Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke vouwwagen???  (gelezen 22181 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kph

  • Gast
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #45 Gepost op: december 13, 2014, 07:17:33 pm »

Wij zijn er ook nog altijd niet uit......Wij zoeken al 1,5 jaar volgens mij. Ik wilde eerst een Cabanon Chamonix, maar na speuren op dit forum en het bezoeken van dealers (en vouwwagenworkshop bij Ridderbeks) viel die toch al snel af. Toen een iets kleinere? Of toch een grotere? Liefst snelklapper, vaste keuken, veel laadruimte onder bed, en een klapper waar ik 3 kids gemakkelijk in kwijt kan (en nee, liefst geen dubbelklapper). Dus we zijn een beetje blijven hangen bij de Zambezi Original met achtertent, CC met gastencabine, HK cocoon/ktye met kindertent XL........ Tja, en dan missen we nog een beetje budget. Dus toch nog maar voor dit jaar een rent-a-tent besteld en hopen we in het najaar toch echt een klapkar aan te schaffen.    WW

Maar goed, of je iets aan mijn verhaal hebt is de vraag natuurlijk.  :P

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Welke vouwwagen???
« Reactie #46 Gepost op: december 14, 2014, 06:48:09 am »

Wel, dat zoek ik dus ook echt, één die echt snel opzet  :#
Welke heb jij?
Als ik het topic zo lees dan zoek je iets van pootjes uitdraaien en slapen. Of parkeren en slapen. Daar zijn ook oplossingen voor. Maar die zijn minder populair op dit forum.
Kamperen is toch een beetje aan rommelen en de een doet dat wat luxer dan de ander en heeft dan ook meer werk met opzetten en afbreken.
Als je snel wil zijn vraagt dat een goede voorbereiding. Alles op zijn plek en niets te veel mee nemen.
Als we door trekken zijn we (gezin met 3 kinderen) redelijk snel, een ruim uur en we staan en met een ruim uur (excl. ontbijt) zijn we ook weer weg. Maar dan staan we puur functioneel. We kunnen dan eten en slapen. Alles blijft dan zoveel mogelijk in de auto en onder het bed. Het kuipzeil  en de luifel zitten aan de tent geritst en worden mee ingeklapt.
Als we langer op een plek blijven, sta je in de basis ook in een ruim uur. Maar in de loop van de dag / dagen komen er steeds meer spullen te voorschijn. Wordt de kindertent er aan geritst een extra tentje opgezet, fietsen van de dissel, kano opgeblazen, een extra keuken kastje, bij minder goed weer de voortent dicht gemaakt. Bij vertrek moet dat allemaal weer opgeruimd worden en eventueel schoon gemaakt. Dat vraagt tijd bij het opruimen. Bij aankomst gaat dat geleidelijk, maar bij vertrek zal het toch weer allemaal op zijn plek moeten zitten en dat vraagt tijd. Door de dag voor vertrek alvast een en ander op te ruimen, kan je de volgende dag sneller weg zijn.

Als je die 1 à 1,5 uur te lang vindt om in de basis te staan en die zelfde tijd heb je ook nodig om te vertrekken, dan kan je beter naar een ander kampeermiddel kijken (zonder voortent).

Heb je die tijd er wel voorover of nog iets meer dat is een vouwwagen een aangename manier van kamperen.

O ja, wij hebben alleen klap ervaring met de Livingstone van Aart Kok en uitgebreid gekeken naar de Cocoon van Holtkamper. Van deze kan ik zeggen dat ze voor ons tot de snelle klappers behoren. Wat ik belangrijk vond is dat dingen zoveel mogelijk hun plek hebben. Bijvoorbeeld niet nog moeten sjouwen met de keuken nadat de tent staat, fietsen op de dissel en niet boven op de wagen.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2014, 06:59:12 am door Jerome »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #47 Gepost op: december 14, 2014, 07:31:20 am »

O ja, wij hebben alleen klap ervaring met de Livingstone van Aart Kok en uitgebreid gekeken naar de Cocoon van Holtkamper. Van deze kan ik zeggen dat ze voor ons tot de snelle klappers behoren. Wat ik belangrijk vond is dat dingen zoveel mogelijk hun plek hebben. Bijvoorbeeld niet nog moeten sjouwen met de keuken nadat de tent staat, fietsen op de dissel en niet boven op de wagen.
Helemaal mee eens. spullen moeten een plek hebben zonder dat je er naderhand na het klappen nog mee moet sjouwen. Dan is het niet eens puur de snelheid, maar ook nog eens lekker relaxed opbouwen en afbreken omdat je (tenminste wij) rustiger aan kan doen. Geen gesjouw met een zware keuken. En dan hoef je niet beslist een kostbare Holtkamper of Aart Kok te hebben. Voor de helft van het geld heb je een Cabanon Malawi of Raclet Panama met hetzelfde klapsysteem. Wij hebben nu een disselbak achterop de Cocoon. Daarin kunnen veel spullen die normaliter bovenop moeten, wat weer enorm in klapsnelheid scheelt. We moeten het nog gaan ondervinden overigens. En tijdens het kamperen is die disselbak een opbergbak voor o.a. het dekzeil.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Drees

  • Gast
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #48 Gepost op: december 14, 2014, 10:10:45 am »

Wij hebben een Malawi. Die staat erg snel voor een nachtje. Half uurtje schat ik, inclusief achtertentje en luchtbedden voor de kinderen oppompen. Helemaal klaar dus. Maar ik begreep dat je twee bedden wilt, de Malawi heeft er één. Bij ons slaapt één kind in het achtertentje en de ander bij een enkele overnachting in de wagentent. Bagage ligt onder het bed en hoeft niet versjouwd te worden. Keuken is al volledig ingepakt, moet er alleen even af gereden worden.
Blijven we langer, dan zetten we de voortent/luifel eraan, dat duurt ongeveer een kwartier. Koepeltentje voor de oudste erbij, kratjes met kleding van de kinderen bij hun eigen slaapplek, wctje, verlichting. Dan ga je ook wat meer inrichten en gezellig maken, en hoewel wij geen kastjes hebben, wel hangschorten kost dat wel tijd. Maar het is ook leuk hoor!
Als wij ergens langer hebben gestaan is opruimen een ramp. Wij zijn niet zo netjes en overal ligt wat. Dat doen we dus de dag van tevoren, voortent eraf en de dag van vertrek alleen nog de wagentent.
Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #49 Gepost op: december 14, 2014, 12:36:21 pm »

Over snelheid van opzetten is in dit topic alles al wel gezegd. Vergeet niet dat je na het opzetten een tijdje in je klapper woont  :#. Afhankelijk van het weer zit je voor of in je tent, heb je daarvoor ruimte genoeg? Wij hebben in de showroom tafels en stoelen in de voortent gezet om te zien of wat wij willen wel past. En ons gezin is drie personen, met vijf kan dat al heel anders uitpakken. En dagenlang stress door een te krappe tent is veel erger dan langer bezig zijn met opzetten en inpakken.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #50 Gepost op: december 14, 2014, 01:10:08 pm »

Als we langer op een plek blijven, sta je in de basis ook in een ruim uur. Maar in de loop van de dag / dagen komen er steeds meer spullen te voorschijn. Wordt de kindertent er aan geritst een extra tentje opgezet, fietsen van de dissel, kano opgeblazen, een extra keuken kastje, bij minder goed weer de voortent dicht gemaakt. Bij vertrek moet dat allemaal weer opgeruimd worden en eventueel schoon gemaakt. Dat vraagt tijd bij het opruimen. Bij aankomst gaat dat geleidelijk, maar bij vertrek zal het toch weer allemaal op zijn plek moeten zitten en dat vraagt tijd. Door de dag voor vertrek alvast een en ander op te ruimen, kan je de volgende dag sneller weg zijn.
Ik veel heel Jerome zijn uitleg een mooie bijdrage  WW maar dit stuk vind ik zeer belangrijk! Ook al kies je idd een snelklapper dit maakt ze uiteindelijk trager.

Je vraagt ideetjes. Wel wij hebben alleen ervaring met Holtkampers, echte snelklappers dus. Onze huidige, Holtkamper Spacer, is voor ons ideaal. 20 minuutjes en we slapen en op 1 uurtje staan we helemaal in vol ornaat.  Maar natuurlijk als we langer staan gebeurt wat Jerome mooi vertelt heeft en verloopt ook het  inpakken een stuk trager. Voor jullie zal deze misschien wat klein zijn. Ook ervaring met de Holtkamper Flyer, mooie ruime klapper voor gezin zoals jullie maar door het verplichte gesjouw met de keuken en het gebrek van bergruimte onder het bed vinden wij hem iets minder snel klappen. Maar als probeerwagen zeker de moeite waard.
Over andere merken spreek ik me liever niet uit, wat ik zelf niet getest heb kan ik niet beoordelen.
Gelogd

simonep

  • Gast
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #51 Gepost op: december 14, 2014, 08:27:56 pm »

En nog een handvol haringen inslaan, want anders hangt het er als een dweil bij. En schuift en wappert het met een beetje wind. Ben ervaringsdeskundige. :#

wij dus niet, gaan er voor het eerst mee weg in mei :O :) ,maar haringen moet je denk ik toch altijd inslaan,bij welke klapper dan ook ?
maar jij bent dus bekend met de jametic , nog goede tips voor ons ,leken, ?
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #52 Gepost op: december 14, 2014, 08:49:34 pm »

mijn voorstel is, ook al heb je een budget van 4000, wat toch wel aardig is voor een beginnende klapper, om toch echt wat lager te starten met een oudje van tot de 1000 euro, vooral als je nooit geen kampeer ervaringen hebt gedaan.
Wij hebben inmiddels onze xxx-ste klapper gekocht en zijn er nu over uit dat we toch wel blij zijn met onze (bijna) nieuwe camp-letje. Al heb ik altijd ook wel een zwak voor andere klappers.
Ik vind echt wel dat onze camplet onder de snelle klappers valt, wij zijn echte trekkers en sjouwen niet te veel dingen nog weer mee, bovendien zijn we nog met zn 3-en; jongste is een puber van 16, dus zal de langste tijd ook wel gehad hebben qua gezamenlijke vakantie.
Koop een goedkoop dinkie incl. kampeer spulletjes.
kun je kijken of het bevalt MP is gewillig om dingen weer te lozen.
Kom dan op het klapweekend, dan kun je alle merken in 1 keer bekijken en heb je eerlijke antwoorden van ervaren gebruikers.
Dealers willen toch alleen maar verkopen.
Succes!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #53 Gepost op: december 15, 2014, 04:53:51 am »

wij dus niet, gaan er voor het eerst mee weg in mei :O :) ,maar haringen moet je denk ik toch altijd inslaan,bij welke klapper dan ook ?
maar jij bent dus bekend met de jametic , nog goede tips voor ons ,leken, ?
De Jametic heeft vrij veel haringen nodig, hoewel wij altijd maar ongeveer de helft gebruikten van wat er nodig was. en inderdaad, ook onze huidige Cocoon heeft haringen nodig. Maar wel weer de helft minder dan de Jametic.
Maar niettemin altijd met veel plezier gekampeerd met de Jametic. Er zijn verschillende Topics op dit forum over de Jametics. Als je een model hebt met gasveer voor het bed, is het belangrijk om het bed vast te zetten aan de grond met de bijbehorende band. Want dit heeft namelijk de neiging omhoog te willen door de gasveer. En met een zware haring voorkom je dat. En draai de pootjes stevig omhoog, anders is het een wiebelgeval als je in het bed beweegt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

simonep

  • Gast
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #54 Gepost op: december 15, 2014, 10:33:36 am »

De Jametic heeft vrij veel haringen nodig, hoewel wij altijd maar ongeveer de helft gebruikten van wat er nodig was. en inderdaad, ook onze huidige Cocoon heeft haringen nodig. Maar wel weer de helft minder dan de Jametic.
Maar niettemin altijd met veel plezier gekampeerd met de Jametic. Er zijn verschillende Topics op dit forum over de Jametics. Als je een model hebt met gasveer voor het bed, is het belangrijk om het bed vast te zetten aan de grond met de bijbehorende band. Want dit heeft namelijk de neiging omhoog te willen door de gasveer. En met een zware haring voorkom je dat. En draai de pootjes stevig omhoog, anders is het een wiebelgeval als je in het bed beweegt.

dank je wel ! dit hadden we inderdaad al een keer gehoord,intussen al weer vergeten dus nu meteen even opgeschreven.
we gaan zowiezo voor het eerst met een eigen vouwwagen,hiervoor altijd alles gehuurd. dus vind het behoorlijk spannend allemaal ! bang dat we het niet goed doen met opzetten op een echte plek op een camping(wel hier 2 keer geoefend),hoe het rijden onderweg gaat,het slapen,de kou  enz.  :)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #55 Gepost op: december 15, 2014, 04:47:52 pm »

dank je wel ! dit hadden we inderdaad al een keer gehoord,intussen al weer vergeten dus nu meteen even opgeschreven.
we gaan zowiezo voor het eerst met een eigen vouwwagen,hiervoor altijd alles gehuurd. dus vind het behoorlijk spannend allemaal ! bang dat we het niet goed doen met opzetten op een echte plek op een camping(wel hier 2 keer geoefend),hoe het rijden onderweg gaat,het slapen,de kou  enz.  :)
Een Jametic is verder een prima wagen. Ik had er zelf schokbrekers onder gezet wat een stuk betere wegligging opleverde. voorheen wilde de Jametic bij hoge snelheid wel wat gaan deinen van links naar rechts.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

simonep

  • Gast
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #56 Gepost op: december 15, 2014, 07:18:18 pm »

volgens mij zitten die er wel onder want wij hebben daar geen last van gehad met halen. en toch meer dan anderhalf uur op de snelweg gezeten,dus neem aan dat we dat dan wel gemerkt zouden hebben :-)
nou we gaan het meemaken ! ik kan niet wachten tot mei ! :>
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #57 Gepost op: december 15, 2014, 07:55:13 pm »

volgens mij zitten die er wel onder want wij hebben daar geen last van gehad met halen. en toch meer dan anderhalf uur op de snelweg gezeten,dus neem aan dat we dat dan wel gemerkt zouden hebben :-)
nou we gaan het meemaken ! ik kan niet wachten tot mei ! :>
Sinds 2012 zitten er standaard schokbrekers onde3r geloof ik. Met een lege vouwwagen merk je het ook niet, maar meer als de wagen volbeladen is.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #58 Gepost op: december 15, 2014, 09:16:15 pm »

De odyssee is bijna hetzelfde als de jametic.
Wij hebben die bijna 10 jaar naar volle tevredenheid gebruikt.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Welke vouwwagen???
« Reactie #59 Gepost op: december 15, 2014, 10:30:53 pm »

Sinds 2012 zitten er standaard schokbrekers onde3r geloof ik. Met een lege vouwwagen merk je het ook niet, maar meer als de wagen volbeladen is.
En ik altijd maar denken dat een lege vouwwagen / aanhanger eerder geneigd was om te gaan springen / slingeren dan een beladen aanhanger / vouwwagen   :I
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal