Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: AlpenKreuzer of Jamet  (gelezen 6630 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kammetje

  • Gast
AlpenKreuzer of Jamet
« Gepost op: mei 03, 2013, 05:27:23 pm »

Wij willen een vouwwagen aanschaffen en hebben 2 tweedehands vouwwagens gezien welke ons eventueel aanspreken (zeer verschillend in leeftijd).
* Jamet Arizona bouwjaar onbekend gezien kleur doek (grijs met lila en geel) wellicht 2001?
* AlpenKreuzer Allure ca 1987

Van vroeger met mijn ouders weet ik nog ongeveer hoe het opzetten gaat en ik ben ermee bekend dat het slaapgedeelte zo staat maar dat het meeste werk in de haringen/scheerlijnen en voortent en luifel zit. Dit vinden wij prima. Wij kampeerden vroeger met een AlpenKreuzer (zo'n bruin met oranje en erg schattige eekhoorntjes op de gordijntjes  :P ).

Het belangrijkst vinden wij de veiligheid vh onderstel en de banden/as. En het doek moet uiteraard in goede (gebruikte) staat zijn incl. de naden en ritsen.

De AlpenKreuzer hebben we al gezien en is uiteraard gedateerd maar het doek is nog in prima staat en de naden en ritsen ook. De Jamet hebben we nog niet gezien maar als we de verkoper mogen geloven is ook daar het doek in prima staat.

Nu weet ik dat AlpenKreuzer grote banden heeft en dat lijkt mij veiliger en lekkerder op de weg. Gevoelsmatig neig ik naar de AK ivm grote(re) banden en bekend bij mij van vroeger maar de Jamet is een stuk jonger waarschijnlijk. En bij beiden is het doek in prima staat.

* Weet iemand het verschil in bandenmaat tussen AK en Jamet?
* Kan iemand vertellen hoe we de leeftijd ve band kunnen zien (afgezien van haarscheurtjes wat ook erg belangrijk is)?
* Weet iemand het bouwjaar van een Jamet Arizona met groen/geel/lichtgrijze streep aan onderkant voorkant en lila rond de ramen? (ook twijfel ik of het een arizona is, wat ik op internet heb gezien is de voortent anders vwbt de ramen, nl. naast het grote raam nog een smal raam met schuine kant aan dfe bovenkant en dat heeft die van de advertentie niet, zie hier de link naar de ad. http://www.zeelandnet.nl/prikbord/advertentie-5689030-Jamet_Arizona_vouwwagen.html)

Kan iemand ons helpen bij het maken van de keuze? Het is om te proberen, bevalt het dan schaffen we wellicht ooit een nieuwere aan.

Alvast hartelijk dank!
Gelogd

vdirk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 45
  • Merk Vouwwagen: Trigano Chantilly
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2013, 06:52:15 pm »

Ik heb te weinig ervaring met vouwwagens om op de rest een goed antwoord te geven, wat betreft de banden kan ik je dit vertellen:
Op banden staat een zogenaamde DOT code die aangeeft wanneer de banden zijn geproduceerd. Op banden van voor 2000 bestaat de DOT code uit 3 cijfers. De eerste 2 cijfers van het getal geven het weeknummer aan en het laatste cijfer het jaar. DOT 479 betekent dus dat de band geproduceerd is in week 47 van 1999.
Banden van na 2000 hebben 4 cijfers. DOT 4702 betekent dus dat de band geproduceerd is in week 47 uit het jaar 2002.

Veelal staan er eerst de letters DOT, gevolgd door deze code. Even googlen geeft je een goed idee van hoe dat er uit moet zien!

Succes met de keuze  :)
Gelogd
To klap or not to klap, that is not a question!

kammetje

  • Gast
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2013, 11:24:25 pm »

@ vdirk: bedankt voor je reactie!
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2013, 11:35:15 pm »

Ik kan wel wat zeggen over Alpen Kreuzer in het algemeen: die uit 1987 zijn nog de Oost Duitse modellen. Wij hebben er een (een Select, welliswaar, maar das dezeflde kar) uit 1992. Ligt als een huis achter de auto, komt doordat hij onafhankelijk verende wielen heeft ipv een starre as. Grote wielen, 13 inch, lopen ook niet warm, zelfs niet bij hoge (rond de 110 km/h) snelheden.

Wat betreft het karretje: ze zijn onverwoestbaar, daarom zijn er nog zo veel oude over. De keuken is wat ons betreft ideaal, drie riante pitten waar normaal formaat pannen op passen. De kastjes onder de keuken zijn groot genoeg.

Als je een goede vind gaat ie nog jaren mee!

Overigens: als ze hetzelfde kosten, zou ik toch gaan voor de Jamet, die is veeeeeeel nieuwer. De Alpen Kreuzer moet ongeveer rond de 250 euro kosten (voor een nette). Voor meer gewoon laten staan en verder zoekn, je vindt echt wel een goede voor die prijs.
Gelogd

kammetje

  • Gast
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2013, 12:31:10 pm »

Gelogd

Treesje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Venezia
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2013, 01:33:40 pm »

Ik heb even rondgeneusd op Marktplaats en vond deze Jamet:

http://link.marktplaats.nl/673235930

Die lijkt het meest op de wagen van je Zeeuwse link. Een wagen uit 2001 heeft heel andere kleurstellingen.
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2013, 07:28:24 pm »

Ik zou ze beide even in real-life willen bekijken. Krijg je toch een beter beeld van de staat van onderhoud e.d. Even het klapmechanisne zelf voelen en het tentdoek goed inspecteren.

Moet wel zeggen dat die AK er niet zo ouderwets uitziet als ik zou verwachten bij een AK van '87. Succes met kiezen!
Gelogd
In één klap schatrijk!

kammetje

  • Gast
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #7 Gepost op: mei 05, 2013, 06:21:08 pm »

@ Treesje, dank voor je speurwerk! Toch wat ouder dan ik dacht. Gaan zsm kijken bij de Jamet.

@ Renve, die AK hebben ze voor ons opgeklapt laten zien (slaapdeel) en we zijn er bij geweest toen ze hem inklapten. Alles in goede staat en niets aan het doek te zien behalve dat het uiteraard gebruikt eruit ziet door stof etc. is het wat vuil geworden. De huidige eigenaar verkoopt ivm dat ze een caravan gekregen hebben. Ze zijn er 1 keer mee weggeweest en hadden anders er nog steeds gebruik van gemaakt. De vorige eigenaar heeft er veel mee gereisd te zien aan alle stikkers welke op de keuken geplakt zijn. Maar is er erg zuinig op geweest. Enige minpunt zijn de matrassen, schuimrubber met een losse hoes erom. Op de andere kant ook juist weer wel handig, schuimrubber wassen en laten drogen en zelf nieuwe hoes rond naaien of gewoon een matrashoes erover. De Jamet hopen we deze week te gaan bekijken, ben benieuwd! Bij de AK hebben ze het originele boekje nog met opzetinstructie!
Gelogd

kammetje

  • Gast
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #8 Gepost op: mei 05, 2013, 11:33:51 pm »

Denk toch dat het 2001 is maar vermoed dat het geen Arizona maar een Canyon is:

Ter vergelijking 2 via Marktplaats; de Canyon:
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-tenten/m673702433-jamet-canyon-met-extra-s.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

En de Arizona:
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m673774823-jamet-arizona-2001-luifel-met-zijwanden-inclusief-keuken.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

We gaan dinsdag kijken. De voortent van de Arizona op marktplaats heeft nog een schuin gedeelte naast het grote raam, de Canyon niet. De advertentie waar wij voor gaan heeft dat ook niet. Maakt wat ons betreft overigens niet uit welk type het is.

Als we dinsdag gaan en het ziet er goed uit, dan wordt dat hem ivm groot leeftijdsverschil. Het liefst zou ik voor een AK gaan van jongere leeftijd en met hard deksel maar de meeste zijn er met een zeil van wat ik zie.
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2013, 12:03:11 am »

Je lijkt een AK-fan!  :>

In dat geval zou je deze advertentie eens kunnen bekijken: http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m649154935-alpenkreuzer-parade-duet-onderdelen-jamet-trigano.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Staan diverse AK's in één advertentie, ook wel wat recentere modellen.
Gelogd
In één klap schatrijk!

kammetje

  • Gast
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2013, 02:13:30 pm »

@ Renve, nou AK trekt toch meer wegens ervaring van vroeger (Jamet nog geen ervaring dus kan ik niets over zeggen) en vanwege de grotere banden. Hoe meer ik erover dacht wilde ik graag een deksel ipv hoes. Vanmiddag gaan we de Jamet (dus met hoes) bekijken maar met deze zijn we ook bezig vanwege met deksel:

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m673399203-leuke-nette-alpen-kreuzer-royale-gt.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m671623675-6-persoons-alpen-kreuzer.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m672393831-alpenkreuzer-parade.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

De bovenste ad. hebben we reeds reactie op en mogen we voor 225,- ophalen. Alleen 1 stok vorige week tijdens vakantie gebroken. Maar zwagerlief kan lassen. Doek is in goede conditie. Bandjes naar hun zeggen ook maar gaan we even nakijken op leeftijd en anders nieuwe onder zetten want daarop moet je niet bezuinigen vinden we.

Er schijnt overigens een run op vouwwagens te komen of zijn wegens bijtelling caravans meldde mijn man zojuist...
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2013, 02:50:32 pm »

een tenstok zou ik persoonlijk even nieuw halen, neem de oude mee en vergelijk maar eens.
Mijn ouders hadden 3 stokken van hun voortent krom en konden 3 (gebruikte maar goed) meenemen voor 10 euro.
Veel plezier met de Alpen Kreuzer, wij hebben er SUPER ervaringen mee.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2013, 04:09:11 pm »

Er schijnt overigens een run op vouwwagens te komen of zijn wegens bijtelling caravans meldde mijn man zojuist...

Hoezo?
Als je een lease caravan hebt of een caravan van de zaak? :#
of een extra belasting als je een caravan(kenteken) op je naam hebt staan?
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2013, 08:26:27 pm »

Accijns op horizonvervuiling?  ;)
Gelogd
In één klap schatrijk!

kammetje

  • Gast
Re: AlpenKreuzer of Jamet
« Reactie #14 Gepost op: mei 09, 2013, 05:26:01 pm »

Nou het is de AlpenKreuzer GT Royale uit 96 geworden! Nu dan ook eigenaar van een vouwwagen  8)
Wel lang getwijfeld tussen de Jamet en de AK maar toch voor de laatste gekozen ivm hard deksel en meer laadruimte en disselbak en omdat de keuken niet in de bak zit maar erachteraan. We vonden de kleurstelling van de Jamet wel mooier, de AK is wat gedateerder (bouwjaar nagenoeg hetzelfde want de Jamet was een Canyon TYPE 2001 maar niet bouwjaar 2001 maar het ziet er ivm kleurstelling wat minder fris uit). We hebben hem voor 200,- gekocht.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal