Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Maximaal gewicht verhogen.  (gelezen 2325 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Linda88

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe
Maximaal gewicht verhogen.
« Gepost op: januari 15, 2020, 04:39:12 pm »

Als ik het goed heb mag onze vouwwagen maximaal 650 kilo wegen.
Is het mogelijk om hiervan 750 kilo te maken? Wat zou je daarvoor moeten doen?
Ik vind dat er zo weinig gewicht over blijft om te laden als alle vouwwagen spullen ( zoals grondzijl, luifel, gastencabine ed) er in zitten. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk is om het maximaal gewicht te verhogen. 

( meer dan 750 kg is ook een optie maar dan krijg je ook het gedoe met kenteken ed)
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2020, 05:25:26 pm »

Ja, in theorie kan dat, maar dan moet je een type goedkeuring regelen via de RDW.  Praktisch gezien echter kan het gewoon niet, zou er ook niet aan beginnen.

650 kg is prima, heb er zelf ook jaren mee gekampeerd en is geen probleem. Rekening houden met wat je meeneemt, en maak gebruik van de auto.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2020, 05:27:04 pm »

Informeer eens bij de RDW. Immers zij gaan bepalen of je klapper 750kg mag wegen. Overigens wordt het totaalgewicht bij caravans vaker veranderd, dus het zou moeten kunnen.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2020, 05:35:09 pm »

Maar dat gaat vaak over verlagen, of verhogen naar de type-aanduiding. Dat is geen probleem.

De TS wil boven de type aanduiding. Dan moet je zelf kunnen bewijzen dat de volledige constructie (en dat is meer dan het onderstel) hier toe in staat is. Dat doe je niet zomaar zonder de constructie tekeningen en testresultaten.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2020, 05:58:46 pm »

Zeer vermoedelijk zal de RDW haar dat ook vertellen. Je hebt het dan wel van de bron (van mogelijkheden/ellende). Een andere klapper is wellicht goedkoper dan aanpassen van de huidige (als dat überhaupt kan).
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2020, 07:05:12 pm »

Bij caravans moet je een typegoedkeuring (plaatje) aanvragen bij de importeur. Hiermee kun je dan naar het RDW.


Gelogd

muis

  • Gast
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2020, 07:19:54 pm »

De Olympe weegt onbeladen 465 kg (incl keuken) te beladen gewicht is idd 650 kg.

Voordeel bij de Olympe is dat het doek er al in zit,  dit laat dus ong 200 kg over om te laden.  Van veel spullen zijn 'lichtgewicht ' opties. Misschien is dat ook nog een optie.

Verder idd rdw bellen en vragen hoe en wat.  Eea heeft ook met de Franse wetgeving temaken las ik in een ander topic dus wie weet is er iets mogelijk.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #7 Gepost op: januari 15, 2020, 08:03:01 pm »

Niets is onmogelijk in ieder geval. Maar zoals Kookaburra ook al zei, ik ook kan me voorstellen dat een andere klapper zomaar goedkoper is. Ben benieuwd!
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #8 Gepost op: januari 15, 2020, 09:39:43 pm »


Bij Trigano en Raclet is het zo dat het AL-KO onderstel wel degelijk staat aangegeven dat dit geschikt is voor 750 kg maximaal toegelaten gewicht. Het probleem is dat men er wielen en banden onderzet met een load index van 70 en dat die samen dus maximaal tot iets meer dan 650 kunnen geladen worden. Men moet dus eventueel andere wielen en banden onder zetten die een loadindex van 74 hebben en dan moet het in pricipe kunnen om naar 750 te gaan. Echter die wielen moeten dan wel passen in de wielkassen. Ik vermoed dat dit wel moet lukken, echter ik heb het nog niet de tijd gehad om het uit te meten. Hij moet ook beladen wel wat ruimte over hebben in de wielkast om nog wat ruimte te hebben om te veren.

Gelogd

Linda88

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #9 Gepost op: januari 15, 2020, 09:56:33 pm »

Bij Trigano en Raclet is het zo dat het AL-KO onderstel wel degelijk staat aangegeven dat dit geschikt is voor 750 kg maximaal toegelaten gewicht. Het probleem is dat men er wielen en banden onderzet met een load index van 70 en dat die samen dus maximaal tot iets meer dan 650 kunnen geladen worden. Men moet dus eventueel andere wielen en banden onder zetten die een loadindex van 74 hebben en dan moet het in pricipe kunnen om naar 750 te gaan. Echter die wielen moeten dan wel passen in de wielkassen. Ik vermoed dat dit wel moet lukken, echter ik heb het nog niet de tijd gehad om het uit te meten. Hij moet ook beladen wel wat ruimte over hebben in de wielkast om nog wat ruimte te hebben om te veren.

Soms lees je inderdaad wel eens dat hij tot 750 kilo belanden zou mogen worden.

We hebben er nog niet mee gekalmeerd maar nog geen 200 kilo zelf beladen vind ik weinig. Dingen als het inrisbare grondzijl het tapijt de luifel en de gastencabine zijn al onderdeel van die 200 kilo. Daarom vroeg ik me af of het makkelijk verhoogd kan worden. Het gaat inderdaad om een Trigano ( Olympe) vouwwagen. 
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #10 Gepost op: januari 15, 2020, 10:09:15 pm »

Verlagen is heel simpel, verhogen niet. De hele constructie is er niet zo maar aantoonbaar op berekend. Gaat niet alleen om as, banden en dissel, maar bv ook om de plek van de as met oog op de kogeldruk. Je zou natuurlijk de klapopbouw op het onderstel van een gekentekende aanhanger kunnen overbouwen, dan ben je in één keer klaar...
Gelogd

Linda88

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #11 Gepost op: januari 15, 2020, 10:11:17 pm »

Verlagen is heel simpel, verhogen niet. De hele constructie is er niet zo maar aantoonbaar op berekend. Gaat niet alleen om as, banden en dissel, maar bv ook om de plek van de as met oog op de kogeldruk. Je zou natuurlijk de klapopbouw op het onderstel van een gekentekende aanhanger kunnen overbouwen, dan ben je in één keer klaar...


Dan kan ik het maar beter zo laten zoals het nu is. Ik hoopte dat het redelijk simpel zou kunnen. Ook omdat op internet wel eens staat dat het maximale gewicht 750 kilo is. ( waar komt dat vandaan? Is het een vergissing? Is de vouwwagen al berekend op 750 kg maar ( een soort van) terug gekeurd? Is het al vaker gebeurd dat mensen het gewicht hebben verhoogd?). Maar het is waarschijnlijk meer dan een banden, wielen en papieren kwestie. Ik vroeg me af of het makkelijk kon. Het inpakken zou dan makkelijker geen en ik zou er geruster op zijn om niet (of met minder) overgewicht te rijden.  Als wij de reserve band en de tweelingkinderwagen in de auto hebben zitten is er erg weinig ruimte meer over.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2020, 04:34:39 am door Linda88 »
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2020, 09:50:21 am »

Verlagen is heel simpel, verhogen niet. De hele constructie is er niet zo maar aantoonbaar op berekend. Gaat niet alleen om as, banden en dissel, maar bv ook om de plek van de as met oog op de kogeldruk. Je zou natuurlijk de klapopbouw op het onderstel van een gekentekende aanhanger kunnen overbouwen, dan ben je in één keer klaar...

Als je frame geschikt is voor 750 kg (en dat zijn er volgens mij de meeste van AL-KO) zal er wel een reden zijn dat deze op 650 kg gezet is. Ik zou eerst bij de leverancier informeren waarom dit zo is. Wellicht hebben ze iets aangepast toegepast (as/ophanging/banden) wat ze heeft doen besluiten om er een lager gewicht op aan te vragen.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2020, 02:18:15 pm »

Bij Trigano en Raclet is het zo dat het AL-KO onderstel wel degelijk staat aangegeven dat dit geschikt is voor 750 kg maximaal toegelaten gewicht. Het probleem is dat men er wielen en banden onderzet met een load index van 70 en dat die samen dus maximaal tot iets meer dan 650 kunnen geladen worden. Men moet dus eventueel andere wielen en banden onder zetten die een loadindex van 74 hebben en dan moet het in pricipe kunnen om naar 750 te gaan. Echter die wielen moeten dan wel passen in de wielkassen. Ik vermoed dat dit wel moet lukken, echter ik heb het nog niet de tijd gehad om het uit te meten. Hij moet ook beladen wel wat ruimte over hebben in de wielkast om nog wat ruimte te hebben om te veren.

Je kan gewoon een band om de velg zetten met een hogere loadindex volgens mij.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Maximaal gewicht verhogen.
« Reactie #14 Gepost op: januari 16, 2020, 05:36:41 pm »

Je kan gewoon een band om de velg zetten met een hogere loadindex volgens mij.

Alle banden die ik van dezelfde maat vind hebben een loadindex 70. Als je een iets andere maat neemt maar nog wel 13 inch zijn er wel met load index 74 heb ik in een ander topic hier op het forum geleerd. Echter dat neemt dan iets meer ruimte in de wielkast. En met meer gewicht zal er ook minder ruimte zijn in de kast omdat ie wat verder door zijn vering gaat. Af en toe nog wat extra veren door in putten te rijden, ik denk dat je het best toch eens grondig bekijkt voor je een band met een iets grotere maat steekt.

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal