Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?  (gelezen 42996 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esmi

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #30 Gepost op: november 25, 2011, 09:24:51 pm »

Haha, het topic wordt al net zo verwarrend als ik nu ben over welk type vouwwagen. We laten alles even rustig bezinken en kijken vrolijk nog even rond. Ik ben wel een stuk wijzer geworden in elk geval en zie al wat meer bos door de bomen  ;).
Gelogd

Petar

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #31 Gepost op: november 28, 2011, 09:32:18 pm »

Hallo allemaal,

Als jullie het niet erg vinden haak ik even aan bij dit onderwerp omdat ook wij naar een mooie wagen kijken.

We twijfelen tussen een Holtkamper Cocoon en een Combi Camp Country. Bij Erika Recreatie hebben ze nu een leuke aanbieding dat je 10% korting krijgt die je weer in de winkel kunt/moet besteden. Hiervan kunnen we de gastencabine kopen voor de kinderen waardoor de prijs voor een occasion onder de 9 mille blijft, dit is tevens ons maximum. Op marktplaats staat een Cocoon voor bijna 12 mille die we ook erg mooi vinden, maar te duur. Is dit een reële prijs voor een wagen die volgend jaar 3 jaar oud is? Zeker gezien de aanbiedingen die Holtkamper nu heeft, zou dit de prijs voor een tweedehands wagen drukken?

Even de voor- en nadelen die ik kan bedenken over beide wagens. Misschien dat anderen met ervaring mij meer kunnen/willen vertellen.
1) Ik zie het harde deksel van de CC als voordeel omdat bij een snelle overnachting de kinderen (4 en 5 jaar oud) op een droge warmere ondergrond kunnen slapen dan de Holtkamper.
2) De gastencabine van de CC is volgens mij groter dan de kidsroom van Holtkamper wat weer een voordeel voor de CC is.
3) De voortent van de CC heeft stokken voor het dak wat hem volgens mij steviger maakt dan die van de Holtkamper die alleen staanders heeft.
De voordelen van de Holtkamper zijn volgens mij:
1) de verplaatsbare greenbox keuken.
2) De veel lichtere wagenbak waardoor je meer extra spullen in de wagen mee kunt nemen.
3) Het membrane airco systeem wat de tent comfortabeler moet maken.
4) En het formaat van de wagen (dit heb ik eerder in dit topic gelezen) hoewel ik denk dat 750 kg gewoon 750 kg blijft, dus wat zou het verschil moeten zijn?

Ik hoop op een goed advies.

met vriendelijke groet,
Petar
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #32 Gepost op: november 28, 2011, 10:03:34 pm »

Hallo Petar,

Wij zaten een beetje met hetzelfde dilemma en hebben uiteindelijk mede vanwege het toch wel forse prijsverschil met de de Holtkamper een Combi Camp aangekocht. Daarnaast vonden wij het harde deksel ook een pluspunt; onderweg als makkelijke slaapplaats voor de kinderen en op locatie de zekerheid van droge voeten. Daarentegen vind ik het uiterlijk van de wagenbak van de HK zeer fraai (erg stoer ding), hij staat eigenlijk mooi achter elke wagen  (voor wat het waard is), terwijl de CC toch wel een log ding is om te zien. Overigens ben ik wel benieuwd naar de werking van het membrane airco systeem; op zich wel interessant (als het goed werkt).
Als de prijs geen issue zou zijn geweest had de Cocoon MTT XL (of zoiets) onze voorkeur, maar deze is bijna 2 keer zo duur als de nu aangeschafte CC en dat verschil vonden we het niet waard.

NB: Bij de VWS te B. kunnen ze je ook 'gebruikte' gastencabines en luifels aanbieden voor een klein prijsje (bij aanschaf van een vw); deze zijn vlgs. mij maar 1x gebruikt (huur) of misschien wel helemaal niet (de mijne was in ieder geval niet van nieuw te onderscheiden). En misschien hebben ze ook nog wel de actie van de Kampeer en Caravan beurs, maar dat laatste betwijfel ik omdat ze heel wat wagens hadden verkocht.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2011, 10:30:11 pm door nunogconway »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #33 Gepost op: november 28, 2011, 10:56:00 pm »

Hoi Petar,

Ik kan me aardig vinden in het lijstje plus- en minpunten wat je noemt. Paar kleine kanttekeningen: het vaste deksel is inderdaad prima te gebruiken voor "tussenovernachtingen", mijn kinderen van 10 en 12 slapen er probleemloos op. Wel kan het plaatsen van een wagen met vast deksel op een ongelijke ondergrond soms wat lastiger zijn: het deksel moet wel helemaal open kunnen. Soms moet je daarvoor één van de wielen wat verhogen. Het formaat van de wagen zie ik niet als zo'n verschil. De CC past mooi binnen de spiegels van de auto, net als de HK. Inderdaad is bij beiden het totaalgewicht beperkt tot 750 kg waarbij de CC een wat hoger eigen gewicht heeft en dus minder laadvermogen. (Persoonlijk vind ik de CC dus juist g??n log ding om te zien maar juist door de lengte in verhouding tot de hoogte een 'ranke verschijning' maar smaken mogen verschillen gelukkig  ;) ).

Zelf ben ik erg blij met de vaste keuken van de CC. Bij ons zit dat ding goed vol en ik moet er niet aan denken om 'm al dan niet met behulp van wieltjes te moeten verplaatsen: veel te zwaar. Als het mooi weer is zet ik de keukenluifel omhoog waardoor ik alsnog bijna in de openlucht sta te koken, is het weer minder dan sta ik lekker binnen. Ook onderweg hebben we al veel gebruik gemaakt van de keuken om snel even een kop soep te maken of een prak op te warmen. Ideaal!

De CC wordt geleverd met een aantal extra stokken. Deze kun je o.a. gebruiken om bij erg slecht weer twee extra staanders ergens halverwege de luifel/voortent te maken voor nog meer stevigheid.

Waar je bij de gastencabine moet opletten is de insect-dichtheid. Zelf heb ik de cabine niet maar dit schijnt nog wel eens lastig te realiseren te zijn.
Gelogd

sarah

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #34 Gepost op: november 28, 2011, 11:02:49 pm »

wij zijn ons ook aan het orienteren en vinden tot nu toe de Holtkamper en de aart kok het mooist handigst en ga zo maar door. Ook wij vonden de jamet minder, de afwerking is minder mooi en ook ik heb informatie gevraagd over de cocoon waar jij geintereseerd in bent hahhaaha. Het is een ouder model en die is vergelijkbaar met de cocoon m. Dus je hebt ruimte voor 1 persoon extra achterin. WIj zijn in emmen wezen kijken naar de holtkampers. Voor ons is de cocoon xl het beste, we hebben nml 3 kids. Uiteraard zullen sommigen het er niet mee eens zijn en die zeggen neem de flyer, heel handig met kinderen.
Maar even terugkomend op de cocoon op mp, verschil tussen deze en een nieuwe. Geen pack en go system geen membrane airco system en geen verbinding voor adventure tent (mocht je dat willen, nieuw in zo'n tentje 1000euro). Van wat ik mij kan herinneren hebben ze geen keuken erbij van holtkamper. Ik heb destijds deze mensen gemaild en ze hebben mij uitgebreid antwoord gegeven. Vriendelijke mensen. DUs bel ze of mail ze mocht je nog vragen hebben of de tent willen bezichtigen. Met 1 kind is deze groot genoeg, voor meer niet.(is mijn mening)
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #35 Gepost op: november 29, 2011, 08:37:23 am »

Hallo Petar,
Overigens ben ik wel benieuwd naar de werking van het membrane airco systeem; op zich wel interessant (als het goed werkt).

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat de airco echt werkt.

Ook ik stond uiterst sceptisch tegenover deze "airco", maar in Spanje was het buiten gloeiend heet en in de tent was het een stuk koeler. De kinderen gingen er speciaal zitten om een spelletje te doen en we sliepen ook heerlijk.

Het opzetten van de airco is trouwens wel een klusje, ritsen losmaken, stokjes ertussen zetten, haringen slaan en scheerlijnen spannen, doe dit dus ruim voordat het echt heet wordt!

Advies ten aanzien van de keuze: Als je budget het toelaat dan zou ik voor de HK gaan, echt een handige, mooie en leuke klapkar! We gaan al jaren met heel veel plezier op vakantie met onze Cocoon.
Gelogd

Esmi

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #36 Gepost op: november 29, 2011, 02:03:19 pm »

Wat grappig Sarah, dat jij ook naar de cocoon hebt gekeken. Ik ben me nog steeds (als ik even tijd heb) aan het inlezen in allerlei voor - en nadelen van diverse merken. Maar telkens kom ik toch weer bij HK of AK terug. De cocoon staat nog steeds op Marktplaats en is nog neit verkocht. Ik zag dat er een slaapuitbouwtje bij zat, dus goed genoeg voor één kind. Ik denk dat we toch maar eens moeten gaan kijken...

Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #37 Gepost op: november 29, 2011, 02:36:59 pm »

Hier ook een blije CC bezitter :> net als Niels,  wij hebben een Venezia, en deze 2e hands gekocht bij Erica, en hebben daar geen moment spijt van gehad. Altijd netjes geholpen, ook bij wat kleine gebreekjes. Daarvoor een Jamet gehad en altijd sjouwen met de keuken. Wij zijn met 2 volwassen personen en heben ook een gasten cabine, vinden we erg makkelijk en wij gebruiken deze als opslag ruimte. Wij zijn 50+ maar doen de wagen voorlopig dan ook niet weg de wagen is inmiddels 9 jaar oud maar alles werkt nog goed. Je kunt zien dat hij is gebruikt, daar is hij ook voor. Het rij gedrag achter de auto is erg goed, meestal gaan de fietsen ook mee met de vakantie en dan kunnen we nog goed door rijden.
sus6 met beslissen.
Henk
« Laatst bewerkt op: november 29, 2011, 02:40:23 pm door Henk CC »
Gelogd

Esmi

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #38 Gepost op: november 29, 2011, 05:33:10 pm »

Nou Henk, ik geef het door aan mijn man, die is ook 50+  ;).
Gelogd

Petar

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #39 Gepost op: november 29, 2011, 07:42:25 pm »

Iedereen bedankt voor de reacties.
Het wordt mij/ons alleen niet makkelijker gemaakt.
Over die keuken heb ik nog eens nagedacht. Dat de keuken vast zit hoeft dus geen nadeel te zijn zoals Niels aangaf. En het leuke is dat je de oudere keukens van CC kunt "pimpen" met nieuwe houten ladenblokken. Hebben we afgelopen weekend bij Aart Kok gezien.
Maar het idee dat de keuken los kan zie ik toch als pluspunt ware het niet dat mij nu op de foto's op de site van Holtkamper opvalt dat die keuken zich echt in het midden van de dissel bevindt. Wanneer het om de een of andere reden niet mogelijk is de keuken te verplaatsen sta je met de dissel tussen je benen te koken. Dat lijkt mij eigenlijk helemaal niet handig.
Kan iemand zijn ervaring hierover geven, want daar ben ik wel heel erg benieuwd naar.

@sarah. Ik denk niet dat wij naar dezelfde HK gekeken hebben. Ik heb het over de Cocoon XL van marktplaats waar 11.750 euro voor gevraagd wordt. Daar kan een kidsroom in (zit er dus niet bij). Maar ik kan even niet uitvinden hoe groot die is. Heb hem wel op de beurs in Utrecht gezien maar het blijkbaar niet goed in mij opgenomen. Op de foto's op de Holtkamper site zie ik de kidsroom met een stapelbed (wat ik niet wil voor de kinderen) en een foto met een opgemaakt bedje met twee kussens. De eerste foto geeft mij het gevoel dat het niet erg breed is, en bij de tweede foto wordt dat beeld niet beter omdat het er toch erg krap uitziet.

Met bovenstaande punten lijkt het wel of ik toch meer pluspunten ga zien in de CC, en die is nog goedkoper ook!
« Laatst bewerkt op: november 29, 2011, 07:44:06 pm door Petar »
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #40 Gepost op: november 29, 2011, 09:05:42 pm »

"Wanneer het om de een of andere reden niet mogelijk is de keuken te verplaatsen sta je met de dissel tussen je benen te koken. Dat lijkt mij eigenlijk helemaal niet handig." Dat valt dus reuze mee. We hebben 3 jaar een Astro gehad. Onze James Cook keuken kon niet meer van de dissel af omdat ik er een mooie dikke buis achter had gemonteerd voor een hele zooi stokken. Was dus nooit een probleem. Door die grote aflegplanken links en rechts had je echt het gevoel zowel links als rechts van de dissel ruimte zat te hebben. En dat was ook zo.
Gelogd

Kole

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Kole Tenttrailers
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #41 Gepost op: november 29, 2011, 09:12:58 pm »

Het verplaatsen van de mobiele keuken valt reuze mee! Ik vind het juist prettig dat je de keuken overal kunt plaatsen.
Je hebt geen last van de geur van het koken in je tent/ onder je luifel en sta je gezellig bij de rest te koken. De keuken op de dissel laten staan is inderdaad niet zo heel prettig, maar toch kun je van beide zijden dan goed werken. Nadeel is dat je de hele tijd om de kop van de dissel moet lopen. Als je langer op 1 plaats staat haal je de keuken in 2 minuten eraf, voor 1 of 2 overnachtingen laat je hem zitten en is het even 'behelpen'! Persoonlijk zou ik er bij de Cocoon voor kiezen om de dissel aan de achterzijde van de tent te hebben. De dissel onder de luifel neemt veel ruimte in en met kinderen lijkt mij dit zeker niet prettig.

Nog een groot voordeel van Holtkamper zijn de enorme (venilatie)-ramen. Alle ramen zijn volledig afsluitbaar en voorzien van horgaas. Zowel bij de CC en AK Zambezi vind ik dit tegenvallen en ervaar dit als een gemis.

Hier wat gegevens over de aanbouw:
M aanbouw = 70 x 200 cm (max 1 persoons)
XL aanbouw = 140 x 200 cm (max 2 persoons)

Gelogd

sarah

  • Gast
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #42 Gepost op: november 29, 2011, 10:02:16 pm »

@petar

sorry ik reageerde op esmi.
Maar de xl kunnen 2 personen in net als Kole aangeeft. Ik heb de XL zien staan bij holtkamper. Ze hebben bij Holtkamper geloof ik ook 2 xl die niet ver van de prijs van die op mp afstaan, die kan je vinden op hun site outlet. Zelf ook nagedacht over die 12500 maar voor ons is dat niet rendabel.

@ esmi
Is die Cocoon in de buurt? Gewoon kijken, of heb je al gekeken bij Holtkamper zelf? Dan kan je een indruk krijgen. Ik heb mijn man daar de cocoon laten opzetten en we moesten gewoon lachen, hoe belachelijk snel dat ding is opgezet. Er is ook een andere wat oudere cocoon op mp, die heeft wel een betere keuken (vind ik). Die andere heeft ook een hk keuken (gisteren toch nog even bekeken) maar wat eenvoudiger. Het is ook 1 met een uitbouw voor 1 persoon. Ik kan je de mail laten zien van de verkoper waar ik het eerder over had, moet ik even uitvogelen hoe dat moet (dat jij het alleen krijgt te zien).

@ kole
hallo, so we meet again. maar dan op een forum ipv mail!
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #43 Gepost op: november 29, 2011, 10:04:11 pm »

Tja, kan ik niet achterblijven om onze voordelen mbt cocoon te noemen.
1/ tentdoek is mooi wit, lekker licht onder de luifel als de (olie)lamp aan staat wanneer het donker is.
2/ de luifel en zijschermen, hebben geen slibranden, droogt sneller na regen en ochtenddouw
3/ eigengemaakte keuken kist wat afneembaar is, en dus flexibel te plaatsen.
4/ omgedraaide dissel (niet onder de luifel)
5/ geen vastdeksel, kan je evt nog veel bagage meenemen onder het dekzeil (lekker proppen)
6/ airco dak, werkt echt goed, scheelt veel graden bij hitte
7/heel snel op te zetten, en staat zonder haring
8/ met vieren in de tent en 2 op het bed, goed te doen voor één nacht
9/ zeer stormvast.
10/ afwerking, kwaliteit, degelijkheid, service.

er zijn ook nadelen:
1/luifel met wind en regen niet geheel droog ivm hoge stand komt regen onder.
2/witte tentstof besmettelijk, wordt in de randen snel vies / grauw
3/vaste opstelling met alle luifels, windschermen en scheerlijnen, ben je net zoveel haringen kwijt als met een dewaard tent, veel dus!
4/pack 'n go is handig, maar je kan je bed niet tevoren opmaken, kan bij het bed indien de tent is opgezet.
5/ prijs.......

we hebben uiteidelijk toch voor de cocoon gekozen en niet voor een aartkok, livingstone was een goede 2e keus.
kennissen van ons hebben een aartkok riverlodge, is ook snel op te zetten, degelijke kwaliteit, goed uit te breiden, diepe luifel wat geheel dicht te maken is.

blijft toch een moeilijke en persoonlijke keuze, en iedereen zal eigen klapper aanprijzen.
goed advies....beleef het zelf eens, ga winkels af, voel, ruik en beleef.
zorg voor goede uitleg, probeer te vragen voor een demo opzetten én inklappen.
probeer het ook zelf te doen!

kortom....
je moet het zelf doen!
succes

« Laatst bewerkt op: november 29, 2011, 10:09:17 pm door retteketed »
Gelogd

Candace

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Merk Vouwwagen: Combi camp country
Re:Tweedehands Holtkamper Cocoon kopen?
« Reactie #44 Gepost op: november 29, 2011, 11:05:23 pm »

Ook wij stonden voor de keus, HK cocoon met kyte keuken of een cc country. De aart kok vw's stonden eerst ook op ons favoriete lijstje, maar toen wij die in het echt zagen kregen wij daar geen goed gevoel bij. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de cc country. Ook veel advies gehad via dit forum,en dat ook mee genomen in onze keuze. Maar het blijft een persoonlijke keuze en vooral een gevoel. Wij hebben op de kampeerbeurs in Utrecht goed alles kunnen vergelijken. Bij de cocoon hadden we het echte kampeergevoel, maar... Wij vonden het een nadeel dat je de luifel niet dicht kon maken. En als het slecht weer is sta je dus "buiten" te koken. We hebben dus voor de ccc gekozen omdat je er meerdere kanten mee op kan. Open klappen voor een korte stop, kinderen op de deksel en klaar. En het voordeel van de deksel met slecht weer. De luifel kun je dichtmaken.Kortom wij vonden dat je wat flexibeler bent met de ccc.
 Jullie veel zoek plezier en uiteindelijk kom je, na al het zoeken,kijken en voelen tot jullie perfecte vw.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal