Aart Kok Kavango of Zambezi dilemma

Gestart door Stouwie, maart 10, 2025, 10:20:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Löwenzahn en 1 gast bekijken dit topic.

Stouwie

Misschien kunnen jullie door jullie ervaring en ongezouten meningen ons verder helpen met een dilemma.

We willen graag voor komend seizoen een Aart Kok vouwwagen (nadat onze HK na één seizoen total loss was). Nu zouden we het liefst een Zambezi River Lodge, of een Livingstone willen omdat dit model en compactheid ons erg aanspreekt. Nu zijn deze niet bij bosjes te koop en al helemaal niet voor ons budget rond de 6000 tot 8000 euro.
De Kavango lijkt vaker te koop te staan en ook vaker in deze prijsklasse. Het tweede bed wat zich direct naast 'ons' bed bevindt vinden we niet ideaal maar zouden we op de koop toe willen nemen.
Echter de keuken in de tent lijkt ons echt niet fijn. Maar het verplicht versjouwen van een volle keuken trekt me ook niet aan. Nu zijn hier dingen als wieltjes voor te verzinnen natuurlijk, maar wat is de mening vanuit de ervaringen? Zou je bij een volgende wagen weer voor dit concept kiezen, of toch liever niet?
Zijn er nog voordelen van een Kavango tov Zambezi die ik over het hoofd zie?

Dank voor jullie input.

Löwenzahn

Hallo Stowie,

Helaas kan ik nog niet uit ervaring melden, we wachten nog steeds op onze Kavango. Maar onlangs werden we met dezelfde vraag geconfronteerd, we gingen naar Roden en wisten vrij zeker dat we een Livingstone wilden kopen (die keuken :O).

Ter plaatse hebben wij (2 volwassenen + hond + binnenkort 2 kinderen) op korte termijn voor de Kavango gekozen. Omdat:

+ Indeling is voor ons praktischer, niet zo kronkelig als de Riverlodge, we hebben geen uitbreidingen nodig voor de kinderen
+ Meer ruimte (Basistent + Voortent Livingstone ~ 16m2, Kavango ~20m2)
+ Je hoeft niet over de ander heen te klimmen als je uit bed wilt komen (dit kan ook bij de Livingstone, maar alleen bij het XL bed, dat is duur en neemt ruimte in beslag)
+ De bedden zijn lager dan in de Livingstone, het hele hoge bed daar vonden wij wat onpraktisch
+ We hebben nu een loungebank (hoewel je wel laadvermogen verliest)
+ Volgens AK wordt de Kavango sneller gebouwd

- Kavango is beslist minder "stijlvol" dan de Livingstone
- De keuken is niet zo mooi etc. Hoewel je nu bij AK houten lades kunt kopen, vind ik dat ze dat beter doen en de verdeling van de werkruimte leek ons ��eigenlijk verstandiger dan in de Livingstone (in de Livingstone staan ��de gasvlammen heel dicht bij elkaar, dus je kunt ze zeker niet alle drie tegelijk gebruiken, en de spoelbak en koelbox zijn onhandig geplaatst, waardoor er nauwelijks werkruimte is)

Ik heb het vertaald met Google, ik hoop dat het begrijpelijk is  :)

Anneloes

Wij hebben met 2 personen en een hond ook een Kavango. Het tweede bed is bij ons altijd in gebruik als bank, erg fijn in het voorseizoen of als het regent. De keuken laten we altijd aan de wagenbak zitten. Handig om dingen op te zetten. Bakken doen we op een cadac buiten, het gasfornuis binnengebruiken we alleen om bijvoorbeeld pasta te koken.

TomDoes

Hallo,

Wij hebben juist voor de Livingstone met boogluifel gekozen. Ook 2 kinderen + grote hond. Wij hebben ook de zijluifels en varioluifel waardoor de oppervlakte waar je droog kan zitten enorm is (we hebben wel eens met 8 volwassenen en 4 kinderen onder de luifel tijdens een regenbui gegeten). We zitten in de praktijk nooit binnen.
Qua snel opzetten kiezen wij er vaak voor om de achtertent niet op te zetten als we ergens een tussenstop maken. De basis is dan groot genoeg. Verschil in opzetten kan ik niet echt inschatten. De livingstone gaat bij ons ook vrij snel.

Wij zijn ook heel blij met ruime vaste keuken onder de luifel, je kan hem bij warm weer ook aan de keukenkant openritsen. 3 pannen tegelijk is inderdaad een lastig. Daarentegen zijn de lades ruim op, je kan je waterkoker een vaste plek geven en de werkhoogte van het blad is erg fijn.

Het hoge bed is met een klein trapje geen enkel probleem. Als je s'nachts regelmatig een keer uit bed moet kan ik me voorstellen dat over elkaar heen klimmen vervelend kan zijn.

Het budget is wel een issue, de livingstone met boogluifel heb ik nog niet voorbij zien komen voor die prijs.

Succes met de keuze!

Theun1957

Hoi,
Ik ben al een tijdje eigenlijk van het forum weg omdat ik, durf het bijna niet te zeggen, overgestapt ben naar een caravan. We hebben echter vele jaren een vouwwagen gehad, eerst een oude Jamet en daarna een nieuwe Kavango. Op zichzelf was de Kavango een prachtige wagen en we hebben er fijn in gekampeerd. Maar ja de keuken die is werkelijk loodzwaar. Heb van alles gedaan inclusief wielen eronder maar het bleef een gesleep en gesjouw, en dan nog ervoor zorgen dat hij waterpas stond was ook nog een strijd. Bij ons stond deze trouwens meestal onder de luifel zodat je wel  buiten de tent kookt. M.a.w zou voor een vaste keuken kiezen.
Je kan id Kavango de keuken natuurlijk op de wagen laten zitten maar dan kook je ongeveer naast je bed binnen, dat is ook niet heel fijn. Veel succes met keuze en speurtocht naar een wagen.