Vouwwagenclub.info
(Openbaar)Algemeen => Trekauto => Topic gestart door: muis op januari 08, 2023, 12:08:19 am
-
Idee van Jootje1710:
Een poll met de verschillende merken/ type elektrische trekauto's, zo krijgen we een mooi overzicht :J
Als je hem hier onder noemt zet ik hem in de poll en kun je er op stemmen :J (en anderen ook :# )
-
hopelijk vanaf dit voorjaar: Hyundai Ioniq 6 First Edition
-
Hij staat er , mocht je meer merken en types weten, geef maar door dan zet ik ze erbij :J
-
Vanaf Maart (als de levering niet uitgesteld gaat worden) Volkswagen ID4 pro.
-
Hij staat er , mocht je meer merken en types weten, geef maar door dan zet ik ze erbij :J
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-was-de-bestverkochte-ev-van-2022-in-nederland-3434950
1. Skoda Enyaq: 5.467
2. Tesla Model Y: 3.892
3. Audi Q4 e-tron: 3.255
4. Kia EV6: 3.104
5. Volkswagen ID.4: 2.861
6. BMW i4: 2.411
7. Audi e-tron: 2.316
8. Polestar 2: 2.183
9. Volkswagen ID.3: 1.944
10. Hyundai Ioniq 5: 1.933
-
Hij staat er , mocht je meer merken en types weten, geef maar door dan zet ik ze erbij :J
Mercedes EQA
-
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-was-de-bestverkochte-ev-van-2022-in-nederland-3434950
1. Skoda Enyaq: 5.467
2. Tesla Model Y: 3.892
3. Audi Q4 e-tron: 3.255
4. Kia EV6: 3.104
5. Volkswagen ID.4: 2.861
6. BMW i4: 2.411
7. Audi e-tron: 2.316
8. Polestar 2: 2.183
9. Volkswagen ID.3: 1.944
10. Hyundai Ioniq 5: 1.933
en deze mogen allemaal een vouwwagen trekken?
-
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-was-de-bestverkochte-ev-van-2022-in-nederland-3434950
1. Skoda Enyaq: 5.467
2. Tesla Model Y: 3.892
3. Audi Q4 e-tron: 3.255
4. Kia EV6: 3.104
5. Volkswagen ID.4: 2.861
6. BMW i4: 2.411
7. Audi e-tron: 2.316
8. Polestar 2: 2.183
9. Volkswagen ID.3: 1.944
10. Hyundai Ioniq 5: 1.933
Een mooi rijtje, maar helaas mag de Volkswagen ID.3 niets trekken (zelfs geen vouwwagen). Mag alleen een fietsendrager achterop.
-
Vanaf Maart (als de levering niet uitgesteld gaat worden) Volkswagen ID4 pro.
is er nog een verschil tussen de ID4 en de ID4 pro?
-
is er nog een verschil tussen de ID4 en de ID4 pro?
Iets grotere batterij en mogelijkheid tot snelladen verder niet. Het blijft een ID4 qua auto.
-
Dan laat ik er 1 in de poll :J
-
hopelijk vanaf dit voorjaar een Tesla Model Y RWD
-
Tellen Plug-Ins ook mee, zo ja:
KIA Xceed PHEV 1.6
-
Tellen Plug-Ins ook mee, zo ja:
KIA Xceed PHEV 1.6
Persoonlijk vindt ik niet dat dit er bij moet. Is eigenlijk een diesel of benzine, meestal laatste die ook een paar tiental km elektsich kan rijden. Bij het trekken van een vouwwagen waarschijnlijk zelf gewoon elektrisch de verbrandingsmotor gaat ondersteunen als die extra vraagt. Vindt ik een totaal ander verhaal dan puur elektrisch een vouwwagen gaan trekken.
Voor woonwerkverkeer zal de PHEV wel een groot verschil maken omdat je daar vermoedelijk hoofdzakelijk elektrisch gaat rijden, maar voor het trekken van een vouwwagen gaat dat niet opgaan denk ik.
-
Het gaat hier om echt volledig elektrische auto's :J
-
Kunnen de ervaringsdeskundigen ook hun ervaringen delen? :O
Bijvoorbeeld:
Normaal gemiddeld verbruik : 18 kWh per 100km.
Met vouwwagen gemiddeld verbruik: 23 kWh per 100km.
Misschien ook het gemiddelde verbruik in de bergen?
-
Dat mag wel maar dan in een apart topic. :J
-
Hier vandaag de Volvo Recharge C40 extended range besteld. Hopelijk augustus 2023 levering
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Hij staat erbij :J
-
Prima achter een Ford Mustang E-Mach. Heb dezelde combi ook al eerder gezien
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
-
Tesla Model 3
(https://photos.app.goo.gl/JS3kSbGCKBTnGzDE7)
-
Achter de BMW IX1 xdrive30, maar die staat er niet tussen, ik moet ook zeggen dat ik als BMW rijder heel weining vouwagens/caravans heb gezien achter dit fijne merk de afgelopen 20 jaar dat we klappen.
-
Hij staat erbij :J
-
Wij gaan dit jaar met de Volvo XC40 (P6 Single motor)
-
De IX1 heeft er ondertussen ook alweer 2000km opzitten
(https://i.imgur.com/TiQm9VE.jpg)
-
Wij gaan dit jaar met de Volvo XC40 (P6 Single motor)
staat er nu ook bij
-
Dat mag wel maar dan in een apart topic. :J
Is hiervoor inmiddels een apart topic? Ik heb inmiddels de eerste km's in de Kia EV6 met VW erachter gereden en heb dus de eerst ervaringscijfers, maar ben ook benieuwd naar die van anderen. Ook tips over laden in de verschillende buitenlanden zijn welkom!
-
Tesla Model 3. Dit jaar voor het derde jaar.
-
Is hiervoor inmiddels een apart topic? Ik heb inmiddels de eerste km's in de Kia EV6 met VW erachter gereden en heb dus de eerst ervaringscijfers, maar ben ook benieuwd naar die van anderen. Ook tips over laden in de verschillende buitenlanden zijn welkom!
Maak hier een nieuw onderwerp/topic aan.
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?board=408.0
Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen ermee.
-
Renault Megane E-Tech 60kWh + Trigano Odyssee.
-
Deze 😁
-
Renault Megane E-Tech 100% electric, 60 kWh batterij, Techno uitvoering. Sinds januari 2023 in bezit en nu 11.000 km op de teller
-
Ben benieuwd naar je vakantie ervaringen daarmee
-
Gisteren 493 km gereden van Assendelft naar Metz. Vertrokken met 100% accu en 2 laadstops gemaakt onderweg bij FastNed (omdat het toevallig zo uit kwam). Voordeel bij FastNed is dat er voldoende ruimte is voor de vouwwagen. 2 maal geladen tot 90%. 1x 35 en 1 x 40 minuten. Bij aankomst in Metz bij het Ibis Technopole nog 35% accu capaciteit over. Bij het hotel hangt een Tesla lader waar we gratis aan konden laden :>.
Eerste ervaring met de vouwwagen voor de Renault is me alles meegevallen. In de heuvels na Luik schoot het verbruik wel fors omhoog. Iets om rekening mee te houden.
-
Eerste stop met 2% in de accu daar zou ik wel zenuwachtig van worden
-
Ps de percentages bij het kaartje kloppen niet bij onze reis.
-
Ik had bij beide stops nog ruim accu over. Ik geloof iets van 30 procent. Met de vouwwagen in Nederland 95 km/u gereden, in België en Frankrijk 100. En wat file onderweg
-
Dat stukje bij Luik is voor de gemiddelde brandstofauto ook al pittig haha
Wij zijn richting Verviers gereden, gaat ook aardig omhoog.
Knap overzicht wel.
-
@klapkar meer als 30% voelt wel veel zekerder.
2x laden op zo een stukje zou ik wel moeten wennen, rijd zelf met (brandstof dan) bijna een halve tank weg thuis (Nijmegen) en tank in Luxemburg 50l tank dat gaat makkelijk 1 op 14 gemiddeld en Luik trekt het gemiddelde wel omhoog.
Hoeveel kWh zit je gemiddeld.
(Zelf wel bezig met elektrische auto).
-
Nieuw op dit forum, voor het eerst zelf met een vouwwagen:
Holtkamper flyer achter een Tesla model 3 (staat niet in poll)
De Flyer is de vouwwagen waarmee ik als kind op reis ging met mijn ouders. Nu zelf als gezin met deze vouwwagen op pad
-
@RvdM ook benieuwd naar je ervaringen.
Ben zelf geïnteresseerd in de model y, ev6 of enyaq coupe RS
-
@RvdM ook benieuwd naar je ervaringen.
Ben zelf geïnteresseerd in de model y, ev6 of enyaq coupe RS
je mist er 1 :#
-
je mist er 1 :#
Ioniq 6 niet vergeten hoor.
Hij zou op mijn lijstje staan als de kofferbak water groter was in of de toegang ervan groter.
-
M’n eerste vakantie rit met de BMW iX1 bevalt uitstekend. Auto rijdt heerlijk en trek met gemak een grote Holtkamper Aero, je rijdt ermee alsof de kar er niet achter hangt. Van de week een rit van een kleine 700km waarbij we 3x toevallig bij een Fastned uitkwamen om te laden en waarvan we bij 2 konden laden zonder af te koppelen, ideaal. Bij gemiddelde snelheid van net geen 90 km/h is het verbruik met volle bepakking en vouwwagen 22 kwh/100 km, gewoon in Nld was het verbruik rond de 16 kWh/100 km. Niet slecht dus. Met een volle accu was de range ongeveer 260 km en die range is groter dan de blaas van de medepassagiers dus helemaal prima.
Daarna geladen tijdens overnachting en de dag erna nog 1 stop om in Oostenrijk aan te komen met nog 20% accu. Eigenlijk is deze reis niet anders dan ik anders met een brandstof auto. Geen angst voor een gebrek range oid.
-
@RvdM ook benieuwd naar je ervaringen.
Ben zelf geïnteresseerd in de model y, ev6 of enyaq coupe RS
Zoals het er nu naar uit ziet gaan we op de eerste reisdag 650 km rijden met twee laadstops van 30 minuten na steeds ca 2 uur rijden, om vervolgens met 10% resterend aan te komen op de camping.
Op de camping kan ik laden aan 230V (uiteraard wel netjes in overleg met de eigenaar).
De route heb ik gepland met abetterrouteplanner.com met een referentieverbruik van 230 wh/km@110km/h. Ik ben benieuwd wat de praktijk ons gaat brengen, we reizen ook met een baby van 4 maanden oud, dus wie weet staan we om andere redenen vaker aan een snellader :+
Ik zal mijn praktijkervaringen hier ook delen.
-
Vorige week maandag een rit gemaakt van 669 km vanuit Nederland naar de Loire regio in Frankrijk.
In de praktijk hebben 3 keer moeten laden om op de plaats van bestemming uit te komen. Het weer zat tegen, er was veel regen en harde wind(veel slechter heb ik het in de zomer niet meegemaakt). Uiteindelijk was het verbruik over de hele rit gemiddeld 308 wh/km met een gemiddelde snelheid van 86 km/u.
We hebben zoveel mogelijk de toegestane snelheid gereden / met het verkeer mee gereden. In Nederland kwam dat neer op ca 95-100 km/u, België zo veel mogelijk 120 en in Frankrijk 110 - 130 afhankelijk van de omstandigheden. Rondom Parijs was het erg druk (boulevard peripherique) en hebben we langzaam gereden.
Als ik uiteindelijk de tijd aan de snellader optel kom ik op 1:46 uur.
Dit had korter kunnen zijn als we de laadcurve van de auto beter benut hadden: laden bij ca 5% resterend en weer rijden bij 70-75%. Vanwege de baby stops was dit niet altijd mogelijk en zijn we steeds iets eerder en soms langer gestopt dan noodzakelijk.
Vanwege het weer hebben we in de tussentijd de loire alweer verlaten. De trip heeft ons toen vrijwel recht naar het zuiden gebracht naar de regio rond Cahors.
Hierbij was het weer wederom niet zo best, eigenlijk vergelijkbaar met de trip op maandag.
Totaal 439 km, waarvan de eerste 120km binnendoor. Vanaf de snelweg hebben we weer lange stukken tussen de 110 en de 130 gereden.
Het verbruik was toen gemiddeld 290 wh/km over de hele rit. We vertrokken met 88% in de accu en hebben onderweg twee keer geladen. (ca 45 minuten totaal)
Morgen gaan we weer verder naar de Gard, een deel binnendoor en een stukje snelweg. Ik ben benieuwd hoe het verbruik zal zijn bij goed weer.
-
M’n eerste vakantie rit met de BMW iX1 bevalt uitstekend.
Ik had oom graag een recensie neer willen zetten hier, ware het niet dat onze IX1 al een maand bij de dealer staat met een mechanisch defect in de aandrijving. Nu met een Franse ICE huurauto op pad helaas :N
Knappe cijfers heb je gehaald, ik heb Meg 25kWh/100km gerekend maar het kan dus zuiniger :-)
-
Bijna 4000km naar en door Zweden gereden in 3,5 week. Afgeladen vw en 5 in de auto.
248wh/km (zeg maar 25kwh/100km) volgens de stats van de auto, vond ik nog meevallen achteraf met zo'n lompe kist van een Campooz. CCC was 3-4 kwh/100km zuiniger.
km: 3961km (inclusief 1 overtocht van Rostock>Trelleborg, terug over de bruggen)
kwh geladen: 998kwh
-
Ik had oom graag een recensie neer willen zetten hier, ware het niet dat onze IX1 al een maand bij de dealer staat met een mechanisch defect in de aandrijving. Nu met een Franse ICE huurauto op pad helaas :N
Knappe cijfers heb je gehaald, ik heb Meg 25kWh/100km gerekend maar het kan dus zuiniger :-)
Van wat was BMW weer de afkorting? Brol Met Wieltjes? :#
Bovenstaande onder het motto alles is minder erg als men er mee kan lachen, maar kan me goed voorstellen dat het een heel vervelende situatie is die je kan missen als kiespijn!
-
Ik kan er grapjes om maken gelukkig, en nog meer om dat vreselijke voertuig van Franse makelij wat we mee hebben gekregen :H
Franse auto met een Franse klapper.....
-
Gisteren weer thuis gekomen van onze vakantie in Frankrijk. Graag deel ik mijn ervaringen met het rijden met een elektrische auto en een vouwwagen.
Auto: Mercedes EQA 250
Vouwwagen: Holtkamper Aero 2021
Verbruik en laden
Het verbruik viel mij een beetje tegen, ongeveer 25 kWh per 100 km. Wel hadden wij onze reis goed en behoudend gepland mbv de ABRP app (ik hield eindwaarde 20% aan bij het plannen). Hierdoor was de reis zelf behoorlijk ontspannend, nergens laadstress gehad en maar bij 1 laadstation 20 minuten wachttijd gehad voor we konden laden. Alle andere laadpunten waren goed beschikbaar. Ik was aangenaam verrast, dat in Frankrijk een goed netwerk is van diverse aanbieders. Ook maar bij 1 laadstation de vouwwagen hoeven af te koppelen.
Bij Mercedes heb je de mogelijkheid om een Mercedes Me Charge abonnement af te sluiten. Overal heb ik de bijbehorende laadpas gebruikt en deze werd altijd geaccepteerd.
Rijden
De auto kon de vouwwagen makkelijk trekken, geen enkel probleem. Ook in de bergen ging het prima en met adaptive cruise control aan reed het prima. Het rijden in de bergen viel mij mee qua verbruik, het terugwinnen werkt prima. Ook houdt de auto prima de ingestelde snelheid aan, zowel bergop als bergaf.
In Nederland hebben we deze ingesteld op 90km/h en in Duitsland en Frankrijk op 100 km/h.
-
Mooie combinatie! Realistisch verbruik :J
-
Mooie combi inderdaad en dank voor het delen.
-
Dank, leuk leesvoer
-
Voor het eerst met de MG4 uit getest met de vouwwagen erachter.
Op naar Friesland gemiddelde verbruik 24 kWh rijd als een zonnetje.
-
Dit is onze nieuwe combinatie
-
Wat ik me eigenlijk afvraag hoe verhouden de prijzen per km eigenlijk.
Bijvoorbeeld ik rijd nu 1 op 16 voor laten we zeggen 2 euro.
Hoe zit dit electrisch.
Hoever kom je dan ongeveer met 2 euro aan stroom?
-
Dit is onze nieuwe combinatie
Mooie combinatie.
-
Wat ik me eigenlijk afvraag hoe verhouden de prijzen per km eigenlijk.
Bijvoorbeeld ik rijd nu 1 op 16 voor laten we zeggen 2 euro.
Hoe zit dit electrisch.
Hoever kom je dan ongeveer met 2 euro aan stroom?
Dat is een tamelijk lastige vraag om te beantwoorden: als je thuis op je eigen zonnepanelen oplaadt, heb je veel stroom voor 2 euro: je hebt dan alleen wat afschrijving op je zonne-installatie als kosten... Bij een snellader liggen die prijzen fors hoger.
Door te laden bij een snellader, bespaar je tijd, maar ben je duurder uit. Daardoor kan het zijn dat je vakantiekilometers het duurste zijn in je hele jaar. Maar ja, als je de rest van het jaar 'gratis' laadt, maakt dat wat minder uit.
-
Dat is idd niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Maar ik heb onderweg naar Oostenrijk prijzen van 0.59 per Kw betaald bij Tesla, 0,69 bij Fastned en 0,79 bij EBenW. En had een gemiddeld verbruik met vouwwagen van 23 kw/100 km.
Maar m’n eerste kilometers waren op de thuis volgeladen accu op zonnestroom. Gratis en sterker nog betaald door de baas. Eenmaal ter plaatse in Oostenrijk een x gratis geladen op de camping en aan een reguliere laadpaal met een veel lagere prijs per kw.
Ik zal als ik alle facturen heb van het laden wel eens de prijs/km kosten voor de vakantie uitrekenen. Maar denk dat het elkaar niet heel erg ontloopt.
-
Wat ik me eigenlijk afvraag hoe verhouden de prijzen per km eigenlijk.
Bijvoorbeeld ik rijd nu 1 op 16 voor laten we zeggen 2 euro.
Hoe zit dit electrisch.
Hoever kom je dan ongeveer met 2 euro aan stroom?
Ik heb even gekeken en wij hebben deze vakantie voor ongeveer 9 cent per km gereden. Echter, dit is enigszins vertekend omdat wij een Mercedes Me Charge laadpas hebben met bijbehorend abonnement. Het eerste jaar is dit abonnement gratis en zijn de laadtarieven goedkoper dan de reguliere tarieven.
-
Wij hebben dit jaar ruim 4.000km gereden met de Kia EV6, met vouwwagen en 5 personen. ca. 100km/h gereden in D, ca. 90km/h in DK en S (waar mogelijk). Volgens de auto 19,7kWh/100km. Vind ik erg netjes, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook km's zonder VW bij zitten. Met VW zag ik meestal 20-23 kWh op de boordcomputer staan. Ook netjes.
PS: sorry voor het (vakantie)stof op de foto :H
-
Ik heb even gekeken en wij hebben deze vakantie voor ongeveer 9 cent per km gereden. Echter, dit is enigszins vertekend omdat wij een Mercedes Me Charge laadpas hebben met bijbehorend abonnement. Het eerste jaar is dit abonnement gratis en zijn de laadtarieven goedkoper dan de reguliere tarieven.
ik kom op ongeveer 12ct/km met alleen maar snelladen (gemiddeld 59ct/kWh). Ongeveer gelijk aan benzine dus.
En ik geef het toe: als vakantieauto is elektrisch niet ideaal, maar de rest van het jaar is het heerlijk. De laadstops (ca. 200km/2uur) konden we meestal nuttig besteden met lunchen en boodschappen doen. Het plannen van de stops gaf weer wat afleiding. In Denemarken en Zweden prima te doen. (Noord) Duitsland ietsjes minder. 2 keer in de laadfile gestaan, dat wel :X
Al met al viel het zeker niet tegen met de EV6 op vakantie.
-
De laadstops (ca. 200km/2uur) konden we meestal nuttig besteden met lunchen en boodschappen doen.
Spreek jeje hier niet tegen?
Wel ideaal toch?
-
Spreek jeje hier niet tegen?
Wel ideaal toch?
Het is maar hoe je het bekijkt :).
-
Van de zonnige kant :P
-
Ford Mustang Mach E
Staat niet in de poll, maar ik gebruik 'm wel :-)
-
Tesla Model X ontbreekt in het overzicht
-
U vraagt wij draaien.
-
Ik moet wel smakelijk lachen om het keuzelijstje EV's.
Dat zijn ook allemaal doodnormale middenklasse auto's die iedereen eenvoudig kan kopen ::).
-
Ik moet wel smakelijk lachen om het keuzelijstje EV's.
Dat zijn ook allemaal doodnormale middenklasse auto's die iedereen eenvoudig kan kopen ::).
nou eenvoudig.... daar ben ik het niet echt mee eens. (misschien bedoel je het wat sarcastich)
Als ik een EV wil kopen die evenveel ruimte heeft als mijn huidige benzine auto ben ik 2 keer zoveel kwijt aan een EV nieuw prijs als mijn huidige benzine auto nieuw. (en ja ik koop nieuw)
-
Ik moet wel smakelijk lachen om het keuzelijstje EV's.
Dat zijn ook allemaal doodnormale middenklasse auto's die iedereen eenvoudig kan kopen ::).
Elektrische auto zijn stevig geprijsd, zeker als je dezelfde volumes wil tov een goede middenklasse ICE auto. Dus zomaar kopen is zeker niet voor iedereen weggelegd. Maar er zijn ook veel mensen die een auto leasen via hun werkgever en die verplichten meer en meer EVs, en onder die leaserijders zijn er ook een berg die graag met een vouwwagen kamperen. Dus die betalen forse bijtelling en willen graag dat ze dan wel een VW kunnen trekken.
-
Elektrische auto zijn stevig geprijsd, zeker als je dezelfde volumes wil tov een goede middenklasse ICE auto. Dus zomaar kopen is zeker niet voor iedereen weggelegd. Maar er zijn ook veel mensen die een auto leasen via hun werkgever en die verplichten meer en meer EVs, en onder die leaserijders zijn er ook een berg die graag met een vouwwagen kamperen. Dus die betalen forse bijtelling en willen graag dat ze dan wel een VW kunnen trekken.
tjah en dat wordt straks alleen maar meer.
Gezien de motorrijtuigenbelasting e.d. die er boven op gaat komen.
-
nou eenvoudig.... daar ben ik het niet echt mee eens. (misschien bedoel je het wat sarcastich)
Als ik een EV wil kopen die evenveel ruimte heeft als mijn huidige benzine auto ben ik 2 keer zoveel kwijt aan een EV nieuw prijs als mijn huidige benzine auto nieuw. (en ja ik koop nieuw)
Weet je dat wel zeker?
Als ik nu een Golf samen stel ben ik heel wat meer kwijt dat een model y en die is echt wel ruimer.
Moet je niet de kaalste versie golf nemen natuurlijk :)
-
tjah en dat wordt straks alleen maar meer.
Gezien de motorrijtuigenbelasting e.d. die er boven op gaat komen.
Die zal wel komen, wat ik ook snap.
Alleen denk ik dat het half of kwart tarief zal worden ofzo.
Ben benieuwd wanneer er fiets belasting gaat komen voor al die electriche fietsen:)
-
Die zal wel komen, wat ik ook snap.
Alleen denk ik dat het half of kwart tarief zal worden ofzo.
Ben benieuwd wanneer er fiets belasting gaat komen voor al die electriche fietsen:)
dat zou je verwachten maar nee, zoals het nu staat zal de MRB 100% zijn in 2026. Voor 2025 is er nog korting. En voor zware ev's is dat gewoon 1300of meer per jaar.
-
Weet je dat wel zeker?
Als ik nu een Golf samen stel ben ik heel wat meer kwijt dat een model y en die is echt wel ruimer.
Moet je niet de kaalste versie golf nemen natuurlijk :)
ten eerste zal ik never nooit niet een platgeslagen pausemobiel nemen (oftewel een tesla)....
een model Y = nog geen 60.000
volkswagen station met wat opties: (de Rline business bijna duurste) nog geen 50.000.
Maar neem je de Kia ceed station dan ben je nog geen 40.000 kwijt. (de gt-line geconfigureerd)
en dan de MRB voor benzine vanaf 2026 veel minder zal zijn dan bij het y model (het ymodel zal ongeveer 4 keer zoveel gaan kosten dan de VW vanaf 2026). Daar kunnen de kosten van elec vs benzine rijden nog niet tegen op.
ik vind het jammer, want ik zou heel graag in bv een enyaq willen rijden. maar daar betaal je ook 50K+ voor.
-
ten eerste zal ik never nooit niet een platgeslagen pausemobiel nemen (oftewel een tesla)....
een model Y = nog geen 60.000
volkswagen station met wat opties: (de Rline business bijna duurste) nog geen 50.000.
Maar neem je de Kia ceed station dan ben je nog geen 40.000 kwijt. (de gt-line geconfigureerd)
en dan de MRB voor benzine vanaf 2026 veel minder zal zijn dan bij het y model (het ymodel zal ongeveer 4 keer zoveel gaan kosten dan de VW vanaf 2026). Daar kunnen de kosten van elec vs benzine rijden nog niet tegen op.
ik vind het jammer, want ik zou heel graag in bv een enyaq willen rijden. maar daar betaal je ook 50K+ voor.
Tesla y rwd kost 44k daar gaat nog 3k subsidie vanaf dus 41k.
Enyaq coupe zelf ook naar gekeken zoals ik m wilde 69k
-
Wie rijdt er hier nog meer een Hyundai Ioniq 6?
-
Dus die betalen forse bijtelling en willen graag dat ze dan wel een VW kunnen trekken.
Tja wat is fors?
Ik hoor regelmatig zakelijke lease rijders klagen maar die hebben geen flauw idee hoe goedkoop ze auto rijden tov de privé rijder
-
Tja wat is fors?
Ik hoor regelmatig zakelijke lease rijders klagen maar die hebben geen flauw idee hoe goedkoop ze auto rijden tov de privé rijder
Eens.
Als ik via werk een auto mocht leasen wist ik t wel.
-
Eens.
Als ik via werk een auto mocht leasen wist ik t wel.
Toen ik die vraag kreeg heb ik er wel geteld minder dan 1 seconde over nagedacht :# :J
-
Ja ik ook, ik zou niet leasen. Geef me dan maar meer bruto salaris.
-
Met het rekenen of lease/bijtelling t.o.v. eigen auto goedkoper is gaan jullie er dan van uit dat het onderhoud door de dealer gebeurt? En word er dan alleen met nieuwe auto’s vergeleken?
Vooral de laatste vraag is reëel, want zou je zelf zo’n zelfde nieuwe auto (kunnen) kopen?
Als je niet een nieuwe auto zou aanschaffen gaat elke vergelijking, volgens mij, al mank.
En daarnaast kan je een hoop besparen door te kijken naar een goed alternatief voor het onderhoud bij de dealer. In het verleden deed ik heel veel zelf en tegenwoordig doe ik nog steeds van alles zelf, maar ik weet dat niet iedereen dat kan of wilt. Bij de garage waar ik kom vinden ze het geen probleem als ik zelf de onderdelen lever. Zij begrijpen ook dat onderdelen van een sloopauto een goed alternatief kunnen zijn. Ook koop ik zelf gebruikte banden. Deze hebben vaak 1 of 2 mm minder profiel dan nieuwe banden en dat scheelt echt serieus geld.
Naar mijn mening moet je met het rekenen ervan uitgaan wat je zou kunnen kopen op het moment dat je een lease auto krijgt aangeboden.
Maar dit is alleen maar mijn mening.
Ik weet ook dat er nog andere voordelen zijn bij een leaseauto maar die vallen m.i. ook onder de vraag zou je het anders ook zelf kopen?
-
Of dat leasen goedkoop is als werknemer hangt ook af van hoeveel je prive rijd. Buiten de vakanties waar verbruik zelf moet betaald worden, is dat bij mij niet zoveel. Doe het meeste met de fiets. En dan begint 300 euro per maand belasting betalen voor het prive gebruik van de wagen die niet van jezelf is wel erg hoog belast te worden (en het had niet veel geschollen of dat was een goede 900 per maand geworden). In bij inlevering heb je meestal nog wel een boel extra kosten ook.
Uiteraard heeft het voordelen, maar ook nadelen en het is aan ieder om die altijd tegen elkander af te wegen. Velen zien over het algemeen enkel de voordelen de ander en de nadelen van zichzelf.
Een elektrische auto is meestal interessant omdat er dan anders wordt gekeken. Er wordt gekeken naar de total cost of ownership en die ligt bij die wagens vaal lager dan van de andere wagens. Prive ziet men meer naar wat is de kost dat ik nu op tafel moet leggen en kijkt men minder naar de kost daarna. Wat ook begrijpbaar is en ik zeker niet veroordeel. Je moet het geld liggen hebben om iets dat in de toekomst goedkoper is te kunnen betalen hé. Het is zeker niet zo dat je meer budget krijgt om een meer degelijke elektrische wagen te kopen dan een benzine of dieselwagen.
Een andere reden waarom het als leasing interessant kan zijn is de pak lagere belasting op elektrische bedrijfswagens (in België op dit moment) zodat zelf als je een deel zelf op legt, je toch goedkoper kan uitkomen dan een benzine of diesel te nemen waarop je bijzonder veel belasting moet betalen. Maar ook daar kan je dan weer bedrogen uitkomen, want de kans is groot dat die belastingsregels weer eens aangepast worden binnen het jaar na de start van je leasing waardoor je toch meer gaat moeten betalen dan je voorzien had.
Voor veel mensen is het zeker goedkoper rijden via leasing. Maar hangt sterk af van het aantal prive km. Als dat maar erg beperkt is, kan de belasting hoger zijn dan het voordeel waarop je belast wordt.
Nooit een zwart wit verhaal, meestal is het altijd erg grijs.
-
In Nederland is het eigenlijk best simpel momenteel (met de afbouw van gunstige bijtellingsregelingen, ik heb het niet over bijtellingsvrije Tesla's en andere voordeeltjes als 14% bijtelling). Als je veel prive rijd (en dan moet je aardig aantokkelen prive) is het een zakelijke lease-auto gunstig, rijdt je veel zakelijk dan is een prive auto gunstig, er vanuit gaande dat je een nette km vergoeding krijgt. De meeste autos rijden op 10cent brandstof de kilometer en onderhoud is min of meer vast (ik rijd bijvoorbeeld een volvo v60 en heb tot nu toe alleen de reguliere beurten met slijtage onderdelen gehad, banden/remblokkenschijven en recent een accu) Verder maakt het niet zoveel of ik 10 of 25k kilometer rijd voor onderhoudskosten want de jaarlijkse beurt krijgt hij toch wel. Wegenbelasting is onafhankelijk van km en verzekering min of meer ook (ik geloof dat er wel iets tussen zit bij verschillende kilometrages maar dat is verwaarloosbaar). Tuurlijk zit er ook nog wel wat afschrijving extra op, maar als je 2e hands rijdt maakt een verschil van 15k per jaar niet zoveel meer uit.
Conclusie als je meer zakelijk kunt declareren, moet je wel die 10c brandstof aftikken, maar kun je de rest van de 'opbrengsten' wegstrepen op vaste kosten, waarbij geldt dat meer kilometers betekend meer wegstrepen. Als je dan ook nog in je achterhoofd houd dat je bijtelling a 300euro in je zak houd, weet ik nog niet wat goedkoper is. Maar mijn ervaring tot nu toe: 3 jaar eigen auto is echt goedkoper dan 3 jaar lease, en ik rijd niet weinig prive (ongeveer 10k prive en 10k zakelijk, waar eerder bij mijn lease-auto dat makkelijk 20k zakelijk was omdat de baas zei je hebt een auto van mij dus je komt maar op project). Dus ik bespaar ook nog een hoop tijd :J
-
In Vlaanderen is er dit jaar een premie van 5000 euro bij aankoop van een EV onder de 40.0000 euro inclusief BTW. Dat heeft ervoor gezorgd dat heel wat prijzen van wagens sterk zijn gedaald of een versie werd uitgebracht met een lagere prijs die onder de 40.000 euro valt. Zo heb je hier nu ook een Tesla Y en Skoda Enyaq van minder dan 40.0000 euro (juist minder, dus om op premie aanspraak te hebben, mag je geen optie meer bij nemen).
De lijst:
https://www.vroom.be/nl/advies/alle-evs-vlaamse-premie-2024-26199/
Geeft wel aan dat we mogen verwachten dat de prijzen van EV's de komende jaren gaan normaliseren.
-
Ik verwacht dat die premie in België op is, nog voor de dag dat hij aangevraagd kan worden. Wie nu koopt is al te laat. Wordt in 'de Tijd' ook zo ingeschat. Er zijn maar voor max 4000 mensen subsidie, en iedereen die vanaf sept kocht, kan ze nog aanvragen.
Wij hebben de afgelopen 2 maanden ook rondgekeken voor een ev. Niet als vakantieauto. Ik ga niet de hele vakantie op zoek naar laadpalen als het niet moet. Bovendien is een ev van de grootte die we nu in benzine hebben, voor ons onbetaalbaar + de ev's mogen allemaal te weinig trekken . Onze boot trekken (1600kg) is een verloren zaak, met een ev..moest je er dan toch een vinden, kost die €90000 en heb je, met 1600 kilo erachter, een ander rijbewijs nodig. Als vakantieauto voor ons dus niet mogelijk/geschikt.
We zouden hem, omdat we nog een terugdraaiende teller, en zonnepanelen hebben, kopen voor alle ritten behalve vakantie. Om onze huidige auto 'te sparen' dus, in de plaats van onze huidige 2e auto, waar we met z'n 4 dus niet goed in passen. Dus: vrouw naar het werk, dagelijks naar de zwemclub familiebezoekjes en zo. Omdat ik echter 1,91 ben, vallen alle ev's ter grootte van de 208 en corsa al af. Dan kom je al bij een Megane (eigenlijk ook te klein vanachter, dan zou ik wachten op de scenic etec) of id3 of Cupra uit. Meteen 40000 euro. Vind ik toch heel veel. Dan zou ik op m'n micraatje met slechts 60k km op de teller, heeeeel veel moeten bijleggen. Dan is het goedkoper om die te houden en m'n stroom, die over is, met pijn in het hart, gratis aan de staat te geven.
Ik denk nog steeds dat de evolutie nog in de kinderschoenen gaat. Er komen hoe langer hoe meer auto's met meer range, de prijzen dalen... Als je het zelf moet betalen (leasen is iets anders natuurlijk) denk ik dat het slimmer is om nog 5 jaar te wachten. Ik denk dat de technologie dan veel verder gaat staan, en hoop dat het aanbod dan veel groter is en de prijzen dus lager. Want voor een gemiddelde particulier blijft het, hoe je het ook draait of keert érg duur. Zeker met alle beperkingen die erbij horen (en ja, die wennen). Ik blijf voorlopig dus nog wat benzine rijden, maar sluit niet uit dat, als de prijzen nog eens flink dalen, onze Micra eruit gaat voor een id3 of zo. Die kan dan thuis altijd geladen worden. Voor lange stukken en trekgeweld, is er de benzine.
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
-
Denk dat je toch eens naar de lijst moet kijken. Veel EV's zijn serieus in prijs gedaald door die maattregel en daar profiteer je ook van als je de premie niet meer kan hebben.
Een Tesla Model Y, Skoda Eniaq en ID 4 zijn nu ook niet de kleinste auto's en moet je zeker met je lengte in kunnen passen. Is wel niet de grote batterij versies dus voor trekken van zware dingen over langere afstanden nog niet geschikt, maar ze mogen wel wat trekken.
-
De polestar 2 is ook flink verlaagd ends met subsidie aan te schaffen
-
En veel van die bestellingen tussen september en nu zijn voor de prijsdalingen waarbij dus veel minder auto's in aanmerking kwamen. Daarom dat ik denk dat er nog wel wat ruimte is op dit moment. Is enkel op EV's met minder dan 40000 euro inclusief BTW en daar vielen er niet zoveel in voor de prijsdalingen.
-
....
Wij hebben de afgelopen 2 maanden ook rondgekeken voor een ev. Niet als vakantieauto. Ik ga niet de hele vakantie op zoek naar laadpalen als het niet moet. Bovendien is een ev van de grootte die we nu in benzine hebben, voor ons onbetaalbaar + de ev's mogen allemaal te weinig trekken . Onze boot trekken (1600kg) is een verloren zaak, met een ev..moest je er dan toch een vinden, kost die €90000 en heb je, met 1600 kilo erachter, een ander rijbewijs nodig. Als vakantieauto voor ons dus niet mogelijk/geschikt.
...
De Tesla Model Y mag wel 1600 kilo trekken (E-rijbewijs kon je wel eens nodig hebben inderdaad) en is een heel stukje voordeliger als wat je stelt (vanaf 45k -/-3k subsidie).
Verder is hij erg ruim en in de standaard uitvoering reeds voorzien van vrijwel alles wat je bij een ander merk optioneel moet bijkopen.
En dan zou je voor de grap eens moeten uitrekenen wat je aan onderhoud en brandstof bespaart tov een brandstof-auto over de levensduur.
En, ohja, je hoeft niet op zoek naar laadpalen, dat doet de auto wel voor je. Je hoeft het maar te vragen :# Tesla heeft een enorm goed laadnetwerk en plant de beste laadstops zelf bij een lange reis.
Mensen zijn zo bang voor dat opladen en die actieradius en dat is echt niet nodig. Want in de praktijk is het prima bruikbaar voor vrijwel iedereen, het is meer een mindset.
-
Denk dat je toch eens naar de lijst moet kijken. Veel EV's zijn serieus in prijs gedaald door die maattregel en daar profiteer je ook van als je de premie niet meer kan hebben.
Een Tesla Model Y, Skoda Eniaq en ID 4 zijn nu ook niet de kleinste auto's en moet je zeker met je lengte in kunnen passen. Is wel niet de grote batterij versies dus voor trekken van zware dingen over langere afstanden nog niet geschikt, maar ze mogen wel wat trekken.
In belgie misschien, in NL zijn ze nog steeds veel te duur.
een model y 60k+
enyaq 55k+
polestar 2 65k+
ja de standaard shit met niets erop of mogelijkheden zijn goedkoper. zodra je wat opties wil is er intens duur
-
De Tesla Model Y mag wel 1600 kilo trekken (E-rijbewijs kon je wel eens nodig hebben inderdaad) en is een heel stukje voordeliger als wat je stelt (vanaf 45k -/-3k subsidie).
Verder is hij erg ruim en in de standaard uitvoering reeds voorzien van vrijwel alles wat je bij een ander merk optioneel moet bijkopen.
En dan zou je voor de grap eens moeten uitrekenen wat je aan onderhoud en brandstof bespaart tov een brandstof-auto over de levensduur.
En, ohja, je hoeft niet op zoek naar laadpalen, dat doet de auto wel voor je. Je hoeft het maar te vragen :# Tesla heeft een enorm goed laadnetwerk en plant de beste laadstops zelf bij een lange reis.
Mensen zijn zo bang voor dat opladen en die actieradius en dat is echt niet nodig. Want in de praktijk is het prima bruikbaar voor vrijwel iedereen, het is meer een mindset.
waar zie jij 45K? online op tesla zelf in NL zijn ze 55k+ minimaal. demo autos zijn al boven de 51K
-
In belgie misschien, in NL zijn ze nog steeds veel te duur.
een model y 60k+
enyaq 55k+
polestar 2 65k+
ja de standaard shit met niets erop of mogelijkheden zijn goedkoper. zodra je wat opties wil is er intens duur
Van de enyaq en polestar weet ik get niet maar je prijsbeeld van de Model Y moet je echt ff bijstellen. Als je mijn vorige post niet gelooft kijk dan op de website van Tesla ::)
https://www.tesla.com/nl_nl/modely/design#overview
-
Inderdaad een rwd tesla y kost 54k zoals ik eerder ook al zei met 3k subsidie nou 2950 euro dan.
Als je een voorraad model kiest ben je nog minder kwijt.
Enige wat erbij komt is een trekhaak
Ik heb privé een tesla y longe range gekocht dan met trekhaak was die 52k helaas geen subsidie dan, maar ik wilde een longe range ook.
Beide mogen 1600kg trekken.
Heb al eens filmpje gezien dat ze met een y 6ton trokken (america).
-
De y is er in Be nu inderdaad tijdelijk, gelimiteerd, voor 39900. Dat zou in de toekomst inderdaad een optie kunnen zijn.
Ik heb de indruk dat de NL tweedehands markt wel veel gevulder is, en dat er daar wat makkelijker aan bv een e-golf of leaf van een paar jaar oud te geraken is. Daarom.. ik denk dat het binnen een paar jaar echt goedkoper zal zijn. Dat hoop ik althans :)
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240205/66de9a1df92c161571c4e1c0cc8157cc.jpg)
-
De y is er in Be nu inderdaad tijdelijk, gelimiteerd, voor 39900. Dat zou in de toekomst inderdaad een optie kunnen zijn.
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
dan komen ze beter in de buurt.
Ik zou zelf nooit een tesla gaan rijden :+. Maar dat is meer een innerlijke persoonlijk gevoel/keuze
-
Ik ben er ook geen mega fan van, maar ruimte/prijs zit die wel goed. Ik denk dat ik eerder voor de scenic zou gaan, die zie je wat minder vaak.
Maar we zijn gestopt met zoeken en hebben beslist op onze benzineautos eerst op te rijden. Dat heel erg veel goedkoper uitkomen.
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
-
Nu weer on topic dan.
Achter welke elektrische auto hangt mijn vw
-
Kia Niro EV MY2023
-
Staat erbij.
-
Vanaf begin april (dan schroeven ze de trekhaak eronder) een Tesla Model 3 Highland
-
Onze Jamet Easy hangt heel kort achter een Hyundai Ioniq 5. Rijdt geweldig, maar de vouwwagen is te koop, incl uitgebreide kampeer uitrusting