfeld tussen een kar en zo'n ander ding op wielen en nog geen seconde spijt gehad van onze keuze.

We hebben de standaard keuken zonder watervoorziening. Bevalt ons heel goed. Het luik voor de watervoorziening is bij ons in gebruik voor opslag van brood, chips en andere knabbelzaken. Voor de watervoorziening hebben we 2 2-litercans waar melk in heeft gezeten. Aan het eind van de vakantie weggekieperd, volgend jaar weer 2 nieuwe.

Membrane Airco hebben wij wel gebruikt. Viel niet mee om het klittenband los te krijgen aan de kant van de tent. Je moet erg ver reiken en eigenlijk je voeten onder het grondzeil frotten om er bij te kunnen. En dan ben ik niet echt klein en gezegend met lange armen. Aan de bedkant gaat het veel makkelijker.

Het zeil vinden wij ook erg krap, één of twee cm erbij zou al een groot verschil maken. Die tas is briljant. Stokken en stoelen verdwijnen er met gemak in. Je moet er wel rekening mee houden niet teveel gewicht er in te stouwen, want dat trekken de gasveren bij het Pack 'n Go-en niet.

Dat Pack 'n Go vinden wij overigens bijzonder handig. We stouwen de kratten onder de keuken zodanig vol dat we die er altijd in en uit kunnen halen. Verder hebben we 4 curverboxen met deksel in gebruik. We hadden er 6 gekocht, maar dat bleek voor ons niet handig. 1 box vol elektra, 1 box vol speelgoed en spelletjes en in de overige 2 boxen allerlei ander los grut. We hebben van die gaatjeskleden op maat gemaakt voor in de kindertent, de tent en onder de luifel, die vinden ook meer dan voldoende ruimte in de bak. Dekbedden, opstapje, kleine skottel, stormlamp, badmintonset..... Past er nog meer in?

We hebben de niet zo briljante alu box op de dissel. Het is maar goed dat ze bij de verkoop al melden dat die zeker niet waterdicht is, want dat is hij zeker niet! Het wordt allemaal niet zeiknat, maar na een paar flinke buien onderweg was de boel wel vochtig. Het is een standaardbox waarbij de sloten van de lange kanten naar de korte kanten zijn verplaatst. De gaten die aan de lange kanten overbleven, zijn dichtgepopnageld (driemaal woordwaarde). Om al teveel rammelen in de bak te voorkomen, hebben we de bodem en wanden bekleed met restanten gaatjeskleed. Met de groene gasfles, haringzak, en gereedschap erin zorgt dat bij ons voor voldoende (en ook niet teveel) kogeldruk.

Eenmaal aangekomen op de camping (Isolino) wachtte ons een mooie verrassing: er stonden er nog twee! Eigenaars bleken familie van elkaar, hadden er voor het gemak twee tegelijk gekocht. Verder hebben we een stuk of zes rondleidingen verzorgd. Veel klappers gezien op die camping, o.a. 2 Cocoons, een paar Flyers, heel veel Jamets en heel wat karren waarvan ik geen idee heb welk merk of type.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #9 Gepost op: augustus 24, 2012, 10:52:35 am »

leuk om te lezen!
Gelogd

mayra

  • Gast
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #10 Gepost op: augustus 24, 2012, 01:30:26 pm »

leuk om te lezen gjt, en wat heerlijk dat de vakantie met deze vw zo goed is bevallen.
wanneer is de volgende rit?

Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #11 Gepost op: augustus 24, 2012, 01:57:13 pm »

leuk om te lezen, en volgens mij een reëel beeld van de kyte.

Denk dat de eerste aanpassing de softtop gaat worden?
overigens komt dit soort bijzonderheid ook terug bij onze cocoon en hiervoor een oude astro.
de softtop sluit op één hoek net wat lastiger.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.337
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #12 Gepost op: augustus 24, 2012, 02:33:10 pm »

Maar nou weet ik nog niet hoe dat PAck&Go werkt
Gelogd
Adventure Awaits

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #13 Gepost op: augustus 24, 2012, 03:35:39 pm »

Maar nou weet ik nog niet hoe dat PAck&Go werkt
Het Pack&Go systeem werkt als volgt. De tent van de kyte/cocoon ligt geheel boven op de trailer. Om bij de laadruimte te kunnen komen hoef je de tent niet op te zetten. Je ritst 3 ritsen los duwt de bovenkant waar de tent op ligt omhoog (gaat met behulp van gasveren). En je bent bij de laadruimte. Hopelijk begrijp je zo wat het is :p.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2012, 03:37:27 pm door Lien »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.337
Re: Eerste gebruikerservaringen Kyte
« Reactie #14 Gepost op: augustus 24, 2012, 04:14:59 pm »

Het Pack&Go systeem werkt als volgt. De tent van de kyte/cocoon ligt geheel boven op de trailer. Om bij de laadruimte te kunnen komen hoef je de tent niet op te zetten. Je ritst 3 ritsen los duwt de bovenkant waar de tent op ligt omhoog (gaat met behulp van gasveren). En je bent bij de laadruimte. Hopelijk begrijp je zo wat het is :p.

Dank je! 
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal