Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango  (gelezen 1666 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AZN

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Gepost op: juni 20, 2023, 01:47:35 pm »

Hierbij wil ik graag een aantal foto's delen van hoe ik mijn transportbuis heb gemaakt voor onder de Kavango. Wat ik nog niet eerder online heb kunnen vinden is iemand die dit in het zwart heeft uitgevoerd. Het oog wil ook wat.

Materialen:
- "PP buis zwart 125 x 3.9 mm" en "PP einddop zwart om de buis 125 mm" besteld bij PVC Voordeel
- Spansluitingen (setje van 4) besteld op Amazon (zoek op B0BC35C1TM)
- 2 Ophangbeugels van de Hornbach

Opmerkingen:
- Bij het bestellen van de buis gevraagd of men hem kon afzagen op 1,5 meter. Naderhand nog ~ 8cm afgezaagd, dus effectief zal de buis iets van 142cm lang zijn.
- Twee gaatjes 9mm in het chassis geboord
- Gaatjes afgewerkt met zinkspray
- Elke klem bevestigd met stukje draadeind M8, sluitring, nyloc moer en nog een dopmoer erbovenop
- Uiteinde van de buis onder 45graden gefreesd met een bovenfrees (binnen en buiten)
- Rubber uit de eindkappen verwijderd
- Spanklemmen bevestigd met popnagels

Kosten en tijd:
- Al met al ongeveer €100 aan materiaalkosten.
- Het meeste werk was nog het opkrikken om de gaatjes in het frame te kunnen boren, al met al was het een tot twee uur werk.

Kanttekeningen:
- Ik krijg uit allerlei hoeken de opmerking dat deze oplossing kwetsbaar is en een dergelijke buis in de lengterichting geplaatst moet worden. Als je de onderkant van de Kavango ziet dan weet je dat dit niet kan en deze positie het best haalbare is.
- ~9cm grondspeling, in hoeverre gaat dat problemen geven? Fingers crossed.
- het gebruik van PP materiaal, is dat over de lange termijn geschikt voor deze toepassing? We will see
- Stokken van de Kavango voortent inclusief de stokken van de varioluifel passen samen met één extra garderobestang nét in de buis (de poten van de keuken passen er met goed fatsoen niet meer bij)
- ik wil nog borgpennetjes of plaatsen, iemand tips?
- idealiter zou ik een stel (3d geprinte) blokken gebruiken en twee grote u-bouten zoals deze persoon https://www.outdoortest.info/transportrohr-eigenbau-campwerk/ heeft gedaan. Als ik de hoogte op het dunste punt dan beperk tot zeg 5mm, dan creëer je weer pak 'm beet 15mm extra grondspeling. Echter heb ik nog geen betaalbare U-bouten gevonden.

Foto's probeer ik in de bijlage toe te voegen. Benieuwd wat jullie ervan vinden, bedankt.
Gelogd

A l e x

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.0
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2023, 03:53:09 pm »

Gaaf zeg! Iets vergelijkbaars heb ik ook in gedachte, maar dan in de ruimte achter de fietsendrager op de dissel.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.574
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2023, 04:32:29 pm »

Ziet er goed uit, maar ik zou met die montage hobbelige wegen vermijden
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Ron58

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Kees Kampeert Numero 13 in aanbouw
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2023, 04:33:07 pm »

Het ziet netjes uit. Mooi gemaakt. Maar 9 centimeter grondspeling is wel heel erg weinig. Bij iedere bobbel, die je normaal tussen de wielen door laat gaan, zou ik met samengeknepen billen zitten luisteren.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk

Gelogd

Campwerk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 43
  • Merk Vouwwagen: Campwerk
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2023, 05:29:16 pm »

Waarom heb je ze niet achter je wielen geplaatst?
Dan zitten de schokbrekers en de reminrichting niet in de weg en zou je hem met 2 U-beugels strak tegen de chassisbalken kunnen monteren. Dat scheelt je weer 1,5 cm

Het ziet er overigens wel netjes uit hoor!
Gelogd

AZN

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2023, 06:34:16 pm »

Waarom heb je ze niet achter je wielen geplaatst?

Daar zit het reservewiel in de weg

Gelogd

AZN

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #6 Gepost op: juni 26, 2023, 10:54:09 pm »

Okee. Een ritje naar Limburg achter de rug. De speling is echt te weinig. Niets geraakt maar elke drempel zorgt voor zenuwen. De stokkenbuis gaat naar de dissel al is dat natuurlijk nadelig voor de gewichtsverdeling. Nog even een profi manier bedenken om hem daar te bevestigen.
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2023, 08:56:31 am »

Okee. Een ritje naar Limburg achter de rug. De speling is echt te weinig. Niets geraakt maar elke drempel zorgt voor zenuwen. De stokkenbuis gaat naar de dissel al is dat natuurlijk nadelig voor de gewichtsverdeling. Nog even een profi manier bedenken om hem daar te bevestigen.

Monteer een dunne aluminium strip over de breedte van de dissel. Daar kun je dan de buis opleggen en dmv de spansluitingen aan de strip monteren :)
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2023, 10:30:03 am »

Ik heb de meerwaarde van een stokkenbuis onder de kar nooit begrepen. Hoe je de montage ook maakt, het blijft een min of meer instabiel geheel wat in de weg kan zitten bij slechte wegen. Daar buiten passen er alleen rechte stokken in. Lijkt me stug dat je die niet ergens in de kar zelf kwijt kunt. Maar goed ieder zijn ding.  I:
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2023, 10:47:06 am »

Het waarom begrijp ik wel. Makkelijk bereikbaar tijdens het opslaan. Beperkt plaatswinst in de kar.
Wat locatie onder de kar betreft ook niet direct een plaats waar ik het zou betrouwen. Kinopoo vondt ik wel een goed gevonden oplossing te hebben.
Gelogd

Campwerk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 43
  • Merk Vouwwagen: Campwerk
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2023, 12:14:58 pm »

Kun je hem niet kwijt naast de dissel?
Of zit daar je uitdraai steun?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2023, 07:53:40 pm »

Waarom zit er tussen het frame van de wagen en de buis speling, daar lijk je kostbare centimeters te kunnen winnen. Hoewel ik ook zeker de mening van Bert M zou meewegen...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2023, 08:17:24 pm »

Ik heb de meerwaarde van een stokkenbuis onder de kar nooit begrepen. Hoe je de montage ook maakt, het blijft een min of meer instabiel geheel wat in de weg kan zitten bij slechte wegen. Daar buiten passen er alleen rechte stokken in. Lijkt me stug dat je die niet ergens in de kar zelf kwijt kunt. Maar goed ieder zijn ding.  I:
Ik had een koker waar ook gebogen stokken in passen.
Gelogd

AZN

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #13 Gepost op: juli 02, 2023, 09:42:05 pm »

Ik heb de meerwaarde van een stokkenbuis onder de kar nooit begrepen. Hoe je de montage ook maakt, het blijft een min of meer instabiel geheel wat in de weg kan zitten bij slechte wegen. Daar buiten passen er alleen rechte stokken in. Lijkt me stug dat je die niet ergens in de kar zelf kwijt kunt. Maar goed ieder zijn ding.  I:

Ik ben ook van het type dat het leuk vind om zo nu en dan weer eens een leuk projectje te doen en iets te maken ;-)  daarbij is zo een zware zak stokken die je in de buurt van de dissel wilt hebben vrij onhandig in combinatie met kratjes en andere voorwerpen van ‘vaste vorm’. Net zo goed als dat ik mijn haringen en scheerlijnen, en alles wat je verder nodig hebt voor het opzetten, graag ‘buiten’ de bak plaats (lees in de disselbak), wil ik dat ook met mijn stokken. Op dit moment hebben wij geen boogluifel en dus alleen rechte stokken wat prima werkt met een dergelijke transportbuis.
Gelogd

AZN

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Zwarte Transportbuis / Stokkenbuis 125mm onder de Aart Kok Kavango
« Reactie #14 Gepost op: juli 02, 2023, 09:44:09 pm »

Waarom zit er tussen het frame van de wagen en de buis speling, daar lijk je kostbare centimeters te kunnen winnen. Hoewel ik ook zeker de mening van Bert M zou meewegen...

Op de terugweg is de bevestiging daadwerkelijk verbogen dus hij gaat sowieso niet meer onder de wagen geplaatst worden maar op de dissel. :P
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal