Draai hem eens om... wat is er niet functioneel? En nu komen we waar we zijn moeten.. iedereen heeft hierin zijn eigen wensen en voorkeuren:
One man's cold turkey ís another man's high, one man's conviction is another man's lie. Vanuit mijn oogpunt:
1. twee BRUIKBARE leefruimten, 1 met kuipzeil voor minder weer en een luifel voor mooi weer. Beide wil ik met een tafel en 4 stoelen normaal kunnen zitten.
Veel snelle klappers vielen hierop af. De binnenruimte is vaak te beperkt. De oppervlakte van een hard deksel is mij nl. echt te klein. De meeste snelklappers vond ik te klein binnen.
Na een paar vakanties wisselvallig weer te hebben gehad wil ik een wagen niet opzetten voor mooi weer (alleen luifel) of slechter weer; luifel helemaal dichtmaken als voortent. Ik wil beide en snel kunnen switchen.
2. Luifel die ruim genoeg is zodat je ook tijdens regen die niet helemaal recht naar beneden komt, kunt blijven zitten.
Ik wil een luifel die gewoon kan blijven staan. Bij regen, bij wind, bij mooi weer moet het er niet te warm onder worden. Een open ontwerp dus met genoeg ruimte.
De geenstoksluifel is 'redelijk' getest. Waait deze eraf dan hebben er meer wagens met veelstoksluifels en scheerlijnen 'last'.... bovendien kun je hem evt, bij storm extra vastzetten met een hiervoor bedoelde stok in combinatie met een spanelastiek. In geval van storm kun je bovendien ook de zijstukken van de luifel naar beneden ritsen zodat de wind (druk) weer weg kan.. Ook bij warmere dagen ideaal!
3. Hoogte
In veel klappers heb ik een probleem met mijn lengte. De voortent in de flyer bijv. is mij veel te laag.
4. Vaste keuken met water...(of in ieder geval redelijkerwijs in te bouwen)
Streep maar weer weg, een vaste keuken die aan de andere kant van de wagen aan de buitenkant zit viel ook af.
5. In- en uitpakken zonder uitklappen
Ik was (los van het uiterlijk van deze kar..) licht enthousiast toen ik de nieuwe trailers van Aart kok zag met de alu karren eronder die voorzien werden van pack en go. Helaas was hier geen vaste keuken bij leverbaar. De Kavango was ander een serieus alternatief geweest!
6. Bagageruimte..
Hier vielen er weer een aantal af. Die 1500 liter is heerlijk. 20 cm hoogte als bagageruimte is mij te laag.
7. Snelheid
In dit vergelijk neem ik alleen snelklappers mee. Ik vind de Kyte prima snel op te zetten waarbij ook meteen alles staat. Losse luifel of zelfs voortent is niet aan de orde.
Kritische noot. Het zou wat mij betreft wel met minder haringen kunnen! Wil je hem goed neerzetten (dus niet voor 1 nachtje) dan gebruik ik wat meer haringen.
Nadelen: (jazeker, die zijn er ook)
Groot nadeel is zoals genoemd de prijs. Echter de pluspunten (voor mij) ten opzichte van de concurentie, de looks en het feit dat een redelijk aangeklede concurrent dicht in de buurt kwam van de prijs van de Kyte.
Nog een nadeel is dat, mocht je de wagen vochtig inpakken in de ochtend, Hij thuis niet zomaar even opgezet kan worden op de oprit. Bij onze Mercury paste de wagenbak prima op de oprit om te drogen. Dan hadden we de voortent de dag ervoor droog ingepakt. Dit was echter altijd een gedoe met verplaatsen van veel spullen! Dit wilden we daarom niet meer. Nu moeten we de wagen (indien vochtig ingepakt) 70 a 80 meter verderop opzetten op een veldje in de buurt. Geen drama dus maar wel een punt indien je midden in de stad zou wonen zonder grasveldjes.
Serieuze kanshebbers waren ten tijde van de keuze: CCC, AK Livingstone, AK kavango, Cocoon MTT. Op bovenstaande punten vielen deze voor ons echter af. EN eerlijk is eerlijk. De looks van de Kyte heeft naast de praktische punten, zowel voor mijn vriendin als mij, meegewogen: toch wel....
Edit:
Ik lees nogal wat kritiekpuntjes op de Kyte. Na 3 weken intensief gebruik heb ik die meeste weg moeten strepen... Mogelijk zijn deze zaken bij ons model inmiddels aangepast maar ik herken de meeste niet als zodanig. Wel hangt er één en ander af van de gebruiker ben ik bang.
Ik ken mensen die eeuwig zitten te vloeken op apparaten of bijv. een navigatiesysteem (lol). Veelal kunnen ze het apparaat gewoon niet juist bedienen of kennen de functies onvoldoende...(HADDEN ZE HET NIET MAKKELIJKER KUNNEN MAKEN!!^&@^%#). De Kyte is in dat opzicht (voor sommigen) idd een iets ingewikkelder 'apparaat'....
Ik heb de kritiekpunten die ik vooraf heb gelezen meegenomen in de aanschaf en ook besproken met HK.
Enige puntje van kritiek wat overblijft vindt ik nog het iets te strakke dekzeil over de wagen. Heb nu echter bij HK een instructie gehad en zal het volgend jaar opnieuw proberen op deze wijze. Eerste tests thuis waren al positief.
Nog een edit..
Als antwoord op de eerste vraag van Didi:
Ik kijk er goed overheen. Geen verschil in hoogte met mijn Mercury die ik hiervoor had. Verschil is wel dat ik bij de Mercury de tafel, voortent, gronzeil ed onder het zeil had. Ik rijd een auto met een vrij laag achterruit, dus geen SUV. Goed ingevouwen komt de hoogte tot ongeveer 1,15 meter max.
De wagenbak is vrij groot. Echter niet breder dan de auto. Na de eerste paar km-ers (lees 3000+) ervaarde ik niet echt een verschil in rijden met mijn vorige wagen (KWA OMVANG), verschil wat ik wel merkte was de betere wegligging door de schokbrekers.
In eerste instantie was de omvang ook een angstpunt voor mij. In de praktijk valt het me erg mee.