Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Koelkast op de autostekker  (gelezen 3041 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankism

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Venezia
Koelkast op de autostekker
« Gepost op: maart 11, 2020, 11:55:12 am »

Ik heb nu een aantal jaren een CC Venezia, en tot vorig jaar werd de koelkast al lekker koud als we onderweg waren.

Maar dit jaar werd ie opeens niet meer koud.
Ik heb het stekkertje vervangen, maar dat bood geen oplossing.

Ik ben ondertussen wel van auto veranderd. Kan het zijn dat bij een 13 pins stekker de koelkast wel gekoeld wordt, maar bij een 7 pins niet?

Of is er iets anders aan de hand?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2020, 11:59:42 am »

In een 7 polige stekker is geen plek voor een permanente 12v, in een 13 polige zijn wel twee pinnen gereserveerd voor permanente en geschakelde 12v (hoewel die lang niet altijd zo'n aangesloten). In een 7 polige doos wordt daar soms de mistlichtaansluiting voor gebruikt, maar dat is sinds de mistlichtverplichting niet meer zo praktisch.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 419
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2020, 12:10:40 pm »

je auto moet daar specifiek voor uitgerust zijn (constante stroom op de 7e pool) of je moet je mist achterlicht aandoen in de auto, dikke kans dat de koelkast dan wel gaat werken, maar of de zekering in de auto het heel fijn vindt weet ik niet.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2020, 02:11:19 pm »

Onze aansluiting in de kofferbak krijgt ook niet genoeg stroom om de Dometic koelkast onderweg te koelen. We hebben de koelbox door de leverancier helemaal laten doormeten. Blijkt dat de kabels die in de auto (zowel deze als vorige auto) zijn gebruikt, niet voldoende capaciteit kunnen doorgeven.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 869
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2020, 03:35:07 pm »

Een koelkast op de auto aangesloten koelt niet, de geleverde stroom is te weinig. Het enige wat er gebeurt is een gekoelde koelkast op temperatuur houden, als je de koelkast tenminste niet te veel open doet. Hetzelfde bereik je door er één of twee bevroren flessen water in de koelkast te zetten. Of dat de moeite waard is om alles aan te sluiten is voor mij een vraag.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2020, 07:07:26 pm »

Bij moderne auto's in principe geen punt met omdat voor de huidige contactdozen toch al een permanente 12v direct vanaf de accu nodig is.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 869
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2020, 07:19:10 pm »

Het heeft niets te maken met wel of niet een punt, maar met de geleverde power. De door de autostekker geleverde amperage is te laag om de koelkast te koelen. Er is dus wel een contact ( ook met oudere auto's kan dit), maar de kracht is onvoldoende om te koelen. Daardoor is ook de accu na een half uur leeg als je de auto niet laat draaien, maar wel de koelkast laat koelen.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2020, 07:21:28 pm door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2020, 07:42:50 pm »

Het heeft niets te maken met wel of niet een punt, maar met de geleverde power. De door de autostekker geleverde amperage is te laag om de koelkast te koelen. Er is dus wel een contact ( ook met oudere auto's kan dit), maar de kracht is onvoldoende om te koelen. Daardoor is ook de accu na een half uur leeg als je de auto niet laat draaien, maar wel de koelkast laat koelen.

Ik heb inmiddels de nodige trekhaken geïnstalleerd. Bij oude auto's werd de verlichting afgetapt van de lampen en werd soms permanente 12v aangesloten vanuit bv de contactdoos in de kofferbak. Bij de huidige (canbus) auto's is het niet meer zo maar mogelijk achterlampen af te tappen. Er wordt dan een transistor box gebruikt die de voeding via een aparte permanente 12v direct vanaf de accu haalt (en alleen nog maar het signaal van de lampen gebruikt). Dan kan er voldoende bekabeling gebruikt worden. Zelf gebruik ik daar tot 60A voor, op minimaal 6mm2. Geen enkel probleem. Overigens kan een contactdoos in de kofferbak doorgaans ook al tussen de 10 en 20A leveren, dus tussen de 120 en 240 w. Da's voor een koelbox meer dan zat. Het probleem (als het er is) zit doorgaans in de bekabeling tot aan de stekkerdoos van de trekhaak.
Gelogd

Frankism

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Venezia
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #8 Gepost op: maart 16, 2020, 09:39:23 pm »

ok,

dan vergeet ik even de stekker van de auto.

Aanvullende vraag: Ik heb nu een klein accu gekocht voor mijn waterkraantje. (k was een beetje klaar met de blokbatterij). Als ik die aansluit op de koelkast, gaat dat wel werken, of levert een 12v accu dan ook te weinig? Maakt niet zoveel uit als de accu leeg is aan t einde van de dag, ik heb toch een ladertje bij me..


Ik wil toch graag een koud biertje als ik net aankom op de camping :P :>
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #9 Gepost op: maart 16, 2020, 09:59:46 pm »

Nee, dat werkt zeker niet. En beetje koelkast heeft tussen de 4 en 8 ampère nodig, dus zo'n 50 tot 100 watt. Een auto accu houdt dat al niet zo heel lang vol, een blokbatterij-vervanger levert op geen enkele mogelijke manier genoeg prik. De plug in de kofferbak doet dat wel. Met een accubeschermer daar de koelkast op aansluiten is een optie. Jaren gehad, kabel tussen de klep naar buiten richting de vouwwagen. Wel een ontlaad beveiliging ertussen, anders kans dat je na een uurtje of 2 al in de start problemen gaat komen. Wat voor koelkast heb je?
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.851
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #10 Gepost op: maart 17, 2020, 09:59:32 pm »

Ik wil toch graag een koud biertje als ik net aankom op de camping :P :>

vouwwagen parkeren, koud biertje op het terras om even bij te komen van de reis, daarna de wagen opzetten

 bier
Gelogd

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 164
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2020, 10:23:27 pm »

Denk inderdaad dat er een draad oid ontbreekt in contactdoos op de auto.

We hebben verschillende auto’s voor vouwwagen gehad, allemaal met 7 polig stekker, deze kunnen meestal tot ongeveer 14-16 AMP belast worden, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Alleen het bedraden, daar zul je creatief mee moeten zijn, door bv linker en rechter achterlicht bij elkaar op zet, hou je pool over om een ruim bemeten “constant” stroom op aan te sluiten rechtstreeks( wel met zekering!) vanaf accu, om lege accu op parkeer plaats oid te voorkomen is een relais plaatsen die via contact of verlichting geschakeld wordt wel handig.

Dat creatief aansluiten kan op moderne auto’s wel eens problemen geven met oog op boordelectronica, die spontaan aan gaat geven dat er lampen stuk zijn, of “uitschakelt” omdat er te veel lampen op bv links zitten en niets op rechterzijde, in dat geval weer creatief worden met de lampjes, iets minder watt bv.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #12 Gepost op: maart 18, 2020, 11:12:20 pm »

Denk inderdaad dat er een draad oid ontbreekt in contactdoos op de auto.

We hebben verschillende auto’s voor vouwwagen gehad, allemaal met 7 polig stekker, deze kunnen meestal tot ongeveer 14-16 AMP belast worden, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Alleen het bedraden, daar zul je creatief mee moeten zijn, door bv linker en rechter achterlicht bij elkaar op zet, hou je pool over om een ruim bemeten “constant” stroom op aan te sluiten rechtstreeks( wel met zekering!) vanaf accu, om lege accu op parkeer plaats oid te voorkomen is een relais plaatsen die via contact of verlichting geschakeld wordt wel handig.

Dat creatief aansluiten kan op moderne auto’s wel eens problemen geven met oog op boordelectronica, die spontaan aan gaat geven dat er lampen stuk zijn, of “uitschakelt” omdat er te veel lampen op bv links zitten en niets op rechterzijde, in dat geval weer creatief worden met de lampjes, iets minder watt bv.

Nadeel is dat je er dan geen enkele andere aanhanger meer aan kunt hangen. Vroeger werd de mistlichtaansluiting hiervoor gebruikt, maar sinds de mistlichtverplichting zie/zag je te pas en te onpas (huur)aanhangers rijden met het mistlicht aan... Niet handig. Beste oplossing is om de 7 polige doos te vervangen door een 13 polige, al is het tegenwoordig een behoorlijke klus om een goede permanente 12V vanaf de accu naar achteren te krijgen.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #13 Gepost op: maart 19, 2020, 12:27:20 pm »


Je geeft zelf de -zeer waarschijnlijke- oorzaak al aan, de nieuwe 7 polige steker voorziet niet in een (permanente of geschakelde) spanning voor de koelbox. Gebruik je een verloop van 7 naar 13 polig? Met een verloop lost je dit ook niet op door het 'misbruiken' van de mistlamp pin voor spanning voor de koelbox, deze pin komt niet bij de koelbox uit ;-) Het beste is de auto van een volledige bedraade 13 polige contactdoos te voorzien.


Diverse reacties gaan over slecht of niet functioneren van de koelbox door spanningsverlies (door de grote stroom die de koelbox vraagt) over de lange en vaak te dunne kabels.
Zelf had ik tot afgelopen zomer last van beperkt koelvermogen van de koelbox op 12V door de spanningsverliezen over de (lange) kabels van de accu naar de koelbox. Dit was zowel het geval als de koelbox in de kofferbak geplaatst was (via standaard 12V aansluiting in kofferbak auto) maar ook in de vouwwagen.
De lengte samen met relatief dunne kabels is hier het probleem, bij mij zit er in de aanhangwagen ongeveer 14 meter (+12V en - retour) 2.5mm2 kabel en in de auto is dit ook ongeveer 4 meter (3mm2 en retour via chassis). Zelfs met dubbele draaddiameter is het spanningsverlies nog aanzienlijk, het vermogensverlies neem kwadratisch met het spanningsverlies toe (P=U^2/R waar R constant is).
Ik heb ervoor gekozen een DC-DC step-up converter bij de koelbox te plaatsen, hiermee wordt de spanning opgekrikt naar 12V. De prijs is dat de stroom (en spanningsverlies) nog groter wordt; een minimale kabeldikte is essentieel en ook voldoende zwaar afzekeren. Ik heb een voordelige omvormer vanuit China gebruikt zoals https://www.aliexpress.com/item/32882184127.html (let op, kies de 10A uitvoering).
Het resultaat is super, ook onder het rijden groeide het ijs op de (absorptie) element in de koelbox aan. De koelbox koelt op 12V net zo goed als op 230V of gas! (Technisch is er ook geen enkele reden waarom een absorptie koelbox op de een of andere energiebron minder zou moeten koelen.)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Frankism

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Venezia
Re: Koelkast op de autostekker
« Reactie #14 Gepost op: maart 26, 2020, 10:22:31 pm »

Helder,

Het ligt dus niet aan mijn koelkast of de aansluiting, maar aan de stekkerdoos in de peugeot.

Wat betreft het opkrikken. Klinkt goed, maar ben niet echt een techneut. Maar met de corona toestand heb ik nu op zich tijd om me er es in te verdiepen.

Thanx voor jullie hulp.


Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal