Hierbij een relaas over de eerste ervaringen met onze Kyte, deels in herhaling maar dit leek me beter om een compleet verhaal te krijgen in dit topic. Uiteraard weer een veel langer verhaal dan in eerste instantie bedoeld was?maar zal vast wat vergeten zijn.. volgt mogelijk nog
Na een besmetting tijdens het voorjaarsweekend 2012
hebben zijn we ons gaan oriënterend voor een andere vouwwagen
. Na diverse types te hebben bekeken en weggestreept bleef uiteindelijk de Kyte over als de wagen die alles had wat we zoeken.
Een deel van de wensenlijst:
- Inladen zonder uitvouwen.
- Veel bagageruimte.
- Bagage moet makkelijker (niet hoeven verplaatsen)
- Sneller opzetten en niet noodzakelijk delen al de dag voor vertrek te verwijderen.
- Ruimere luifel; wil niet telkens hoeven te bukken.
- Leefruimte moet groot genoeg blijven en met kuipgrondzeil voor slechter weer. Tafel met 4 stoelen moet binnen kunnen staan.
- Watervoorziening moet mogelijk zijn in de keuken.
De Cabanon werd op marktplaats gezet met het idee ?wordt hij niet verkocht dan gaat hij gewoon nog een jaar mee?. Hij werd buiten verwachting snel verkocht en een tweede rit naar Holtkamper kon beginnen om hem te bestellen. Er was wat spoed bij omdat we over niet al te lange tijd zouden vertrekken.
De Kyte is aangepast besteld. We wilden om diverse redenen geen koelkast in de keuken. Daardoor hebben we de keuken aan de? koelkast kant? dicht besteld. Dus zonder gaten voor spoelbak, koelkast kraan etc. Hiervoor moest een speciaal blad worden gemaakt.
Tussen bestellen en leveren heb ik veel benodigdheden ingeslagen en voorbereid zodat een snelle installatie mogelijk is. Veel snoeren van bijvoorbeeld lampjes heb ik vervangen en verlengd. Ook is de hele watervoorziening voorbereid inclusief de snijplank in de spoelbak. Avonden prutsen in de garage. Het soldeerpistool maakte overuren? heerlijk.
Onze Kyte hebben we vlak voor de vakantie opgehaald. Ik had nog 1 weekend om de nodige aanpassingen te doen?.
plaatje bij aflevering..
Daar staat ie dan in de garage?balend van het Nederlandse weer en wachten op een droge strook op de buienradar?.
Zaterdag deels (onderbroken door .. jawel .. regen) en zondag de rest.. heb ik het volgende gedaan:
- Gaten boren voor inbouwstopcontacten en montage;
- Gat zagen voor spoelbak;
- Gat boren voor kraan (aan onderzijde het blad nog een stuk moeten verdunnen omdat het blad te dik was.. voor de schroefdraadlengte van de kraan);
- Gat boren voor PVC doorvoer voor dompelpomp en elektra in keuken en montage;
- Kraan monteren, inclusief pompje en trafo, alles op lengte maken en aansluiten;
- Spoelbak monteren en aansluiten op afvoer;
- Kabels op lengte maken en netjes wegewerken.
Foto?s van de aangepaste keuken staan in dit topic:
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,9051.15.htmlOok hebben we nog een tentschort gemaakt uit besteld zeer zwaar tentdoek, hierbij gebruik gemaakt van de originele houtje-touwtje-bandjes? :
Werkt prima en mooi gelukt! Voor twee tientjes stof kun je er bijna 3 maken. (blauwe zeil t.b.v. kluswerkzaamheden)
Toen alles klaar was kon via het Pack en go systeem eindelijk de wagen worden ingeladen.. inmiddels al ongeduldig voor het vertrek!
De ervaringen dan.. Dit jaar zijn we er 3,5 week mee op pad geweest waarbij we 4 campings hebben aangedaan. We hebben er in totaal bijna 3000 km mee gereden.
Pack en GoWerkt super. De ritsen vind ik na een paar keer oefenen bijna blind. Ideaal systeem om lekker in te kunnen laden. Ook de keuken kan ik goed beladen via pack en go. We gebruiken plastic bakken van de Ikea en deze passen zowel via pack en go als opgezet onder het frame door.
Het zwaarste punt, maar dat geldt ook voor het opzetten, betreft het verwijderen en terugplaatsen van het dekzeil. Dit gaat op de laatste hoek nogal zwaar door de strakke pasvorm van het dekzeil.
Het rijdenEen eerste bezwaar van de Kyte was de grote kar. Het is serieus een flinke lap kar! Zeker als je van de smalle Cabanon af komt. Achter de auto valt het echter mee, ik zie hem nauwelijks in de buitenspiegels (twee groene puntjes van het dekzeil). Verder kan ik net als bij de vorige wagen, net genoeg overheen kijken om het verkeer achter me te zien in de achteruitkijkspiegel.
De Kyte gedraagt zich perfect achter de auto. De disseldruk op 45 á 50 kilo en je voelt hem niet. (geen drukken en deinen wat ik met de Cabanon nog wel eens had) Ook over oneffenheden in het wegdek gaat het perfect. De schokbrekers doen meer dan wat ik vooraf dacht.
Verbruikt ligt ongeveer hetzelfde als bij de Cabanon. In NL met 100 km/h was er 1:16 á 1:17 mee te rijden.
Opzetten en afbrekenNa een uitgebreide instructie eigenlijk geen probleem. De eerste keer thuis stond hij, inclusief kindertent in een kleine 20 minuten inclusief kindertent. Op de camping, inclusief afkoppelen, pas zetten, zeiltjes leggen en tenttapijt luifel, inrichten keuken, leggen tenttapijt in binnenruimte etc. ben je in een uur geheel kampeerklaar. Dan is het luchtbed in de kindertent ook opgeblazen en opgemaakt. Kaal opzetten lukt al wel in het beloofde kwartier (inclusief de bogen en kindertent).
Met toepassing van de instructie en hanteren van de juiste volgorde vinden wij de Kyte vrij makkelijk op te zetten.
Zet je hem goed neer dan ben je wel vrij veel haringen kwijt! Ongeveer net zo veel als bij de Cabanon. Komt ook door de 4 haringen per hoekpunt luifel maar toch..
Inklappen kan in 20 minuten denk ik. Wel het grondzeil van te voren goed uitvegen omdat je anders je binnentent smerig krijgt.
Door de softtop extender kan je evt. een belachelijke hoeveelheid spullen kwijt hieronder. Dit zullen we in de praktijk niet gebruiken. Met slim invouwen (heb veel tips gehad tijdens de instructie) krijgen we de Kyte flink plat en vlak onder het zeil zodat je er goed overheen kunt kijken in de achteruitkijkspiegel.
Ideaal is de ingebouwde tas in de softtop. Hier gaan de losse stokken in en de beide tenttapijten. Als deze laatste nu een beetje vies zijn is dit geen enkel probleem. Super eenvoudige voorziening maar geweldig handig! Bij aankomst leggen we eerst het tenttapijt voor de wagen. De punten van de luifel liggen dan niet in het vuil. Ook leggen we hier alvast de stokken op die uit de tas in de softtop komen. Bij afbreken hetzelfde in omgekeerde volgorde.
GebruikEigenlijk perfect. Heel veel ruimte onder zowel de luifel als in de tent. Toch is de Kyte redelijk compact naar ons idee. Hij past toch echt wel op vrij veel plekken. Zeker in vergelijk met de soms echt te lange Cabanon. Slim is dat de kindertent de ruimte van de dissel benut. Dit kost je dus geen extra ruimte. Als je de kar op zijn plek rolt weet je: Hij komt nog 3 m opzij en de luifel komt ruim 2,5 meter naar voren..
De roof extensions zijn echt ideaal. De ramen kun je lekker open laten staan en alles blijft keurig beschut.
Door de vele ventilatiemogelijkheden en het lichte dak blijft het zelfs zonder het airco dak open te zetten opmerkelijk koel in de Kyte. Dit scheelt enorm met onze vorige wagen. Zelfs bij 35 graden en vol in de zon was er binnen goed te wezen. Heerlijk. Het Airco dak hebben we nog niet getest.
We leggen tijdens het kamperen veel spullen al klaar in de keuken en dan werkt deze ideaal. De pannen e.d. pakken we voor het koken even onder de kookplaat vandaan. Etenswaren staan links onder de klep. Bekers, pannen etc. ligt allemaal op de legplanken.
De zelf ge?nstalleerde watervoorziening werkt als bedacht. Doordat de tanks buiten staan is verversen eenvoudig.
Andere handigheid is de bagageruimte onder het bed. Nooit meer rommel in de tent. Ideaal tijdens het kamperen. Ingepakt hebben we hier genoeg ruimte voor ook de stoelen en tafel. Als deze eruit zijn heb je tijdens het kamperen wat schuifruimte. Dit werkt heerlijk. Even het bed omhoog en daar zijn je spullen. Super.
Kritische nootEen aantal kritische punten mogen ook genoemd worden:
- Softtop zou ik iets ruimer nemen.
- Stok kinderuitbouw links iets verder omhoog laten uitkomen, Deze leunt erg op de tent in de daarvoor bestemde hoes. (Reeds overleg gehad met HK maar dit schijnt zo te moeten i.v.m. de draagconstructie)
- Het witte dak is erg besmettelijk. Je kan er opgezet ook moeilijk bij om schoon te vegen. Hier zal ik mee moeten dealen.. lol. Tijdens veel stof de eerste week en korte regen zit het dak onder de kleine vlekjes van samengeklonterd en ingedroogd stof. Dit zal er naar verloop van tijd weer uit moeten trekken door regen en zon.
Bij afbreken hebben we overigens gezien dat je dan wel overal vrij goed bij kunt en deel voor deel de tent even kunt afborstelen.
- Wees voorzichtig met het groene zeil en softtop. Hierop heb je vrij snel krasjes door te ruig gebruik. Ook oppassen met scherpe voorwerpen in de bagaruimte! Een kleine beschadiging kan geen kwaad, maar we houden de wagen liefst wel net.
Al met al?Een hele fijne vouwwagen die ons zowel kwa gebruiksgemak als looks al enorm goed bevalt.