Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Slapen op de wagenbak  (gelezen 4062 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Slapen op de wagenbak
« Gepost op: mei 23, 2021, 09:36:13 pm »

Wij kamperen al jaren met veel plezier in onze Malawi 1.0 basic met voortent (geen luifel, geen keuken). Destijds gekocht vanwege de combinatie van een redelijk snelle opzetter met voldoende ruimte voor een gezin. En een goed bed: we slapen als een koning op de wagenbak!

Toch ben ik wel benieuwd naar eventuele alternatieven. Vooral het opzetten van de voortent kost meer tijd dan ik zou willen. Ook nemen voortent en stokken veel ruimte in in de wagenbak. We zijn absoluut verslingerd aan het slapen op de wagenbak, dus dat zouden we sowieso weer willen. Overigens hoeft het 1-2-3 systeem, met twee bedden naast elkaar, voor ons niet zo (jametic, camplet, teun, etc). Het tweede bed zouden we toch niet gebruiken. Onze kids slapen al lang en breed in een eigen tent (als ze überhaupt nog mee gaan).

Nu heb ik eens zitten rondkijken, maar veel alternatieven kom ik eigenlijk niet tegen. De riverlodge van Aart Kok en de latere modellen van Holtkamper. Allebei behoorlijk aan de prijs en over de service lees ik wisselende berichten. Weten jullie misschien nog andere opties van 'snelle' wagens waarbij je op de bak slaapt?

Overigens is een Malawi 2.0 met boogluifel misschien ook nog wel een optie. Hoewel ik me afvraag of een boogluifel echt zoveel sneller is dan een voortent opbouwen. Ervaringen met een switch van 1.0 naar 2.0 hoor ik daarom ook graag.
Alvast dank voor het mee denken!

Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2021, 09:38:59 pm door dickp »
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #1 Gepost op: mei 23, 2021, 10:15:07 pm »

Wat dacht je van een campooz of trigano alfa?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2021, 07:07:33 am »

De CampooZ heeft 3 wagens die een goed alternatief zijn voor jullie Malawi.
Fat Freddy: de kleinste en snelste opzetter
Lazy Jack: een maatje grotere binnenruimte dan Freddy, wel een extra handeling met opzetten. De extra slaapcabine die er bij zit kan je afritsen als die toch niet gebruikt wordt. Scheelt weer flink met opzetgemak.
Sleepy Joe: meest vergelijkbaar met Fat Freddy maar langslaper ipv dwarsslaper. Kleinere binnenruimte maar wel grotere luifel.

Neem je een van deze 3 wagens in trekking uitvoering staat de luifel met 3 stokken en drie haringen. En met eventuele zijwanden pas je hem aan de weer omstandigheden.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2021, 07:35:15 am »

Wij zijn om dezelfde redenen onlangs overgestapt op en Combi Camp Country Xclusive. Ik heb gisteren nog nooit zovaak en nog nooit zo snel en vouwwagen in een uitgeklapt echt ideaal!
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2021, 08:23:54 am »

Voor het geld van een Malawi heb je ook bijna een CC Valley Pure (zonder keuken), dan wordt m.i. aan al je wensen voldaan. (mits ze nog leverbaar zijn)


(6395 + 795 (oplooprem) + 1295 (voortent die je ook als luifel gebruikt) = 8485)
Dan heb je een heel andere wagen dan een Malawi zonder keuken, met voortent (die niet zo handig als luifel te gebruiken is als bij een CC) die 7999 kost.

« Laatst bewerkt op: mei 24, 2021, 08:29:59 am door C5CCV »
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2021, 08:54:19 am »

Wat leuk, al die snelle reacties. Grappig ook om te lezen dan anderen een vergelijkbare ervaring hebben als wij t.a.v. het opzet gemak van de Malawi. Ik ben benieuwd welke keuze jullie vervolgens gemaakt hebben. En hoe dat bevalt.

De CC en Alpha zijn destijds voor ons afgevallen vanwege het vaste deksel. Wij leggen de relatief lichte spullen met veel volume onder het zeil (bijv. stoelen, slaapzakken, etc). Waar laten jullie die dan? De wagenbak is bij ons ook altijd vol. Het systeem met een open klappende vloer is daarentegen wel mooi. Werkt dit ook een beetje bij oneffen of scheef terrein? En is het rek op de wagen roestbestendig, bijv. door galvanisering? Ik meen ergens gelezen te hebben over een nieuwe wagen die na een jaar al roestplekken vertoonde.



Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2021, 08:07:17 am door dickp »
Gelogd

marcelsg85

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: jamet jametic
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #6 Gepost op: mei 24, 2021, 09:38:15 am »

Ik heb een Alpha met als optie het dekzijl genomen zodat we de stoelen etc wel bovenop kwijt kunnen. De wagenbak is wel redelijk klein.
De campooz vonden we ook erg mooi en de raclet Panama up past misschien ook wel in je wensen lijstje. Lijkt ook makkelijk op te zetten en is mijn inziens net iets praktischer qua ruimte dan de Malawi.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #7 Gepost op: mei 24, 2021, 09:43:20 am »

Ik vraag me toch af wat jullie allemaal meenemen als een combi camp al standaard af valt...

Wij hebben een Aart Kok Riverlodge gekozen mede vanwege de looks. Is als je de basis alleen op zet snel, mooi afgewerkt. Service is wat ons betreft in orde. Komen als er wat is (vooral onhandigheid met de levering van op maar gemaakte spullen) met heel nette oplossingen (pakket wordt verstuurd, verkeerd en al gebruikte spullen worden door ups opgehaald als wij aangeven dat we ze uit de stalling hebben opgehaad)

Maar in een Combi Camp Country gaat echt heeeel veel aan spullen. Zeker als kinderen niet meer mee gaan lijkt me dat voor de meeste mensen meer dan voldoende.

Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #8 Gepost op: mei 24, 2021, 10:17:46 am »

Even een kleine inleiding, onze vorige wagen was een Odyssee. Het gebeurde ons echt elke keer dat we de laatste nacht nog een (onverwachte) regen/onweersbui op ons dak kregen. Stonden we 's ochtends weer de slikranden schoon te maken (wat we de vorige dag ook al hadden gedaan), wij waren daar zó klaar mee dat een belangrijke eis voor een volgende wagen was: geen of bijna geen slikranden.
Wij zijn uitgekomen op een Trigano Alpha. Wat wij echt super vinden is de zonneluifel die wij erbij hebben, die geeft géén slikranden en kan ook direct aan de wagentent. En zo kamperen we dus eigenlijk altijd, wagenbak uitklappen (geen haring nodig), 3 stokken naar buiten schuiven, luifeldak naar voren trekken, 3 staanders plaatsen en 3 haringen slaan en klaar. De luifel heeft korte zijkanten daarvoor heb je ook nog per kant 2 haringen nodig.
Onze kinderen zijn nog 1 keer meegeweest, toen hebben we wel de voortent opgezet. De stoelen hebben we op het rek vervoerd en met de hoes eroverheen gewoon heen en weer naar Spanje gereden. De hoes is te koop als accessoire, wordt stallingshoes genoemd, je mag er max. 100 km per uur mee rijden, wij hebben wel iets harder gereden, ging goed.
Nu we maar met zijn tweeën gaan, doen we de tafel en de stoelen gewoon in de auto, plek zat. Beddengoed gewoon op het bed.
Meestal levert het harde deksel geen probleem op, je van te voren even goed naar de ondergrond kijken. Zonodig de kar op een paar keggen zetten of met plankjes het deksel ondersteunen. Eén keer hadden we zo'n aflopende plek dat wagen niet hoog genoeg kwam om het deksel goed open te klappen, toen heb ik met de klauwhamer een beetje grond weggeschept (waar het rek moest komen) en paste het wel.
Roest aan het rek; hebben wij geen last van, er zitten ook beschermdoppen op het rek.
De nieuwste CCC's hebben meer ruimte in de bak trouwens.
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #9 Gepost op: mei 24, 2021, 12:38:44 pm »

Dank voor alle reacties. Ik realiseer me dat veel tijd bij ons verloren gaat door de grote hoeveelheid zooi die we mee nemen. Nu heeft dat ook wel te maken met het ontbreken van een keuken (basic model). Op zich helemaal prima, maar het betekent wel een extra kastje + gascomfort meenemen in de wagenbak. En bij aankomst het kastje opzetten en inrichten. Een vaste keuken scheelt in dat opzicht ruimte en tijd.

Samengevat zit de potentiële winst voor ons in:

1. Grondzeil aan wagentent vast + meeklappen. Grondzeil voortent/luifel hoeft voor ons niet; stuk Bolon voldoet uitstekend.
2. Voortent of luifel makkelijker opzetten, bijvoorbeeld doordat je de stokken direct uit de wagentent trekt (in plaats van eerst heel frame opbouwen).
3. Misschien toch maar een keuken.

Omdat we ook wel gehecht zijn aan onze Malawi, moet het echt wel een flinke stap voorwaarts zijn, willen we gaan switchen. Food for thought zogezegd. Daarbij duurt het geen 5 jaar meer voordat geen van de 3 kids meer mee gaat.

Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk
Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2021, 01:32:11 pm »

Dank voor alle reacties. Ik realiseer me dat veel tijd bij ons verloren gaat door de grote hoeveelheid zooi die we mee nemen. Nu heeft dat ook wel te maken met het ontbreken van een keuken (basic model). Op zich helemaal prima, maar het betekent wel een extra kastje + gascomfort meenemen in de wagenbak. En bij aankomst het kastje opzetten en inrichten. Een vaste keuken scheelt in dat opzicht ruimte en tijd.

Samengevat zit de potentiële winst voor ons in:

1. Grondzeil aan wagentent vast + meeklappen. Grondzeil voortent/luifel hoeft voor ons niet; stuk Bolon voldoet uitstekend.
2. Voortent of luifel makkelijker opzetten, bijvoorbeeld doordat je de stokken direct uit de wagentent trekt (in plaats van eerst heel frame opbouwen).
3. Misschien toch maar een keuken.

Omdat we ook wel gehecht zijn aan onze Malawi, moet het echt wel een flinke stap voorwaarts zijn, willen we gaan switchen. Food for thought zogezegd. Daarbij duurt het geen 5 jaar meer voordat geen van de 3 kids meer mee gaat.

Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk

Holtkamper? Deze klappen ook grondzeil mee. Wel prijzig natuurlijk.
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2021, 11:37:11 pm »

Serieus naar HK gekeken. Ik snap dat er een markt voor is, maar onze wagen is het niet.
Vandaag de 2.0 live bewonderd. Die boog constructie van voortent en luifel lijkt wel een stuk sneller te zijn. Ook wel minder ruimtelijk dan de 1.0, maar dat is niet zo'n probleem.

Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk

Gelogd

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #12 Gepost op: mei 27, 2021, 10:24:12 am »

Ik laat eigenlijk al het gerei gewoon in de keuken zitten (cc Venezia). In de vouwwagen heb ik: 3 stoelen plus tafel, dekbed, slaapzak kussens en matje voor dochter. In de bak nog mijn Porta potti / kastje/ voortent + zeil
Gelogd

Stiebe

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 176
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Camping/Trekking
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #13 Gepost op: mei 27, 2021, 11:58:48 am »

Wij zijn vorig jaar overgestapt van een Malawi 2.0 basis met Boogluifel naar een CampooZ Lazy Jack Camping/Trekking. Onze motivatie was: Uitstraling, weinig ruimte onder de zijkanten luifel door de boog (ik ben 1,88m), van los naar vast grondzeil wagentent, de LJ zet heel wat makkelijker/sneller op, het enorme bed met Froli, meer opbergruimte in de LJ, rijden achter de auto etc etc.
Allemaal heel persoonlijk maar voor ons voldoende redenen en nog geen moment spijt gehad.
Gelogd
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 138
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: Slapen op de wagenbak
« Reactie #14 Gepost op: mei 27, 2021, 08:08:46 pm »

Gordigear Taiga of de iets grotere Savannah hebben ook een vast grondzeil, staan snel op (10min) en zijn ook leverbaar met luifel. Ruim slapen op de wagenbak met een 180x220 bed.
Diverse keuze voor een onderstel, met veel, of heel veel bergruimte, kan dan ook met een keuken in de kar. Wel even research doen welk onderstel je zou willen.
Ik heb hier al een paar hele mooie voorbij zien komen.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2021, 06:20:58 am door CJ-Albert »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal