Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: fietsdrager op dissel  (gelezen 8389 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aartnely

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: HoltKamper Cocoon Aero limited edition
  • uit de kar geklapt
fietsdrager op dissel
« Gepost op: september 05, 2015, 09:45:08 am »

wie heeft er ervaring met een fietsdrager op de dissel [cocoon met vaste keuken achterop]
wil graag m`n Spinder falcon op een "losse" kogel plaatsen op de vouwwagen
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2015, 09:52:49 am »

Nee maar ik zit wel al een tijdje te denken om deze in de toekomst (als de kinderen wat groter zijn) te gaan kopen:

Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2015, 02:57:07 pm »

Voorheen hadden we de oplossing van KenJo. Deze hebben we vervangen door een kogel op de dissel met een losse (Spinder) fietsendrager.


Voordelen van de losse fietsendrager zijn:
- fietsen zijn makkelijk / sneller op en af de drager te plaatsen en in ons geval afsluitbaar
- je hebt de beschikking over een fietsendrager voor achter op de auto tijdens de vakantie
- omdat de drager te kantelen is, kunnen de fietsen blijven staan wanneer de tent opgezet is
- in ons geval staken de gootjes (een klein beetje) in de achter/kindertent, bij de losse drager is dat niet het geval.
- de fietsen staan stabieler op de losse drager dan in de gootjes

Nadeel van de losse drager:
- Het gewicht is veel hoger dan die van de gootjes (maar niet te zwaar)

Voor ons wegen de voordelen ruim op tegen het nadeel.
Gelogd

aartnely

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: HoltKamper Cocoon Aero limited edition
  • uit de kar geklapt
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2015, 08:22:34 pm »

en hoe zit het met de draaicirkel van de hele combinatie?
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2015, 08:39:06 pm »


en hoe zit het met de draaicirkel van de hele combinatie?
Die is niet veel anders dan zonder fietsen. Bij normaal "gebruik" ondervind je er geen hinder van.
Alleen wanneer je heel scherp wil manoeuvreren kan je er beperking van ondervinden.
Gelogd

Eelco2

  • Gast
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2015, 05:55:34 am »

Wij hebben ook een Holtkamper Cocoon MTT met een extra trekhaak op de dissel. De trekhaak op de dissel is zoals door Holtkamper geleverd. Wij gebruiken een Hapro Altlas 2 Premium fietsendrager.

De fietsendrager is vrij groot en zwaar ( geschikt voor elektrische fietsen ) en het past allemaal precies. Omdat de lichten van de drager inklappen is de drager aan de zijde van de auto smal en ondervinden we geen beperkingen in draaicircel. Ook hoeven noch het stuur, nog de trappers van de fietsen eraf/gedraaid/beschermd te worden. De fietsen kunnen op de drager blijven staan tijdens het in- en uitklappen van de tent. Het past op centimeters, maar het past en werkt super.

Het enige nadeel vind ik dat het neuswiel vrij hoog in de houder moet blijven zodat de hendel vrij kan blijven draaien bij het in- en uitdraaien van het neuswiel. Je wil niet steeds de fietsen en fietsendrager eraf halen om de wagen te stellen. Het werkt wel, maar het neuswiel is dan altijd aan de grens van het maximum uitgedraaid. Om die reden heb ik nu een extra steunpoot, zelfde als het neuswiel, alleen dan zonder wiel, aan de dissel gemonteerd.

Ben  nu erg happy met de lossing. Het is fijn om een fietsendrager mee te hebben die ook aan de auto kan om ook eens verderop te kunnen gaan fietsen. Wij maken er goed gebruik van.

Als ik eens weet hoe... Wil ik wel een paar foto's plaatsen.
:-)
Gelogd

aartnely

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: HoltKamper Cocoon Aero limited edition
  • uit de kar geklapt
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #6 Gepost op: september 09, 2015, 09:50:09 pm »

ik wil proberen om de kogel vooraan te plaatsen, zodat de verlichting van de fietsdrager tegen de vouwwagen komt
dit ook ivm beschadigen van de verlichting; kben benieuwd af het kan / werkt
Gelogd

der hanzelmann

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort 2015
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #7 Gepost op: september 10, 2015, 12:35:17 am »

Ik was eerst voor de oplossing met een losse kogel en m'n bestaande fietsenrek (een 'Pro User Diamant"  :Z) gegaan.
Dit leek mij wel een flexibele oplossing, wel wat zwaar. Mijn rek wilde echter niet op de kogel passen.

Snel weer ingeruild voor het rek wat in het bericht van kenjo staat afgebeeld (Fiamma XL-A Carry Bike). Dat werkte prima deze zomervakantie
Wel is die oplossing eigenlijk alleen geschikt voor lichte sportfietsen. In totaal 35 kg.
Een standaard stadsfiets gaat toch al gauw naar een kleine 20 kg.  Dus dan kom je keer 2 al aan die 35 kg
En dat is gelet op het lichte materiaal ook wel het matje denk ik.
Bij mij staat er voorlopig één racefiets op.

Gelogd

ARU-18

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #8 Gepost op: november 09, 2018, 09:00:26 pm »

ik wil proberen om de kogel vooraan te plaatsen, zodat de verlichting van de fietsdrager tegen de vouwwagen komt
dit ook ivm beschadigen van de verlichting; kben benieuwd af het kan / werkt

hallo, heb je ooit nog opvolging gegeven aan dit voornemen? Ik overweeg momenteel dezelfde montage richting als jij voorstelt en ben benieuwd wat je ervaringen ermee zijn. Kogeldruk zal denk ik ietsjes hoger uitvallen dan wanneer 'achterstevoren' geplaatst omdat het gewichtspunt nu dichter bij de trekhaak komt en dus verder van de as van de vw afstaat......
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
fietsdrager op dissel
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2018, 11:42:29 am »

Wij hebben een fietsendrager op de dissel van onze Holtkamper  kyte. We hebben de bak iets naar achteren laten zetten en hierdoor plek voor drie fietsen op de dissel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

TitaMeep

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #10 Gepost op: november 12, 2018, 09:27:28 pm »

Ik heb op de Cocoon MTT een kogel voor op de dissel gemonteerd  en gebruik een Movanext Lux fietsdrager.  Volgens mij de drager met de kortste afstand van kogel t/M achterlichten.
Het werkt super. Fietsen staan erg stabiel (veel beter dan met de standaard oplossing. Verplaatsen naar de auto binnen 1 minuut.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Wout750

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Jamet easy
Re: fietsdrager op dissel
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2019, 04:15:27 pm »

Ik heb een pro user kogel, maar heb deze omgekeerd geplaatst. Dus onder de dissel.  De kogel is dan nog lang genoeg om mijn twinny load te plaatsen, maar hij steek niet zo hoog boven de auto. Om hem helemaal nog wat stabieler te maken steunt de drager aan de voorzijde op 2 stalen kokers die ik in de aanwezige gaten voor de disselbak heb vastgezet.
Ik heb nog niet met fietsen erop gereden, maar met Pasen gaan we testen. Vouwwagen is een Jamet Easy.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal