Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf  (gelezen 1784 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sporenplan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2019
Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Gepost op: maart 01, 2019, 12:35:28 pm »

Hallo,

Eerst even voorstellen: Gezin van 4 (kinderen 1 en 3 jaar). Sinds 2014 in bezit van een Astro XL Soft Top op cocoon onderstel. Leefruimte is ideaal, opbouw iets minder. O.a. de verschillende luifels en het grondzeil met zijn talloze (conflicterende) ritsen. Daarnaast is 25% van de opslagruimte al in gebruik voor tentdoek en grondzeil. Nu we het plan hebben om volgend jaar 3 maanden door Europa te 'trekken' (wel iets van 2 weken per camping) overwegen we om een Kyte aan te schaffen. Deze kent helaas weer andere nadelen. Nog even afwegen dus. Over enkele onderdelen heb ik wat vragen. Misschien dat iemand me hier meer over kan vertellen.

Keuken
De keuken is in de Kyte in een nis geplaatst.
Vraag: In hoeverre komen kookluchtjes de tent/slaapcabine binnen?

Bed
In de Astro blijkt je de lattenbodem na enkele jaren een beetje te voelen. Hiervoor hebben we een IKEA topper op het bed gelegd plus een iets zwaardere gasveer toegepast. Vraag: Wat zijn de ervaringen met het standaard Kyte matras?

Kindertent
In de Astro is de achteruitbouw op zich geschikt voor 1 tot 2 kinderen. Wat we wel als nadeel ondervonden is het ontbreken van een binnentent: Het kan best koud worden in de tenst. Mijn schoonmoeder heeft toen een binnentent gefabriceerd welke tevens redelijk verduisterend werkt.
Vraag: Hoe zijn de ervaringen qua klimaat van de kindertent (XL) bij de Kyte?

Grondzeil
Op opzet/invouw video's is te zien dat het grondzeil weer netjes naar bovengericht op de bak komt.
Vraag: a. In hoeverre kan het (vieze) grondzeil in aanraking komen met het doek?   b. Is dit ook goed schoon te maken (had al ergens in een draadje gelezen dat dit wel kon)?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groet,
Sven
Gelogd

oli4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2019, 01:30:24 pm »

Dag Sven,

elke ervaring en beleving is anders, maar ik zal je onze eigen ervaring delen over onze Kyte XL:

keuken : wij hebben nog geen last gehad van dampen of geuren die de leefruimte binnenwaaien. Het gebruikte materiaal is voldoende dik om een zekere afscherming te bieden en de nis is vrij hoog zodat het makkelijker ventileert. Het blijft natuurlijk wel kamperen, soms heb je meer geur van de buren hun bbq dan je eigen kookpotje... We letten er wel op, dat bij aangeritste zijwanden, er aan de keukenzijde een opening is boven schouderhoogte om voldoende ventilatie te hebben in de keukenzone.

bed : geen opmerkingen of klachten, is wel persoonsgebonden, HK biedt verschillende matrassen aan. In regel is een traagschuimmatras na 7 jaar het meeste van zijn elasticiteit kwijt en aan vervanging toe. Dat geldt ook voor een bv. een  tempurmatras thuis...

kindertent : Wij hebben geen kindertent, maar hebben al wel gekampeerd bij koude nachten (tegen het vriespunt / 's ochtends rijm op het gras en de tent). Tijdens de nacht gebruiken we geen bijverwarming en we hebben geen kou gehad. Wel een goede winterdons en warme slaapkledij gebruikt. Als de kindertent van hetzelfde doek is als de hoofdtent, lijkt het me best doenbaar. Wij hebben gebruiken 's ochtends een klein elektrisch kacheltje dat met slechts 500W snel een verschil maakt in de grote leefruimte.


grondzeil : het concept is inderdaad zo dat het grondzeil bovenop ligt en niet aan de buitentent raakt. Afhankelijk van hoe je de luifel legt voor het invouwen is het mogelijk dat de uiteinden van de luifel wel het grondzeil raken, en dat sommige overhangende delen alsnog het grondzeil raken. Een vies grondzeil opvouwen vinden we ook maar niks. Voor het invouwen moet je een deel van het grondzeil omhoogklikken aan de dakrand : hangt ideaal voor een poetsbeurt of afdroogbeurt. Tijdens het invouwen kan je makkelijk het resterende deel afwassen of afdrogen. Zo blijft ook de afdekhoes proper langs binnen... Het materiaal waarin het grondzeil gemaakt is, is schrobbestendig

Hopelijk kan je hier al wat mee en ga  je leuke dagen tegemoet met je toekomstige vouwwagen...

Groeten uit België... Olivier

Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2019, 02:15:24 pm »

Ik heb maar beperkte ervaring met onze Kyte, maar onze ervaringen:

Keuken
Heilemaal eens met de voorganger oli4. Niets aan te voegen.

Bed
Dit is inderdaad persoonlijk. Wij hebben het duurdere droom matras en vinden het te hard. Gelukkig biedt het wel een goede steun (ik ben rug patiënt). In combinatie met een goede topper lig ik er prima op. En er is voldoende ruimte om de topper gewoon te laten liggen tijdens het vouwen. Dus uiteindelijk tevreden, maar in basis te hard.

Grondzeil
Wederom eens met Oli4. Het vouwt op een mooie manier, met minimaal contact tussen tent en grondzeil. Ook kan je het grondzeil tijdens het vouwen (als het droog is) even afdoen met een handveger. Je moet wel een beetje vlot zijn, maar je hebt je handen vrji door Windforce.

We hebben geen kindertent (reizen als koppel zonder kinderen). Dus verder niets over te vertellen van mijn kant.

Verder: een super fijne vouwwagen. Staat erg snel op en je hebt vervolgens veel ruimte en alles is mooi en degelijk gemaakt. Staat ook netjes strak met minimale hoeveelheid haringen. Erg blij mee. Grootste nadeel was de prijs. Goedkoop is anders, maar je ziet de kwaliteit overal terug. Dus ik vond het de aankoop wel waard.
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2019, 02:22:34 pm door RDDR »
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2019, 02:59:37 pm »

Hallo,

Wat leuk, maanden rondreizen! Onze Kyte is van eind 2010, geen Windforce dus.

Keuken - niets aan toe te voegen.
Bed - wij hebben vorig jaar een topper gekocht bij Ikea, we liggen nu helemaal lekker.
Kindertent - geen ervaring mee. Mijn dochter was dolblij dat ze in een eigen tentje mocht (6 toenertijd).
Grondzeil - Handmatig klappen heft als voordeel dat je ff kan wachten, en dan het grondzeil af kan borstelen/dweilen. Om eerlijk te zijn is de tent van ons al best vuil, dus eenvlekje meer of minder boeit niet (meer). Wat we wel uitgevonden hebben is dat als we in klappen (en dat is schrijvend lastiger uit te leggen dan te laten zien), we het grondzeil een stukje terugtrekken. De laatste stap van klappen is de buitenste stokken op de kar leggen. Tijdens die klap zorgen we ervoor dat het grondzeil tegen elkaar komt te liggen. Hoe dat met de Windforce gaat weet ik niet precies, maar ik weet wel dat wij nog nooit een natte binnentent hebben gehad. Zelfs niet na het laatste klapweekend, waar we 2 dagen regen hebben gehad… Thuis liep het water nadat de rits open ging er als de Niagara uit, maar de binnenkant had geen druppel.

Ik denk (en ja, bevooroordeeld  8)) als ik zolang zou reizen, en een paar dagen hier, een paar dagen daar zou staan, ik me geen betere kar kan indenken dan de Kyte. Ik ben dan ook heel benieuwd naar een reisverslag!
Gelogd

pwg-van-ej

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #4 Gepost op: maart 02, 2019, 08:38:34 am »

Wij hebben een Kyte xl met windforce met kindertent en ik sluit me aan bij de voorgangers... kom anders kijken, (of kom ook) naar het klapweekend met Hemelvaart in Zeewolde, daar staan meestal wel een aantal kytes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #5 Gepost op: maart 02, 2019, 11:13:10 am »

8 jaar een kyte gehad. Veel mee getrokken en nooit een vies grondzeil gehad omdat wij er altijd anti worteldoek (te koop bij elke kampeerwinkel) onder hadden liggen.
Gelogd

Sporenplan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2019
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2019, 02:07:47 pm »

Hartelijk dank voor de reacties. Hier kunnen we wat mee.

Wij hebben een Kyte xl met windforce met kindertent en ik sluit me aan bij de voorgangers...

Nog de laatste vraagjes hierover:
- Het windforce systeem zit in de wagenbak. Heeft dit nog restricties m.b.t. het laden (lees: geen spullen tegen de installatie)?
- Hebben jullie last van kou in de kindertent? Of valt dit (reuze) mee?

We neigen inmiddels naar een Kyte :)

Gr. Sven
Gelogd

oli4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2019, 03:50:40 pm »

Dag Sven,

voor je vraag over belading bij het Windforce systeem:
de vraag stellen is ze beantwoorden : ja, je moet hier rekening mee houden
- Is het moeilijk of invaliderend? Neen, helemaal niet

De blaasmond voor het uitvouwen vraagt weinig aandacht : deze zit goed in een soort 'dode hoek' en de overdruk geraakt makkelijk weg.
De zuigopening voor het invouwen vraagt wel aandacht: deze moet 'zo goed als mogelijk' vrij blijven.

In de praktijk is dit makkelijk op te lossen door bv niet afsluitend materiaal (zonder grote zijvlakken) voor te leggen zoals het trapje, stoelen,...
Wij gebruiken vooral Euronorm bakken om onze spullen in op te bergen en tegen de zuigopening staat een laag exemplaar, tot net onder de rand. Dit dient tevens als 'spacer' zodat de andere bagage niet tegen de zuigopening komt.

Het wijst zichzelf uit, uit den boze zijn zachte materialen zoals kussens, soepele kledingzak,... in de buurt leggen.
Je zou versteld staan hoeveel geweld het Windforce systeem heeft.

Voor de kindertent : dit laat ik aan kindertentgebruikers over

beste groeten, Olivier
Gelogd

pwg-van-ej

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2019, 09:50:54 pm »

Voor de windforce moet je wel iets van ruimte omheen hebben maar niet veel...over de kindertent
Mijn dochter slaapt op een 1 persoonsmatras van ongeveer 15 cm dik en dat ligt op een aquamat ( dat zorgt voor ademing onder je matras, geen last van vocht en optrekkende kou) als ‘t s’avonds wat kouder is ... doen wij wel de ventilatie ramen dicht... het dak zit altijd dicht.

Maar een goede fleeceplaid in een slaapzak of onder een dekbed doet ook wonderen tegen de kou:)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2019, 10:52:40 pm »

Wij hadden wel een kindertent Xl.
Voor de kinderen hadden we matrasje gekocht en daaronder een ventilatie matras.
Koud hebben ze het niet gehad. Ze hadden altijd hun dekbed mee

Wel een fleecedeken tegen de zijkant aangelegd. Het stuk zeil is best fris of het kan best heet zijn als de zon er op schijnt. Dan zorgt de fleece deken voor verkoeling.

Verder zijn we heel blij met onze Kyte, wat een beleving om te kamperen op deze manier.

Succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Groeten,

Erik

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2019, 11:35:09 pm »

Wij hadden bij de cocoon een kindertent xl. Dat is dezelfde als van de kyte. Onze zoon heeft het nooit koud gehad (zegt hij). Hij heeft een dik self inflatable matras, dat isoleert al goed. Soms nog voor de zekerheid een extra isolatiematje eronder. Hij heeft ook een goede warme slaapzak en met zo'n capuchon eraan. Daar kan je zo lekker in weg kruipen. Evt nog warme pyama en extra deken erin of er overheen. Maar dat hebben we nooit nodig gehad. Die kindertent is een prima tent.
Gelogd

Sporenplan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2019
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #11 Gepost op: maart 21, 2019, 08:49:31 pm »

Uiteindelijk hebben we besloten om voor de Kyte te gaan. Wat ik me heb laten vertellen door 'Bunnik' is dat het aluminium bedframe inmiddels is geïntegreerd met het RVS frame daaromheen. Door het vervallen van de poten levert dit weer extra bagageruimte op.

De Astro staat inmiddels op Marktplaats. (zie ook https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=23568.0)

Nogmaals bedankt voor alle reacties!
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2019, 09:21:50 pm door Sporenplan »
Gelogd

pwg-van-ej

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Holtkamper Kyte enkele vragen t.b.v. mogelijke aanschaf
« Reactie #12 Gepost op: maart 21, 2019, 10:14:07 pm »

Uiteindelijk hebben we besloten om voor de Kyte te gaan. Wat ik me heb laten vertellen door 'Bunnik' is dat het aluminium bedframe inmiddels is geïntegreerd met het RVS frame daaromheen. Door het vervallen van de poten levert dit weer extra bagageruimte op.

De Astro staat inmiddels op Marktplaats. (zie ook https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=23568.0)

Nogmaals bedankt voor alle reacties!
Ik weet niet hoe je ervaring is in Bunnik, bij ons was ‘t niet zo fijn... wij zijn daarom naar Emmen gereden en hebben de Kyte toen daar gekocht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal