Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper Kyte bij storm  (gelezen 3172 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerardwalschap

  • Gast
Holtkamper Kyte bij storm
« Gepost op: augustus 15, 2018, 07:45:38 pm »

Hoi,

Ik ben Gerard uit Antwerpen en volledig nieuw op dit forum. Ik bezit momenteel een Trigano Odyssee uit 2011 waar ik heel tevreden van ben maar het opzetten valt toch wel tegen daar wij om de 3-4 dagen verkassen naar een andere camping.

Ik ben op ren camping iemand tegengekomen met een HK Kyte met het windforce systeem. Dit gezin had er nog eentje te koop staan zonder dit systeem voor een bijna aanvaardbare prijs.

Waar ik mij zorgen over maak is de luifel bij stormweer. Heb ondertussen verschillende stormen meegemaakt die niet voorzien waren. De luifel van de Odysee kan je vrij makkelijk losritsen en opbergen terwijl dit bij de Kyte volgens mij niet is.

Zijn mijn zorgen terecht? Is dit terecht om misschien toch niet voor de Kyte te kiezen?

Graag jullie bedenkingen - reacties, deze zijn sowieso heel gewaardeerd.

Dank.

Gerard
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2018, 10:24:49 pm »

Beste Gerard,

Ik begrijp je zorgen. Afgezien dat je de luifel zou kunt oprollen is dit bij een storm niet nodig.
Vorige week nog een gigantische storm gehad. Werd wakker en de hele vouwwagen schudde.
Verschillende bomen waren omgewaaid.  :?
De luifel heeft het goed gehouden ondanks dat ik hem maar met 3 haringen per punt (ipv 5) had vast gezet. De vouwwagens van Holtkamper zijn stormvast. Daar adverteren ze ook mee.
Kijk maar eens naar het YouTube filmpje vanaf 1 minuut 40 seconden.
https://youtu.be/_mu2xzy58A8

Zorg wel dat je alle ramen en deuren goed dicht hebt. Staat de wind recht onder je luifel te blazen kun je eventueel de zijwanden open ritsen zodat de wind daarvweg kan. Tevens kun je altijd nog de extra luifelstok die bij de vouwwagen gekregen hebt onder je luifelmast plaatsen. Maar volgen mij moet het dan wel heel erg zijn.  Ik heb hem nog nooit gebruikt voor een storm.
Gelogd

-maaike-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2018, 10:33:36 pm »

Wij hebben deze vakantie best wat wind gehad. Eerst hadden we de tent alleen met wat extra haringen vastgezet. Toen ging de tent nog best heen en weer maar heeft zich goed gehouden. Tot ik bedacht dat we nog extra scheerlijnen erbij hadden gekregen om de boel nog steviger neer te zetten. Het zijn dikke elastieken, een soort grote snelbinders, masterlock steelcor, in verschillende lengtes waarmee je de tent en luifel vast kan zetten. De tent gaf daarna geen krimp meer en stond zeer stevig. We hadden windkracht 5-6 met vlagen van windkracht 7-8.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2018, 11:22:13 pm »

Dat filmpje is goed gevonden maar toont in ieder geval niets over wat je bij een storm mag verachten. Het probleem treed vooral op als de wind onder de luifel kan. Hier tonen ze enkel iets dat relevant is voor als de wind van buiten op zit. En daar hebben de meeste geen grote problemen mee.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2018, 11:32:49 pm »

vorige week deze reactie gelezen:

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21407.msg297505#msg297505

Bij de Kyte is storm ook geen probleem

de lange stok onder de punt van de luifel plaatsen, en de punt van de luifel met een van de lange elastieken afspannen naar de grond
de groene hoeken links en rechts in de luifel een flink stuk open ritsen (of verwijderen) zodat de wind onder de luifel weg kan
onder de twee overstekken links en rechts van de Kyte ook de stokken plaatsen en met elastieken afspannen naar de grond

dit hebben wij 1 keer moeten doen bij een echt zware storm 2 jaar terug in Luxemburg, de partytenten rolden toen door de laantjes heen, en overal hingen mensen aan voortenten
er was her en der ook best wat schade op de camping, en in de omgeving overal omgewaaide bomen en modderstromen

Maar wij hebben heerlijk geslapen  :J en geen probleem gehad met de Kyte
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2018, 12:21:15 am »

Dat vind ik al veel overtuigender dan dat filmpje!

Gelogd

Gerardwalschap

  • Gast
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2018, 09:20:23 am »

Beste mensen, al heel erg bedankt voor jullie reacties!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2018, 10:57:44 am »

Wij hebben deze vakantie best wat wind gehad. Eerst hadden we de tent alleen met wat extra haringen vastgezet. Toen ging de tent nog best heen en weer maar heeft zich goed gehouden. Tot ik bedacht dat we nog extra scheerlijnen erbij hadden gekregen om de boel nog steviger neer te zetten. Het zijn dikke elastieken, een soort grote snelbinders, masterlock steelcor, in verschillende lengtes waarmee je de tent en luifel vast kan zetten. De tent gaf daarna geen krimp meer en stond zeer stevig. We hadden windkracht 5-6 met vlagen van windkracht 7-8.

Interessant, heb je een foto van hoe dat vast zit? Wat maakt het verschil? Als ik Google vind ik er geen afbeeldingen van.

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2018, 11:00:56 am door GuVer »
Gelogd

Marko

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2018, 03:30:12 pm »



Bijgaand een foto hoe wij de stok met harde wind onder de luifel zetten inclusief gebruik van de elastieken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2018, 05:08:28 pm »

Bij het ophalen van onze Kyte in mei dit jaar werd de stok sterk ontraden. Deze moest alleen gebruikt worden bij de voorwand. De uitleg was dat de luifel moest kunnen bewegen tijdens de storm.
Gelogd

-maaike-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2018, 07:01:32 pm »

Ik heb er zelf geen foto’s van maar aan de luifel zitten meerdere groene lusjes waar je de ene haak doorheen kan doen en de andere haak zet je vast met een haring. Er zitten vier verschillende lengtes bij van elk twee, van 80 cm, 100 cm, 120cm en 150cm. Bij elk elastiek staat tot hoever je ze maximaal kan uitrekken.
Wij hadden het alleen vast gezet aan de zijkant van de luifel omdat daar de wind vandaan kwam en hebben die extra stok ook niet gebruikt.
Toen we de wind in de luifel hadden, heb ik de zijschorten er wel uit geritst maar toen hadden we de elastieken nog niet ontdekt. De boel ging flink heen en weer maar heeft het goed gehouden, Carbon is ook gemaakt om mee te bewegen.
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2018, 07:47:38 pm »

Bedankt voor de extra uitleg en ondersteunde foto's.
Misschien een storm tips & trucs topic? :)41]

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2018, 09:29:29 pm »

Vandaag heb ik mijn aflever-workshop gehad (verrassend leuk en leerzaam) en deze vraag ook even gesteld.
Bij storm was het advies:
- de groene zijdelen van de luifel verwijderen
- elke punt met 5 haringen vastzetten

In principe is dit afdoende, ook in storm. Zelf deden ze ook niet meer dan dat en ging altijd goed. Wat sommige klanten niet fijn vinden is dat de buigzaamheid van de carbonmast zorgt voor flinke beweging van de luifel. Daarvoor zou je de stok kunnen gebruiken met de elastieken, zodat de luifel minder beweegt. Voor de stevigheid is dit niet nodig.
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2018, 09:16:22 am »

Vandaag heb ik mijn aflever-workshop gehad (verrassend leuk en leerzaam) en deze vraag ook even gesteld.
Bij storm was het advies:
- de groene zijdelen van de luifel verwijderen
- elke punt met 5 haringen vastzetten

In principe is dit afdoende, ook in storm. Zelf deden ze ook niet meer dan dat en ging altijd goed. Wat sommige klanten niet fijn vinden is dat de buigzaamheid van de carbonmast zorgt voor flinke beweging van de luifel. Daarvoor zou je de stok kunnen gebruiken met de elastieken, zodat de luifel minder beweegt. Voor de stevigheid is dit niet nodig.

Bovenstaande klopt inderdaad

Als de wind onder de luifel komt (en aan de zijkanten weg kan) dan vangt het doek en de elastieken op de hoeken van de luifel de beweging prima op
Echter als je valwinden krijgt die van boven op de luifel duwen dan komt de mast echt een flink eind naar beneden zetten, daar zou hij tegen moeten komen maar vind ik nogal een raar gezicht
Daarvoor zetten wij de extra stok (met de vork bovenop) onder de carbon mast waardoor de neerwaartse beweging word opgevangen
(wel even met een stukje klittenband of zo de vork om de mast heen vastzetten, anders valt de stok om als de luifel omhoog beweegt  ::))
Het elastiek gebruiken we alleen als het echt een heel heftige storm is (tot nu pas 1 keer, en dat was in onze eerste zomer vakantie met de Kyte)
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Holtkamper Kyte bij storm
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2018, 05:27:45 pm »

RDDR bedankt voor het navragen.
Het wegnemen van de luifeldelen had ik niet op mijn netvlies staan
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal