Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2   Omlaag

Auteur Topic: steenkoud slapen op de deksel  (gelezen 13660 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aardezacht

  • Gast
steenkoud slapen op de deksel
« Gepost op: mei 15, 2014, 02:52:21 pm »

Hoi iedereen,

Wij zijn afgelopen paasvakantie naar Anduze (Cevennes) geweest. Heel fijne tijd gehad!
Overdag temperaturen tot 24°C, maar 's nachts nog heel koud... tussen 5 en 8°C...
Onze oudste zoon slaapt op de deksel en kon niet slapen van de koude.

Hebben jullie die ervaring ook?
Heeft er iemand een tapijt op de deksel liggen?
Tips?

Groeten!
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2014, 03:56:17 pm »

Wij hebben geen deksel, maar een ondertent waarin een kind slaapt, en regelmatig bij lage temperaturen. Wij gebruiken daarvoor een isolatie slaapmat van 10cm dik en als extraatje een fleece deken. Geen probleem!
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2014, 03:57:49 pm »

Dekbed of slaapzak maakt ook al veel verschil.
Slaapzakken isoleren ook gelijk aan de onderkant, met een dekbed ben je inderdaad al snel aangewezen op een dikkere pyama, of een isolerend ondermatje inderdaad.
Verder kun je slaapzakken in verschillende isolatiewaardes krijgen, dus zou je 1 kunnen nemen met een hogere isolatiewaarde als je zoon het altijd al wat kouder heeft 's nachts.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2014, 04:24:34 pm »

Self inflatable matjes zijn in tegenstelling tot luchtbedden gevuld met schuim, daardoor isoleren ze ook direct erg goed tegen een koude ondergrond. Onder een luchtbed kun je ook bijvoorbeeld een stuk parket-isolatie leggen. Maar een goede slaapzak is inderdaad een wereld van verschil. Mijn vrouw heeft het ook wel eens in het voorjaar koud gehad, maar we hebben nu warme slaapzakken gekocht, en ze is super-enthousiast over hoe warm dat wel niet was in de eerste week van de afgelopen meivakantie  :J
Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2014, 04:27:59 pm »

Wij legen altijd iso deketjes onder ons SI matras, maar ook het verschil in kwaliteit SI matras is merkbaar. Ik ben zelf erg te spreken over de prijs/kwaliteit van de HumanComfort matrassen
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2014, 04:28:48 pm »

Ik weet niet of hij op een luchtbed of self inflateble heeft geslapen.
Lucht bedden zijn als het ware koelkasten, warmte wordt van je lichaam door de vrije circulatie van de lucht in het luchtbed afgevoerd naar de koude ondergrond, dus krijg je het steen koud. Self Inflatebles hebben door hun cellen structuur en ingebouwde isolatie laag, hier geen last van en heb je een goede kwaliteit dan ligt het net zo comfortabel als een luchtbed.
Een isolatie mat en fleece deken en een goede slaapzak en dan zijn zelfs min temperaturen s'nachts geen enkel probleem (M'n kinderen hebben bij -3 nog heerlijk op deze manier geslapen in de ondertentjes).
Wat ook goed werkt is een half uurtje van te voren een warmwaterzak of kruik in de slaapzak en je hebt geen last van de koude.
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2014, 07:26:49 pm »

Als je recht op het deksel van een CC slaapt bij een temp. van 4 a 5* ken ik me voorstellen dat dit koud optrekt. Het deksel neemt de temperatuur van de omgeving aan. En als je daar dan stil op moet gaan liggen moet je bijna een ingebouwd kacheltje hebben om je lijf warm te houden. Je ligt dan a.h.w. net als op een koude betonnen vloer.
Toverwoord is, zoals reeds vermeld, isoleren.
Luchtbed - matje - slaapzak zijn allemaal mogelijke oplossingen.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een luchtbed icm een goede slaapzak. Ik ben er vrij zeker van dat kou dan geen beletsel mag zijn voor een goede nachtrust.
Gelogd

aardezacht

  • Gast
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #7 Gepost op: mei 15, 2014, 07:50:57 pm »

onze 2 andere kinderen slapen op dezelfde luchtbedden en met dezelfde slaapzakken in de gastencabine en hebben geen kou gehad.
mijn man heeft dan de andere nachten op de deksel geslapen, maar had het toch ook heel erg koud gehad. hij heeft het eigenlijk nooit koud bij het slapen, dus het moet toch echt wel ijskoud geweest zijn, ocharme. onze zoon is dan 's nachts bij ons komen liggen, hij was net een ijsblok...

misschien om op de deksel te slapen toch een self-inflatable in combinatie met een isolatiematje aanschaffen...

dankuwel voor de vele suggesties!
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #8 Gepost op: mei 15, 2014, 07:53:53 pm »

Zeker niet op een luchtmatras gaan slapen zou ik zeggen. Bosi heeft het goed uitgelegd. Een goed, dik, degelijk SI matje kan al veel oplossen. Een tapijt op het deksel zou het gevoel van warmte ook wat kunnen opkrikken. Dat aanvullen met degelijke slaapzakken zou slapen toch comfortabel moeten maken. Zorg dat hij goed warm heeft als hij in de slaapzak kruipt want de slaapzak houdt lichaamswarmte vast maar warmt je niet echt op. Dat kan je eventueel bekomen met een vuurtje aan te zetten voor het slapen gaan. Een mumieslaapzak heeft de eigenschap van goed aan te sluiten en dus warmte goed bij te houden. Ik kan in zo'n ding dan weer niet slapen ;)
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2014, 08:02:27 pm »

Met een luchtbed moet je de isolatiematjes er bovenop leggen. Eronder helpt niet of nauwelijks.
Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2014, 08:06:16 pm »

Mwah, afgelopen meivakantie in de Ardeche. Kids in de adventuretent, deken onder de luchtbedden en slapen in de slaapzak. Wel kacheltje aan in de nacht op stand 1.

Prima te doen!
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2014, 10:42:06 pm »

Bij koud weer leggen wij altijd van die aluminium matjes op de luchtbedden, met een matrashoes erom. Dit werkt goed, en neemt nagenoeg geen ruimte in.
In de Combicamp hebben we altijd het kleed op het deksel liggen. De laatste nacht slapen daar ook 2 kinderen op het deksel, in het begin haalden we het kleed al weg (zoveel mogelijk inpakken de dag van te voren), maar nadat we voelden hoe koud het deksel werd, laten we het kleed lekker liggen.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2014, 08:57:28 am »

Ik vermoed dat het verschil tussen de deksel en de gastentent komt omdat de gastentent op de grond ligt en het deksel door het bagagerek een centimeter of 15 er boven. Een mooi tochtsluisje dus. Isoleren is de oplossing zoals hierboven al aangegeven, en mogelijk er voor zorgen dat de wind niet onder de deksel door kan.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #13 Gepost op: mei 16, 2014, 09:01:28 am »

Wel gek, je zou denken dat een wagen met een harde deksel warmer is dan een grondzeil, maar dat is dus helemaal niet zo.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: steenkoud slapen op de deksel
« Reactie #14 Gepost op: mei 16, 2014, 11:12:31 am »

Citaat
Wel gek, je zou denken dat een wagen met een harde deksel warmer is dan een grondzeil, maar dat is dus helemaal niet zo.

Eigenlijk is het wel logisch als je er over nadenkt. Als het vriest, kan het even boven de grond makkelijk ver beneden nul zijn, terwijl de grond zelf helemaal niet bevroren is. En onder zo'n deksel gaat natuurlijk wel de koude wind door, en onder een grondzeil is dat wat lastiger.

Maar direkt daaraan denken op het moment dat je een vouwwagen uitzoekt, nou nee heb ik ook niet gedaan.
Gelogd
Pagina's: 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal