Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Traildog project Koen  (gelezen 9706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Traildog project Koen
« Gepost op: oktober 29, 2020, 08:33:49 am »

Beste,
Even kort voorstellen, mijn naam is Koen en ik woon in Belgie in Duffel. Sinds dit jaar de trotse eigenaar van een 3dog traildog onroad.
Wij stapten over van een Belly Sibley canvas tent die goed dienst heeft gedaan maar het duurde allemaal wat lang om dingen op te zetten. Het is het roadtrip gebeuren, het mini-overland gevoel dat we willen nastreven dus mobiel zijn hoort daar bij. De smaak kregen we echt terug te pakken op een aantal reizen in Afrika waar we met de jeep en trailer een aantal weken in de bush hebben gekampeerd.

Toen ik de trailer ging ophalen bij De Wit in Schijndel heb ik de weken nadien stevig doorwerkt om hem travel ready te krijgen...
De eerste faze bestond uit:
1° Inbouw van een keuken die makkelijk uitschuifbaar is en plaats bied aan een compressor koeler Dometic 35 en gasvuur campinggas 400 SG Accelerate.
1b° Uitschuifbare voorraadkast waarvan de bovenkant kan dienst doen als tablet om snelle lunches onderweg te bereiden.
2° Makkelijke bereikbaarheid van tent luifel stokken, plooistoelen, water en proviand
3° 230 V aansluiting met verliesstroom en automaat en met stopcontacten bij het slaapgedeelte (telefoons) en in de keuken ( 800W waterkoker)
4° 12V voorziening om de contactgeschakelde 12V van de wagen te gebruiken als voeding voor de koeler onderweg

Hier ga ik proberen wat info te verzamelen over mijn miniproject.
Aangezien ik in Augustus 2020 zeker eens buiten huis wou komen had ik al veel trachten uit te denken en tekenen voor ik in het bezit was van de trailer. De hulp en technische kennis  van Jan JD. was zeer welgekomen en geapprecieerd.

More to come...
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2020, 06:59:28 pm door KoenW »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Traildog project Koen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 29, 2020, 08:46:52 am »

Gaaf project  :J :J
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Traildog project Koen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 29, 2020, 10:28:58 am »

kamperen is en blijft een leuke hobby  :#
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Traildog project Koen
« Reactie #3 Gepost op: oktober 29, 2020, 04:20:56 pm »

Mooi project Koen, top dat jij jouw mooie uitvoering ook hier deelt!
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2020, 08:37:27 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2020, 01:31:21 pm »

Even wat bijkomende info betreffende de gebruikte geleiders:

Aan de linkerkant voor de keukenkast gebruikte ik Telescoopgeleider 6511 - volledig uitrekbaar
Inbouwlengte: 1219 mm, weegt als stel 12kg, daarop is een alu L-profiel bevestigd Ongelijkzijdig hoekprofiel
Afmeting in mm ( A x B x D )
80 x 40 x 4 waarop de keuken en compressor vriezer staat. De versie op 1219 mm kan 180 kg dragen.
(schreuderenco.nl)

aan de rechterkant heb ik een rolgeleider van 75 (80% uitschuifbaar) die een voorraadkast draagt met aluminium topplaat, deze gebruik ik als werkblad bij het koken en is ook erg handig tijdens roadtrips voor middag stops… Loadcapacity tot 100 kg
(jzerwarenwinkel.org)
Met deze asymmetrische opstelling heb ik een zeer praktische configuratie tijdens koken ( alle rails volledig uitgetrokken) en binnen in de trailer nog voldoende vrije laadruimte bij het openen van het trailer deksel.
Hopelijk nuttige info , greetz Koen
Gelogd

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2021, 07:15:31 am »

Even een korte update over het trailer project. Ik heb een klein bijzet opklaptafeltje voorzien aan de uitschuifbare keuken. Heb een tijdje moeten zoeken naar welke ondersteuningen ( aan de trailer is alles mm werk :-) ) voor het aluminium tablet. Blijkt zeer handig om uit en in te klappen.

Tafeltje voorzien om tijdens het koken een en ander kort bij de hand te hebben (ik betrapte me er op veel op de koeler te zetten die rechts van de keukenkast staat maar dat bleek dan minder handig wanneer je iets in of uit koeler wil halen.

Hopelijk dient dit to inspiratie
Happy camping
K
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Traildog project Koen
« Reactie #6 Gepost op: april 10, 2021, 08:00:32 am »

Slim en vakkundig gemaakt project! Ziet er allemaal op uit  :J
Gelogd

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2021, 08:40:33 pm »

Ondertussen heb ik mijn 2de grote fase afgerond van mijn 3dog doe-het-zelf project.

Na vorig jaar de inbouw van de keuken en opbergkasten en het voorzien van de basis elektro (220V van de camping en 12 V van de auto binnenbrengen) was het dit jaar de beurt aan het project “OFF GRID”.

Ik heb nu gekozen voor het merk Victron en ik heb met deze componenten een off grid installatie uitgewerkt.

Ik ben begonnen met een 12V 100 Ah lithium batterij.
Deze heb ik beschermd met een BMS (battery monitor system) en een battery protect. Die componenten moeten ervoor zorgen dat de cellen in de batterij niet buiten de spanning toleranties komen ( de batterij is eigenlijk best wel een stevige investering dus ik wou daar zeker voldoende veiligheid rond inbouwen).

Verder heb ik een multiplus 500 VA voorzien. Dit is een combinatie van een zuivere sinus invertor ( opladen PC, tablet, iPhone etc) en een 20A battery charger wanneer geconnecteerd aan de camping 220V gridstroom.

Tenslotte heb ik nog een opvouwbaar zonnepaneel voorzien van 160 W die via een MPPT 75/15 de batterij kan opladen.

De BMS staat in verbinding met een multicontrol die de gridstroom kan beperken en die ook de info geeft over de laadfaze en status van de invertor. Tevens kan men hiermee de invertor uitschakelen of in charger-only mode zetten.

De Installatie zou mij met een Dometic koeler 35 ongeveer 2 a 3 dagen offered moeten staan zonder zonne energie.

De installatie staat volledig afgeschermd van de lading in de 3Dog.
Er is een main schakelaar voorzien die de plus-pool van de batterij volledig afkoppelt.
Tevens heb ik de solar mppt ook met een schakelaar gescheiden van de batterij. (De zonnepanelen zelf zijn via een Anderson plug gekoppeld aan de mppt, via kabel van 6mm2 ).

Aan de achterklep in de middentunnel waar tentstokken, stoelen en  dergelijke worden opgeborgen heb ik nu een on off on schakelaar voorzien, met deze kan ik altijd de koeler overschakelen van de auto batterij naar de trailer batterij ( vb bij langere stop onderweg, autobatterij koppelt automatisch af na enkele minuten).

Ik heb er alvast een (regenachtig) test-weekendje opzitten en ik heb zo een 15% verbruikt op 2,5 dag kamperen, dus voorlopig in opzet geslaagd :-). Ik heb bijna niet bijgeladen met het zonnepaneel, de koeler , iPad en iPhones waren reguliere verbruikers.

Wanneer we ooit onze roadtrip plannen naar het hoge Noorden mogen waarmaken willen we dit zeker gebruiken.

Ik voeg nog even een schema toe en enkele foto’s, hopelijk interessant materiaal voor collega kampeerders die graag de handen uit de mouwen steken…

Ik heb heel wat moeten uitzoeken en het inbouwen is steeds paswerk want je wil niet teveel ruimte wegnemen voor de bagage. Vragen en opmerkingen steeds welkom.
Happy (offgrid :-) ) camping…
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Traildog project Koen
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2021, 08:48:17 pm »

Het ziet er allemaal erg gelikt en strak uit.
Het off-grid-experiment is ook erg gaaf, ik hoop dat je tzt ook laat weten hoe eea in de praktijk werkt.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben, is of je de kar al eens gewogen hebt. Er is behoorlijk wat materiaal naar binnen gesjouwd, heb je nog laadvermogen over?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2021, 09:02:59 pm »

Het ziet er allemaal erg gelikt en strak uit.
Het off-grid-experiment is ook erg gaaf, ik hoop dat je tzt ook laat weten hoe eea in de praktijk werkt.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben, is of je de kar al eens gewogen hebt. Er is behoorlijk wat materiaal naar binnen gesjouwd, heb je nog laadvermogen over?

Dank je wel. Zal ik zeker doen, mijn eerste offered test weekend in ieder geval goed verlopen zonder technische problemen... Voor wat gewicht betreft valt het wel mee, zit volgeladen rond de 650 kg, bij de 250+130 kg standard werd elk onderdeel en belading geregistreerd voor inbouw. Groetjes Koen
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Traildog project Koen
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2021, 09:27:48 pm »

Mooi project hoor, voor mij ook wel een wens om helemaal zelfvoorzienend te zijn.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Traildog project Koen
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2021, 10:00:38 pm »

Gaaf hoor, alles zo goed uitgedacht en uitgevoerd! Hopelijk ga je er dit seizoen veel plezier uit halen.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Traildog project Koen
« Reactie #12 Gepost op: mei 22, 2021, 10:20:18 pm »

Nice!

Dank voor het delen...
Wat is het extra gewicht nu van deze componenten die erbij zijn gekomen?
Gelogd

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #13 Gepost op: mei 22, 2021, 10:30:56 pm »

Nice!

Dank voor het delen...
Wat is het extra gewicht nu van deze componenten die erbij zijn gekomen?

Thnx, extra gewicht 38,7 kg inclusief zonnepaneel van 13,2 kg, batterij van 15 kg en multiplus van 5,5 kg.
Groetjes,
Koen
Gelogd

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #14 Gepost op: mei 22, 2021, 10:32:25 pm »

Gaaf hoor, alles zo goed uitgedacht en uitgevoerd! Hopelijk ga je er dit seizoen veel plezier uit halen.
bedankt voor leuke reactie
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal