Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Malawi 2.0  (gelezen 2569 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alpha-mannetje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Malawi 2.0
« Gepost op: september 04, 2020, 09:17:21 am »

Gisteren voor het eerst de Malawi 2.0 in het echt gezien. Wij hebben een 1.0.
Ik snap dat veel mensen wellicht rond mooier vinden (daar is de 2.0 volgens mij ook om ontworpen)  maar de 1.0 is vele malen praktischer qua sta-hoogte.
Ik vind de overgang van de voortent op de basis-tent (van rond naar niet-rond) ook een beetje raar ogen.
Maar goed, dat is mijn mening.
Zoals Bokma ooit zei: "vaak is rond beter, soms vierkant".
Wij zijn blij dat we een 1.0 hebben!
« Laatst bewerkt op: september 04, 2020, 09:37:41 am door Alpha-mannetje »
Gelogd
Een vouwwagen ligt beter achter je auto als hij is ingeklapt!

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 921
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Malawi 2.0
« Reactie #1 Gepost op: september 04, 2020, 09:25:39 am »

Ik vind de 1.0 juist leuker.
Geeft mij meer het safari tent gevoel. Had Cabanon ook niet van die flinke safari vouwwagens?
Gelogd

Kiki

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Malawi 2.0
« Reactie #2 Gepost op: april 06, 2021, 07:50:15 pm »

Klopt, wij hebben de 1.0 en onze vrienden de 2.0

met mn 1.95cm is de 1.0 een betere optie voor ons persoonlijk.  Ook plaatsen we de keuken tegen zijwand voortent en dat lukt minder met de 2.0.

Maar de 2.0 heeft dan weer andere troeven.

Smaken verschillen.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Malawi 2.0
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2021, 09:00:03 am »

Ik vind de overgang van de voortent op de basis-tent (van rond naar niet-rond) ook een beetje raar ogen.

Raar inderdaad. In mijn optiek een misplaatste knieval aan consumenten die ineens een voorliefde hebben voor rond.
Nu moet ik zeggen dat ik cabanon wat betreft design (zowel praktisch als esthetisch) niet zo hoog heb zitten, maar de Malawi 2.0 is wat dat betreft zeker geen hoogvlieger.
Gelogd

Bucharestblues

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 104
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Malawi 2.0
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2021, 09:51:07 am »

Even een tegengeluid. Wij hebben de 2.0 inmiddels een jaar. En c. 2x2 weken gebruikt. Wij vinden hem echt veel mooier dan de oude versie. Veel modernere vibe dan het hoekige wat ouderwets aandoende 1.0 model. Blijft sxmaak natuurlijk.
Ook in het gebruik zou ik zo niet iets kunnen noemen wat ons niet bevalt. Okay, met achtertentje en volledige voortent is het opzetten even een klus. Maar dat is een keuze.
Probleem van de keuken aan de zijkant zetten snap ik maar is mega eenvoudig oplosbaar. Draai de keuken een kwartslag, zodat hij tegen de achterkant van de kar staat. Dan links van de keukenunit (waar het dus lager is) de koelbox/ijskast en klaar is kees.
Het lukt me niet een foto toe te voegen.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Malawi 2.0
« Reactie #5 Gepost op: april 07, 2021, 12:14:03 pm »

Het is inderdaad een kwestie van smaak, maar als een fabriek overgaat op een ronde voortent/luifel zou je mogen verwachten dat er in ieder geval een paar praktische voordelen zijn. Ik zie ze eigenlijk niet.
Iets is pas echt mooi als vorm en functie samenvallen.
Gelogd

Stiebe

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 176
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Camping/Trekking
Re: Malawi 2.0
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2021, 01:10:24 pm »

4 jaar geleden hebben wij onze caravan gekocht en een nieuwe Malawi 2.0 (zonder keuken) gekocht en er 3 jaar met plezier mee op vakantie geweest.  Na jaar jaar hadden we toch wat punten die we graag anders wilde. Eén daarvan was de gebogen voortent, of in ons geval de Panoramaluifel. Luifel en voortent maken volgens mij qua hoogte niet veel uit? Ik ben met mijn 1,86m niet overdreven lang, maar ik moest toch altijd gebukt lopen aan de zijkanten. Ik heb verder geen ervaring met de 1.0, maar deze is wat betreft de hoogte wel praktischer. Ik vond de ronde luifel ook mooier, maar dat is een persoonlijke smaak....
Gelogd
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

RR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 24
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Campinhg met Trekking
Re: Malawi 2.0
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2021, 03:45:09 pm »

het rond vs recht triggert een vraag bij mij.....wij hebben nu nog een oude conway die recht is maar de uitdaging die we hebben is als het regent. Dan kan het gebeuren dat op de basis unit met rechte vlakken een kuil ontstaat en er regenwater blijft liggen....wat uiteindelijk door kan druppelen. Heeft ongetwijfeld alles te maken met het goed recht zetten van de wagen wat we niet goed genoeg in hebben kunnen schatten (want we hebben het eens links gehad maar ook rechts).

De vraag.....heeft een ronde vorm een voordeel zodat er veel minder snel regen op de tent kan blijven staan?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Malawi 2.0
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2021, 04:02:40 pm »

Bij een ronding gaat naar mijn ervaring het water er minder makkelijk in blijven staan dan bij het recht. Echter dat voordeel heb je dan vooral bij de voortent, bij het wagen gedeelte is het overal eerdere de rechte structuur. Dus als de tent goed is opgespannen en opgeslagen zou dat bij geen enkele tent echt een probleem mogen zijn.


Twee of één ronde bogen inritsen en daar 3 stokken tussen steken is over het algemeen eenvoudiger en sneller in het opslaan dan eerst het frame van de meer rechte tenten opzetten en daar het zeil over trekken en aanspannen. Althans dat is onze ervaring tocht tegenover de voorganger wat een zeer oude tent was.


Persoonlijk vindt ik niet dat je echt meer ruimte wint aan de zijkanten met de rechte tent . Deze lopen wel recht af, maar schuin recht in de meeste gevallen. Het frame vanaf waar het recht naar beneden loopt is ook eerder laag. Lange mensen lopen daar zeker ook met hun hoofd tegen. Bij ons safari gaat het over twee bogen en komen deze bogen op die locatie duidelijk hoger uit dan met de rechte tent. de stok tussen wagentent en de eerste boog aan de zijkanten moeten duidelijk omhoog lopen waardoor je daar eigenlijk meer ruimte heb dan bij de rechte tenten waar deze op dezelfde hoogte blijven als het frame van de wagentent. Helemaal tegen de zijkant is dat anders, maar bij een schuin aflopende rechte wand, is dat niet beter.


De rechte wanden ogen mogelijk mooier, maar naar ruimte toe geeft mijn ervaring niet dat je daar minder ruimte zou hebben met een boogtent. Het voordeel is vooral dat ze sneller staan. Ik was oorspronkelijk er wat sceptisch over, maar na nu toch al een aantal jaren mee gekampeerd te hebben, ondervindt ik daar praktisch geen nadelen aan. Dus is iets persoonlijk wat de voorkeur is naar mijn mening.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Malawi 2.0
« Reactie #9 Gepost op: april 10, 2021, 04:06:46 pm »

het rond vs recht triggert een vraag bij mij.....wij hebben nu nog een oude conway die recht is maar de uitdaging die we hebben is als het regent. Dan kan het gebeuren dat op de basis unit met rechte vlakken een kuil ontstaat en er regenwater blijft liggen....wat uiteindelijk door kan druppelen. Heeft ongetwijfeld alles te maken met het goed recht zetten van de wagen wat we niet goed genoeg in hebben kunnen schatten (want we hebben het eens links gehad maar ook rechts).

De vraag.....heeft een ronde vorm een voordeel zodat er veel minder snel regen op de tent kan blijven staan?

Ik heb een Conway Cortina gehad,  mijn ervaring is dat het erg met afspannen te maken heeft.  Zorg dat het voortent frame gelijk staat aan dat van de wagenbak.  Heb je eenmaal een waterzak in je doek gehad wordt dit wel een zwakke plek. 

Als een ronde tent niet goed afgespannen is kunnen ook waterzakken ontstaan. 
Gelogd

RR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 24
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Campinhg met Trekking
Re: Malawi 2.0
« Reactie #10 Gepost op: april 10, 2021, 04:24:08 pm »

Dank....dan is dat dus niet echt een reden om bv voor een Cabanon met meer ronde vormen op het vaste deel te gaan zoals bv de Mercury en Manga. Water op de voortent hebben we nog niet meegemaakt gelukkig (maar zou ook minder een issue zijn).
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Malawi 2.0
« Reactie #11 Gepost op: april 10, 2021, 04:33:11 pm »

Het klapsysteem van de Manga en Mercury is exact hetzelfde als dat van de Conway. Dat van de Malawi is wel echt anders.

Mijn tip zou zijn,  ga eens kijken bij een vouwwagendealer met veel verschillende soorten zoals bv de Vouwwagenzaak in Amersfoort. 

Je krijgt dan een goed beeld van wat je mooi en praktisch vindt.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal