Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?  (gelezen 2217 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albert83

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne 2010
Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Gepost op: juli 10, 2023, 03:51:52 pm »

Dag allemaal,
Als nieuwkomer heb ik een vraag over de aanschaf van een Camplet i.c.m. onze auto (Auris hybride station met maar liefst 345 kg aan trekkracht :cry:).
We willen namelijk graag de overstap maken van een tent naar een vouwwagen en met een Camplet zou dit moeten kunnen, al moet ik het gewicht wel in de gaten houden.
Ik heb al wat rondgevraagd en ik begrijp dat het gewicht van de Camplet met oplooprem incl. tent, stokken, matras 292 kg is. De ongeremde uitvoering is 272 kg.
Mij lijkt een oplooprem wel prettig (veiligheid, ontlast de motorrem van het hybridesysteem?), of is een Camplet zo licht dat een ongeremde uitvoering ook prima is. Hier https://www.youtube.com/watch?v=Nufq1-07mUY zeggen ze namelijk dat een oplooprem overbodig is. Wat is jullie ervaring?

Met een keuken, lattenbodem en luifel zit ik al tegen de 345 kg aan, dus die 20 kg die ik erbij krijg bij een uitvoering zonder rem is dan mooi meegenomen.

Nog een vraagje. Bij een nieuwe Camplet moet ik in principe gemakkelijk aan COC papieren kunnen komen. Bij een tweedehands is dit wellicht wat lastiger. Zijn er onder jullie die deze papieren hebben? Heeft iemand ervaring bij het aanvragen van deze papieren en wat kosten deze papieren?
Ik woon namelijk in Duitsland en ik heb ze dan nodig voor de keuring.

Groeten


Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2023, 04:05:15 pm »

COC geen idee wat dat is. Is dat het eigendomscertificaat? die heb ik bij mijn vouwwagen wel gehad iets anders niet (bij een nieuwe)

Over het trekgewicht, het is wel ERG krap je kan dan niets laden, geen gasfles geen bagage geen beddengoed, geen reserve wiel etc. Als ik het zo lees zou ik dan de geremde versie nemen en niets extra's laden in de wagen. Die 20 kg gewicht die je anders over hebt is miniem en ook amper bagage. Of die oplooprem echt nodig is geen idee, maar het voelt wel veiliger.

de anwb geeft trouwens nog antwoord over COC/CVO: https://www.anwb.nl/experts/auto/2/93/coc-verklaring-aanhangwagen
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2023, 04:20:52 pm »

Heb de specificaties niet doorgenomen maar ik denk bij deze gewichten gelijk is een keizer tent trailer niet wat voor jou?
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2023, 04:22:25 pm »

Als ik het goed voor heb, kijkt men naar wat is toegelaten met de aanhangwagen. Als het maximum toegelaten gewicht van de aanhangwagen meer is dan de 345 kg kan je bij een controle reeds een probleem hebben. Kortom, als je een auto hebt die maximaal 345 kg mag trekken, mag je in ieder geval in België niet met een aanhangwagen rijden die een MTM heeft van meer dan 345 kg, ook als je hem maar laad tot maximaal 345kg.


Wat bij veel auto's wel het geval is, dat je meer mag trekken als de aanhangwagen geremd is. Dus kan het zijn dat je met de geremde versie van de camplet wel met je wagen kan trekken, en met de niet geremde versie hem niet mag trekken.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2023, 04:29:21 pm »

In Nederland kijkt men daar niet meer naar, dat is in 2013 gelijk getrokken met de Europese wetgeving. Ttm is daar niet meer primair leidend. Wel voor het be rijbewijs (ttm auto plus trailer boven de 3,5 ton = BE ), maar voor de rest zijn de echte massa's leidend. Een aanhanger met een ttm van een ton en een echte massa van 345 kg mag dan dus gewoon achter de Auris. Is dat in Dld anders?
De marge tussen camplet leeg en de max van de Auris is klein. Wel vraag ik me af of het daadwerkelijke trekgewicht van de Auris in praktijk daadwerkelijk zo krap berekend is. Persoonlijk zou ik 400 kg ook geen probleem vinden. Liever dat dan bv een gasfles in de kofferbak...
Gelogd

Albert83

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne 2010
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2023, 04:36:45 pm »

(even geknipt en geplakt).Het Certificaat van Overeenstemming COC is een door de fabrikant opgesteld document dat certificeert dat het voertuig voldoet aan zijn EG-typegoedkeuring. Het document vermeldt voertuiginformatie, identificatienummer van de fabrikant, typegoedkeuringsnummer, technische specificaties en andere gegevens.
In Duitsland krijg je dit document vrijwel altijd. Handig bij het importeren van een auto/aanhangwagen etc. Dit kost ander veel meer geld.

Ik wist al dat dit krap was. We willen onze auto echter nog niet inruilen, maar eigenlijk wel een vouwwagen kopen (dilemma). Over een jaar of drie zullen we de auto waarschijnlijk wel gaan omruilen voor een Corolla (750 kg). Zijn er ook Camplets lichter zijn? Ik zag ergens 250 kg eigen gewicht.

Klopt inderdaad. In Duitsland geldt dat ook. Probleem is dat onder de auto ook een trekhaak zit met belasting tot 345 kg. Overigens denk ik dat de auto het wel aankan, maar goed. Hier in Duitsland zijn ze best strikt en de boetes zijn hoog.

« Laatst bewerkt op: juli 10, 2023, 05:01:30 pm door Albert83 »
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2023, 04:43:34 pm »

Je kan de vouwwagen op een lager gewicht zetten bij de rdw. Later zou je dat ongedaan kunnen maken als je een andere auto hebt en er toch wat in mee wil nemen.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2023, 04:56:23 pm »

Het op een lager gewicht zetten is n.m.b.m. onnodig en onhandig: de aanhanger moet dan een kenteken krijgen (kosten!) en mag, ook na doorverkopen, niet zwaarder zijn, tenzij je hem wederom bij de RDW naar een hoger gewicht laat overzetten.

Op basis van de papier van je auto mag je een aanhanger van 345 kg trekken. Zolang de massa van de aanhanger daaronder blijft én de maximale treinmassa onder de 3500 kg blijft, is er niets aan de hand. Het idee achter europse wetgeving is dat die in heel europa geldt. Ergo: dat zou ook in Duitsland zo moeten zijn. Echter, Duitsland kan aanvullende regelgeving hebben m.b.t. aanhangers.

Maar als er toch een andere auto in de pijplijn zit, is het wellicht handig om 1 of 2 jaar een andere auto te huren en dan een (vrijwel) vrije keuze in vouwwagens te hebben?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Vwleusden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea GL
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2023, 06:20:51 pm »

Ik zou een andere auto kopen.
345 kilo, leuk voor een fietsendrager meer niet.
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 411
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2023, 10:04:19 pm »

Met een geremde aanhanger is de remweg korter. Maar hoeveel dat scheelt op dit beperkte gewicht geen idee. Zag laatst op de camping een hybride auris met camplet. Camplet werd geladen met wat tassen met kleding en de auris werd volgepakt met de overige spullen. Ik zie vaak genoeg een auris volgepakt met tent en uitrusting  dus volgens mij moet dit ook wel lukken.


Heb zelf een Corolla en kan je deze van harte aanbevelen  :)
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2023, 10:35:57 pm »


Bedenk wel: Als je geen oplooprem hebt, kun je de wagen als hij losgekoppeld is ook niet op de rem zetten. Dat zou voor mij wel een ding zijn. Is misschien toch wel lastig.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2023, 12:22:48 pm door C5CCV »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2023, 11:04:46 pm »

Met dat gewicht zou ik niet voor een oplooprem kiezen. Laat die massa de accu maar vol duwen! In plaats van verloren laten gaan in warmte.
Moet wel zeggen dat de massa erg laag is / het gewicht dat je bij mag laden. Dat wordt de rest van de spullen in de auto.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2023, 11:11:53 pm »

Er is meer dan alleen maar aandurven, maar ook mogen. En zoals in andere topics te lezen viel halen ze in diverse landen al een keer graag alle buitenlanders met een aanhangwagen er uit voor een politiecontrole. En die kunnen dan streng zijn en vakantie grondig verpesten.


Voor de oplooprem in dit geval zou ik inderdaad enkel kiezen indien dat zou betekenen dat je volgens de specificaties van die wagen dan meer moogt trekken.
Gelogd

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 164
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #13 Gepost op: juli 11, 2023, 07:58:53 pm »


Dag allemaal,
Als nieuwkomer heb ik een vraag over de aanschaf van een Camplet i.c.m. onze auto (Auris hybride station met maar liefst 345 kg aan trekkracht :cry:).
We willen namelijk graag de overstap maken van een tent naar een vouwwagen en met een Camplet zou dit moeten kunnen, al moet ik het gewicht wel in de gaten houden.
Ik heb al wat rondgevraagd en ik begrijp dat het gewicht van de Camplet met oplooprem incl. tent, stokken, matras 292 kg is. De ongeremde uitvoering is 272 kg.
Mij lijkt een oplooprem wel prettig (veiligheid, ontlast de motorrem van het hybridesysteem?), of is een Camplet zo licht dat een ongeremde uitvoering ook prima is. Hier https://www.youtube.com/watch?v=Nufq1-07mUY zeggen ze namelijk dat een oplooprem overbodig is. Wat is jullie ervaring?

Met een keuken, lattenbodem en luifel zit ik al tegen de 345 kg aan, dus die 20 kg die ik erbij krijg bij een uitvoering zonder rem is dan mooi meegenomen.


Als goed is mag de auto een iets zwaardere geremde aanhanger trekken dan een ongeremde aanhanger.
Als hij maar 345 kg geremd mag trekken, hoe weinig mag hij dan ongeremd trekken??
Gelogd

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 164
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: Camplet i.c.m. 345kg trekgewicht auto?
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2023, 08:04:27 pm »

Als goed is mag de auto een iets zwaardere geremde aanhanger trekken dan een ongeremde aanhanger.
Als hij maar 345 kg geremd mag trekken, hoe weinig mag hij dan ongeremd trekken??

Ik lees nu net zelf dat dit voor de auris hybride niet uitmaakt… geremd en ongeremd massa is gelijk
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal