Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Astro of Cocoon?  (gelezen 17107 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Astro of Cocoon?
« Gepost op: september 01, 2012, 11:12:57 am »

Na 3 jaar met een CombiCamp Venezia te zijn weggeweest en nu de laatste 4 jaar met een HK Flyer willen we iets kleiner gaan kamperen.

Na lang wikken en wegen zijn er 2 keuzes overgebleven. De HK Astro en de HK Cocoon M. Natuurlijk zijn er ook een heleboel andere vouwwagens mogelijk maar dit is mijn shortlist.

Voor zover ik nu kan beredeneren heeft de Cocoon als voordelen:
-Niet meer moeten sjouwen met de keuken voordat je de tent op kan zetten.
-Ruimte binnenin. Je kan er voor één nacht met zijn allen (2 en 2 kinderen) in slapen en normaal gesproken alle kampeerspullen in kwijt.
-Losse keuken (kan je dus onafhankelijk van de wagen horizontaal stellen)
-Keuken staat automatisch al in de voortent/luifel
-Alleen een luifel aan de wagentent. Je bent dus niet verplicht om altijd ook de voortent op te zetten.
-Softtop. Kun je toch net iets meer meenemen.

Echter de nadelen:
-Zijklapper. Dan moet je toch net even beter opletten met horizontaal zetten (net als met de CCV). 
-Kleine(re) luifel. Met zware regen en wind kan je er moeilijker onder blijven zitten. En het risico dat de wind er makkelijker onderslaat er dat je dan de voortent van je wagentent af kan trekken.
-Ingang slaapcabine. Doordat het een dwarsklapper is, moet er één altijd over de ander heen klimmen om uit bed te komen. Kan 's nachts lastig zijn met de 'nachtplas'.

Voor de Astro pleit:
-Keuken blijft op de dissel
-Keuken staat niet in de voortent. Water- en vetdampen kruipen dus niet in je voortentdoek  (behoud van het tentdoek)
-Slaapcabine. Je kruip er aan het voeteneinde in. Zodoende hoef je niemand te storen.
-Achterklapper. Gevoelsmatig zet dat toch makkelijker op.
-Rits aan de zijkant (voortentzijde) van slaapcabine. Kun je dus makkelijker onder het bed om spullen te pakken.
-Door 'boogstok-constructie' loopt het water aan de zijkant van de tent weg. Scheelt een modderpoel voor je voortent
-Ook verkrijbaar als softtop. Zie Cocoon.

Nadeel echter:
-Voortent aan de wagentent. Dus meer uit- en in te vouwen.
-Rare boogstok. Vervelend om op te bergen
-Plaats van de keuken. Je staat dus buiten de voortent te koken. Gevoeliger voor weersinvloeden (uitwaaien vlammetje, regen slaat op de keuken, enz..). Het is wel eens echt slecht weer.. :#
-

Ben ik volledig? Zie ik het juist? Hoe denken jullie erover? Ik zie jullie 'meedenken' graag tegemoet......


Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

mavi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 286
  • Holtkamper Cocoon
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2012, 11:20:10 am »

Tsja, moeilijke afweging. Ik als Cocoon eigenaar pleit natuurlijk voor de Cocoon, die echter wel een aantal nadelen heeft:

- dissel onder de luifel. Het went wel, maar blijft toch lastig.
- inderdaad de kleine luifel. Wij hebben dat opgelost m.b.v. Atomatent (zie ander topic).

Verder: superwagen!! Ik zou de keuken op die plek niet willen missen, lijkt me lastig om de keuken te moeten verrijden, wat m.i. bij de Astro het geval is, want buiten om het hoekje koken lijkt me niks.
Gelogd

LdeBruin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #2 Gepost op: september 01, 2012, 11:45:22 am »

Na vier jaar met een Cocoon XL te hebben gekampeerd (nu Kyte) is mijn ervaring dat schuine plekken geen enkel probleem zijn.
Wind onder de luifel is ook geen probleem, als het echt stormt zet je er gewoon een paar extra scheerlijnen aan en dan blijft alles staan.

Het nadeel van de dissel in de luifel is natuurlijk te ondervangen door voor een Cocoon MTT met Kyte keuken te gaan.
Gelogd
Leendert de Bruin - Holtkamper Kyte XL

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #3 Gepost op: september 01, 2012, 11:50:01 am »

- keuken wel/niet onder de luifel
- kleinere/grotere luifel
- in bed stappen zijkant/voorkant

Dit zijn volgens mij de grootste keuzepunten en ik zou het absoluut niet weten op dit moment. Ik vind het zeer moeilijk kiezen. Ik leef met je mee  ::)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2012, 11:59:32 am »

Ik zie net nog een wellicht belangrijk verschil ... De bedmaat van de Astro is 200x170 en bij de Cocoon 200x145.  Vreemde is dat de matras maat bij de Astro weer als 200x150 vermeld staat.  ::)

Wederom, heeeeeeeel veel succes met kiezen. Mij lukt het ook nog steeds niet.  :I
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2012, 12:50:04 pm »

Na vier jaar met een Cocoon XL te hebben gekampeerd (nu Kyte) is mijn ervaring dat schuine plekken geen enkel probleem zijn.
Wind onder de luifel is ook geen probleem, als het echt stormt zet je er gewoon een paar extra scheerlijnen aan en dan blijft alles staan.

Wanneer echter het 2 dagen regent en de grond volledig drassig wordt/is hebben de haringen geen houvast meer. Op die manier ben ik 2 keer met een windvlaag de luifel van onze Flyer kwijtgeraakt. Wat dan goed helpt is het plaatsen van de voorwand in de voortent. En die heeft de Cocoon niet.

Het nadeel van de dissel in de luifel is natuurlijk te ondervangen door voor een Cocoon MTT met Kyte keuken te gaan.

Het nadeel van een 'vaste' keuken is dat je, om te zorgen dat je keuken recht staat, je de gehele wagenbak nauwkeurig recht moet zetten. Dat had ik op de CCV en dat bracht extra werk met zich mee. Soms lukte het helemaal niet. Daarom vind ik een losse keuken praktischer. Een beetje scheef slapen is niet erg.
Maar een MTT onderstel geeft natuurlijk weer enorme opbergruimte mogelijkheden.......Dat is idd een goed idee.

Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2012, 12:53:11 pm »

... De bedmaat van de Astro is 200x170 en bij de Cocoon 200x145. 

 :off Op basis daarvan zou ik voor de Astro gaan........Vakantie is ook om uit te rusten.. :# :>
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Astro of Cocoon?
« Reactie #7 Gepost op: september 01, 2012, 12:54:46 pm »

Er is een project op het forum waarbij de voorkant van de cocoon is dicht gemaakt. Volgens mij voor ongeveer 600 euro

Edit
Ff project gezocht
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,8298.msg119502.html#msg119502
« Laatst bewerkt op: september 01, 2012, 12:58:32 pm door leeuw »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2012, 01:18:16 pm »

Matras maat Astro is 150x 200 dat is toch wel wat anders dan bedmaat 170 x 200. Op zich scheelt het matras tussen Cocoon en Astro dus maar 5 cm.
Is het huidge model nog met die ronde boogluifel vooraan? Of gaan jullie voor een ouder exemplaar?

Voor de rest kan ik niets zinnig toevoegen. Wij hadden ooit een oudere Astro en hij was gewoon ons ding niet. Wij kwamen van een Flyer en vonden de Astro eigenlijk een achteruitgang.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2012, 01:25:24 pm »

Voor de rest kan ik niets zinnig toevoegen. Wij hadden ooit een oudere Astro en hij was gewoon ons ding niet. Wij kwamen van een Flyer en vonden de Astro eigenlijk een achteruitgang.
Wat ons bij de Astro opviel is dat je om het bed in te komen, als je er niet in één keer in stapt, met je scheenbeen op de stalen dwarspaal moet steunen die voor het bed zit. Omdat het bed eigenlijk lager ligt dan die paal.
Ik vond dat erg pijnlijk en alleen oplosbaar door er heel veel schuimrubber op te binden, maar dat vond ik een houtje-toutje-oplossing. Hoe doen Astro eigenaren dat?
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #10 Gepost op: september 01, 2012, 01:40:40 pm »

Bij de nieuwere cocoons heb je ook het pack en go systeem. Dit vind ik toch ook een pluspunt. Zelf zou ik nooit de dissel onder mijn luifel willen ivm de ruimte. En als ik buiten wil koken heb ik de scottel. Als wij kleiner zouden gaan koos ik voor de cocoon. En liet de luifel aanpassen zoals in bovenstaande link maar dan met ramen.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2012, 01:42:38 pm door Lien »
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #11 Gepost op: september 01, 2012, 08:24:12 pm »

8 jaar een Flyer gehad. Nu voor het eerst met de Cocoon op pad geweest.
Aangaande het slapen is er voor ons géén verschil van de Flyer t.o.v. de Cocoon.
Wie van ons er 's nachts uit moet, maakt toch de ander wel wakker bij het uit bed klimmen.
Was voor ons niet van belang om de Cocoon niet te kopen.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #12 Gepost op: september 01, 2012, 10:08:07 pm »

wij hebben beide ervaring mee.
inderdaad de astro slaapt in de lengte, en cocoon breed, ik slaap aan de achterzijde van de cocoon, moet er snachts (bijna) nooit uit, dus hier geen mening over.

de astro, is onder de luifel wat krapper tegen over de cocoon, maar daar is in tegen heeft de astro een afsluitbaar voortent. de cocoon heeft dit niet.
daarom hebben wij een luifel aan onze cocoon laten zettten, indien nodig ritsen we één of meerdere luifeldelen eraan. evt gehhel dicht te maken.

de astro is de tent deel (wat opklapt ) wat klein als tent om te zitten. de cocoon is de tent wat royaler.
verschil met waterpas zetten is er niet (geen last of hinder aan)
wij hebben de dissel achter de tent dus ook hier geen hinder aan.

onze voorkeur is naar de cocoon gegaan (met wat aanpassingen)
en wij slapen soms met 5 personen in één cocoon....2 op bed en 3 op matjes op de grond...krap maar te doen voor één nacht.
dat zie ik in de astro niet gebeuren....

succes met de keuze..
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #13 Gepost op: september 02, 2012, 09:29:13 am »

......als je er niet in één keer in stapt, met je scheenbeen op de stalen dwarspaal moet steunen die voor het bed zit. Omdat het bed eigenlijk lager ligt dan die paal.........

Dat is een goeie. Daar zou ik niet zo een-twee-drie bij stil hebben gestaan. Hebben andere Astro bezitters eigenlijk daar ook last van?
« Laatst bewerkt op: september 02, 2012, 09:45:09 am door Didi »
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re: Astro of Cocoon?
« Reactie #14 Gepost op: september 02, 2012, 09:30:42 am »

....... Wij hadden ooit een oudere Astro en hij was gewoon ons ding niet. Wij kwamen van een Flyer en vonden de Astro eigenlijk een achteruitgang.

Waarom achteruitgang? Ruimte, opzetgemak.......???
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal