Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?

Gestart door KenJo, mei 29, 2015, 01:32:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zeldenrust

Citaat van: meeder op mei 08, 2017, 04:13:55 PM
Korte uitleg hoe de oplooprem werkt en dat bij alko de achteruitrijautomaat er al heel lang standaard in zit.

http://www.al-ko.co.uk/edit/files/handbooks/overrun-braking-system-handbook.pdf

Hier wordt inderdaad benoemd dat de parkeerrem pas na 25 cm achteruit rijden zijn maximale remkracht bereikt. Echter heb ik het idee dat dat bij ons al na 5 cm is. Dan ben ik nog lang niet op de wig..
Zambezi River Camp Cross-road 2016

meeder

Duw je de wagen recht achteruit de wig op of draai je hem er op door aan de dissel te trekken? Bij dat laatste kan natuurlijk het andere wiel naar voren draaien en dan trekt hij hem snel vol de rem in.

Sleurtent

Ik gebruik altijd een potkrik waar de zijde omhoog moet, kost 8 euro bij de action. Dan die leveller eronder en klaar.

Zeldenrust

Citaat van: meeder op mei 11, 2017, 10:35:28 PM
Duw je de wagen recht achteruit de wig op of draai je hem er op door aan de dissel te trekken? Bij dat laatste kan natuurlijk het andere wiel naar voren draaien en dan trekt hij hem snel vol de rem in.
Ik draai hem er op. Wat je eigenlijk bedoeld te zeggen is dat ik dan het andere wiel voorwaards moet blokkeren met een blokje?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Zambezi River Camp Cross-road 2016

Frankie

Citaat van: Zeldenrust op augustus 29, 2017, 10:49:52 PM
Ik draai hem er op. Wat je eigenlijk bedoeld te zeggen is dat ik dan het andere wiel voorwaards moet blokkeren met een blokje?


Dat zou niet moeten hoeven. Op de rem is (naar voren) op de rem. De truc is juist, dat als je de wagen op de rem zet, het ene wiel niet naar voren rijdt maar het andere wiel wel (een stuk) naar achteren, waarna bij loslaten dat andere wiel alsnog niet meer naar voren kan. Zie het fil mpje van forumlid Bensi:

https://www.youtube.com/watch?v=KFz3DfZ0Fo4

Gait

#80
Vorige week mijn waterpassysteem in Luxemburg gebruikt. Plek liep naar 2 kanten scheef weg. Met de rode keg zet je de wagen aan één kant hoger, met de opdraaileveler draai je het andere wiel simpel tot waterpas. Geen geduw en getrek en in één keer goed. Wel zo fijn als je net 5 uur aan het rijden bent geweest.
Voor de geïnteresseerden nogmaals de details:
Na het afkoppelen stond de wagenbak binnen 2 min waterpas. Zonder rugklachten :)3]
Paar foto's van de aanpak:Stand waterpas bij begin. Leveler aan scharnierzijde voor het wiel geplaatst. Opduwen gaat makkelijk. Maatvoering is nog niet goed. Blauwe klos past niet. Lijkt me eigenlijk ook overbodig. Ik haal hem eraf en doe het zonder. Opdraai leveler aan de andere zijde geplaatst. Leveler omhoog gedraaid. En hij staat waterpas en de scharnierzijde staat 4 cm hoger. Wagendeksel kan nu altijd goed open en waterpas worden gesteld.

De rode keg ligt in de disselbak en de alu opdraaileveler heb ik voor aan de disselbak op beugels hangen. Geborgd en wel past het precies.

oosie2016

Heeft iemand wel eens een ronde wielkeg gebruikt om hem waterpas te zetten?

mar-ine

Yep. Werkt goed.
Makkelijker dan zo'n keg, het is net of je de wagen niet omhoog hoeft te duwen.


mar-ine

Tago Herman

Waarom de wagen aan één kant op de rode keg zetten, en dan de andere kant met de opdraaikeg? Ik gebruik al jaren een opdraaikeg aan een kant, en dat is voldoende om de wagen waterpas te krijgen. 2 kanten omhoog lijkt mij werk voor niets.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Theu

Dat heeft te maken met zijn vaste deksel. Als die keg eronder ligt is hij zeker dat het deksel waterpas kan komen te liggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Ccindy

Ik heb het nooit nodig gehad, altijd mooie vlakke plekken, maar heb de methodes toch uitgeprint en de filmpjes op mijn telefoon gezet voor het geval het een keer nodig is. De levelers liggen altijd keurig in de disselbak voor het geval dat.
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Theu

Ik heb kort geleden bovenop een schaarkrik uit een auto een stuk strip gelast. Zodat deze vlak is. En een M12 bout gelast op de plek voor de slinger. Op deze manier kan ik de slinger van de vw gebruiken. Deze zet ik onder de as en draai hem dan zo waterpas. Kosten €0,00 en resultaat 100%.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

oosie2016

Citaat van: mar-ine op juli 24, 2018, 10:42:10 PM
Yep. Werkt goed.
Makkelijker dan zo'n keg, het is net of je de wagen niet omhoog hoeft te duwen.


mar-ine
Nou dan ga ik die bestellen en maar eens proberen dit jaar

Venkelstraat

In de meivakantie aan het tobben geweest om de VW dmv het omtrekken waterpas te zetten op keggen. Toekijkende kampeerders, discussie met de vrouw, pijn in m'n rug van het gesjor, etc.
Nu stond de potkrik methode mij ook wel aan, dus krikje aangeschaft.
Nu 3x waterpas gezet m.b.v. de krik, echt geweldig makkelijk, binnen no time staat hij waterpas.
Aanrader dus!


Joseetje26

Ik zit de gebruiksaanwijzing van mijn jamet arizona nog eens te lezen..maar daar staat letterlijk de wagen waterpas stellen dmv neuswiel en uitdraaipoten...hij moet wel blijven rusten op de wielen maar heb gemerkt dat hij best een stukje omhoog kan als het erg oneffen is