Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: alpen kreuzer super mee naar frankrijk  (gelezen 3328 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ragnar

  • Gast
alpen kreuzer super mee naar frankrijk
« Gepost op: maart 28, 2014, 10:39:53 pm »

hallo beste forumleden. ik heb een alpen kreuzer super gekocht. had al gelezen dat deze 260KG weegt. helaas is hij ongeremd. maar nu wil ik dus met mijn nissan micra met 1.3 motor (het is het vierkante model micra 1990 maar dan met een jonger gereviseerd 1.3 blok er in) ermee naar zuid frankrijk. mijn micra mag ongeremd 320KG trekken. ik mag dus nog 60kg laden in de vouwwagen. is het erg als je daar een keer 25kg overheen gaat? en hoe zit het met de helling op en naar beneden? naar boven zal wel gaan. hij is verrasend pittig. kan in z,n 5 met 90 gewoon nog doortrekken op een vlakke weg. maar naar benee? kan ik dat veilig doen met zo,n kleine marge? of zal de kar mij dan doordrukken? ik heb geen flauw idee of er bergaf wel degelijk verschil is tussen een geremde en ongeremde vouwwagen. wat is jullie ervaring? kan dit? moet ik een geremde as er onder bouwen? of gewoon het meeste zooi in de auto en gaan met dat spul? ik hoor graag jullie deskundig advies tegemoet. oja. we gaan met twee personen.
Gelogd

DannyST

  • Gast
Re: alpen kreuzer super mee naar frankrijk
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2014, 01:27:56 am »

Trekken is het probleem niet; je moet de massa kunnen remmen.

Ik zou dan ook niet veel meer gaan trekken dan wat de autopapieren aangeven. Maar zolang de auto zwaarder is dan de aanhanger en de auto de aanhanger de baas blijft kun je volgens mij een heel end komen hoor...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: alpen kreuzer super mee naar frankrijk
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2014, 06:23:11 am »

Ik zou als eerste de vouwwagen eens op de weegbrug plaatsen. Dan weet je precies wat de wagen weegt. Kan best meer wegen dan je leest. Luifel, stokken ect. Beetje meer gewicht zal het probleem niet zijn, maar zorg dat alles klopt anders ben je het haasje als er wat gebeurt. Daarnaast kloppen je papieren al niet meer omdat de auto niet meer origineel is met een gereviseerd en jonger motorblok. Voor je eigen geruststelling zou je dat eens kunnen uitzoeken. Het kan best zijn dat je formeel niets meer mag trekken omdat auto en motorblok niet bij elkaar horen. Het is een combinatie van factoren die samen bepalen wat je auto mag trekken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 868
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: alpen kreuzer super mee naar frankrijk
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2014, 09:13:35 am »

Max 320 kg trekken?

Weet je dat zeker?

Het kan natuurlijk, maar het lijkt mij erg weinig.

Op onderstaande link kan je aan de hand van het kenteken controleren wat de auto mag trekken:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html?utm_campaign=sea-t-verkeer_en_vervoer-a-rijbewijs_aanhangwagen&utm_term={keyword&gclid=COGf6cilt70CFdShtAodfgoA1A
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

ragnar

  • Gast
Re: alpen kreuzer super mee naar frankrijk
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2014, 08:24:19 pm »

@ tago herman ja ik heb maar een klein autotje. die weegt leeg 720kg. maar het probleem is zover al opgelost. de alpenkreuzer is stuk gegaan. beyond repair zegmaar. nu heb ik een geremde (gelukkig) tago camper gekocht van 1979. in perfecte conditie. echt een mooi ding. die weegt volgens het typeplaatje leeg 350kg en mag 600 wegen. ik mag geremd 750kg trekken dus dit probleem is uit de lucht. maar ik zal hem inderdaad nog even over een weegbrug trekken. de gereviseerde motor ziet er net zo uit als het oude blok. alleen als ze de auto dusdanig gaan controleren (typeplaatje van de motor bekijken) komen ze er achter dat het blok anders is. dat typeplaatje zit ver weg verstopt dus dat zullen ze niet zo gauw doen denk ik. ik ben met die tage onder het aquaduct in friesland door gekomen. ik weet niet of dat vergelijkbaar is met de hellingen in frankrijk? daar zakte hij wel terug in snelheid. helling was net niet lang genoeg om te hoeven terugschakelen. maar ik weet niet of dat te vergelijken is. ::)
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: alpen kreuzer super mee naar frankrijk
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2014, 10:09:37 pm »

Het helling omhoog rijden is vaak niet zo probleem. Kwestie van tijdig terugschakelen, maar je moet zorgen dat je aanvangssnelheid bij het naar beneden gaan laag ligt. Eea heb ik ook al lopen googlen.
En ik kwam deze info tegen. http://www.anwb.nl/auto/themas/vakantie-met-de-auto/autorijden-in-de-bergen
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal