Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.  (gelezen 22927 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Gepost op: januari 18, 2015, 02:13:25 pm »

Beste mensen kleine introductie: Ik ben Johan, gerouwd, dochtertje van 3 en de 2'de is op komst. Vroeger een paar keer gekampeerd met tent, daarna voor het gemak vaak in huisjes en de laatste 2 jaren hebben we weer gekampeerd d.m.v. een "Rent-a-tent"

Rent-a-tent is gemakkelijk en nog betaalbaar maar kent ook veel beperkingen, grootste probleem is dat deze tenten vooral in Frankrijk te vinden zijn en daar heb ik het nu al wel mee gehad, wij zouden liever richting Duitsland, Denemarken, oost Europa gaan. Een Caravan lijkt me niets dus toen viel het kwartje: waarom niet eens kijken wat een vouwwagen kost?

Na veel lezen en rondkijken op internet ben ik enigszins overdonderd door alle merken, types en mogelijkheden. Bij voorkeur zouden we een 2'de hands kopen omdat we natuurlijk niet weten hoe dit gaat uitpakken (haha :P). Maar de Ilussie dat ik voor 2000 euro een leuke vouwwagen koop heb ik ook laten varen, dit budget zal wel minstens verdubbeld moeten worden.

De dingen die ik voor mezelf op een rijtje heb gezet:
-Niet al te oud, liefst max 5 jaar.
-ik ben zelf 1m96, een bed van 2.10 is dus wenselijk, ook heb ik een nogal moeilijke rug dus hoe beter het bed...
-ruimte voor 4 personen, uitbreidbaar naar 6 is altijd meegenomen.
-Redelijke voortent waar je bij slecht weer ook fatsoenlijk binnen kunt zitten. De tenten van rent-a-tent zijn volgens mij 20m2 (slssp + voortent) liever zou ik iets groter willen.
-Over het algemeen blijven wij de hele vakantie op 1 plaats, eventueel de heen/terug reis een overnachting. een supersnelle opzetter is dus niet nodig toch heeft een uitvoering met (semi-) automatische voortent zoals een Trigano Odyssee wel de voorkeur.
- Kunnen laden met ingeklapte tent (easy access) zou een enorm voordeel zijn aangezien we een kleine oprit hebben
- Voldoende laadruimte zodat ik mij de aanschaf van een bagagebox op het dak vd auto kan uitsparen.
- Bagage ruimte toegankelijk als de tent eenmaal opgezet is.
- Doorloop keuken lijkt me niets.

Welke indeling van de tent (symetrisch, A symetrisch etc.) het handigst is heb ik geen idee van, 1 of 2 vaste bedden ben ik nog niet uit maar aangezien we nog met jonge kinderen zitten zullen die de komende 10 jaar nog wel bij ons in de tent slapen. Ik heb veel nieuwe vouwwagens bekeken en veel gezocht op marktplaats maar het wordt er niet gemakkelijk op

Tevens denk ik dat bovenstaande wensen niet met een budget van 5000 euro haalbaar zijn, maar wie weet hebben jullie nog modellen die aan te raden zijn. :)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2015, 02:23:41 pm door Wanderer200 »
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2015, 05:10:43 pm »

Ik denk aan de Trigano Olympe, zelfde systeem als de Odysee, maar dan een slagje groter. Lattenbodem in de nieuwere jaren, en zelf heb ik met mijn 1,92 in de Odysee geen problemen gehad, het doek wat eromheen zit is flexibel, dus het past snel. Moet tweedehands wel voor 5000 te vinden zijn verwacht ik.
Overigens pas op met de grote van de totale vouwwagen, niet alle plekken zijn groot genoeg voor een grote wagen.

Ik kan je aanraden om de types die je op het oog hebt bij de dealers te bekijken. In het echt zien en voelen zegt zo veel meer als plaatjes van achter de computer.
Gelogd

kph

  • Gast
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2015, 05:24:04 pm »

Nadeel van de Olympe vind ik (persoonlijk dus) dat je opstapjes moet hebben om de bedden in te komen (zelf ook kleine kids van 5-3-2 en het idee dat als ze er uit gaan klimmen en misschien naar beneden zouden klappen leek me niets). Ook geen easy acces volgens mij. Wel een zee van ruimte, dat dan weer wel :-). Volgens mij bestaat er geen dubbelklapper (symmetrisch dus) met easy acces of wel? Of verwar ik dat met bergruimte onder het bed (wat hier weer hoog op de eisenlijst staat).

Moeilijk he, al die keuzes........wij zijn ook bezig met een zoektocht. Hier blijf ik hangen op 3 vouwwagens: Combicamp Country, Zambezi Original (met achtertent) of HK Kyte (de eerste eventueel nieuw, de laatste 2 zijn voor ons niet nieuw te betalen, zou 2dehands worden).

Succes met de zoektocht in iedergeval!! Ik zou trouwens gewoon een dagje de kinderen naar de oppas brengen en lekker VW's gaan bekijken bij diverse dealers. Alleen dan krijg je echt een goed idee van alle mogelijkheden.

p.s. Tip van Flip: Eens per jaar organiseren ze bij Ridderbeks in Echt een VW workshop. Kun je aangeven welke klapkar je graag zou willen opzetten (mag je dan zelf doen). Ik was me toen pas echt bewust van de verschillende opzetmogelijkheden (Olympe zet dan weer heel gemakkelijk op t.o.v. een Trigano Galleon of Cabanon Mercury/Chamonix etc).




Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2015, 07:03:50 pm »

Ik zou trouwens gewoon een dagje de kinderen naar de oppas brengen en lekker VW's gaan bekijken bij diverse dealers. Alleen dan krijg je echt een goed idee van alle mogelijkheden.
Mercury/Chamonix etc).
lullig dat zijn zwangere vrouw/partner niet mee mag gaan kijken.  :H

Het begin van een lijstje met "eisen" is het beste wat je kunt doen. Succes met de zoektocht. Ik ben zelf nog niet veel klappers met extra lange bedden tegengekomen op marktplaats e.d..
Gelogd
live life outdoors

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2015, 09:51:29 pm »

Nadeel van de Olympe vind ik (persoonlijk dus) dat je opstapjes moet hebben om de bedden in te komen (zelf ook kleine kids van 5-3-2 en het idee dat als ze er uit gaan klimmen en misschien naar beneden zouden klappen leek me niets). Ook geen easy acces volgens mij. Wel een zee van ruimte, dat dan weer wel :-). Volgens mij bestaat er geen dubbelklapper (symmetrisch dus) met easy acces of wel? Of verwar ik dat met bergruimte onder het bed (wat hier weer hoog op de eisenlijst staat).

Dat vind ik inderdaad ook het enige echte nadeel bij de Olympe, anders hadden we die nu gehad! Wij hebben ook een dubbelklapper, maar bij ons stap je in bed vanuit het gedeelte bij de bankjes, da's toch een stuk praktischer.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2015, 12:34:01 am »

Bedankt voor de reacties, de Olympe ziet er inderdaad ook goed uit stukje groter dan de Odysse, lekker grote voortent denk niet dat die snel "benauwd" aan gaat voelen. Maar inderdaad misschien dan weer te groot voor bepaalde camping plaatsen? (nog niet overna gedacht)

Met zo'n symetrische klapper heb je wel mooi een zithoek, maar ik vraag me af hoe vaak je die gaat gebruiken?
Voordeel van een a-symetrische klapper is dat je mooi wat opbergruimte onder het bed hebt.

Wat betreft de kwaliteit van de verschillende merken. De nieuw prijzen van Trigano, Jamet en Cabanon liggen dichtbij elkaar, kan ik er vanuit gaan dat ze qua kwaliteit ook vergelijkbaar zijn?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2015, 12:46:34 am »

Qua kwaliteit is Cabanon de beste, dan Trigano, en tenslotte Jamet onderaan.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2015, 09:56:56 am »

Ik heb 10 jaar een odyssee gehad.
En die is ons super bevallen.
Niet duur, kwaliteit goed, veel bagage ruimte, snel op te zetten.
Nadeel binnen ruimte met slecht weer.

Olympe zelfde systeem groter binnen ruimte. Minder bagage ruimte over.

Combi camp ook mooie snelle wagen wel een stuk duurder.
Aart kok geld hetzelfde verhaal net zoals Holtkamper.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Marinajl

  • Gast
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2015, 10:54:39 am »

Wij hebben juist bewust een Odyssee, omdat je aan het voeteneinde in-en uitstapt. Ik was het helemaal zat om 's nachts over mijn slapende man heen te moeten klimmen als ik naar het toilet moest!
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #9 Gepost op: januari 19, 2015, 12:31:03 pm »

Met zo'n symetrische klapper heb je wel mooi een zithoek, maar ik vraag me af hoe vaak je die gaat gebruiken?
Voordeel van een a-symetrische klapper is dat je mooi wat opbergruimte onder het bed hebt.


Het kan praktisch zijn bij een snelle overnachting. of bij een weekendje weg waarbij je niet de hele tent opzet maar een gedeelte zoals bijv. slaaptent met luifel (foto als voorbeeld). Moet je wel weer een wagen hebben waarbij dat kan.


ik was hier alleen aan het kamperen en 's avonds was het best fris. Dan is het wel lekker (als je niet wil liggen) dat je even op een bankje kunt zitten met je koffie en een laptop + kaart om de fietsroute voor morgen uit te stippelen. ...bijvoorbeeld.

Het kan in zo'n geval ook prettig zijn om de kleine even te helpen met eten. Maar inderdaad... heel veel gebruik je het niet.

Voor wat betreft het beladen maak ik gebruik van plastic kratjes (stapelbaar) die ik bij en gesloten wagen naar binnen schuif. bij een overnachting stapel ik ze snel op. en staat er een torentje achterin de wagen.  Voorwaarde is wel dat je vrij strak inpakt (tent en stokken liggen in de bakken) want anders kan je niet stapelen. Maar goed je hoeft een wagen zonder Easy access dus niet per definitie open te klappen om te kunnen beladen.  Ik geef dit alleen maar aan voor het geval je de ideale wagen gevonden hebt, maar dat die nou net dat niet heeft.

Succes met zoeken! Leuk werkje toch?



Gelogd
Adventure Awaits

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #10 Gepost op: januari 19, 2015, 02:15:36 pm »

Basis prijzen van de diverse merken kunnen erg dicht bij elkaar liggen, maar kijk dan wat er allemaal in de basisprijs inbegrepen is en wat je zelf aan extra's wilt hebben, denk aan neuswiel, schokbrekers, keuken, grondzeil enz. Wij hebben dit ook gedaan en dan bleken goedkope wagens in basis ineens bij de duurste wagens van onze selectie te horen, als we de wagen hadden zoals we wilden.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #11 Gepost op: januari 19, 2015, 07:47:55 pm »

Heb ik inderdaad gedaan, Jamet is dan de goedkoopste, Cabanon en Trigano zijn ongeveer 900-1000,- duurder bij een vergelijkbare uitvoering vna Jamet.

Scheelt vaak ook welk model je bij een merk neemt, alle merken hebben een goedkopere instapper waar dus meer dingen optioneel zijn, dan is het prijsverschil met een iets luxer/groter model van hetzelfde merk bijna nihil als je dezelfde opties gaat aanvinken.

Maar goed een nieuwe vouwwagen zit er niet in, ik heb het er niet voor over om daar extra (lang) voor te gaan sparen, zeker niet omdat het onze eerste gaat worden.

Moet zeggen dat Cabanon mij qua uitstraling wel aanspreek, maar ik heb wat video's bekeken en dat opzetten komt toch wel behoorlijk omslachtig over.
 
Wij hebben juist bewust een Odyssee, omdat je aan het voeteneinde in-en uitstapt. Ik was het helemaal zat om 's nachts over mijn slapende man heen te moeten klimmen als ik naar het toilet moest!

Goed punt om mee te nemen, ik zou dat ook snel zat worden :)
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2015, 07:52:58 pm door Wanderer200 »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #12 Gepost op: januari 19, 2015, 08:13:52 pm »

Ik lig juist zo dat mijn vrouw over mij heen moet:)12]
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #13 Gepost op: januari 19, 2015, 09:24:26 pm »

Best lastig. Snellere klappers zijn meestal niet groot en grote niet snel. De twee grootste snelklappers zijn - voorzover ik weet - de holtkamper flyer en de trigano olympe en die hebben weer allebei niet zo'n easy access (hoewel de flyer wel met een luikje kan worden uitgerust). Als je met kleinere kinderen gaat naar de bestemmingen die je noemt kan ik me wel voorstellen dat je voldoende binnenruimte wil. Je zou ook nog naar een Jametic Rondo of Panorama kunnen kijken, dat is een type odyssee maar dan wat breder. Een andere optie is wellicht een Cabanon Malawi of een Raclet Panama-up: daar vouw je een wat kleinere "voor"tent ('t is eigenlijk meer een zijtent) automatisch mee en kun je nog een extra voortent voorbouwen. Dit zijn allemaal recente klappers dus inderdaad vrij prijzig.

Of er genoeg plek is speelt vooral in Zuid Europa, daar zijn de plekken vaak vrij klein. Probleem is vooral de lengte van veel vouwwagens, een meer traditionele wagen als een jamet Arizona of een Cabanon Mercurey heeft met luifel wel een metertje of 10 nodig. De Olympe heeft (iets) minder plek nodig omdat deze minder diep is, net zoals de flyer.

Overigens hebben wij een oude odyssee met een rondzit en hebben we die best veel gebruikt bij slecht weer als speelplek voor de kinderen; lekker kleuren of spelletjes spelen of de tafel er uit en dan met de lego of playmobil.

Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Aankoop advies, wensen op een rijtje gezet.
« Reactie #14 Gepost op: januari 19, 2015, 11:50:51 pm »

Ik lig juist zo dat mijn vrouw over mij heen moet:)12]
Sommigen doen ook alles om nog wat contact met hun partner te hebben....
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal