Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoudsbeurt  (gelezen 6582 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #30 Gepost op: augustus 14, 2018, 04:23:09 pm »

Je kan geloven wat je wilt, maar als de Bovag zichzelf serieus neemt hoort die remmenbank er gewoon bij. En Bovag gaat niet over tenten

Ik ga niet roepen waar of wie (mijn beurt is geen Holtkamper beurt maar zoals ik zei een Bovag keuring en onderhoudsbeurt) maar die controle van mijn vouwwagen kostte kaal 127,50 ex BTW en vergde voor het eerst echt onderhoud (na 7 jaar). Dat betrof de oploopdemper, twee banden vervangen wegens verouderd, wiellagerkeerring, ventiel, Alko lagerkit en nog een paar zaken. De reparaties vergden alles bij elkaar 2 uur en 15 minuten bij een uurtarief van 57,85 ex BTW

Nee, er is dus niks aan de tent gedaan want Bovag en geen Holtkamper. Maar ik zie daar eerlijk gezegd ook het nut niet van in. Die tent check ik zelf wel.

Mijn excuus, ik las dit gekoppeld aan de HK beurt.
Gelogd

Wolbert

  • Gast
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #31 Gepost op: augustus 14, 2018, 08:28:31 pm »

Nakijken in de vorm van een BOVAG beurt werkt een beetje vergelijkbaar met APK.

Gechecked worden:

Oplooprem/Koppeling
Stabilisatorkoppeling (indien aanwezig)
Oploopremschokdemper
Breekkabel, breekring en geleiding
Stofhoes en schuifstuk
Chassisbouten en -moeren
Chassisraam en dissel
Reservewiel en -houder
Neuswiel
Uitdraaisteunen
Algehele conditie banden
Wielbouten/-moeren
Velgen
As(sen), schokdempers en asrubbers
Remvoering en remtrommels
Terugrij-automaat
Wiellagers/ -naven en keerring
Remkabels en ophanging
Afstelling remmen en handrem
Bevestiging opbouw/vloer/chassis
Bevestiging leidingen onder de vloer
Remmentest.

Gehele verlichting rondom
Banden leeftijd en spanning

Afpersen gasleiding
Leeftijd gasslang en drukregelaar
Controle gasfles(sen) indien aanwezig

Dit is een mooi rijtje,
En zeker de moeite waard om door te lopen.

Alleen als ik eerlijk ben. (Heb ook als automonteur gewerkt)

En als ik reëel kijk, in de garage, Zou dat lijstje, een 15 min kosten.
Op de oprid voor, 20minuten.
En als je dan evt een remmentest zou willen doen zelf. Dan kun je bij een neutraal apk station desnoods even aankloppen. En voor een kratje bier, of evt voor gewoon tarief van een €15.- kan hij ook echt wel op een rembank.

En wil je het af maken, dan gelijk een nieuwe gasslang voor €8.- er op.

Heb je in een 30min toch een €150.- tot €300 bespaart

Ik vind het persoonlijk een beetje appart als ik zie wat voor tarieven er voor gerekend worden.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #32 Gepost op: augustus 14, 2018, 08:53:54 pm »

Daar sluit ik me volledig bij aan.
Onze garage hanteert een laag uurtarief van minder dan 50 euro.
Toch wordt voor een VW beurt ook bijna 150 euro gerekend.
Dat zou betekenen dat ze meer dan 3 uur werk hebben voor een onderhoudsbeurtje aan een VW.

Overigens kwam ik bij een caravanbedrijf, dit onderhoudslijstje tegen. Maar ook dit is geen 3 uur werk.
Gelogd

Daan Rene

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 538
  • Een droom is uitgekomen!!
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #33 Gepost op: augustus 14, 2018, 09:27:56 pm »

Hier waren we voor een beurt( bovag) 80 euro kwijt. Het is dat er nieuwe bandjes om moesten dus waren we iets meer kwijt.

Verstuurd vanaf mijn LG-M250 met Tapatalk

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #34 Gepost op: augustus 14, 2018, 11:52:52 pm »

Ik vind het persoonlijk een beetje appart als ik zie wat voor tarieven er voor gerekend worden.
Ik niet. Want ik vind het hele normale tarieven.

Wie meent dat men bij die hogere tarieven een beetje op zijn elfendertigst binnen loopt moet dat vooral maar eens bewijzen door morgen een onderhoudsbedrijf voor caravans aanhangers en vouwwagens beginnen en dan over een jaar of twee laten zien hoe schatrijk hij ervan geworden is en of hij al een Maserati onder zijn kont heeft.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2018, 12:23:53 am door Frankie »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Onderhoudsbeurt
« Reactie #35 Gepost op: augustus 15, 2018, 08:17:42 am »

Deze opmerking vind ik redelijk kort door de bocht Frankie.
Natuurljk heeft een bedrijf overhead kosten die de klant moet betalen. Maar dan staat het nog niet in verhouding om 3 uur te rekenen wat makkelijk in 1 uur kan. En dan rekenen we het binnen en weer buiten zetten en de bijbehorende papierwinkel ook mee. Nemen we wat extra tijd voor een kleine reparatie en de tijd die we ook mogen betalen voor de facturatie. Kom ik op hooguit 1,5 uur i.p.v. de eerder genoemde 3!
En als je zo graag Maserati wilt rijden zit je dan echt in de verkeerde business. Want die ziet diezelfde klant dan ook voor de deur staan. En dan is mijn gedachte; mag ik die voor hem betalen?
Als voorbeeld daarop; ik was recentelijk met nieuwe autobanden bezig bij een klein bedrijfje bij mij in de buurt. Toen ik daar weer binnenliep om de bestelling definitief te maken was de baas aan het zwemmen met zijn dochtertje terwijl zijn 2 of 3 werknemers stonden te smelten in de werkplaats. Ik heb tegen die gasten gezegd dat ik in hun plaats de deur zou dicht trekken en ook ging zwemmen. De deal is uiteindelijk niet door gegaan. Maar mede hierdoor zal ik daar niet meer komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #36 Gepost op: augustus 15, 2018, 09:03:55 am »

Ik geloof ook niet dat de eerder genoemde 350 euro alleen een onderhoudsbeurt is geweest.

Een onderhoudsbeurt voor een vouwwagen zal eerder de helft kosten. Zo’n 175 euro.
175 euro voor 1,5 a 2 uur werk met klein materiaal en btw, klinkt voor mij aannemelijk.

De kosten worden natuurlijk ook bepaald door de staat van het onderhoud. Als er jaren lang geen onderhoud gepleegd wordt, kom je natuurlijk een keer wat extra te betalen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Ron73

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #37 Gepost op: augustus 15, 2018, 10:15:12 am »

Als reactie op bovenstaande berichtjes. Wat zat er allemaal bij in:

- De checklist die hierboven beschreven is.
- Hier en daar wat lusjes vervangen
- Gasslang vervangen.

Al met al een dure business
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #38 Gepost op: augustus 15, 2018, 01:58:46 pm »

En..... een jaar verlenging van je garantie. Ook die betaal je uiteraard zelf.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #39 Gepost op: augustus 15, 2018, 03:01:03 pm »

Deze opmerking vind ik redelijk kort door de bocht Frankie.
Natuurljk heeft een bedrijf overhead kosten die de klant moet betalen. Maar dan staat het nog niet in verhouding om 3 uur te rekenen wat makkelijk in 1 uur kan.

Het is niet kort door de bocht. Het is eenvoudig rekenwerk. Niet in de laatste plaats omdat ik kennelijk de enige ben die hier de moeite genomen heeft om de prijs Ex. BTW te noemen, want van die prijs van 150 Euro voor die Bovag beurt gaat 21% rechtstreeks naar de overheid in de vorm van BTW. En daar moet dan dat uurloon uit.

Het voorbeeld wat ik noemde van mijn beurt was een bedrijf dat een uurtarief van €70,- incl. BTW hanteert, wat dus uitkomt op €57,85/u ex. BTW
Dat vind ik een heel normaal werkplaatstarief voor een bedrijf met 1 werknemer dat over vijf jaar graag ook nog bestaat. Een Bovag beurt van 127 Euro is dan net iets meer dan 2 uur werk ALL-IN, dus inclusief aannemen telefoon, afspraak maken, binnenrijden wagen, handje geven aan de klant, praatje maken, rekening opmaken, stickertje erop, klant bellen dat-ie klaar staat. Praatje bij afhalen, aanhaken aan de auto.
En dan kom je bij een bedrijf dat zijn werk serieus neemt al aardig bij die 2 uur.

Waarom ik €57,85 Ex. BTW een normaal tarief vind?

Nog los van het feit dat er in een jaar maar 1600 werkbare uren zitten, wat bij een factureerbaar percentage van 80% (en dat is behoorlijk hoog voor een eenmansbedrijf) resulteert in een OMZET van € 74.000,- Moet van die omzet af: De huur van zijn pand, de afschrijving gereedschap, zijn pensioenreservering, zijn brand-, inbraak-, bedrijfsaansprakelijkheids-, en beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen, zijn telefoonkosten, zijn accountant, zijn gas, licht en water, zijn marketing en alles wat ik vergeten ben. Denk aan het BOVAG-lidmaatschap, wat ook geen kattenpis is. Dan houdt hij een bedrag over waar jij geen volledige werkweek voor wilt maken met klanten die altijd zeuren over de prijs.

En als je zo graag Maserati wilt rijden zit je dan echt in de verkeerde business. Want die ziet diezelfde klant dan ook voor de deur staan. En dan is mijn gedachte; mag ik die voor hem betalen?

Maar het punt is nu juist dat als ik de verwijten over uren versus prijs hier beluister, dit volgens sommigen helemaal niet de verkeerde business is, omdat men doet alsof deze onderhoudsbedrijven een beetje makkelijk geld verdienen. Omdat ze jaarliks kennelijk honderden en honderden uren in rekening brengen die ze niet maken.

Als voorbeeld daarop; ik was recentelijk met nieuwe autobanden bezig bij een klein bedrijfje bij mij in de buurt. Toen ik daar weer binnenliep om de bestelling definitief te maken was de baas aan het zwemmen met zijn dochtertje terwijl zijn 2 of 3 werknemers stonden te smelten in de werkplaats. Ik heb tegen die gasten gezegd dat ik in hun plaats de deur zou dicht trekken en ook ging zwemmen. De deal is uiteindelijk niet door gegaan. Maar mede hierdoor zal ik daar niet meer komen. 

Dat is je goed recht, maar in het kader van de Bovag beurt is het een keiharde drogreden. Want het heeft weinig of niks te maken met duur of goedkoop. Hooguit met jouw kennelijke aversie tegen de vrijheid die deze ondernemer voor zichzelf neemt.
Dat mag, maar dat heeft niks met prijs te maken maar met indeling van zijn eigen werktijd. Niemand ziet hem namelijk als hij op zondagmiddag zijn BTW zit te doen terwijl zijn werknemers aan het strand zitten. Als je vindt dat die werknemers die vrijheid ook moeten hebben, had je ze moeten adviseren om zelf ook een onderhoudsbedrijf te beginnen. Dan kunnen ze ook door de week met hun dochtertje zwemmen.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2018, 03:05:29 pm door Frankie »
Gelogd

Ron73

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #40 Gepost op: augustus 15, 2018, 04:16:26 pm »

En..... een jaar verlenging van je garantie. Ook die betaal je uiteraard zelf.

ok, thnx wist ik niet. Dat is dan iig nog mooi meegenomen.

Wat ik wel eerlijk erbij moet zeggen: de week erop ging de ontsteker van een van de gaspitten kapot. Ik kon tussendoor even langskomen bij HK Bunnik (ging paar dagen later op vakantie) en werd gelijk vriendelijk en kostenloos geholpen. Dat mag ook wel even gezegd.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Onderhoudsbeurt
« Reactie #41 Gepost op: augustus 15, 2018, 05:22:09 pm »

Het is niet kort door de bocht. Het is eenvoudig rekenwerk. Niet in de laatste plaats omdat ik kennelijk de enige ben die hier de moeite genomen heeft om de prijs Ex. BTW te noemen, want van die prijs van 150 Euro voor die Bovag beurt gaat 21% rechtstreeks naar de overheid in de vorm van BTW. En daar moet dan dat uurloon uit.

Het voorbeeld wat ik noemde van mijn beurt was een bedrijf dat een uurtarief van €70,- incl. BTW hanteert, wat dus uitkomt op €57,85/u ex. BTW
Dat vind ik een heel normaal werkplaatstarief voor een bedrijf met 1 werknemer dat over vijf jaar graag ook nog bestaat. Een Bovag beurt van 127 Euro is dan net iets meer dan 2 uur werk ALL-IN, dus inclusief aannemen telefoon, afspraak maken, binnenrijden wagen, handje geven aan de klant, praatje maken, rekening opmaken, stickertje erop, klant bellen dat-ie klaar staat. Praatje bij afhalen, aanhaken aan de auto.
En dan kom je bij een bedrijf dat zijn werk serieus neemt al aardig bij die 2 uur.

Waarom ik €57,85 Ex. BTW een normaal tarief vind?

Nog los van het feit dat er in een jaar maar 1600 werkbare uren zitten, wat bij een factureerbaar percentage van 80% (en dat is behoorlijk hoog voor een eenmansbedrijf) resulteert in een OMZET van € 74.000,- Moet van die omzet af: De huur van zijn pand, de afschrijving gereedschap, zijn pensioenreservering, zijn brand-, inbraak-, bedrijfsaansprakelijkheids-, en beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen, zijn telefoonkosten, zijn accountant, zijn gas, licht en water, zijn marketing en alles wat ik vergeten ben. Denk aan het BOVAG-lidmaatschap, wat ook geen kattenpis is. Dan houdt hij een bedrag over waar jij geen volledige werkweek voor wilt maken met klanten die altijd zeuren over de prijs.

Wat ik zei overhead kosten. Waar bij veel bedrijven het streven is om 70% van de uren te kunnen declareren.
En in mijn beleving startte de (of dit deel van) discussie met een beurt waarvoor de eerder aangehaalde 3 uur  voor werd gerekend. Ook ik kan niet controleren of die werkelijk zijn vanaf mijn campingstoel. En waarvoor naar onze mening teveel uren worden gerekend naar wat je ervoor krijgt. Of dat dan 1,5 of 2 uur is dat gun ik ze.
Verder heb je in principe gelijk mbt de btw. Echter de consument ziet wat hij betaald, niet wat er daarna mee gebeurt. Fiscus, overhead of ....

[/quote] Maar het punt is nu juist dat als ik de verwijten over uren versus prijs hier beluister, dit volgens sommigen helemaal niet de verkeerde business is, omdat men doet alsof deze onderhoudsbedrijven een beetje makkelijk geld verdienen. Omdat ze jaarliks kennelijk honderden en honderden uren in rekening brengen die ze niet maken. [/quote]

Ook de uren die niet gedeclareerd kunnen worden moeten vanzelfsprekend uit dit zelfde uurtarief betaald worden. Wederom overhead kosten.

[/quote] Dat is je goed recht, maar in het kader van de Bovag beurt is het een keiharde drogreden. Want het heeft weinig of niks te maken met duur of goedkoop. Hooguit met jouw kennelijke aversie tegen de vrijheid die deze ondernemer voor zichzelf neemt.
Dat mag, maar dat heeft niks met prijs te maken maar met indeling van zijn eigen werktijd. Niemand ziet hem namelijk als hij op zondagmiddag zijn BTW zit te doen terwijl zijn werknemers aan het strand zitten. Als je vindt dat die werknemers die vrijheid ook moeten hebben, had je ze moeten adviseren om zelf ook een onderhoudsbedrijf te beginnen. Dan kunnen ze ook door de week met hun dochtertje zwemmen. [/quote]

Begrijp je mening. Wat ik mis in zo’n situatie is de solidariteit die maakt dat je werknemers dat stapje extra voor je willen doen. Wat klanten weer terug zien waardoor je de klanten weer terug ziet. Mijn gevoel in deze is wat lastiger op schrift te zetten. Wat ik er echter mee probeer te zeggen is dat je klanten een idee krijgen hoe een bedrijf gerund wordt. Mijn vorige werkgever zei doodleuk beter duur als niet te koop en daarmee praatte hij het goed. Het klopt en hij heeft er een beste boterham van. Maar het geeft mij geen fijn gevoel. En je koopt ook met gevoel. Tenminste ik wel.

Mooi hè? Dat verschil in inzichten? ;-)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #42 Gepost op: augustus 17, 2018, 03:00:14 pm »

Voor (nog meer) vegelijkingsmateiaal, dit is de korte omschrijving van wat mijn stalling (bovag) doet voor welke prijs: https://www.vonks.nl/onderhoud/bovag-onderhoudsbeurt/

(Twintig euro korting als je in de winter opdracht geeft)

Vraag voor iemand met technisch inzicht, de remmentest inclusief verslag staat er bij de vouwwagenbeurt niet bij. En bij die andere twee wel. Is dat logisch?
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2018, 03:07:33 pm door Caroline S »
Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #43 Gepost op: augustus 17, 2018, 03:38:20 pm »

De vorige eigenaren van onze CC hebben in juli 2015 een keuring/beurt laten doen bij AK. Zij betaalden 147,50 voor 'controlebeurt Combi-Camp'.
(En nog 110 voor een tempo-100 keuring + 3x 9,07 voor gasslang + 0,95 voor lamp + 54,45 voor montage gasslangen en lamp.)

Wij hebben in april 2018 een keuring/beurt laten doen bij onze stalling. Wij betaalden 130 voor een vouwagenbeurt (met winterkorting, anders dus 150.)
(En nog twee keer 66,12 (excl. BTW) voor 2 wiellagers, daar belden ze toen even over.)

De keuringsformulieren zijn dezelfde.

Als iemand in détail wil weten wat ervoor gedaan wordt, zie bijgaand keuringsrapport.

Nu lees ik hier (niet van de topicstarter) dat een beurt bij HK 350 kost. Dat lijkt me dan inderdaad veel geld als dat klopt.... Het lijkt me dat je ook recht op garantie zou moeten kunnen behouden als je je onderhoud door een willekeurig Bovag-bedrijf laat doen. Beetje gedongen winkelnering zo.



Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal