Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Elektriciteit in vouwwagen  (gelezen 12857 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Elektriciteit in vouwwagen
« Gepost op: juni 17, 2015, 11:29:01 pm »

Een caravan sluit je natuurlijk aan en dan heb je een aantal stopcontacten en verlichting e.d.
Voor de vouwwagen kom ik iets tegen als een vouwwagen unit. In wezen een verdeeldoos met een CEE stekker, een automatische zekering en als het mee zit een aardlekschakelaars.

De meeste van deze units komen met drie aansluitingen.
Nu heb ik tijdens de voorstelronde al aangegeven dat we niet echt kampeerders zijn. Nu zullen we niet de enige zijn, maar met koelkast, telefoonlader(s), tabletlader(s), verlichting, waterkoker, tosti-ijzer/grill komen we toch wel boven de drie uit (gaat toch makkelijk richting 8 a 10).
Normaal gesproken is het niet de bedoeling dat je een verdeeldoos op een ander verdeeldoos aansluit. Hoe zit dat met zo'n vouwwagenunit en hoe lossen jullie dit op?

Ik heb al gezien dat er in de vouwwagen een heel elektriciteitsnetwerk wordt aangelegd, maar dat lijkt me niet de meest gebruikelijke oplossing.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2015, 11:53:08 pm »

Tja, ik denk niet dat ik de meest aangewezen persoon ben om op electriciteitsgebied antwoord te geven maar goed. Ik heb een koelkast, een oplader voor de tandenborstel en 1 voor een lamp en 1 voor de mobiel. Daarnaast nog een waterkoker en wat andere zooi.

Gelukkig hoeft niet alles tegelijk opgeladen te worden en is het enige dat altijd in werking is de koelkast. Ik gebruik een dubbelstopcontact onder de wagen voor de koelkast en voor een verdeeldoos met 6 plaatsen. Die verdeeldoos gebruik ik weer voor alle losse oplaadbare zooi. Het is hier en daar af en toe wat stekkertjes wisselen maar dat vind ik niet erg. De verdeeldoos heeft trouwens wel een overbelastingzekering. Aardlekschakelaars enzo heb ik niet, een tosti-ijzer/grill of een Senseo ook niet trouwens. Ik probeer zo veel mogelijk in de vakantie te kamperen in plaats van te Caravaneren dus een beetje basic mag wel  :#

Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Albertine

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 155
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Flyer refurbished 2015
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2015, 09:38:42 am »

Koffie zet ik op gas (met zo'n Italiaans pruttelding), ik gebruik electra alleen voor de koelkast en plak-LED lampjes onder de keukenplank, die ik s'nachts aan laat voor onze kleine man. Tosti's bak ik in de pan....
Alleen de Iphone opladen en als ik eventueel wat doe aan werk; de laptop er even aan.

Wat ik gebruik; 1 Lang snoer met stekkerdoos (4 aansluitingen).

Nou moet ik er ook bij zeggen dat ik ben begonnen met kamperen in een vouwwagen op een veld zonder enige electra, alleen stromend water. Electronisch speelgoed van de kleine man blijft beperkt tot de DS, we zijn op vakantie, dus lekker naar buiten.
Gelogd

Erlief

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 108
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Vendome GL
  • Wie wil er klappen?!
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2015, 10:15:44 am »

Ha, leuk die verschillen, ik heb gewoon zo'n CEE Stekkerblok met overbelastingsstop. De koelkast draait daar altijd op, verder opladers van telefoon, Ipod en tandenborstel en wat verlichting. Gewoon even omprikken 's avonds, het blijft kamperen he.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2015, 11:04:38 am »

Citaat
De meeste van deze units komen met drie aansluitingen.
Nu heb ik tijdens de voorstelronde al aangegeven dat we niet echt kampeerders zijn. Nu zullen we niet de enige zijn, maar met koelkast, telefoonlader(s), tabletlader(s), verlichting, waterkoker, tosti-ijzer/grill komen we toch wel boven de drie uit (gaat toch makkelijk richting 8 a 10).
Normaal gesproken is het niet de bedoeling dat je een verdeeldoos op een ander verdeeldoos aansluit. Hoe zit dat met zo'n vouwwagenunit en hoe lossen jullie dit op?

Ik heb al gezien dat er in de vouwwagen een heel elektriciteitsnetwerk wordt aangelegd, maar dat lijkt me niet de meest gebruikelijke oplossing.

Een heel netwerk is niet gebruikelijk, maar het uitbreiden met extra verdeeldozen wel. Op zich is dat geen probleem, als je er maar niet teveel grote verbruikers aan hangt en goede kwaliteit stekkerdozen gebruikt, die geschikt zijn voor buitengebruik.
Bij het rijtje wat je opnoemt zit wel een probleem. Een waterkoker (3-10A) en vooral een tosti-ijzer (vaak 10A) zijn toch echt wel grote stroomverbruikers. Dus: laat het tost-ijzer thuis, en zorg voor een waterkoker die ergens tussen de 600W (~3A) en 1100W (~5A) zit. De rest verbruikt niet zo veel, dus dat kan prima.
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 1999
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2015, 11:57:58 am »

Ook wij hebben minder elektrameuk (geen waterkoker of koffiezetapparaat maar pannetje op het gas) en geen tosti-ijzer. Waar wil je het allemaal neerzetten? Ik heb zo'n 3weg stekker en daar zit de koelkast en de verlichting op. In de derde stopcontact zit weer een andere drie weg stekker voor opladers en zo. Het lijkt me niet gevaarlijk omdat je sowieso maar weinig ampere hebt op een camping dus niet snel kan overbelasten.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.668
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2015, 12:01:37 pm »

Wij hebben een vouwwagenunit, met aardlek (en een zonder). Daar gaat aan:
Koelkast
Led-verlichting keuken (nieuw dit jaar) (30W)
Waterkoker (camping ding van 800W)
Opladers van fototoestel-batterij/e-reader/telefoons/laptop/tablet en al die andere meuk waar we blijkbaar niet zonder kunnen.

Verlichting is verder op batterijen of een sfeerkaarsje.

Met name de laders, die maar niet uniform lijken te kunnen worden, moeten we weleens omprikken. Die zitten in een apart verlengblokje.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2015, 12:11:16 pm »

30W voor LED verlichting in de keuken? Da's zo'n 3000lumen, daar kun je het hele veld (& aangrenzende bos) mee verlichten! Weet je dat zeker?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2015, 12:49:15 pm »

30W voor LED verlichting in de keuken? Da's zo'n 3000lumen, daar kun je het hele veld (& aangrenzende bos) mee verlichten! Weet je dat zeker?
Maximum input van een omvormer betekent niet automatisch dat je die ook gebruikt bij de output.  I:
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.668
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2015, 01:09:13 pm »

30W voor LED verlichting in de keuken? Da's zo'n 3000lumen, daar kun je het hele veld (& aangrenzende bos) mee verlichten! Weet je dat zeker?
Ik houd ervan om op de camping mijn kar terug te kunnen vinden  ::)

Maar wat Drikus zegt: opgenomen vermogen. Dat is uiteindelijk wat je verbruikte wattage bepaald.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk: kampeermiddel : Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: juni 18, 2015, 01:16:48 pm »

Wij  hebben in onze Combi Camp een buitenaansluiting voor de stroom toevoer;

http://1drv.ms/1BlfXXu

En daarachter zit (binnen)  een electra unit met een aardlekschakelaar, een 12 V omvormer en een 4x contact doos. En van daaruit gaat een snoer naar binnen in de wagenbak waar een 5 voudige doos achter het bed is bevestigd.

http://1drv.ms/1FoleIQ

Verder heb ik zelf nog 2 contactdozen aangelegd bij de keuken,achter de koelbox. 

Dus stroompunten zat in de vouwwagen   :)
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: juni 18, 2015, 01:17:28 pm »

 :H

Ja, dat zal dan wel lukken.

Wat Drikusniet zegt klopt natuurlijk maar er stond niet dat dit de maximale output van de omvormer was. Dus het werkelijke verbruik is misschien 5W max. Opgenomen vermogen is een afgeleide van het werkelijke verbruikte vermogen en het rendament van de omvormer. Rendament is meestal rond de 85%(matig) - 90%(goed). Als je inderdaad voor 5W aan LED verbruikers, 30W aan vermogen aan de ingang nodig hebt, dan kun je je kachel in ieder geval thuis laten - zit je altijd lekker warmpjes bij!
Gelogd

manon1965

  • Gast
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: juni 18, 2015, 01:43:42 pm »

Mijn zoon zit op het mbo en leert o.a. Electronica. Heeft iemand een foto van een hoe en waar die zoiets bevestigd heeft vanaf de vouwwagen? Dan kan ik hem eens aan het werk zetten  :H
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.685
  • Merk: kampeermiddel : Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: juni 18, 2015, 02:11:23 pm »

:H

Ja, dat zal dan wel lukken.

Wat Drikusniet zegt klopt natuurlijk maar er stond niet dat dit de maximale output van de omvormer was. Dus het werkelijke verbruik is misschien 5W max. Opgenomen vermogen is een afgeleide van het werkelijke verbruikte vermogen en het rendament van de omvormer. Rendament is meestal rond de 85%(matig) - 90%(goed). Als je inderdaad voor 5W aan LED verbruikers, 30W aan vermogen aan de ingang nodig hebt, dan kun je je kachel in ieder geval thuis laten - zit je altijd lekker warmpjes bij!
Een verwarming van 25W? Lijkt mij toch wat weinig om echt warm van te worden.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.668
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Elektriciteit in vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: juni 18, 2015, 02:37:24 pm »

Mijn zoon zit op het mbo en leert o.a. Electronica. Heeft iemand een foto van een hoe en waar die zoiets bevestigd heeft vanaf de vouwwagen? Dan kan ik hem eens aan het werk zetten  :H
Hoe wat zit?

@Drikusniet: 25W is genoeg, we gaan altijd naar warm weer op vakantie.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal