Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Levelers  (gelezen 12400 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gait

  • Gast
Levelers
« Gepost op: juni 08, 2016, 02:42:09 pm »

Ik ben blij dat we levelers hebben meegenomen. Op 2 van de 4 campings van de afgelopen 7 dagen hebben we ze nodig gehad. De plekken liepen iets schuin waardoor bij het openklappen het deksel aan de keukenzijde de grond te vroeg raakte. Met de levelers zet ik de wagen nu 5 cm hoger. De deksel kan dan altijd goed open en die stel ik waterpas met wiggen. Hoe doen jullie dat?
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Levelers
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2016, 03:01:14 pm »

Ik graaf de grond onder het deksel af :#.

Tot nu toe heb ik de hoogteverschillen met de uitdraaipoten kunnen ondervangen. Wel hebben we een keer in Tsjechië gestaan waarbij de grond naar voren toe enorm afliep. Toen moesten er achter houten blokken onder om überhaupt de grond te kunnen raken. We konden toen de voortent ook niet gebruiken omdat de voorste staanders tekort waren... De charme van het kamperen zullen we maar zeggen!
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Levelers
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2016, 03:12:03 pm »

Ik ben blij dat we levelers hebben meegenomen. Op 2 van de 4 campings van de afgelopen 7 dagen hebben we ze nodig gehad. De plekken liepen iets schuin waardoor bij het openklappen het deksel aan de keukenzijde de grond te vroeg raakte. Met de levelers zet ik de wagen nu 5 cm hoger. De deksel kan dan altijd goed open en die stel ik waterpas met wiggen. Hoe doen jullie dat?

Dit verschijnsel is ook bekend bij veel Country-bezitters. Of dit bij de Alpha ook mogelijk is weet ik niet, maar ik weet dat er bij de Country soms hogere banden (185/70 R14 in plaats van 185/60 R14) onder de wagen gezet worden waardoor het probleem al een stuk minder wordt.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Levelers
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2016, 05:06:27 pm »

Elk voordeel hep se nadeel...

Reden voor ons om bij de keuze voor een volgende klapper de uitvoeringen met deksel die op de grond komt te liggen, buiten beschouwing te laten.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Levelers
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2016, 06:01:04 pm »

Elk voordeel hep se nadeel...

Reden voor ons om bij de keuze voor een volgende klapper de uitvoeringen met deksel die op de grond komt te liggen, buiten beschouwing te laten.

Aan de andere kant heeft het vaste deksel,  met name buiten het seizoen, weer zoveel voordelen dat ik die kleine moeite graag voor lief neem. Als je het al 'moeite' mag noemen...  :)
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Levelers
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2016, 06:14:11 pm »

Aan de andere kant heeft het vaste deksel,  met name buiten het seizoen, weer zoveel voordelen dat ik die kleine moeite graag voor lief neem. Als je het al 'moeite' mag noemen...  :)

Helemaal mee eens! Dat stellen neemt nog geen 5 minuten op een vakantie, ik zie het ook geenszins als een belemmering.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Levelers
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2016, 06:39:57 pm »

Wij gebruiken levelers als dat nodig is.  Hou er trouwens rekening mee dat er 2 soorten uitdraaipoten bestaan: 1 soort dat de wagen kan dragen en 1 soort die dat NIET kan en enkel ter ondersteuning is.

Onze wagen heeft de lichtere versie (dus de poten die ter ondersteuning zijn) en en die niet bedoelt zijn om de wagen op te tillen. ALs je dat toch doet kunnen de poten verbuigen. En dat willen we voorkomen dus gebruiken we levelers
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Gait

  • Gast
Levelers
« Reactie #7 Gepost op: juni 08, 2016, 11:18:11 pm »

Hogere banden is zeker een goed idee! Graven heb ik vroeger gedaan met de Alpen Kreuzer GT. Met levelers werken is toch een beetje tricky. Ik rij er nu achteruit op, aangekoppeld aan de auto. Dat komt nogal nauw, want je schiet er zo overheen. De truc met de terugrij-automaat heb ik nog niet door. De volgende keer eens proberen met hydraulisch krikje: opkrikken tot gewenste hoogte en dan leveler onder het wiel.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2016, 11:22:13 pm door Gait »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Levelers
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2016, 12:06:07 am »

Dit verschijnsel is ook bekend bij veel Country-bezitters. Of dit bij de Alpha ook mogelijk is weet ik niet, maar ik weet dat er bij de Country soms hogere banden (185/70 R14 in plaats van 185/60 R14) onder de wagen gezet worden waardoor het probleem al een stuk minder wordt.
In dit geval scheelt dat 18 mm extra hoogte. Maakt dat echt hèt verschil?
Dan zou ik onder ieder wiel een plankje triplex  o.i.d. van 18mm leggen.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Levelers
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2016, 12:20:50 am »

De maat vanaf het rek tot het scharnierpunt is een vaste maat. Als het terrein  oploopt vanaf de dissel kom je in de problemen. Om de bak waterpas te stellen moet de dissel omhoog. De keukenzijde gaat dan naar beneden en komt dan te laag. Je brengt me wel op een idee: bananen van 5 cm dik zouden al veel oplossen.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Levelers
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2016, 10:32:39 am »

In dit geval scheelt dat 18 mm extra hoogte. Maakt dat echt hèt verschil?
Dan zou ik onder ieder wiel een plankje triplex  o.i.d. van 18mm leggen.

Dat is wel wat ik heb horen zeggen door mensen met wie ik nogal veel kampeer. Ik heb zelf de hogere banden (nog) niet en leg dus inderdaad elke keer dat plankje van 18mm onder het wiel. Mijn mede Country-klappers staan naast mij op dezelfde camping en hoeven dat niet. Ik heb zelf de hogere banden er nog niet onder omdat de huidige nog niet zo oud zijn. En om alleen nieuwe banden vanwege dat plankje aan te schaffen gaat mij wat te ver. Maar als ik er straks tòch nieuwe banden onder laat leggen dan gelijk de hogere. In prijs geen verschil en het scheelt toch weer geduw en getrek aan de wagen. Hoewel ik het truukje met de terugrijautomaat inmiddels perfect onder de knie heb  :)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Levelers
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2016, 10:35:03 am »

De maat vanaf het rek tot het scharnierpunt is een vaste maat. Als het terrein  oploopt vanaf de dissel kom je in de problemen. Om de bak waterpas te stellen moet de dissel omhoog. De keukenzijde gaat dan naar beneden en komt dan te laag. Je brengt me wel op een idee: bananen van 5 cm dik zouden al veel oplossen.

Dat brengt je inderdaad weer op de immer voortdurende discussie: wil je waterpas staan of evenwijdig aan de ondergrond? Als ik alleen kampeer en niet verwacht de keuken te moeten gebruiken voor het bakken van eitjes kies ik nog wel eens voor het laatste. Is toch makkelijker.

( :X Niet om die discussie hier nieuw leven in te blazen, die is op dit forum al eens aan de orde geweest  :X )
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal