Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: wielen voor onder de keuken.. gemaakt met wat ik in de schuur vond  (gelezen 5122 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.371

Alweer een topic over keuekenwielen? ja. het andere topic hierover in het Triganogedeelte is inmiddels zonder foto's En ik wil toch graag mijn knutselwerk ter inspiratie aan andere tonen.

Er zijn zoals gezegd al meerdere topics over wielen onder de keuken. in veel gevallen gaat dat over wielen die je kant en klaar kunt kopen. Eerlijk gezegd had ik niet echt behoefte aan wielen, onze keuken zit niet zo vol dat ik 'm niet zou kunnen tillen maar ik vond in de schuur het neuswiel van onze fietskar, welke we al lang niet meer hebben en dacht toen "ach waarom ook niet?" 

Natuurlijk zijn deze wielen niet echt gratis, maar anders had ik ze weggegooid en datzelfde is van toepassing op al het gebruikte materiaal. Nou ja, op de bouten die ik voor de as heb gebruikt na dan. Maar ook die had ik nog liggen.

Het begon dus met dit neuswiel:


en van de in elkaar gestorte winterbandenhouder had ik 2 buizen liggen:



Die heb ik wat ingekort:


En ik heb er een gat ingeboord:


Met behulp van de ringetjes die van de oude neuswielas afkwamen en een M10 bout heb ik het wiel vastgezet.

^
In het bovenste geboorde gaatje heb ik een inbusbout vastgezet zoals je die ook ziet in Ikea meubels om 2 kanten bij elkaar te trekken. op deze bout komt de poot van de keuken te staan. Dit om er voor te zorgen dat de as vrij blijft lopen.


En toen had ik al 2 exemplaren

Mooi dat blanke aluminium maar mijn keuken is zwart. en ik wilde graag wat bescherming rondom de poten daarom heb ik er een stuk fiets-binnenband overheen getrokken en deze valt bovenin ook mooi over de rand naar binnen. Weg scherpe randen!


Ze passen prima!
wat ik nu nog zal doen is een vleugelmoer o.i.d. op de buis zetten zodat ze onder de wagen kunnen blijven zitten.

Onze keuken heeft klappoten en ik heb het geprobeerd: wiel een slag draaien en poten inklappen. Alles kan blijven zitten! wel zo makkelijk.

tot slot wat weegt dat nou zo'n wiel?



Volgende week ga ik op vakantie en dan zal ik een foto maken van de wielen in gebruik. dan kan ik ook vertellen of het wel of niet bevalt.

ik heb gekozen voor 2 wielen zodat ik de keuken kan kruien.

ik vond ook nog een paar oude zijwieltjes... zal ik er toch 4... 8)



« Laatst bewerkt op: mei 11, 2013, 07:56:43 pm door Alex »
Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: wielen voor onder de keuken.. gemaakt met wat ik in de schuur vond
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2013, 06:14:11 am »

Mooi gedaan en inventief. soort van Mc Gyveren, maar dan niet om te overleven maar om makkelijjker te kamperen. Maar als ik mijn eerlijke mening mag zeggen, ben ik bang dat het wielasje gaat doorbuigen onder het gewicht van de keuken. En loopt het wieltje aan tegen de buis. Ben benieuwd naar je ervaringen
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Mieke

  • Gast
Re: wielen voor onder de keuken.. gemaakt met wat ik in de schuur vond
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2013, 07:05:23 am »

Benieuwd hoe ze je gaan bevallen! Praktijk is toch altijd de ultieme test :)
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.371
Re: wielen voor onder de keuken.. gemaakt met wat ik in de schuur vond
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2013, 07:06:10 am »

Mooi gedaan en inventief. soort van Mc Gyveren, maar dan niet om te overleven maar om makkelijjker te kamperen. Maar als ik mijn eerlijke mening mag zeggen, ben ik bang dat het wielasje gaat doorbuigen onder het gewicht van de keuken. En loopt het wieltje aan tegen de buis. Ben benieuwd naar je ervaringen

Tuurlijk mag je, je eerlijk mening geven. En het doorbuigen is inderdaad een risico. Ik had nu geen langere bouten of een stuk draadeind liggen om een as te maken, tegenover mijn werk zit een Gamma, dus daar zal ik in de lunchpauze even binnenlopen voor een paar langere. de kans dat het dan doorbuigt is heel veel kleiner. Overigens heb ik er heel veel druk op gezet (mijn lichaamsgewicht :-)) en dan blijft het binnen de perken. maar dat is wat anders dan gewicht i.cm. rollen.
Gelogd
Adventure Awaits

hurenkam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk: kampeermiddel : Jametic Blue Style 2013
Re: wielen voor onder de keuken.. gemaakt met wat ik in de schuur vond
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2013, 10:11:46 am »

Ziet er goed uit, mooie wieltjes ook. Ik denk dat ik ook zoiets ga doen. Onze keuken leek eerst niet zo zwaar, maar nu hij vol zit met spulletjes willen we er ook graag wieltjes onder, liefst aan 1 kant precies zoals hier.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.371
Re: wielen voor onder de keuken.. gemaakt met wat ik in de schuur vond
« Reactie #5 Gepost op: mei 03, 2013, 11:05:22 pm »

Ik had nog even tijd over en dus de as even aangepast.
afstandsbusje gemaakt en een M10 110mm bout er door heen.  die buigt niet meer door!

Gelogd
Adventure Awaits

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.371
Re: wielen voor onder de keuken.. gemaakt met wat ik in de schuur vond
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2013, 07:13:01 pm »

De wielen bevallen me niet!

hahaha. beetje kort door de bocht. het leek mij handig als ze mee konden sturen, maar dat is helemaal niet handig. ze gaan dwars staan! dus, modifactie nr 2 (na deze vakantie) is toch die vleugelmoer om ze te kunnen fixeren.

Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: wielen voor onder de keuken.. gemaakt met wat ik in de schuur vond
« Reactie #7 Gepost op: mei 05, 2013, 07:30:16 am »

Je kunt ook van die buisklikkertjes gebruiken waarmee de tentbuizen vastzitten. Toch? Hoef je alleen maar een gaatje te boren in de binnenste buis en buitenste buis en zo'n klikkertje in de binnenste buis. Ik haal overigens altijd de wielen van de keuken tijdens het rijden. Lijkt me veiliger ivm evt. verliezen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal